Eisen aan fysieke gesteldheid EHBO en BHV

Auteur Topic: Eisen aan fysieke gesteldheid EHBO en BHV  (gelezen 45140 keer)

0 gebruikers (en 25 gasten bekijken dit topic.

Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #170 Gepost op: 11 februari 2013, 16:42:56
Precies.

Als die aan de eindtermen van zijn opleider voldoet wel en dan zijn aanvullende eisen en keuringen of testen dus onnodig en is dit hele topic dus eigenlijk gelul in de ruimte
Eh, jij begon over artsen.

De opleider? Wie bedoel je daarmee? Het Oranje Kruis? De BHV opleider? De EHBO-vereniging?

Volgens mij hadden we geconcludeerd dat het behalen van een EHBO of BHV diploma nog niet zegt dat iemand geschikt is voor zijn taak. Dus zo onnodig zijn aanvullende eisen niet.

Er zijn heel wat mensen met een EHBO diploma. Maar niet iedereen van die groep wordt door mij ingezet op een evenement.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #171 Gepost op: 13 februari 2013, 18:55:34
Eisen stellen aan EHBO-ers kan m.i. maar in twee gevallen:
1) De werkgever welke voor de BHV verantwoordelijk is en haar verantwoordelijkheden kent en neemt laat de Arbodienst BHV-ers keuren specifiek voor deze taak
2) De organisatie (EHBO-vereniging en evenementenorganisator o.i.d.) die haar verantwoordelijkheden kent en neemt en EHBO-ers inzet en/of inhuurt laat een "eigen verklaring" tekenen ten aanzien van de uit te oefenen en te verwachten handelingen, desgewenst met een geschiktheids advies van een huisarts (soort keuring).

Daarnaast is het aan de EHBO-er zelf om te bepalen of hij wel of niet inzetbaar is en daarvoor lichamelijk geschikt. Vrijwillig of verplicht EHBO-er speelt hierin geen rol.
Als EHBO-er weet je dondersgoed dat je een keer zware arbeid tijdens een hulpverlening moet kunnen verrichten, je hebt de handelingen geoefend dus weet je waar je aan begint. Je wordt hiervoor ingehuurt dus moet je ook kunnen handelingen zonder lichamelijke restricties.
Of anders gezegd, als je als EHBO-er weet dat je niet lichamelijk in staat bent om aan de jouw opgedragen taak te voldoen dan breng je jezelf en de eerstehulp aan een slachtoffer in gevaar en lever je dus feitelijk een wanprestatie.
Feitelijk betekent dit dat vele EHBO-ers en bestuurders van EHBO-verenigingen zich dus achter de oren moeten gaan krabben over hun verantwoordelijkheden m.b.t. inzetten van EHBO-ers.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #172 Gepost op: 14 februari 2013, 00:12:23
Even een zijstapje op de gewenste fysieke eisen voor EHBO-ers, ten behoeve van het transporteren van slachtoffers.

Voor waterreddingsdiensten bestaat er een internationale standaard aan minimum-eisen. Hierin zijn een behoorlijk aantal fysieke eisen opgenomen, waaronder het transporteren van slachtoffers (ILSF, 2000):

Assessment Criteria:
4.1 Lift conscious patient and transport him over a minimum distance of 25m using a recognised patient transport technique.

Let wel: dit is een minimum eis, in de praktijk zal je toch wat meer moeten kunnen om aan de slag te kunnen.


Het gaat hierbij natuurlijk om specifieke functies, waarbij dergelijke capaciteiten van vitaal belang zijn. Maar waarom zou het niet mogelijk zijn een dergelijke eis te stellen bij een EHBO diploma?


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #173 Gepost op: 14 februari 2013, 19:06:04
Reddingbrigade Nederland, een professionele organisatie met vrijwilligers, moet een krachtige uitstraling hebben en zich conformeren aan o.a. de fysieke eisen uit de internationale standaarden om de inzetbaarheid en kwaliteit te bevorderen.

Reddingsbrigade Nederland komt in mijn optiek zo wie zo vele malen professioneler over bij een vergelijkbare (eerste)hulpverlening dan een willekeurige EHBO-vereniging met dramatische generatiekloven.  >:D
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #174 Gepost op: 16 februari 2013, 20:16:01

Feitelijk betekent dit dat vele EHBO-ers en bestuurders van EHBO-verenigingen zich dus achter de oren moeten gaan krabben over hun verantwoordelijkheden m.b.t. inzetten van EHBO-ers.

Dit. QFT.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #175 Gepost op: 16 februari 2013, 22:33:26

Citaat: Delta (Vandaag om 16:21:58)
Het gaat niet over EHBO-plus of artsen op een evenement, het gaat er om dat eerste hulpverleners fysiek in staat moeten zijn om te tillen, te reanimeren en te doen waarvoor ze ingezet en ingehuurd zijn. Lijkt mij vrij simpel.

Precies.

Als die aan de eindtermen van zijn opleider voldoet wel en dan zijn aanvullende eisen en keuringen of testen dus onnodig en is dit hele topic dus eigenlijk gelul in de ruimte


Zou je het heel erg vinden om je taal wat te kuisen? Als erelid heb je een voorbeeldfunctie. Geen uitzonderingspositie.

Expert


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #176 Gepost op: 16 februari 2013, 22:43:45
Zou je het heel erg vinden om je taal wat te kuisen? Als erelid heb je een voorbeeldfunctie. Geen uitzonderingspositie.

Expert

Wat is er aan de hand? Je helikopter een lekke band?

Leef je maar lekker uit hier Delta, mijn zegen heb je.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #177 Gepost op: 16 februari 2013, 22:49:10
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #178 Gepost op: 17 februari 2013, 00:48:48
Wat is er aan de hand? Je helikopter een lekke band?

Leef je maar lekker uit hier Delta, mijn zegen heb je.

Ik vermoed dat Expert niet op Delta doelde, maar op het onjuist gebruik van het mannelijk geslachtsdeel in de post van klf ;)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #179 Gepost op: 17 februari 2013, 09:53:18
Ik vermoed dat Expert niet op Delta doelde, maar op het onjuist gebruik van het mannelijk geslachtsdeel in de post van klf ;)

Och jee, dan heeft Expert helemaal gelijk! KLF mag dat inderdaad niet.