Onderzoekers twijfelen aan nut van prehospitaal advanced airway management

Auteur Topic: Onderzoekers twijfelen aan nut van prehospitaal advanced airway management  (gelezen 40011 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #130 Gepost op: 24 januari 2013, 16:47:40
+1  :D

Ik post net in een ander topic over een emeritus hoogleraar recht die thuis zit achter de geraniums met dit weer. Ik ken ook nog een emeritus hoogleraar anesthesiologie die wel tijd heeft om president te worden. Ik ben alleen bang dat hij niet zo positief is over managers.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #131 Gepost op: 24 januari 2013, 16:52:04
Ik ben alleen bang dat hij niet zo positief is over managers.

Duh, juist daarom is hij verkiesbaar! ;)
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #132 Gepost op: 24 januari 2013, 20:40:59
Even terug naar het LMA als device. Interessante ontwikkeling. Ooit geïntroduceerd voor electieve ingrepen op indicatie. Als anesthesioloog heb ik er moeite mee de luchtweg van een acute patiënt op deze manier te controleren. Ik ken echt de beperkingen van de pre-hospitale situatie wel en ik ben van mening dat er nuance is.

Naar het device als hulpmiddel in de pre-hospitale setting begint mondjesmaat wat onderzoek te verschijnen. De kwaliteit van dat onderzoek laat te wensen over, omdat het veelal onderzoek betreft naar handelingsvaardigheid op poppen. Tussen de regels door lees je wel dat het inbrengen van een LMA gemakkelijker is dan Bag Valve Mask Ventilation (BVMV). Kapbeademing dus.

Zoals aan ieder device zitten er ook behoorlijk wat nadelen aan vast. Om die in perspectief te plaatsen staan de letters LMA bij voor; Laryngospasme, Malposition & Airwayproblems. De luchtweg is niet definief gezekerd met een LMA. Maar goed, dat geldt ook voor BVMV. Je moet oppassen met je beademingsdrukken die de 20 cm H2O niet mogen overstijgen. Het maakt de combinatie met uitwendige hartmassage lastig. Bovendien vinden er pre-hospitaal veel positieveranderingen en transfers plaats die gemakkleijk aanleiding geven voor malopistion. Voordeel is weer dat je relatief snel een manier hebt om je patient fatsoenlijk te oxygeneren en te ventileren ter overbrugging, of in afwachting van meer expertise op het gebied van airway management. Dan doe je dus iets heel erg goed als ambualnceteam.

CM, ik ben erg benieuwd hoe de scholing eruit gaat zien met het oog op de introductie van de LMA binnen jullie dienst.

Expert


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #133 Gepost op: 24 januari 2013, 21:55:21
Expert,

Ik ben me ervan bewust dat het geen definitieve oplossing is. Ik denk dat malpositie het grootste gevaar zal zijn. Daarom ben ik van mening dat wij steeds de positie moeten re-checken (zeker bij een verplaatsingsmoment) door auscultatie en etCo2 trends. Het biedt, zoals je zegt, een redelijk fatsoenlijk tussenweg als het gaat om het fatsoenlijk ventileren en oxygeneren van een kind.

Even heel kort over de trial, ik heb begrepen dat de focus ligt op de snelheid van het inbrengen en de begintijd van effectief beademing bij kinderen van de LMA versus de tube. Dus niet alleen op een pop. De pop is absoluut geen vervanging van de praktijksituatie. In die zin is het juist goed dat wij hieraan meedoen want zodoende dragen we bij aan de hoeveelheid praktijk gerelateerde studies.

Ik ben zelf ook benieuwd over de inhoud en uitvoering van het geheel. Ik meen dat het ergens in maart gaat beginnen. Daarom is mijn informatie summier, ik ben niet betrokken bij de uitvoering van de scholing.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #134 Gepost op: 24 januari 2013, 22:30:15
Even terug naar het LMA als device. Interessante ontwikkeling. Ooit geïntroduceerd voor electieve ingrepen op indicatie. Als anesthesioloog heb ik er moeite mee de luchtweg van een acute patiënt op deze manier te controleren. Ik ken echt de beperkingen van de pre-hospitale situatie wel en ik ben van mening dat er nuance is.

Naar het device als hulpmiddel in de pre-hospitale setting begint mondjesmaat wat onderzoek te verschijnen. De kwaliteit van dat onderzoek laat te wensen over, omdat het veelal onderzoek betreft naar handelingsvaardigheid op poppen. Tussen de regels door lees je wel dat het inbrengen van een LMA gemakkelijker is dan Bag Valve Mask Ventilation (BVMV). Kapbeademing dus.

Zoals aan ieder device zitten er ook behoorlijk wat nadelen aan vast. Om die in perspectief te plaatsen staan de letters LMA bij voor; Laryngospasme, Malposition & Airwayproblems. De luchtweg is niet definief gezekerd met een LMA. Maar goed, dat geldt ook voor BVMV. Je moet oppassen met je beademingsdrukken die de 20 cm H2O niet mogen overstijgen. Het maakt de combinatie met uitwendige hartmassage lastig. Bovendien vinden er pre-hospitaal veel positieveranderingen en transfers plaats die gemakkleijk aanleiding geven voor malopistion. Voordeel is weer dat je relatief snel een manier hebt om je patient fatsoenlijk te oxygeneren en te ventileren ter overbrugging, of in afwachting van meer expertise op het gebied van airway management. Dan doe je dus iets heel erg goed als ambualnceteam.

CM, ik ben erg benieuwd hoe de scholing eruit gaat zien met het oog op de introductie van de LMA binnen jullie dienst.

Expert

Is het niet wijzer dat ambulanceverpleegkundigen het larynxmasker gebruiken als het op de kap niet lukt, maar wachten in deze situatie op MMT?

In het ziekenhuis gaat het niet alleen om een goede intubatie, het moet ook nog eens snel gaan. 30 seconden tijd om de tube er goed in te krijgen is nog acceptabel. Misschien zijn het wel vaardigheden die je met de beste wil van de wereld niet alle ambulanceverpleegkundigen kunt aanleren.

Er zijn wel enkele casus besprekingen over gebruik van larynxmasker bij reanimatie van kinderen. Ik weet haast zeker dat ze er niet zijn over positieveranderingen zoals nodig bij transport naar ziekenhuis. De MMT arts kan wel controle over de luchtweg te krijgen, ik neem aan dat je zelfs wel nasopharyngeale tubes voor ukkies in de kofferbak van die helikopter hebt liggen.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #135 Gepost op: 24 januari 2013, 22:46:13
Expert,

Ik ben me ervan bewust dat het geen definitieve oplossing is. Ik denk dat malpositie het grootste gevaar zal zijn. Daarom ben ik van mening dat wij steeds de positie moeten re-checken (zeker bij een verplaatsingsmoment) door auscultatie en etCo2 trends. Het biedt, zoals je zegt, een redelijk fatsoenlijk tussenweg als het gaat om het fatsoenlijk ventileren en oxygeneren van een kind.

Even heel kort over de trial, ik heb begrepen dat de focus ligt op de snelheid van het inbrengen en de begintijd van effectief beademing bij kinderen van de LMA versus de tube. Dus niet alleen op een pop. De pop is absoluut geen vervanging van de praktijksituatie. In die zin is het juist goed dat wij hieraan meedoen want zodoende dragen we bij aan de hoeveelheid praktijk gerelateerde studies.

Ik ben zelf ook benieuwd over de inhoud en uitvoering van het geheel. Ik meen dat het ergens in maart gaat beginnen. Daarom is mijn informatie summier, ik ben niet betrokken bij de uitvoering van de scholing.

CM
Ik heb dat onderzoeksvoorstel gelezen geloof ik. Als ik me niet vergis gaat dat over het moment van start met luchtwegmanagement tot eerste CO2 meting. Ik geloof onmiddelijk dat de LMA het daarin wint. Ik hoop dat er ook andere uitkomstmaten meegenomen worden in het onderzoek.
Arts  www.alphalog.nl


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #136 Gepost op: 24 januari 2013, 23:47:29
In reactie op de drie bovenstaande postings zal ik proberen in één keer te reageren.

Het onderzoek dat binnen kort van start gaat bij jullie dienst juch ik van harte toe. Mijn opmerking over de pop was slechts illustratief, om de kwaliteit van het tot dus ver uitgevoerde onderzoek te bekritiseren. Mijn vraag aangaande de scholing in aanloop op het onderzoek staat dus nog even open.

Zoals ik al aangaf lijkt het LMA, dat aanvankelijk is ontwikkeld voor AAM tijdens electieve ingrepen, een redelijk alternatief. Kapbeademing is en blijft een lastige handeling. Daar hebben we het in een eerder topic zeer uitgebreid over gehad. Als je met behulp van een LMA de luchtweg van een patiënt onder controle hebt, dan kan de ambulanceverpleegkundige in contact treden met de aanvliegende H-MMT arts voor overleg. Aan de hand van het Situatie Rapport (SITRAP) kan in samenspraak worden besloten wat te doen. De arts zal alle overwegingen op dat moment in een context plaatsen. Geen situatie is hetzelfde. De uiteindelijke beslissing ligt dan bij de H-MMT arts. Uiteraard beschikt de H-MMT arts over een uitgebreid arsenaal van airway devices. Daarbij kun je ook denken aan de Glide Scoop voor video geassisteerde intubatie.

Het is absoluut van belang om te streven naar een "first pass intubation". Na twee pogingen neemt het risico op complicaties geweldig toe. Ook daarover is uitgebreid onderzoek gepubliceerd. Dat vergt nu eenmaal enorm veel ervaring.

Expert.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #137 Gepost op: 25 januari 2013, 13:45:22
Zodra ik wat meer weet over de scholing en de trial dan zal ik zeker hier terugkoppelen.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


nOne

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 58
  • Algemeen militair verpleegkundige i.o.
Reactie #138 Gepost op: 25 januari 2013, 14:33:40
Niet helemaal vergelijkbaar met de ambulance collega's natuurlijk, maar binnen defensie mogen de verpleegkundigen al een tijdje niet meer intuberen.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #139 Gepost op: 25 januari 2013, 14:42:44

Niet helemaal vergelijkbaar met de ambulance collega's natuurlijk, maar binnen defensie mogen de verpleegkundigen al een tijdje niet meer intuberen.


Als ze het al ooit hebben gedaan.

Expert