Ervaringen met waterscooters gevraagd

Auteur Topic: Ervaringen met waterscooters gevraagd  (gelezen 17469 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

guest11765

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 12 maart 2013, 14:14:40
Dat apparaat is heel mooi, maar voor de wateren in NL compleet en volledig zinloos.....
Ten eerste is het schitterend dat je zelfs het zeewatertemperatuur kan aflezen, maar er zitten veel te veel van dat soort poes pas op. Het ergste is dat het alleen maar stuk kan.
Ten tweede is het vermogen zo hoog, dat je en een giga brandstof verbruik hebt, en dat het een levensgevaarlijk projectiel is.

Als ik met mijn collega's op het strand sta, en ik ga door mijn enkel bij het te water laten van de RWC, moet er eigenlijk direct iemand wezen die mij over kan nemen. De kracht van een RWC is, dat je met zo min mogelijk mensen hem kan lanceren, maar dat het ook nog een redelijk eenvoudig te varen vaartuig moet zijn.
Eigenlijk moet iedereen zo op kunnen stappen en weg kunnen varen met dat ding. En dat kan niet met 300pk.

Als jij per ongeluk in de gashendel knijpt en iets te ver, dan spring je als een malloot over de golven heen met alle gevolgen van dien.
Eigenlijk is onze tweede type scooter al TE. Niet qua vermogen, maar wel met al die rommel als een electronische bucket, verschillende vaarstanden, gasreacties etc etc

En als laatst, roept iedereen dat b.v. een Yamaha R1 sneller op het motorcircuit is als b.v. een R6, en toch rijd een R6 snellere ronde tijden met dezelfde bestuurder. Meer vermogen is niet altijd betere wendbaarheid, want al dat vermogen moet je ook in bedwang kunnen houden.

En ik heb de maandag nadat mijn collega's bij jullie (op zondag) zijn wezen proefvaren met ze gesproken. Natuurlijk zijn ze allemaal onder de indruk, iedereen is onder de indruk van veel vermogen. Maar die Kawa's gaan echt niet komen bij ons hoor. Het is gewoon geen handzame machine........
En niet iedereen heeft het geld voor zo'n machine en een electrische lier op zijn scootertrailer.


De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #31 Gepost op: 12 maart 2013, 14:44:59
Ik kom hier een aantal dingen tegen..
Wat mij opvalt, is dat de waterscooter van bloemendaal, met 300 PK, zonder slee 75 km/uur gaat. Zoals de seadoo brigades weten, zit hier een snelheids meter op. Ik ben met dat ding, met slee, 86 km per uur gegaan. Volgens mij zit er 150 pk in die van ons. Waar blijven die pk's dan van bloemendaal?

Dat de KNRM jaloers is op die van jullie, vraag ik mij ook af. Zoals kapitein al zegt, wil je zo min mogelijk onzin op dat ding. De automatische lenspomp uit de nieuwste serie is wel handig, de rest niet echt.

Aan de andere kant, bloemendaal wilt natuurlijk altijd even speciaal blijven. Dat is je goed recht, maar of het handig is om altijd het wiel opnieuw uit te moeten vinden is een 2e...


ZwinKuil

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #32 Gepost op: 12 maart 2013, 19:56:59
Waterscooters zijn top. Het aantal pk's maakt niet zo veel uit. Op de KNRM Seadoo's zit genoeg en als je er meer aan toevoegt betekend dat niet noodzakelijkerwijs dat het ook beter gaat.
Belangrijk is dat je controle over je machine hebt. Niet alleen in de recht vooruit scenario's, waar je volkomen nutteloos met een GPS je parcoursnelheid kan bepalen, maar juist in de branding en op lage snelheid, zoals in het gebied waar je hem uiteindelijk gaat inzetten.
Dit is m.i. niet anders dan bij RIB's, waar je ook controle over je boot moet hebben en moet weten wat je doet.

Grz


De reddende engel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Reactie #33 Gepost op: 13 maart 2013, 12:21:43
Waterscooters zijn top. Het aantal pk's maakt niet zo veel uit. Op de KNRM Seadoo's zit genoeg en als je er meer aan toevoegt betekend dat niet noodzakelijkerwijs dat het ook beter gaat.
Belangrijk is dat je controle over je machine hebt. Niet alleen in de recht vooruit scenario's, waar je volkomen nutteloos met een GPS je parcoursnelheid kan bepalen, maar juist in de branding en op lage snelheid, zoals in het gebied waar je hem uiteindelijk gaat inzetten.
Dit is m.i. niet anders dan bij RIB's, waar je ook controle over je boot moet hebben en moet weten wat je doet.

Grz

Je hebt inderdaad helemaal gelijk, de manoeuvreer eigenschappen zijn belangrijker dan 150 PK extra onder je gat! Wie-o-wie weet trouwens waarom de KNRM van model is veranderd? Redned heeft 1 type, die elk jaar alleen veranderd qua ontwerp. Maar de maatschappij heeft een ander type!


Jasper Abelman

  • Algemeen Strandwacht Commandant RB Bloemendaal
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
    • Reddingsbrigade Meldkamer
Reactie #34 Gepost op: 13 maart 2013, 22:15:19
Toch grappig dat er heel snel wordt geoordeeld over een machine waarvan je niet precies weet hoe deze in de praktijk ingezet wordt.

Wij varen met de SLO key. Daarmee worden de scherpe randjes en de inderdaad belachelijk hoge snelheid sterk getemperd.

Er zit geen GPS op de scooter

De manoeuvreer eigenschappen zijn veel hoger omdat de jetpijp ook aanzienlijk groter is.

Door zijn omvang is hij wel veel stabieler wat zijn vaar eigenschappen sterk ten goede komt.

Elke scooter is zwaar als je er aan moet trekken en je door je enkel bent gegaan. Dat vind ik geen steekhoudend argument.

De Sled is besteld en die zal er deze zomer dus achter gaan komen. Uiteraard zal daar het nodige film materiaal van op youtube gaan komen

Dat er een electrische lier op zit hebben wij te danken aan een super sponsor die dat ding gratis aan ons heeft gegeven.

Uiteraard kan je er als een mongool mee gaan varen maar daar zijn hele duidelijke afspraken over gemaakt intern.

De keuze voor Kawa is er niet zomaar gekomen ook wij hebben ons huiswerk gedaan en hierbij is niet in eerste instantie van prijs uitgegaan maar van kwaliteit en vaareigenschappen. Het is niet voor niets dat de Kawa ook veel in bijvoorbeeld Frankrijk in wordt gezet. Ook de politie vaart met een Kawa.

Dat wij van Bloemendaal altijd met name speciaal worden gevonden vind ik alleen maar grappig. Wij doen gewoon ons ding en lopen niet met de meute mee. Dat vindt de één arrogant en een ander die langs komt of zomaar gratis de spullen mag lenen om ze te testen heel erg prettig.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #35 Gepost op: 13 maart 2013, 22:21:22
Vermogen is niet de keuze een verhouding vermogen gewicht bepaald samen met een juiste schipper of een euze de juiste is. Dit is met een rib niet anders. Je hebt altijdgenoeg vermogen met de juiste schipper. Alleen de verkeerde schipper als hij /zij niet hier mee omkan gaan.
9910001


Jasper Abelman

  • Algemeen Strandwacht Commandant RB Bloemendaal
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
    • Reddingsbrigade Meldkamer
Reactie #36 Gepost op: 13 maart 2013, 22:44:10
Helemaal mee eens!  O0

Daarom zit er dus ook een theorieles en meerdere praktijk lessen aan vast van gekwalificeerde instructeurs.
Ook wordt er gekeken naar de weersomstandigheden waarin de scooter wordt ingezet. Niet iedereen mag er op varen en met zwaar weer al helemaal niet. Dat is bij een boot niet anders.
Alleen mensen die met de grote boten van ons bij zwaar weer de volledige bevoegdheid hebben en voor de scooter de gehele training hebben afgerond mogen er met zwaar weer op varen.
En geloof mij, iedereen laat het bij osn wel uit zijn hoofd om er onzinnig mee te gaan stunten. Omdat je A in een glazenhuisje zit en iedereen al heel snel gaat wijzen en B omdat je er dan de rest van het seizoen niet meer op komt.


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #37 Gepost op: 14 maart 2013, 01:05:56
En geloof mij, iedereen laat het bij osn wel uit zijn hoofd om er onzinnig mee te gaan stunten. Omdat je A in een glazenhuisje zit en iedereen al heel snel gaat wijzen en B omdat je er dan de rest van het seizoen niet meer op komt.

dat dachten wij ook... maar het eerste jaar wilde toch iedereen hem "ff testen"

Wij hebben voor onze scooters onder andere gekeken naar de vorm. Er zit zeer weinig poespas zoals uitstekende spiegels, scherpe randen en andere mooie design zooi op. hij zal vast heel goed wezen, maar als ik jullie Kawa zie, denk ik oei  :'(

en zoekende op het internet naar plaatjes zou ik echt niet weten wat onze vervanging zou moeten worden... al die scherpe randjes op alles, zelfs de waverunner heeft een makeover gekregen  :'(


guest11765

  • Gast
Reactie #38 Gepost op: 14 maart 2013, 09:01:14
dat dachten wij ook... maar het eerste jaar wilde toch iedereen hem "ff testen"



precies!
Want zo weet ik nog kinderbeestfeest afgelopen jaar, waar voor de neus van +50 leden en alle mensen op de kant een boot van Bloemendaal voorbij kwam met zijn neus bijna 90 graden uit het water......... Met vervolgens meerdere waarschuwingen van waternet en RB of er nou eens normaal gedaan word.
En als we het er dan over hebben met iemand op de kant, dan komt de opmerking: "oww dat zijn die jongens van bloemendaal "weer". Dus zo een naam hebben jullie al. Dus dat glazen huis daar trekken sommige bij jullie niets van aan. En dat maakt mij ook niet uit, jullie moeten doen wat jullie denken dat goed is. Alleen er is al een "bloemendaal" incident (los van het feit dat het niet jullie schuld was) geweest, ik denk dat er maar iets weer fout hoeft te gaan bij jullie en jullie worden echt niet meer serieus genomen in de veiligheidsketen.
Want wat jullie allemaal goed doen in een seizoen word bijna niet gezien helaas.....

Het enige wat ik wil zeggen is dat met een scooter met 300pk de kans op fouten erg groot is. En als je vaart met een learning key, waarom dan een scooter van 300pk.

En als je Frankrijk erbij haalt, ik ben daar geweest om met de franse lifeguards te trainen. Als je de zee ziet die ze daar hebben (en de afstanden) dan snap ik nog enigzins waarom je heeeeeel snel weg wil wezen af en toe. Als je heel veel mazzel hebt, heb je <16sec om een drenkeling te "scopen" om vervolgens heel hard te "runnen" voor muren van 3 tot 7 meter water.
Tevens liggen de trainings skills van die lifeguards op een veel hoger niveau als hier in NL. Wij komen niet eens in de buurt van hun manier van trainen, denken en uitvoeren.


guest11765

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 14 maart 2013, 09:17:58
Toch grappig dat er heel snel wordt geoordeeld over een machine waarvan je niet precies weet hoe deze in de praktijk ingezet wordt.
Ik hoef niet te testen, ik weet wat onze scooters kunnen, dus kan ik me niet voorstellen dat jullie scooter zoveel beter is. En de praktijk? volgens mij varen we allemaal onder redelijk dezelfde omstandigheden.

Wij varen met de SLO key. Daarmee worden de scherpe randjes en de inderdaad belachelijk hoge snelheid sterk getemperd.
Wat heb je dan aan die 300pk? Wij hebben ook een "learning Key" of een cruise stand, maar dan kan ik net zo goed de scooter op de kant laten liggen. Tenzij ik patrouille ga varen

Er zit geen GPS op de scooter
Enigzins verbaasd mij dat, aan de andere kant zie ik het nut er niet van in op het moment dat er al iets van een golfslag staat. Je word toch uit je positie gedrukt door de golven.

De manoeuvreer eigenschappen zijn veel hoger omdat de jetpijp ook aanzienlijk groter is.
Dat is niet relevant, een jetpijp is gekoppelt aan het vermogen. Die van ons is kleiner, maar dat komt ook omdat we minder vermogen hebben maar ook kleiner zijn. Een jetpijp geeft een bepaalde trust/voortstuwing, deze is gekoppelt aan je vermogen. Natuurlijk komt die van jullie wel eerder op snelheid en gaat misschien iets makkelijker een bocht in, maar de verschillen zijn niet zo heel groot. Pas als je de scooter vol gewicht stopt (drenkeling// veel mensen er op) dan gaat het vermogen tellen. Jullie weten net zo goed als ik dat een RIB net zo goed vaart met 150 als met 300pk.

Door zijn omvang is hij wel veel stabieler wat zijn vaar eigenschappen sterk ten goede komt.
Dit ben ik volledig met je eens, het enige nadeel wat ik kan verzinnen is dat hij daardoor weer zo groot is, dat je b.v. slecht een pick up kan uitvoeren op een sled)

Elke scooter is zwaar als je er aan moet trekken en je door je enkel bent gegaan. Dat vind ik geen steekhoudend argument.
Volgens mij schreef ik dat iemand mij zo over moet kunnen nemen als ik door me enkel ga met het te water laten. Stel ik ben bestuurder, bij het te water laten ga ik door mijn enkel, dan moet iemand anders zo op kunnen stappen om door te gaan. En niet moet er eerst gekeken worden of die gene wel met 300pk om kan gaan. Zie het als iedereen kan bijna in een reddingsvletje varen, maar niet iedereen kan met een 150pk RIB omgaan.


De Sled is besteld en die zal er deze zomer dus achter gaan komen. Uiteraard zal daar het nodige film materiaal van op youtube gaan komen.
Geloof me, je gaat nog echt heel verbaasd zijn hoe slecht een scooter vaart met een dergelijk ding er achter. Zeker als er nog iemand of misschien wel 2 personen er op liggen

Dat er een electrische lier op zit hebben wij te danken aan een super sponsor die dat ding gratis aan ons heeft gegeven.
Qua sponsoren hebben jullie niet te klagen! En zo'n lier zou iedereen wel willen  0098 Hoewel de scooter er op lieren ook niet zo heel erg is.

Uiteraard kan je er als een mongool mee gaan varen maar daar zijn hele duidelijke afspraken over gemaakt intern.
Ik hoop ook dat iedereen zich er aan wil houden

De keuze voor Kawa is er niet zomaar gekomen ook wij hebben ons huiswerk gedaan en hierbij is niet in eerste instantie van prijs uitgegaan maar van kwaliteit en vaareigenschappen. Het is niet voor niets dat de Kawa ook veel in bijvoorbeeld Frankrijk in wordt gezet. Ook de politie vaart met een Kawa.
Politie bloemendaal// zandvoort had vorig jaar nog een oud model. En de politie heeft ook een heel andere taak. Handhaving is gericht op snel ter plaatsen, maar ook onderscheppen van een snelvarende boot tot het stabiel kunnen blijven liggen langzij een schip.

Dat wij van Bloemendaal altijd met name speciaal worden gevonden vind ik alleen maar grappig. Wij doen gewoon ons ding en lopen niet met de meute mee. Dat vindt de één arrogant en een ander die langs komt of zomaar gratis de spullen mag lenen om ze te testen heel erg prettig.
Ik denk dat het mede ook komt omdat heel bloemendaal gezien word als speciaal, het is niet voor niets dat de hele JETSET er zo graag komt. Tevens hebben jullie werkelijk ook alles. En is het niet in enkelvoud dan wel in meervoud. Ik denk dat ik gerust mag zeggen dat als iedereen het besteding budget heeft wat jullie hebben, dat jullie minder speciaal gevonden worden. Er word altijd op gekeken tegen de rijkere en beter bedeelde.

Edit: Gaarne de rode kleur voor moderators laten. Om te citeren, maak dan gebruik van de knop.