Competenties EHBO en AED instructeur

Auteur Topic: Competenties EHBO en AED instructeur  (gelezen 29692 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #70 Gepost op: 4 maart 2013, 14:29:06
Je weet dat cursisten fouten overnemen?  ::)

Delta,

Je weet toch ook, dat er fouten inhet ORK boekje staan  998765


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #71 Gepost op: 4 maart 2013, 15:19:21
Delta,

Je weet toch ook, dat er fouten inhet ORK boekje staan  998765
Dat wil nog niet zeggen dat de instructeur het ook fout voor moet doen? Je hebt als instructeur de verantwoordelijkheid om je cursisten (zeker in een basiscursus) goede instructie te geven en hetgeen ze moeten leren correct voor te doen. Al hanteer je nog zo'n interessante onderwijsmethode, het eindresultaat telt: het examen behalen, de handelingen juist uitvoeren en de vaardigheid zo lang mogelijk behouden.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #72 Gepost op: 4 maart 2013, 21:02:34
Dat wil nog niet zeggen dat de instructeur het ook fout voor moet doen? Je hebt als instructeur de verantwoordelijkheid om je cursisten (zeker in een basiscursus) goede instructie te geven en hetgeen ze moeten leren correct voor te doen. Al hanteer je nog zo'n interessante onderwijsmethode, het eindresultaat telt: het examen behalen, de handelingen juist uitvoeren en de vaardigheid zo lang mogelijk behouden.

Jammer genoeg heeft het ORK-boekje nog steeds de status van "bijbel" in plaats van een richtlijn.
Ik begin met de standaard en als een cursist dat niet kan, dan gaan we zoeken naar manier om het resultaat, langs een andere weg te bereiken.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #73 Gepost op: 5 maart 2013, 09:07:16
Jammer genoeg heeft het ORK-boekje nog steeds de status van "bijbel" in plaats van een richtlijn.
Ik begin met de standaard en als een cursist dat niet kan, dan gaan we zoeken naar manier om het resultaat, langs een andere weg te bereiken.
Het OK boekje is alleen de "zogenaamde" bijbel voor de "huis-tuin-keuken EHBO".
Daarbuiten voldoet deze bijbel absoluut niet. En dan bedoel ik bij EHBO bedrijven met hoge ongevalsrisico's en evenementen hulpverlening.
De bijbel hanteren is leuk, maar voldoet in vele dusgevallen niet.
Als we dat op deze wijze gaan zien, dan zijn we al weer en heel eind op weg naar een ander denken over de EHBO.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #74 Gepost op: 5 maart 2013, 09:10:29
Jammer genoeg heeft het ORK-boekje nog steeds de status van "bijbel" in plaats van een richtlijn.
Door het zo te stellen, houdt je het in stand.

Het OK boekje is één manier, er zijn vele andere.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #75 Gepost op: 5 maart 2013, 16:19:34
Door het zo te stellen, houdt je het in stand.

Het OK boekje is één manier, er zijn vele andere.
En dat is precies het grote probleem.
Iedereen conformeert zich stompzinnig aan de richtlijnen van het OK ook al voldoen die persoonlijk of als bedrijf in de verste verte niet.
Als je alleen voor het OK kiest dan handhaaf je in mijn ogen de eentonige eentonigheid, de "huis-tuin-keuken EHBO".
Dus niet mopperen en klagen als je niets anders wilt.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


helm

  • Gast
Reactie #76 Gepost op: 5 maart 2013, 17:46:51
Mijn klanten vragen nooit om ehbo van het OK. Wij bieden het dus ook niet aan.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #77 Gepost op: 5 maart 2013, 17:54:19
Door het zo te stellen, houdt je het in stand.
Het OK boekje is één manier, er zijn vele andere.


Ik ben mijn eigen "protocol" aan het schrijven, zoals ik tegen de eerste hulp aan kijk.
het is mix van informatiebronnen van EH-organisaties
iedereen die het wil krijgt van mij een copy.
Stuur me een mailtje via de mailbox met je internet adres

P.S. er is nog veel te onderzoeken en en te beschrijven.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #78 Gepost op: 5 maart 2013, 20:25:47

Ik ben mijn eigen "protocol" aan het schrijven, zoals ik tegen de eerste hulp aan kijk.


Ideaal.., daar kun je namelijk heel makkelijk van afwijken. Je bent aan niemand een uitleg schuldig, alleen aan je zelf.

Expert


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #79 Gepost op: 16 maart 2013, 17:29:33
Ideaal.., daar kun je namelijk heel makkelijk van afwijken. Je bent aan niemand een uitleg schuldig, alleen aan je zelf.
Expert

Je vergeet het SO, het SO is de eerste, waar ik verantwoording moet afleggen.