Competenties EHBO en AED instructeur

Auteur Topic: Competenties EHBO en AED instructeur  (gelezen 29697 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #50 Gepost op: 1 februari 2013, 21:21:16
Tijdens de EHBO lessen in de pillenfabriek, waren er regelmatig momenten, waar een cursist mij "bijles" gaf.

Precies. Een docent mag/moet en kan altijd leren en ook van zijn cursisten. Echter hebben een deel van de kader-instructeurs van welke organisatie dan ook echt onvoldoende kennis. Als jij regelmatig wordt "bijgeschoold"door een cursist gaat er toch iets niet goed...

Concreet voorbeeld: Recentelijk een herhaling BHV gehad waarbij een groot aantal docenten zaten met een Zorg&Welzijn achtergrond. De kader-instructeur had geen didactische vaardigheden en had het inhoudelijk zeer zwaar en reanimatie van kinderen kon hij niet uitleggen.

Het volgende punt is dan dus: Stem af op je doelgroep en dat gaat helaas ook vaak fout.

Voordat ik een EHBO-handeling verricht wil ik graag weten "waarom". Als de instructeur dan zegt: "Omdat het in het boekje staat" ben ik weg.


RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #51 Gepost op: 2 februari 2013, 00:10:29
Wat een onzin! Mensen hebben vragen. Die moet je gewoon medisch correct kunnen beantwoorden.

Expert.

Expert,

we hebben het over onderwijs aan leken, die gewoon willen weten wat ze moeten doen als er iemand voor hun ogen in elkaar zakt.
en tijdens de cursus komen er misschien wel wat vragen, maar in de afgelopen 10 jaar dat ik (dagelijks) les geef, eigenlijk nooit de diepgaande vragen gehad.

en als er dan (incidenteel) vragen komen die ik niet kan beantwoorden, heeft dat over het algemeen te maken met specifieke zaken, die niet in een cursus reanimatie/aed of EHBO thuis horen.

misschien een beetje scheve vergelijking: je gaat naar een huisarts, met een vraag over een bepaalde aandoening ( desnoods van je tante) . als de huisarts het dan niet weet, word je toch ook doorgestuurd naar een specialist?

ik heb wel eens letterlijk gezegd ( zeker in mijn beginperiode als instructeur ):  ik ben gewoon ehbo-er en heb het kunstje aangeleerd om het jullie aan te leren.

en daar is dan vanuit de cursisten ook best begrip voor.


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #52 Gepost op: 2 februari 2013, 00:16:55
Kan iemand eens uitleggen wat de competenties en eisen zijn van een EHBO instructeur? (van de diverse organisaties)

Rene,

heb je het hier over de EHBO-instructeur, of de BLS/AED instructeur?

enne, volgens NODE is er een verschil tussen docent en instructeur.. ^-^

als het beestje maar een naam heeft, denk ik danmaar...


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #53 Gepost op: 2 februari 2013, 00:21:27
Tut, tut, tut, er is maar 1 wereld. We hebben het over hartstilstanden, reanimatie en shock. Het gaat om wat medisch correct is, niet zo interessant wat het Oranje Kruis er over vindt. Als ik even tel, zie ik dat er vandaag drie artsen de moeite nemen om een aantal medische dingetjes helder uit te leggen.

024,
ik geef je gelijk hoor, er is een feitelijk verschil, en natuurlijk ben ik ( en ik denk anderen ook) blij dat er verdere uitleg wordt gegegen.

maar je kan je afvragen of dit soort medische kennis van belang is voor EERSTE hulpverlening, en of deze kennis dus ook moet worden overgedragen aan cursisten.

ik denk dat wat dat betreft dit forum leerzaam is voor de instructeur en de fanatieke ehbo-er, maar voor een "gemiddelde" ehbo-er is het belangrijk dat hij de verschijnselen (her-)kent en professionele hulp inroept.

correct me if I'm wrong


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #54 Gepost op: 2 februari 2013, 00:34:15
Maar dan toch even een standaard didactisch puntje. Het "waarom'" is wel degelijk belangrijk. Of het nu wiskunde of reanimatie betreft :P En dat wil echt niet zeggen dat je een cardioloog moet worden.

Een kunstje leren kan bijna iedereen, maar het op het juiste moment toepassen in een context die anders is dan tijdens het leren van het kunstje wordt dan een lastige en daarom is het "waarom" belangrijk. En dan sluit ik mij aan bij Expert. Iets meer inhoudelijke achtergrond kennis van de onderliggende anatomie, fysiologie en pathologie lijkt mij dan wel wenselijk. Ik geef af- en toe ook een gastles, samen met een arts, bij een lotuskring. Ik merk dat het "waarom" betere grimeer- en acteerprestaties oplevert. Mensen worden te snel dom gehouden. Zie ook de risicovolle en voorbehouden handelingen. Als je uitlegt "waarom" dit zo is dan heb ik nog maar weinig EHBO'ers meegemaakt die dan toch vinden dat zij dat moeten kunnen. Als je alleen zegt: alleen verpleegkundigen en artsen mogen dat dan stuit je op onbegrip.

Om mijn betoog af te sluiten: Doceren is ook een vak en een docent is iets anders dan een instructeur

Groet,

RemRoof

RemRoof,

ik zie het verschil niet zo tussen kaderinstructeur en docent, maar volgens NODE ben ik toch echt Docent....

volgens een visitekaartje dat mijn werkgever had laten maken, was ik kaderdocent..

wat is nou het verschil tussen docent en instructeur??

Peter


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #55 Gepost op: 2 februari 2013, 09:06:48
Expert,

we hebben het over onderwijs aan leken, die gewoon willen weten wat ze moeten doen als er iemand voor hun ogen in elkaar zakt.
en tijdens de cursus komen er misschien wel wat vragen, maar in de afgelopen 10 jaar dat ik (dagelijks) les geef, eigenlijk nooit de diepgaande vragen gehad.

en als er dan (incidenteel) vragen komen die ik niet kan beantwoorden, heeft dat over het algemeen te maken met specifieke zaken, die niet in een cursus reanimatie/aed of EHBO thuis horen.

misschien een beetje scheve vergelijking: je gaat naar een huisarts, met een vraag over een bepaalde aandoening ( desnoods van je tante) . als de huisarts het dan niet weet, word je toch ook doorgestuurd naar een specialist?

ik heb wel eens letterlijk gezegd ( zeker in mijn beginperiode als instructeur ):  ik ben gewoon ehbo-er en heb het kunstje aangeleerd om het jullie aan te leren.

en daar is dan vanuit de cursisten ook best begrip voor.


Misschien wordt het tijd dat je eerst even de discussie leest voordat je een reactie plaatst.

Ik heb het niet over de kaderinstructeur EHBO. Daarvan heb ik het belang ook onderschreven. Dat moet je gewoon "basic" houden. Maar ook daar zul je gewoon niet om een aantal moeilijke onderwerpen heen kunnen en dat vraagt toch redelijk wat kennis om over te kunnen brengen aan de cursist. Zoals in de discussie nu duidelijk wordt, is het begrip "shock" al een lastig te doorgronden begrip voor EHBO instructeurs. Het leggen van "verbanden" blijkt lastiger dan het is.

Waar ik het wel over heb is de competentie van instructeurs in het reanimatie onderwijs. Daarbij zijn instructeurs, die beroepsmatig te maken hebben met reanimatie, maar er zijn ook instructeurs die de stof oplepelen aan de hand van een lijstje, zonder dat ze kunnen terugvallen op inhoudelijke kennis en ervaring. En daar maak ik bezwaar tegen.

Expert.


helm

  • Gast
Reactie #56 Gepost op: 2 februari 2013, 09:40:56
Rene,

heb je het hier over de EHBO-instructeur, of de BLS/AED instructeur?

enne, volgens NODE is er een verschil tussen docent en instructeur.. ^-^

als het beestje maar een naam heeft, denk ik danmaar...

Ik wil graag weten wat de eisen zijn die er gesteld worden aan degene die aan een groep mensen (leken) les geeft, waarbij onderwerpen als EHBO reanimeren en AED behandeld worden. Verder welke organisatie die eisen stelt en ik ben ook benieuwd hoe zo'n persoon zichzelf noemt (instructeur/docent/meester/medisch docent of iets dergelijks)


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #57 Gepost op: 2 februari 2013, 09:49:57
Ik wil graag weten wat de eisen zijn die er gesteld worden aan degene die aan een groep mensen (leken) les geeft, waarbij onderwerpen als EHBO reanimeren en AED behandeld worden. Verder welke organisatie die eisen stelt en ik ben ook benieuwd hoe zo'n persoon zichzelf noemt (instructeur/docent/meester/medisch docent of iets dergelijks)
De eindtermen van het Oranje Kruis en van de Nederlandse Reanimatieraad zijn terug te vinden op hun respectievelijke websites.

Het Oranje Kruis noemt zijn instructeurs 'instructeur Eerste Hulp'. De term medisch docent wordt alleen gebruikt voor de arts of verpleegkundige die de opleiding begeleid of een deel van het examen afneemt.

De NRR heeft het over 'Instructeur Basic Life Support met AED'. De opleider van de instructeur is de 'docent-instructeur'.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #58 Gepost op: 2 februari 2013, 09:59:07
Gemak dient de mens :) :

Eindtermen 'Instructeur Eerste Hulp' Het Oranje Kruis:
http://www.hetoranjekruis.nl/Eindtermeninstructeur_19102012.pdf

(Beperkte) eindtermen 'Instructeur BLS/AED' Nederlandse Reanimatie Raad:
https://www.reanimatieraad.nl/content/?code=KBn3NU6S8C5fxfQ4rXUFJGeybvaS7aQ8


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #59 Gepost op: 2 februari 2013, 10:23:22
024,
ik geef je gelijk hoor, er is een feitelijk verschil, en natuurlijk ben ik ( en ik denk anderen ook) blij dat er verdere uitleg wordt gegegen.

maar je kan je afvragen of dit soort medische kennis van belang is voor EERSTE hulpverlening, en of deze kennis dus ook moet worden overgedragen aan cursisten.

ik denk dat wat dat betreft dit forum leerzaam is voor de instructeur en de fanatieke ehbo-er, maar voor een "gemiddelde" ehbo-er is het belangrijk dat hij de verschijnselen (her-)kent en professionele hulp inroept.

correct me if I'm wrong


Ja, ik vind dat de EHBO instructeur exact moet weten wat een shock is. Ik heb deze quasi-betullende opmerking gemaakt omdat er EHBO instructeurs een discussie voeren met medici. Gaande de discussie zag ik al dat men het niet zo goed weet. Het gaat mij niet om de persoon die iets post, dankzij DRK zijn bericht kan ik opmaken wat hij zijn cursisten gaat vertellen. Daarna lees ik dat een andere instructeur er op gewezen wordt dat iemand altijd in een shock is zodra er sprake is van reanimatie.

Ik maak geen verwijt in de richting van EHBO instructeurs, ik vind dat als je les geeft aan andere mensen je goed inzicht dient te hebben in wat shock nu precies is (in grote lijnen). Delta noemt de vier klassieke hoofdgroepen en spreekt tevens over de dissociatieve shock, wat mij betreft behandel je die vijf vormen. De gemeenschappelijke factor is en blijft dat de weefsels/organen geen zuurstof meer krijgen.

Ik verwacht van een EHBO instructeur dat ze inzicht hebben in deze materie en zelf kunnen beredeneren dat het logisch is dat iemand die gereanimeerd moet worden in shock verkeerd.

De vormen van shock zijn verschillend, zelfs de eerste hulp kan verschillend zijn. Als iemand door een slagaderlijke bloeding van de pols in shock raakt zou je kunnen terugvallen op de wijsheden van chirurg Friedrich Trendelenburg. Als je de bloeding in de pols kunt stelpen zou je de benen van het slachtoffer iets kunnen op tillen zodat het bloed richting het hart stroomt. Ik heb vrij uitvoerig de cardiogene shock omschreven, daarbij moet je het juist weer niet doen.

Ik ben het niet altijd eens met dat het allemaal simpel moet zijn. Een goed begrip van de materie zorgt ook dat je kunt beredeneren. In het bovenstaande voorbeeld zou je kunnen roepen dat het maken van onderscheid niet echt aan de EHBO is, terwijl het prima kan. De persoon met cardiogene shock heeft primair andere klachten zoals de benauwdheid of hartklachten terwijl het slachtoffer met een hypovolemische shock een zichtbaar bloedverlies heeft.

Wat ik niet nodig vind is het antwoord geven op medische vragen uit de klas als het gaat om aandoeningen, kwaaltjes of klachten van de cursisten (c.q. familieleden). Diagnostiek of medisch advies is werk voor een arts, een EHBO instructeur kan dan beter de cursist adviseren het de huisarts te vragen.