Reanimatievoorlichting op TV

Auteur Topic: Reanimatievoorlichting op TV  (gelezen 28868 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 25 januari 2013, 22:01:16
Daar gaat het niet om en dat weten wij allebei wel. Als de dokter een promotiefilmpje had opgenomen voor studenten geneeskunde dan had ik je meteen gelijk gegeven. De realiteit is dat de dokter in het programma verschijnt omdat zij graag wilt dat mensen zonder reanimatie ervaring iets doen. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen, OHCA kent immers nog een ongunstig prognose. Daarom is het niet handig dat zij de leken een techniek aanleert dat ze alleen in verwarring brengt.

Wij gebruiken het volgende adagium in de spoedzorg keten: KISS, Keep It Simple, Stupid. In dit geval, met ongetrainde mensen, gaat het zeker op.

CM

Wie zijn wij?

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 25 januari 2013, 22:10:39
Wanneer een BLS cursist  bij mij examen doet, zal ik hem/haar bij deze reanimatie niet certificeren, en ik weet 100 % zeker dat er veel meer instructeurs zo over denken. Het zet wel weer in perspectief hoe de leken opgeleid worden die als "cowboys" huizen instormen om te reanimeren, versus de professioneel opgeleide hulpverlener die wel gewenst is, maar niet volgens de meest recente evidence based richtlijnen functioneert ( in dit geval).

Laten we het maar houden op een goedbedoelde poging, die niet helemaal gelukt is e050 998765

Golly,

Wij kennen elkaar al een aantal jaren via deze forum. Ik heb je leren kennen als zijnde deskundig en doordacht iemand. Ik refereer nog vaak aan je onderzoek over hypothermie bij trauma slachtoffers in het bijzijn van jonge collega's. Daarom vind ik bovenstaande wel erg jammer. Het is een rancuneuze poging om het gelijk te halen. Dat een cardioloog een aantal fouten maakt staat niet gelijk aan de "cowboys" imago die je schetst. Bovendien, je moet het ook niet als persoonlijk aanval opvatten. De meeste diensten zien al in dat het structureel inzetten van vrijwilligers zonder enige vorm van controle (AED alert) niet tot het gewenste effect leidt. Daarom stoppen wij er ook binnenkort mee.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

CM

• Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 25 januari 2013, 22:16:01
Wie zijn wij?

Wij zijn de spoedzorgketen: HA/HAP, ambulance, SEH, CCU en IC. De OK mag ook meedoen als ze maar op tijd in huis zijn. (Het is zaterdag... ;D).

024, KISS heb ik niet verzonnen, hoor! Het is echt een term die vaak wordt gebruikt. Je moet het niet te letterlijk nemen, het betekent alleen dat je de hoofd- van de bijzaken kunt scheiden. Prioriteiten stellen dus. Dat moet iedere zichzelf respecterend beroepsbeofenaar kunnen, toch?

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

oma

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 25 januari 2013, 22:19:33
Wij zijn de spoedzorgketen: HA/HAP, ambulance, SEH, CCU en IC. De OK mag ook meedoen als ze maar op tijd in huis zijn. (Het is zaterdag... ;D).

024, KISS heb ik niet verzonnen, hoor! Het is echt een term die vaak wordt gebruikt. Je moet het niet te letterlijk nemen, het betekent alleen dat je de hoofd- van de bijzaken kunt scheiden. Prioriteiten stellen dus. Dat moet iedere zichzelf respecterend beroepsbeofenaar kunnen, toch?

CM

Ik dacht even dat je bedoelde, jij en ik. Ik gebruik de term "kiss" sporadisch. Ik had het hier bijna gepost maar vergezeld van een bezittelijk - en zelfstandig voornaamwoord.

Opereren op zaterdag hou ik niet van, als ik dat graag wilde was ik wel bij McDonald's gaan werken.

CM

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 25 januari 2013, 22:32:59
Citaat
vergezeld van een bezittelijk - en zelfstandig voornaamwoord.

Help! Hoe zat het alweer met de Nederlandse grammatica? ;) ;)

Nee hoor, wij begrijpen elkaar!

Ik ga het onderwijs in, ik hou graag mijn weekend ook voor mijn gezin...

CM

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #25 Gepost op: 25 januari 2013, 22:50:50
Zowel artsen, verpleegkundigen en leken dienen in de BLS naar de laatste inzichten (lees NRR/ERC richtlijnen) te worden (bij)geschoold.
Afwijken van recente BLS richtlijnen of erger het toepassen van oude BLS richtlijnen bij een TV demo is voor artsen en verpleegkundigen een blamage en levert ook blijkens onze reacties op dit forum veel commotie op.
Ik verwacht en wellicht velen in de Nederlandse samenleving, dat met name cardiologen hun verantwoordelijkheid moeten nemen en een voorbeeld functie moeten zijn en als zodanig ook moeten handelen en demonstreren.
Het bagataliseren van "anders handelen" en dit als "schoonheidsfoutjes" te bestempelen vind ik nog erger. Val een collega arts vooral niet af.

Artsen, verpleegkundigen en leken zouden allemaal dezelfde BLS handelingen moeten verrichten, zeker omdat de huidige richtlijnen alweer twee jaar gelden en je dus zou verwachten dat iedereen -dus ook artsen en met name cardiologen- bijgeschoold zouden moeten zijn.

BLS is bedoeld voor professionals EN leken. Het is letterlijk basic, zonder moeilijke handelingen en toepasbaar vanaf de ondergewaarderde "domme" loodgieter (jammer dat ik dit zo moet aanhalen) tot en met professor. Dat BLS zwaar is, even terzijde. Het verwachtingspatroon is dus dat zij allemaal BLS op hetzelfde niveau kunnen uitvoeren.

Voor het kennelijke verschil in kwaliteit van het reanimatie onderwijs tussen leek en profesionals moeten de reanimatie instructeurs en met name de docentinstructeurs van de NRR/ERC maar eens de handen in eigen boezem steken. Kennelijk schort er iets aan de BLS trainingen op anders dan leken gebied.  98uiye
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 25 januari 2013, 23:59:06

Zowel artsen, verpleegkundigen en leken dienen in de BLS naar de laatste inzichten (lees NRR/ERC richtlijnen) te worden (bij)geschoold.
Afwijken van recente BLS richtlijnen of erger het toepassen van oude BLS richtlijnen bij een TV demo is voor artsen en verpleegkundigen een blamage en levert ook blijkens onze reacties op dit forum veel commotie op.
Ik verwacht en wellicht velen in de Nederlandse samenleving, dat met name cardiologen hun verantwoordelijkheid moeten nemen en een voorbeeld functie moeten zijn en als zodanig ook moeten handelen en demonstreren.
Het bagataliseren van "anders handelen" en dit als "schoonheidsfoutjes" te bestempelen vind ik nog erger. Val een collega arts vooral niet af.

Artsen, verpleegkundigen en leken zouden allemaal dezelfde BLS handelingen moeten verrichten, zeker omdat de huidige richtlijnen alweer twee jaar gelden en je dus zou verwachten dat iedereen -dus ook artsen en met name cardiologen- bijgeschoold zouden moeten zijn.

BLS is bedoeld voor professionals EN leken. Het is letterlijk basic, zonder moeilijke handelingen en toepasbaar vanaf de ondergewaarderde "domme" loodgieter (jammer dat ik dit zo moet aanhalen) tot en met professor. Dat BLS zwaar is, even terzijde. Het verwachtingspatroon is dus dat zij allemaal BLS op hetzelfde niveau kunnen uitvoeren.

Voor het kennelijke verschil in kwaliteit van het reanimatie onderwijs tussen leek en profesionals moeten de reanimatie instructeurs en met name de docentinstructeurs van de NRR/ERC maar eens de handen in eigen boezem steken. Kennelijk schort er iets aan de BLS trainingen op anders dan leken gebied.  98uiye

Voor het eerst reageer ik op een posting, zonder dat ik kennis heb genomen van de inhoud. Ik vermoed dat Willem D. wederom het hoogste woord voert, maar verzaakt te antwoorden op vragen, die eerder werden gesteld in een ander zeer populair topic "assistentie ambulance bij reanimatie ambulance". Ondertussen wil hij natuurlijk serieus genomen worden als discussiepartner.

Expert.

helm

• Gast
Reactie #27 Gepost op: 26 januari 2013, 09:20:52
http://www.heart.org/HEARTORG/CPRAndECC/HandsOnlyCPR/LearnMore/Learn-More_UCM_440810_FAQ.jsp

De 2012 richtlijnen van de AHA.
Ik verwacht hiermee heel veel succesvolle reanimaties.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 26 januari 2013, 09:27:24
http://www.heart.org/HEARTORG/CPRAndECC/HandsOnlyCPR/LearnMore/Learn-More_UCM_440810_FAQ.jsp

Dat is een optie voor ongetrainde mensen! Aan deze discussie nemen mensen deel die zelf graag dokter wilden worden wat niet gelukt is en mensen die beter getraind zijn dan cardiologen.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #29 Gepost op: 26 januari 2013, 10:07:42

Dat is een optie voor ongetrainde mensen!
Geen BLS training betekent reanimeren hands-only en is dus inderdaad voor ongetrainde mensen.
BLS training betekent reanimeren conform de BLS training en is voor getrainde mensen. Succesvol een BLS training afronden is dus in mijn ogen getraind. Leek of niet-leek.

Aan deze discussie nemen mensen deel die zelf graag dokter wilden worden wat niet gelukt is en mensen die beter getraind zijn dan cardiologen.
???
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we