Reddings- /overlevingspakken

Auteur Topic: Reddings- /overlevingspakken  (gelezen 16601 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

De reddende engel

• Forum gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 7 februari 2013, 19:22:26
Groot verschil, de pakken van de KNRM zijn gemaakt om te werken aan boord van een schip/boot. Ze zijn niet gemaakt om actief te zwemmen. Het kan wel, alleen geen kilometers! De werkwijze van Reddingsbrigades is ook vanuit de boot. Anders hoeft er geen rampenvloot te zijn. Uit eigen ervaring zit je in zo'n pak van de 24 uur misschien een half uur in het water. Voor de rest gewoon in de boot. Zou redned zijn werkwijze veranderen, is dit misschien een oplossing.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 7 februari 2013, 20:03:04
Groot verschil, de pakken van de KNRM zijn gemaakt om te werken aan boord van een schip/boot. Ze zijn niet gemaakt om actief te zwemmen. Het kan wel, alleen geen kilometers! De werkwijze van Reddingsbrigades is ook vanuit de boot. Anders hoeft er geen rampenvloot te zijn.

Nou lig ik tijdens een dienst vaak meer tijd in het water dan dat ik aan boord zit, hetzij wel met een ander pak aan. Het idee bij de RB is juist dat we het beide doen én (zwemmende) oppervlakte redding én bootredding, of een combinatie van beiden. Indien nodig gaat de oppervlakte redding gewoon in een lange werkbroek met kisten eronder, als je dat niet aan kan hoor je niet thuis in je functie...

guest11765

• Gast
Reactie #12 Gepost op: 7 februari 2013, 21:21:14
Nou lig ik tijdens een dienst vaak meer tijd in het water dan dat ik aan boord zit, hetzij wel met een ander pak aan. Het idee bij de RB is juist dat we het beide doen én (zwemmende) oppervlakte redding én bootredding, of een combinatie van beiden. Indien nodig gaat de oppervlakte redding gewoon in een lange werkbroek met kisten eronder, als je dat niet aan kan hoor je niet thuis in je functie...

Nou die discussie wil ik nog wel eens aangaan met dit weer............
Lange werkbroek en kisten... nou kunnen die kisten nog wel een beetje water tegen houden, maar als je broek nat wordt met dit weer dan wil ik nog wel eens zien hoelang jij het volhoud?

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 8 februari 2013, 03:01:34
Nou die discussie wil ik nog wel eens aangaan met dit weer............
Lange werkbroek en kisten... nou kunnen die kisten nog wel een beetje water tegen houden, maar als je broek nat wordt met dit weer dan wil ik nog wel eens zien hoelang jij het volhoud?

Ik heb het uiteraard over incidentele gevallen en onder enigsinds normale omstandigheden in de zomer. Bij heftig weer is het een kwestie van goed voorbereid zijn op een eventuele redding. (Lees: op iedere post een zwemmer in volledige uitrusting standby) ;)

guest11765

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 8 februari 2013, 06:35:14
Ik heb het uiteraard over incidentele gevallen en onder enigsinds normale omstandigheden in de zomer. Bij heftig weer is het een kwestie van goed voorbereid zijn op een eventuele redding. (Lees: op iedere post een zwemmer in volledige uitrusting standby) ;)

o ok, ik neem meestal jou antwoorden wel redelijk serieus.
Dus ik zat me al echt af te vragen of jullie een bepaald type werkbroek hebben of iets dergelijks.
Want ik kon me totaal niet in jou antwoord vinden.

Ik heb een keer met dit weer aan dek gestaan van 1 van de reddingsboten in alleen een spijkerbroek, waterdichte jas en een paar "kisten". Maar dat hield ik niet zo lang vol (was niet tijdens een actie). Alleen al de spray was voldoende om me goed af te koelen. En toen voeren we niet eens op volle snelheid of iets dergelijks. Maar dan ben je weer blij met een stuurhut.

Markvniel

• Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #15 Gepost op: 8 februari 2013, 10:52:32

Hoi Joost,

Wat voor pak gebruiken jullie dan? Dat is nu waar ik nu juist naar op zoek ben, ervaringen van andere!

Mvg

Mark
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!

Rob van Munster

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 8 februari 2013, 11:13:45
Voor de oppervlakteredding zwemmen wij gewoon in het overlevingspak. Met vinnen (standaard op het voertuig) gaat dat prima. De hele lijn van 75 meter wordt redelijk snel uitgezwommen.

De reddende engel

• Forum gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 8 februari 2013, 11:53:20
Mark,

Wij dragen het rode knbrd pak. Zit heerlijk en nooit problemen mee. zoals rob aangeeft kan je er prima mee zwemmen. Wij oefenen wel eens met opstapper in de branding overboord zetten om een drenkeling uit de branding te halen. Dit gaat stabieler in een overlevingspak dan in een surfpak!

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 8 februari 2013, 12:11:05
@ Haeck : De opmerking was inderdaad wat ongelukkig, mijn punt was meer dat het mogelijk is dat je als zijnde waterhulpverlener kortstondig te water moet in je hele kloffie en dat je je daar wel van bewust moet zijn. Ik kan tientallen gevallen benoemen waarbij het niet mogelijk was om rustig de geschikte PBM aan te trekken, maar met goede preparatie kan je dit beperken tot het absolute minimum. O0

Hoi Joost,

Wat voor pak gebruiken jullie dan? Dat is nu waar ik nu juist naar op zoek ben, ervaringen van andere!

Mvg

Mark

Voor op zee gaat het (in de zomer) 90% van de tijd in wetsuit, eventueel in combinatie met schoentjes en handschoenen. Als het wat kouder wordt kunnen we hierover warmte overalls aantrekken. Je wordt hierbij echter wel gewoon nat, het is alleen bedoeld als extra isolatie laag voor op de boot. Bij heftige weersomstandigheden kan er gekozen worden voor overlevingspakken aan boord, zwemmen zal toch grotendeels in wetsuit blijven plaatsvinden. Je hebt hierin natuurlijk ook verschillende diktes, ook in de winter liggen er surfers met wetsuits in zee. Ik loop in de zomermaanden vrijwel altijd in een 3/2 long john en dat is over het algemeen warm genoeg.  

Voor binnenwater ligt het wat anders, daar zal je de nadruk toch meer moeten leggen op het "droog" blijven. Met uitzondering van de situaties waarin je waarschijnlijk een zwemmer moet inzetten, dan zou ik kiezen voor één vrije zwemmer aan boord in wetsuit. Je hebt het zelf al over koude omstandigheden, daarbij is een droogpak met voering ideaal voor op de boot. Indien nodig kan je daarmee ook wel een oppervlakte redding uitvoeren, het gaat alleen niet zo soepel als in een wetsuit. Er zit natuurlijk een verschil in het zwemmen in branding bij west 8 en in de lokale haven ;)

Voor aan boord is een warmte overall ook mogelijk, maar bedenk je wel dat je dan wél nat gaat worden bij een eventuele zwemmende actie.

Rob van Munster

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 8 februari 2013, 14:00:55
Bij een melding oppervlakteredding is vaak niet bekend of de boot ingezet moet worden of dat het een lijnredding wordt. Dus gewoon iedereen in het overlevingspak. Ook is de wetsuit in de zomer voor ons geen optie. Dat heeft te maken met hetgeen ik in de eerste zin al meldde.