Dit is een overweging van de collega's en/of de WIS tp. Gelet op de mogelijkheden en de risico's voor het verkeer kan ik me voorstellen dat de collega's daar die afweging gemaakt hebben. Rijstrook 1 & 2 waren op dat moment niet voldoende van sneeuw ontdaan om relatief veilig voertuigen van rijstrook 2 naar rijsstrook 1 te dwingen. Er zaten behoorlijke sneeuwranden tussen de beide rijstroken, waardoor de kans op slippen van overige weggebruikers mogelijk groter zou worden, dan wanneer ze rechtdoor bleven rijden.
In het noorden is er niet/nauwelijks signalering, dus gebruik van portalen is helaas geen optie. Snelheids beperkende matregelen kennen we hier ook weinig en worden daar door ook minder ingezet.
Los van deze situatie vind ik wel dat onder normale (minder extreme) omstandigheden er een baan uit gehaald had kunnen en moeten worden. Maar zou misschien best wel eens een gebrek aan kennis kunnen zijn bij de collega's...
Het verkeersaanbod op de A7, was zondagochtend (7:20) laag en de rijbanen 1&2 waren besneeuwd. Maar er waren geen behoorlijke sneeuwranden tussen beide banen (1&2). De ene bestuurder wisselde van rijstrook 2 naar 1 en de andere bleef op rijstrook 2 rijden, met een gem. snelheid van plm. 60a70km/p.u.. Dit alles met een tussenruimte van plm. 1meter tussen voertuigen op de vluchtstrook en voertuigen op rijstrook 2. Niet echt een veilige werkplek te noemen toch...
In de andere rijrichting A7(Li) stond eveneens 500meter voor het viaduct een Politievoertuig op de vluchtstrook met alleen blauw-blauw aan. Nu vermoed ik zelf dat dit gedaan is om te waarschuwen voor een glad wegdek, maar weet dit niet zeker.
Als er aan autorijdend Nederland de vraag zou worden gesteld, u ziet één Politievoertuig op de vluchtstrook staan met blauw-blauw aan, wat denkt u dan.......? Menigeen zal zich achter het oor krabben van..??.. euhhhh. Maar waar moet je ook aan denken bij één Politievoertuig op de vluchtstrook met alleen blauw-blauw aan, glad wegdek, file, snelheid minderen..? Zeg het maar...
Ga even terug in de tijd. Het was in de jaren negentig van de vorige eeuw. Op de A28(Li), een KLPD voertuig staat op de vluchtstrook met alleen blauw-blauw aan, ter beveiliging van de file. Nu komt er een truck-oplegger combinatie aanrijden met 80km/p.u., de trucker ziet het KLPD voertuig staan met blauw-blauw aan en kijkt weer voor zich uit, maar het is al te laat!!! Met 80km/p.u. achter in de file! Het gevolg was; een voertuig geheel verplettert onder de truck-oplegger combinatie, voertuig op de kop achter de vangrail en meerdere voertuigen kriskras/op elkaar, over de rijstroken (chaos). Maar het ergste komt nog; 2 doden en meerdere, zwaar en lichtgewonden te betreuren!
Uit bovenstaande blijkt maar weer hoe belangrijk het is, dat er duidelijkheid is!
Iedereen wil toch graag na werktijd heelhuids weer thuis komen...