GRIP 1 (uitval water en gas bij 50 huishoudens) wijk Veldhuizen - Ede 23-01-2013

Auteur Topic: GRIP 1 (uitval water en gas bij 50 huishoudens) wijk Veldhuizen - Ede 23-01-2013  (gelezen 12740 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

I1985

  • Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Dat begrijp ik zeker wel ,maar ze willen toch de brandweer zakelijker maken dus ik vind gewoon dat als er door een privaat bedrijf gebruik gemaakt word van de brandweer de gemeente het eigenlijk moet door berekenen

Even voor de duidelijkheid de hulpverlening op zich is geen discussie maar zakelijk gezien heb ik daar mijn vraag tekens bij

Laat ik vooropstellen dat ik nog weinig goeds heb zien komen van de privatisering en zakelijker maken van (semi)overheidsbedrijven. Dat er kritisch gekeken word naar kosten, prima. Maar dat mag mijns inziens geen factor zijn in de hulpverlening. Ook niet in een situatie als deze.

Want wat is dan de volgende stap? HV voertuigen uitrusten met een pin automaat? Of je eerst even een x bedrag wilt betalen voordat ze uit de wagen komen om naar je brandende woning te kijken. Tis immers een vrijstaande woning en iedereen staat buiten, dus het is alleen maar materiële schade. En we gaan de brandverzekering toch niet zomaar helpen...


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Gas valt nog wel mee op het moment dat de elektra wegvalt heb je een veel groter probleem want dan doet naast je reguliere verwarming ook je  back-up verwarming het niet meer.
Dus in elk huis weer gewoon een hout / kolenkachel! maar ja dan mag je van de gemeente geen schoorsteen op het dak.
Zelfvoorzienend, het kan wel, maar de Nederlandse wet- en regelgeving maakt het waarschijnlijk onmogelijk als de burger het al zou willen.
ben ik niet helemaal met je eens als ik moet kiezen tussen een week geen gas of een week geen elektra dan heb ik liever dat het gas het blijft doen. Voor elektriciteit kun je makkelijker een alternatief vinden ( aggregaat / omvormer ) maar voor gas niet. Koken zal nog lukken met een gasfles maar de cv wil niet op flessengas.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
ben ik niet helemaal met je eens als ik moet kiezen tussen een week geen gas of een week geen elektra dan heb ik liever dat het gas het blijft doen. Voor elektriciteit kun je makkelijker een alternatief vinden ( aggregaat / omvormer ) maar voor gas niet. Koken zal nog lukken met een gasfles maar de cv wil niet op flessengas.

En denk je dat jou CV installatie het doet zonder elektriciteit ?
Kijk maar eens naar de CV ketel die heeft er gewoon een stekker aanzitten en als daar geen prik op staat doet die CV helemaal niets, ondanks dat er gas is.
Het water kan niet rondgepompt worden, want de pomp werkt op elektriciteit.
En gas is makkelijker te vervangen door elektrische verwarmingstoestellen en mijn elektrische kookplaat doet het ook niet op flessengas.


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
daarom schreef hij ook een omvormer of aggregaat ;)
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


nexxon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
Dan kan je altijd nog overstappen  ;)

Van leverancier wel, van netbeheerder zoals in dit geval niet. Dat is liander, en blijft liander in jou regio. Je kan niet ineens naar enexis ofzo hiervoor.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
daarom schreef hij ook een omvormer of aggregaat ;)

Maar dan blijft het nog steeds minder handig om geen elektriciteit te hebben als geen gas.
Want aan een elektrisch kacheltje kun je makkelijker komen, en is in het algemeen, ook als er geen stroomstoringen zijn nuttiger, als een aggregaat.
Want op een consumenten aggregaat kan ik nog steeds mijn elektrisch kookplaat niet gebruiken. 998765 ;) ;D
En voor verlichting vind ik met de kerst kaarsjes best gezellig maar voor de rest van het jaar gewoon elektrisch.


Betuwe

  • MVK, HVK en bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • Geniet van elke dag.
Dat begrijp ik zeker wel ,maar ze willen toch de brandweer zakelijker maken dus ik vind gewoon dat als er door een privaat bedrijf gebruik gemaakt word van de brandweer de gemeente het eigenlijk moet door berekenen

Even voor de duidelijkheid de hulpverlening op zich is geen discussie maar zakelijk gezien heb ik daar mijn vraag tekens bij

Wat is jou functie dan bij de brandweer? Zolang je alleen op de uitruk zit heb je weinig met het zakelijke te maken van de brandweer daarvoor zijn kantoormedewerkers van je clustur en/regio.

Trouwens je weet zelf als brandweerman toch ook wel dat elke burger ieder jaar circa 67 euro betaald aan zijn gemeente om gebruik te kunnen maken van de hulpverlenings die de gemeente/regio aanbied. Waarom begin je dan meteen over kosten terwijl je die allang betaald heb :-X


Betuwe

  • MVK, HVK en bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • Geniet van elke dag.


Ik zie duidelijk dat dit geen brandweer voertuig is...
Dus hadden ze niks anders meer te doen? anders waren ze geen kachels gaan uitdelen ,en wat ik begrepen had is dat de brandweer met een busje van de brandweer de kachels zijn gaan halen .


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Trouwens je weet zelf als brandweerman toch ook wel dat elke burger ieder jaar circa 67 euro betaald aan zijn gemeente om gebruik te kunnen maken van de hulpverlenings die de gemeente/regio aanbied. Waarom begin je dan meteen over kosten terwijl je die allang betaald heb :-X

Beetje vreemde redenering. Jij koopt ook geen treinkaartje, omdat de trein toch al rijdt?

Die 67 euro per burger vormt natuurlijk het budget om als brandweer mensen te kunnen redden en ongelukken bij brand te kunnen voorkomen (wettelijke taken). Als de brandweer ook andere taken gaat uitvoeren, omdat ze er toch al zijn, gaan de kosten omhoog en daarmee die 67 euro natuurlijk ook. Die brandweermensen en het materieel moeten natuurlijk wel betaald worden.


Yellowjackal

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 356
  • Zand zand en nog eens zand dat is wat hij wil
Valt me mee dat het elektriciteitsnet niet overbelast is geraakt met al die kacheltjes.
Hoeveel van die kachels werden er per huis geleverd want met 1tje kun je met binnen alle deuren open het misschien dooi houden maar behaaglijk warm niet