Hoe te handelen bij een snorfietsongeluk als EHBO'er?

Auteur Topic: Hoe te handelen bij een snorfietsongeluk als EHBO'er?  (gelezen 12410 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

nOne

• Forum gebruiker
  • Algemeen militair verpleegkundige i.o.
Reactie #20 Gepost op: 19 januari 2013, 13:05:05
Goede tip van die helm :) Ik overweeg zelf om als volgende helm ook een systeem helm te kopen, zodat als ik zelf echt eens slachtoffer ben ik het de hulpverleners wat makkelijker maak.
De hulpverlenende kaakchirurg heb je dan niet mee genomen, want de kans dat je die werk bezorgd is dan een stuk groter geworden: systeemhelmen worden getest als jethelm, het opklapbare deel biedt bescherming tegen de elementen maar niet tegen een val en daarmee is een systeem helm minder veilig dan een systeemhelm.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #21 Gepost op: 19 januari 2013, 13:07:42
De hulpverlenende kaakchirurg heb je dan niet mee genomen, want de kans dat je die werk bezorgd is dan een stuk groter geworden: systeemhelmen worden getest als jethelm, het opklapbare deel biedt bescherming tegen de elementen maar niet tegen een val en daarmee is een systeem helm minder veilig dan een systeemhelm.

Ik was in de veronderstelling dat dit verschilde per systeem helm en dat er modellen op de markt zijn die (mits gesloten) de zelfde veiligheid bieden als een integraal helm. (daar betaal je dan ook wel extra voor)

nOne

• Forum gebruiker
  • Algemeen militair verpleegkundige i.o.
Reactie #22 Gepost op: 19 januari 2013, 13:18:11
Ik was in de veronderstelling dat dit verschilde per systeem helm en dat er modellen op de markt zijn die (mits gesloten) de zelfde veiligheid bieden als een integraal helm. (daar betaal je dan ook wel extra voor)
Zou kunnen, maar ik denk dat je ook vaak bij dure systeemhelmen tegen zult komen dat het opklapbare deel is voor de elementen en niet voor een val. Voor mij voldoet een integraalhelm prima dus heb me er nooit echt goed in verdiept. Ik zou het in ieder geval heel goed nakijken en eventueel navragen bij de fabrikant (met testresultaten als bewijs), voordat ik een systeemhelm zou kopen (mits ie dan dezelfde bescherming moet bieden natuurlijk, ik kan me indenken dat sommigen het gebrek aan bescherming voor lief nemen door de voordelen die een systeemhelm biedt).

beantsje

• Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 19 januari 2013, 15:34:05
Inderdaad kan een systeemhelm getest zijn als jethelm, maar ook als integraalhelm. En dat geldt niet alleen voor de hele dure helmen; mijn vorige helm bijvoorbeeld, een Caberg justissimo was qua prijs een middenklasser maar heeft ook een goedgekeurd kindeel,

Voor een brildrager is een systeemhelm wel een stuk praktischer dan een jethelm.

elvin

• brandweer
  • Forum gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 30 juli 2013, 20:17:59
vandaag EHBO er geweest bij een scooter ongeluk, meisje had helm afgedaan en klaagde over hoofdpijn, heb zelf nek gestabiliseerd, komt er een RR aan en gebint aan der nek te zitten en op haar hoofd te drukken, bij hoofdpijn stabiliseren of hoeft dat niet?

Gr Elvin
Vrijwillige brandweer

helm

• Gast
Reactie #25 Gepost op: 30 juli 2013, 20:27:41
Citaat van: elvin link=msg=1187688 date=1375208279
vandaag EHBO er geweest bij een scooter ongeluk, meisje had helm afgedaan en klaagde over hoofdpijn, heb zelf nek gestabiliseerd, komt er een RR aan en gebint aan der nek te zitten en op haar hoofd te drukken, bij hoofdpijn stabiliseren of hoeft dat niet?

Gr Elvin

wat zeg je en wat vraag je???

elvin

• brandweer
  • Forum gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 30 juli 2013, 20:29:04
dat staat er, moet je bij een scooterongeval waarbij word gezegd dat er hoofdpijn is nek stabiliseren of hoofd dat niet?
Vrijwillige brandweer

MisterQ

• Hoofdagent
  • Forum gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 30 juli 2013, 20:37:00
Citaat van: elvin link=msg=1187694 date=1375208944
dat staat er, moet je bij een scooterongeval waarbij word gezegd dat er hoofdpijn is nek stabiliseren of hoofd dat niet?

Bij hoofdpijn is het niet direct nodig. Het meisje heeft haar helm zelf al afgedaan dat is een teken dat er geen of nauwelijks ernstig nekletsel is.
Hoofdpijn kan duiden dat ze een flinke smakkerd geeft gemaakt en/of dat de helm waarschijnlijk te groot is. Voor je eigen gemoedsrust kan het geen kwaad om alsnog te stabiliseren heb ik ook vaak genoeg zelf gedaan.
Hoofdagent Eenheid Rotterdam. mag ik je pasfoto? ik spaar natuurrampen.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 30 juli 2013, 20:40:32
Citaat van: MisterQ link=msg=1187696 date=1375209420
Het meisje heeft haar helm zelf al afgedaan dat is een teken dat er geen of nauwelijks ernstig nekletsel is.
Ik vraag me af of de medische professionals het met deze uitspraak eens zijn...?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

MisterQ

• Hoofdagent
  • Forum gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 30 juli 2013, 20:48:02
Citaat van: Red link=msg=1187697 date=1375209632
Ik vraag me af of de medische professionals het met deze uitspraak eens zijn...?

Dat heb ik ooit te horen gekregen op een EHBO cursus. Het lastige is dat er inderdaad verschillende meningen over zijn onder instructeurs. Bij het afdoen van een helm beweeg je ook je nek.
Het is nog altijd belangrijk in zo een situatie dat je vraagt en doorvraagt. Maar de meningen zijn unaniem dat het geen kwaad kan dat je uit voorzorg toch stabiliseert. Medische professionals zullen altijd zeggen vertrouw je het niet? stabiliseren.
Hoofdagent Eenheid Rotterdam. mag ik je pasfoto? ik spaar natuurrampen.