Reddings- /overlevingspakken

Auteur Topic: Reddings- /overlevingspakken  (gelezen 16610 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 13 februari 2013, 20:28:13
Nog een paar ?

http://www.youtube.com/watch?v=sG_Wn-YsqBg

http://www.youtube.com/watch?v=71nIQPANThQ

Ik heb ergens nog een filmpjes waar auto in Nederland weg stromen bij "simpele" wateroverlast..

http://www.youtube.com/watch?v=aAOSZDdObxU

Of de vele film beelden van zeeland, uren en dagen na de stormramp van 1953.

Je hebt niet alleen het snel opkomend water, maar ook het weg stromend water.  !!
Ken je de risico's van stromend water voor jouw als redder ?

IfOnly

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #31 Gepost op: 13 februari 2013, 20:35:10
Dat zijn duidelijke beelden. Bedankt.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 13 februari 2013, 20:47:04
http://www.youtube.com/watch?v=L_0EqKC6b2k

Ik ken wel een paar locaties in nederland, waar je kan zwemmen in stromend water..   metname de Maas, Rijn, IJssel, tijdens hoogwater.. of een overlaten en stuwen ook in de zomer..

Wie gaat er mee zwemmen, neem dan ook even wat bondspakken mee.. ?  Eens kijken of je daarin zelf naar de volgende strekdam kan zwemmen..
Ik wil best een dagje zwemmen in droogpakken organiseren, in stromend water..  Dan hebben we het nog niet eens over echt wild water situaties..  

Uitgangspunt is dat redders zich in eerste instantie zelf moeten redden, en niet afhankelijk moeten zijn van andere reddingsteams, voor hun eigen veiligheid.

Uit eindelijk is de vraag, wat mag je van reddingseenheden van reddingsbrigades verwachten en in welke fasen van de overstromingen gaan ze worden ingezet..  

Voor de strandjongens, probeer eens in je oude bondspak, een mui uit te zwemmen.  Doe het daarna eens in een droogpak zoals die van WaterSafe..  dat is een enorm verschil..   En dat verschil kan het verschil betekenen tussen een levende redder, of een dode redder, in overstromings situaties.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 13 februari 2013, 21:06:16
Ook kiezen steeds meer brandweer oppervlaktereddingteams voor uitrusting die geschikt is voor dit soort inzetten..  
Na een afgewogen taak / risico analyse is dit de standaard geworden voor oppervlaktereddingsteams van de brandweer, en die gaan over het algemeen niet over 1 nacht eis.

En ze zetten dit soort uitrusting ook bij inzet bij boten etc..

Zie bijvoorbeeld het topic op dit forum over : http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=23485.40

Als je in de lijst van taken die je met het pak zet, werken in overstromingsgebieden en oppervlakteredding, dan vraag ik me af, waarin bij het uitvoeren van dezelfde taak, er dus waarschijnlijk een andere taak-risico-analyse (TRA) en daarmee dus een geheel andere invulling.

Markvniel

• Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #34 Gepost op: 14 februari 2013, 12:48:04
Ook kiezen steeds meer brandweer oppervlaktereddingteams voor uitrusting die geschikt is voor dit soort inzetten..  
Na een afgewogen taak / risico analyse is dit de standaard geworden voor oppervlaktereddingsteams van de brandweer, en die gaan over het algemeen niet over 1 nacht eis.

En ze zetten dit soort uitrusting ook bij inzet bij boten etc..

Zie bijvoorbeeld het topic op dit forum over : http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=23485.40

Als je in de lijst van taken die je met het pak zet, werken in overstromingsgebieden en oppervlakteredding, dan vraag ik me af, waarin bij het uitvoeren van dezelfde taak, er dus waarschijnlijk een andere taak-risico-analyse (TRA) en daarmee dus een geheel andere invulling.

Rescue, weet jij wat voor pakken de brandweer hier voor gebruikt? Zie bovenstaande foto's en wat daar ongeveer de kosten van zijn per pak?
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!

guest11765

• Gast
Reactie #35 Gepost op: 14 februari 2013, 14:03:30
Joh Rescue, ik heb steeds meer het idee dat beslissingen gemaakt worden door een paar pennelikkers achter een bureau die een rekenformule doorwerken. Steeds minder word er feedback uit de praktijk gevraagd. En als het al zo is, doen ze er niets mee, of je krijgt het eeuwige antwoord (een wedervraag): "Hoe vaak komt het nou voor??"

Bij de ANWB zijn ze daar heel erg goed in. De kleding daar is echt om te janken.
Zij willen dat wij Wegenwachten in een uniform lopen.
Waar bestaat dat uit? Een blouse met stropdas, een pantalon, een trui er over heen, en een paar nette schoenen er onder. Hallooooooooooooo we zijn monteurs........ Maar goed.
Daar hebben we natuurlijk een veiligheids jas bij voor op de snelweg. En een polo voor de zeer warme dagen.

Sinds kort zijn de nette schoenen vervangen voor arbo technisch goedgekeurde schoenen.

Ergens heeft 1 of andere pennelikker besloten dat alles nog goedkoper in elkaar gezet moet worden. Groot voordeel voor ons, want je hoeft nu niet meer je broeken te wassen. Na 3x een dienst van 8 uur valt het ding werkelijk van je reet af omdat alle naden loslaten (ben al een aantal x tussendoor naar huis gereden om weer een degelijke broek aan te trekken). Klagen helpt niet. Elke keer word het argument gegeven dat we over 3 jaar een nieuwe kleding lijn hebben.

Voor de "lepelaars" (onze sleepvoertuigen op de snelweg) hebben ze van die knal oranje broeken met reflectie strepen. Die dingen zitten goed, blijven heel en vallen op. Als wij er in lopen, mag je meteen op het matje komen. Het hoort niet bij ons uniform. Voor de lepelaars is het verplicht.

Maar zo lijkt het nu ook bij de KNRM te gaan. Het eerste en tweede jaar hadden we kwalitatief vrij slechte en weinig kleding voor op het strand. En met dagen er tussen van net aan 12 graden veel regen en geen kachel, had je soms alles op 1 dag over elkaar aan om warm te blijven.
Vorig jaar is de KNRM in zee gegaan met Gaastra. Die zou met zijn Gaastra Pro lijn ons van goede kleding voorzien. Het enige wat ik echt kon ontdekken als Gaastra pro was de regen/wind jas. De rest was of uit kleur, of kon zo door als Aktiesport kleding. Op zich niet echt wat mis mee, maar ga er dan ook geen Gaastra bedrukking op laten zetten en er een labeltje in naaien.

Die heerlijke goede Gaastra pro jas? Ja die word dit jaar vervangen door een look a like.......... Hij was te duur..... Dus ze gaan een jas nemen van mindere kwaliteit, en daar Gaastra Pro op naaien/plakken.

Nou hadden we afgelopen jaar een mooi seizoen, veel zon en redelijk warm (ja echt bij ons in het noorden wel). Maar als het weer een regen seizoen word, dan word het gewoon eigen kleding meenemen.....

Dus Rescue, als ze niet kiezen voor de uitrusting zoals jij aangeeft, en jij vraagt waarom niet, geloof me dan krijg je geheid de wedervraag: "hoe vaak komt het nou voor???"
Want daar is alles in 1 keer mee beantwoord door de hoge heren.

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 14 februari 2013, 14:10:47
Dit zijn ook niet de stromen waar ik met een vletje (of zelfs met een rescue) me in wil begeven. Hier heb ik niet de middelen voor dus hoef ik me er ook niet op kleden. Kies de kleding bij het vaartuig en je werkgebied hoort en dus ook bij je taken.

9910001
9910001

guest11765

• Gast
Reactie #37 Gepost op: 14 februari 2013, 14:51:30
Ik vergeet wel credits te geven voor de laatste overlevingspakken van de knrm, waar ze wel heel veel met feedback hebben gewerkt vanaf de diverse stations.  98uiye

De reddende engel

• Forum gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 14 februari 2013, 16:13:31
Mark,

http://www.rescuetools.eu/complete-set/-199

Dit is volgens mij ook een van de weinige bedrijven die deze manier van redden gebruiken. Wat jij zegt: het pak alleen gebruiken op de boot, tijdens evenement bewaking, is het wat duur denk ik!

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 14 februari 2013, 20:58:22
Rescue, weet jij wat voor pakken de brandweer hier voor gebruikt? Zie bovenstaande foto's en wat daar ongeveer de kosten van zijn per pak?

Dat is per korps een beetje verschillend,   Het pak waar ik erg goede ervaringen mee heb,..  (en dan heb ik al veel type duikpakken en overlevingspakken, immursion suits, gehad. )   dan is dat het Aquatek x350 pak.  dat pak kost ongeveer 660,00, beetje afhankelijke van je wensen..

Het KNRM pak is specifiek ontworpen voor de taken op de erg grote plas. (noordzee.)  en niet specifiek voor oppervlakte redding en werken in overstromingsgebieden.

Dit zijn ook niet de stromen waar ik met een vletje (of zelfs met een rescue) me in wil begeven. Hier heb ik niet de middelen voor dus hoef ik me er ook niet op kleden. Kies de kleding bij het vaartuig en je werkgebied hoort en dus ook bij je taken.

9910001

Maar dat is juist de primaire taak van de rampenvloot..en oppervlakteredding zwemmmend is nu juist waar de reddingsbrigade zich absoluut onderscheid als de KNRM., Waarom zou je niet onderscheiden, op juist waar je goed in bent ?