GRIP 1 (uitval water en gas bij 50 huishoudens) wijk Veldhuizen - Ede 23-01-2013

Auteur Topic: GRIP 1 (uitval water en gas bij 50 huishoudens) wijk Veldhuizen - Ede 23-01-2013  (gelezen 12736 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Ik denk dat de mensen die zonder WATER en GAS zaten dolblij geweest zijn met de hulp die geboden is in de vorm van een straalkacheltje.
En wie die dingen gebracht hebben zal ze echt worst zijn, of het nu de groenteboer om de hoek, de koningin of de brandweer geweest is.
Ik vind het fantastisch dat er meteen ingesprongen is op het probleem en er meteen een tijdelijke oplossing bedacht is.
Klasse, en helemaal omdat de brandweer het uitdelen op zich nam. Ik geloof dat zoiets samenwerken heet.
Waar zie je dat nog in Nederland, waar alles op de weegschaal gelegd wordt en er meestal overal voor betaald moet worden.

Ik zie het al gebeuren dat we straks die politieagent op de hoek van de straat die afgezet is vanwege een ongeval een kopje koffie aanbieden en dan achteraf zeggen, dat is dan 1,50 Euro.
Kom op zeg, laten we alsjeblieft wel normaal gevoelige sociale mensen blijven. Daar stond Nederland toch zo om bekend?
Of gaan we dat ook al om zeep helpen?

*roept iets met spijkers en laag water*
 998765
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Betuwe

  • MVK, HVK en bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • Geniet van elke dag.
Beetje vreemde redenering. Jij koopt ook geen treinkaartje, omdat de trein toch al rijdt?

Die 67 euro per burger vormt natuurlijk het budget om als brandweer mensen te kunnen redden en ongelukken bij brand te kunnen voorkomen (wettelijke taken). Als de brandweer ook andere taken gaat uitvoeren, omdat ze er toch al zijn, gaan de kosten omhoog en daarmee die 67 euro natuurlijk ook. Die brandweermensen en het materieel moeten natuurlijk wel betaald worden.

Nou dat zal wel meevallen binnen de gemeente Ede. Post centrum is tijdens kantoor uren bemand met een volledige bezetting voor tas en hw, dus of ze nou gaan oefenen of ze helpen de burgers door kachels bij hun thuis te brengen.. je zoekt het wel heel ver op meneer Gerritsen


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Het is heel simpel. De eerste meldingen kwamen rond de klok van 17:00uur, de GRIP1 kwam om een uurtje of negen. Dat zijn dus uren dat de meeste bedrijven de voice-mail aan hebben staan, en dus pas de volgende ochtend om half negen bereikbaar zijn. Of, als zij wel komen met een gepeperde rekening komen. Als de mazzel er is dat er straalkacheltjes aangeleverd kunnen worden, moet er inderdaad niet gezeurt gaan worden als de brandweer even mee helpt met het uitdelen daarvan.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Valt me mee dat het elektriciteitsnet niet overbelast is geraakt met al die kacheltjes.
Hoeveel van die kachels werden er per huis geleverd want met 1tje kun je met binnen alle deuren open het misschien dooi houden maar behaaglijk warm niet

Hoeveel denk je dat zo'n kacheltje aan stroom trekt en hoeveel denk jij dat het net aan kan ?

Een gemiddeld huis heeft 4 groepen in de zekeringkast met overbelastingsveiligheden tussen de 10 en 16 ampere
Dus mag je per groep tussen de 10(Amp.)x 230(Volt)=2300 Watt en 16 x 230= 3680 watt aansluiten
Een gemiddelde straalkachel heeft tussen de 1500 tot 2000 watt aan vermogen nodig om te functioneren dus 1 kacheltje per groep kan altijd.
Het net in de straat kan hoe dan ook 2 x 25A x 230V= 11500 watt per aansluiting aan en op bepaalde plaatsen met krachtstroom 3 x 25A x 230V= 17250 Watt per aansluiting dus de kans op overbelasting door een paar elektrische kacheltjes per huishouden is nihil.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Bij mijn weten heeft elke aansluiting in basis 380, echter bepaald het aantal "hoofdzekeringen" of je ook de beschikking hebt over 380 in je huis. 1 fase 380 is namelijk 220
(of even schools tussen de fasen 380 staat een spanning van 220) uiteraard geldt dit alleen indien de nul is aangesloten. Over een installatie die 3 fasen zonder nul heeft kun je zonder travo geen 220 pakken. (kort 380 vierpolig zal je geen 220 leveren, 380 vijfpolig kan dit wel)

In een woning geld (ook voor zover ik weet) dat je 1x een hoofdzekering hebt van 25 en soms 32 amp. in gangbare installaties in woonhuizen zou je dus maximaal 3 groepen kunnen voorzien van een straalkachel voordat je hoofdzekering eruit knalt.

Je kunt je dus aardig redden wat verwarming betreft, dat het niet ideaal is zegt de term Noodoplossing al.

Wat betreft de kosten, ook tav de inzet van de brandweer aangaande de hulp bij het uitgeven van de straalkachels die zullen m.i. uiteindelijk gewoon lopen via de verzekering van de veroorzaker. De brandweer zal Liander (denk ik) echt niet kostenloos bij springen in taken die niet primair bij de brandweer liggen.
Hoewel creatief denken de brandweer geheel niet vreemd is wanneer er ergens hulpgeboden moet worden, zoweet ik van het verplaatsen van een speeltoestel waarvoor geen geld beschikbaar was, in het kader van een oefening hulpverlening werd dit uit eindelijk door de brandweer gedaan maar denk bijvoorbeeld ook (in deze tijd) aan het opspuiten van een ijsbaan ook dat gebeurd in het kader oefenen. Oplossing wat betreft de kosten zijn er dus genoeg
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Valt me mee dat het elektriciteitsnet niet overbelast is geraakt met al die kacheltjes.
Hoeveel van die kachels werden er per huis geleverd want met 1tje kun je met binnen alle deuren open het misschien dooi houden maar behaaglijk warm niet

FF voor de duidelijkheid , nog niet zo heel lang geleden hadden de meeste huizen in NL de beschikking over 1 kachel meestal in de woonkamer toen hielden de mensen het ook warm en behaagelijk, we zijn intussen verworden tot een volk dat volkomen verwend is geworden. Kijk maar eens hoe 1cm sneeuw vandaag de dag een heel land kan platleggen. Deze hele discussie over wie die kacheltjes gaat inprincipe over het bovenstaande, we zijn verwend en niks meer gewoon.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Edenaren hebben weer verwarming

Edenaren hebben weer verwarming
TVGelderland·
Gepubliceerd op 26 jan 2013
Samen sterk in de hulpverlening!


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Nou dat zal wel meevallen binnen de gemeente Ede. Post centrum is tijdens kantoor uren bemand met een volledige bezetting voor tas en hw, dus of ze nou gaan oefenen of ze helpen de burgers door kachels bij hun thuis te brengen.. je zoekt het wel heel ver op meneer Gerritsen

Ho ho dat is geen bericht van mij maar dank voor meneer  ;)
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman