Brandweer België

Auteur Topic: Brandweer België  (gelezen 204907 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #290 Gepost op: 13 oktober 2013, 00:51:36
Na door Thor getipt te zijn over deze discussie even gaan zoeken en wat foto's gaan snijden. Eerst even een foto waarop zichtbaar is dat 't 1 geheel is:



Nadat ik uitgezocht had wat de exacte benaming van dit voertuig was kwam ik via google op een website waarop de gebruikershandleiding van dit type voertuig online stond. Deze is hier te vinden:
http://www.stadmechelen.be/brandweer/pdf/GB_HZAP_E_16-8.pdf

Ik kwam te weten dat het een lichtmast is van het merk: Fireco. Type: CFRS 2533,S2

Door in de handleiding te zoeken naar het woord Lichtmast kwam ik terecht op pagina 132 waar middels een tekening beweerd wordt dat het een isolatiekader is. Ik heb verder geen idee wat een isolatiekader inhoud. Dus dat mogen jullie vertellen.

Op de website staat bij dit type mast in ieder geval dit als eigenschappen. Wordt dat bedoeld met isolatiekader?
Citaat
Volledig blank geanodiseerd
Wandsterkte: 3,5 mm
Spiegeleiding om het verdraaien van de secties onderling te verhinderen
Twee geleidingsringen op elke sectie
Inwendige spiraal kabel
Mastkop voorzien van 4 getapte gaten
Beschermingskap aan de mastkop
Draaibare basis met rem
Overdruk- en afwateringsventiel
Mastvoet voorzien van de nodig bevestigingsgaten
Verdeeldoos onder aan de mastbasis
 


Een foto van een lichtmast van Fireco vond ik op hun eigen website. Ik ga er denkend aan hun eigen commerciële belangen vanuit dat ik de foto hier in mag voegen:
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #291 Gepost op: 13 oktober 2013, 01:05:38
EDIT: In het citaat met eigenschappen heb ik een fout gemaakt. Ik heb ergens een lijst met eigenschappen gevonden en alleen de dikgedrukte zin gekopieerd. Later leek het mij handig het hele rijtje te plaatsen en heb ik het veranderd tot zover het nu is. Echter heb ik een verkeerde lijst gevonden en ik kan 't origineel zo niet meer vinden.

Deze lijst is van een Fireco pneumatische lichtmast van een ander type.

Een aantal van de eigenschappen zullen dus niet kloppen. Degene waarin staat dat hij draaibaar is zal er daar waarschijnlijk 1 van zijn. Dat is namelijk niet nodig daar de lampen in een ronde zijn verwerkt.

Nu doe ik gelijk ook maar even een uitsnede van 't originele voertuig/foto. Voordat daar een opmerking over komt:
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


paulg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 999
Reactie #292 Gepost op: 13 oktober 2013, 01:52:15
Is er een Belg in de zaal?


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #293 Gepost op: 13 oktober 2013, 01:53:34
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1209061 date=1381618296
http://www.stadmechelen.be/brandweer/pdf/GB_HZAP_E_16-8.pdf

In de handleiding vind je alle info terug op de door jouw aangehaalde blz. 132 en ook blz. 131. Het gaat om - nogmaals - isolatoren en het bijhorende isolatiekader (ring). Isolatie tegen wat? Tegen hoogspanning. Zoals vermeld in het document: "De lichtmastkop is voorzien van 3 metaaldamplamp schijnwerpers van elk 150 Watt, een oranje zwaailicht en een hoogspanningsbeveiliging bij contact met bovengrondse spanningsdragende leidingen." En ook: "Lichtmastkop - Hoogspanningsbeveiliging: Max. 17,5 kV"


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #294 Gepost op: 13 oktober 2013, 12:24:44
Luke en de andere mannen bedankt voor het uitzoekwerk, de foto's zijn verhelderend, en de toelichtingen !


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #295 Gepost op: 13 oktober 2013, 16:58:10
Dan vraag ik mij af wat is het verschil tussen België en Nederland dat de Belgen die ringen wel hebben en wij in NL niet? Ik heb wel een idee maar hoor het graag van de professionals.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #296 Gepost op: 13 oktober 2013, 17:40:37
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1209388 date=1381676290
Dan vraag ik mij af wat is het verschil tussen België en Nederland dat de Belgen die ringen wel hebben en wij in NL niet? Ik heb wel een idee maar hoor het graag van de professionals.

Het grootste verschil tussen België en Nederland is dat daar nog steeds bovengrondse elektriciteitspalen in dorpen zijn waar in Nederland alles ondergronds is.
En misschien hangen hoogspanningskabels in België wel zo laag dat ze met de lichtmast bereikt kunnen worden.


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #297 Gepost op: 14 oktober 2013, 12:47:50
In België zie je, zeker nog in buitengebieden, inderdaad hoogspanningskabels bovengronds lopen. Zie bijvoorbeeld deze Streetview link: http://goo.gl/maps/98BHk

Ik kan me voorstellen dat je bij aankomst in het donker op een kruising bij een ongeval je voertuig neerzet, lichtmast omhoog en in de drukte vergeet te kijken of er niet net een kabel over de weg gaat. Hier zie je ook nog hoe veel huizen in het buitengebied in België aangesloten zijn op het lichtnet: http://goo.gl/maps/AsOeo
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #298 Gepost op: 14 oktober 2013, 12:59:22
Citaat van: Scaniafan link=msg=1209716 date=1381747670
In België zie je, zeker nog in buitengebieden, inderdaad hoogspanningskabels bovengronds lopen. Zie bijvoorbeeld deze Streetview link: http://goo.gl/maps/98BHk

Ik kan me voorstellen dat je bij aankomst in het donker op een kruising bij een ongeval je voertuig neerzet, lichtmast omhoog en in de drukte vergeet te kijken of er niet net een kabel over de weg gaat. Hier zie je ook nog hoe veel huizen in het buitengebied in België aangesloten zijn op het lichtnet: http://goo.gl/maps/AsOeo

De kabels op de plaatjes zijn volgens mij geisoleerde kabels dus ongevaarlijk als je ze aanraakt met de lichtmast. Iets anders dan een bovenleiding van een tram of trein.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #299 Gepost op: 14 oktober 2013, 16:14:47
Citaat van: Thor link=msg=1209717 date=1381748362
De kabels op de plaatjes zijn volgens mij geisoleerde kabels dus ongevaarlijk als je ze aanraakt met de lichtmast. Iets anders dan een bovenleiding van een tram of trein.

Ze zouden in principe moeten geïsoleerd zijn, ja maar het zijn verouderde installaties waarmee er heel wat fout loopt. De onderste leiding is trouwens kabel-TV (de bovenste inderdaad het lichtnet).