@ Haeck : De opmerking was inderdaad wat ongelukkig, mijn punt was meer dat het mogelijk is dat je als zijnde waterhulpverlener kortstondig te water moet in je hele kloffie en dat je je daar wel van bewust moet zijn. Ik kan tientallen gevallen benoemen waarbij het niet mogelijk was om rustig de geschikte PBM aan te trekken, maar met goede preparatie kan je dit beperken tot het absolute minimum.
Hoi Joost,
Wat voor pak gebruiken jullie dan? Dat is nu waar ik nu juist naar op zoek ben, ervaringen van andere!
Mvg
Mark
Voor op zee gaat het (in de zomer) 90% van de tijd in wetsuit, eventueel in combinatie met schoentjes en handschoenen. Als het wat kouder wordt kunnen we hierover warmte overalls aantrekken. Je wordt hierbij echter wel gewoon nat, het is alleen bedoeld als extra isolatie laag voor op de boot. Bij heftige weersomstandigheden kan er gekozen worden voor overlevingspakken aan boord, zwemmen zal toch grotendeels in wetsuit blijven plaatsvinden. Je hebt hierin natuurlijk ook verschillende diktes, ook in de winter liggen er surfers met wetsuits in zee. Ik loop in de zomermaanden vrijwel altijd in een 3/2 long john en dat is over het algemeen warm genoeg.
Voor binnenwater ligt het wat anders, daar zal je de nadruk toch meer moeten leggen op het "droog" blijven. Met uitzondering van de situaties waarin je waarschijnlijk een zwemmer moet inzetten, dan zou ik kiezen voor één vrije zwemmer aan boord in wetsuit. Je hebt het zelf al over koude omstandigheden, daarbij is een droogpak met voering ideaal voor op de boot. Indien nodig kan je daarmee ook wel een oppervlakte redding uitvoeren, het gaat alleen niet zo soepel als in een wetsuit. Er zit natuurlijk een verschil in het zwemmen in branding bij west 8 en in de lokale haven
Voor aan boord is een warmte overall ook mogelijk, maar bedenk je wel dat je dan wél nat gaat worden bij een eventuele zwemmende actie.