Eisen aan fysieke gesteldheid EHBO en BHV

Auteur Topic: Eisen aan fysieke gesteldheid EHBO en BHV  (gelezen 45120 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #160 Gepost op: 11 februari 2013, 15:40:39
Je probeert bij herhaling je standpunten te verdedigen met valse argumenten. Ik heb het over taken die soms door de wetgever vereist worden (BHV of evenementenhulpverlening) en uiteraard iedereen die uit wil rukken als burgerhulpverlener (staat gelijk aan parate hulpdiensten). Als een EHBO-er zich daaraan waagt moet je het niet gaan verdedigen met argumenten die opgaan voor toevallige passantenhulpverlening.

In mijn beleving gaat evenementenhulpverlening, bedrijfshulpverlening of burgerhulpverlening echt niet veel verder, EERTSE hulp betekent bot gesteld het rekken van de situatie zodat prof.hulpverlening opgestart kan worden en terplaatste is. Daarbij de veiligheid niet uit het oog verliezen en niet meer verantwoording naar je toe willen trekken dan noodzakelijk. Misschien begint daar de eerste misvatting wel....
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #161 Gepost op: 11 februari 2013, 15:59:41
In mijn beleving gaat evenementenhulpverlening, bedrijfshulpverlening of burgerhulpverlening echt niet veel verder, EERTSE hulp betekent bot gesteld het rekken van de situatie zodat prof.hulpverlening opgestart kan worden en terplaatste is. Daarbij de veiligheid niet uit het oog verliezen en niet meer verantwoording naar je toe willen trekken dan noodzakelijk. Misschien begint daar de eerste misvatting wel....
Er zijn weldegelijk verschillen tussen de 'passantenhulpverlener' en de evenementenhulpverlener. Eerste Hulp is meer dan alleen het Oranje Kruis boekje.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #162 Gepost op: 11 februari 2013, 16:06:10
Fusieke eisen aan een EHBO-er:
- Ja maar basis eisen (het blijven tenslotte lekenHV-ers) eventuele aanvullende eisen liggen bij de organisatie waar men ingezet wil worden. Toch zul je met testen binnen de grenzen van de arbowet moeten blijven.

Fysieke eisen aan een BHV-er:
- Ja maar basis, eventueel aanvullend naar gelang bedrijfssituatie. Toch zul je met testen binnen de grenzen van de arbowet moeten blijven.

Het examen als ongeschikt punt te verklaren voor een basis fysieke test snap ik, maar waar ga je die dan leggen.
Ik haal de arbowet aan om aan te geven dat testen lastig is omdat een opleider zich aan die arbo wet heeft te houden, die zal zich niet willen branden aan een test die volgens de arbowet niet toelaatbaar is, vraag is dan hoe wil je dit wel gaan testen / beoordelen.
Dus in een noodsituatie laten we het slachtoffer maar liggen, want ik mag hem van de arbowet niet in mijn eentje verslepen?


Er zijn genoeg andere mogelijkheden om te kijken of iemand fysiek en mentaal in staat is om aan zijn taak te kunnen voldoen. Goed, de Rautek mag je dan volgens jou niet oefenen van de ARBO. Maar je houdt meer dan genoeg opties over. Reanimatie, stabiele zijligging, buikrug ligging, rondje rondom het sportveld rennen ;).

Testen van geschiktheid kan best, je moet het niet ingewikkelder maken dan nodig. Organisaties mogen best wat strenger zijn ten aanzien van de vrijwillige hulpverleners die zij inzetten. Op het gebied van lichamelijk en geestelijke conditie. Om over het kennen van grenzen nog maar niet te spreken.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #163 Gepost op: 11 februari 2013, 16:14:17
Van een evenementen EHV-er wordt in elk geval meer kennis verwacht dan van een gemiddelde EHBO-er dat snap ik ook maar, bij verschillende evenementen eisen we al in de vergunning dat er een (huis)arts aanwezig is in een dergelijke geval denk ik dat je de defenitie EERSTE hulp al gepasseerd bent, er is dan in mijn ogen al een aanvang gemaakt met het aanwezig willen hebben van prof. Hulpverlening. De aanwezige (huis)arts zal ook weer meer kennis van de EHBO-ers verwachten.

Mag je in een dergelijk geval nog spreken over EHBO-ers terwijl er eigenlijk verwacht wordt dat het halve SEH verpleegkundigen zijn.

(Als je op dergelijke wijze je evenementen hulpverlening wilt/moet gaan inrichten wat is dan de volgende stap, de sigma aanwezig op je evenement een trauma heli achter de schermen.)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #164 Gepost op: 11 februari 2013, 16:19:52
Van een evenementen EHV-er wordt in elk geval meer kennis verwacht dan van een gemiddelde EHBO-er dat snap ik ook maar, bij verschillende evenementen eisen we al in de vergunning dat er een (huis)arts aanwezig is in een dergelijke geval denk ik dat je de defenitie EERSTE hulp al gepasseerd bent, er is dan in mijn ogen al een aanvang gemaakt met het aanwezig willen hebben van prof. Hulpverlening. De aanwezige (huis)arts zal ook weer meer kennis van de EHBO-ers verwachten.
De discussie gaat niet over een de inzet van een (huis)arts op een evenement. Niet relevant.

Mag je in een dergelijk geval nog spreken over EHBO-ers terwijl er eigenlijk verwacht wordt dat het halve SEH verpleegkundigen zijn.

(Als je op dergelijke wijze je evenementen hulpverlening wilt/moet gaan inrichten wat is dan de volgende stap, de sigma aanwezig op je evenement een trauma heli achter de schermen.)
Wie heeft die verwachtingen? De gemeente of GHOR? Nee hoor, dan zetten ze namelijk wel in de vergunning dat ze SEH verpleegkundigen willen. Een arts? Lijkt me niet, die weten over het algemeen heel goed wat EHBO'ers (wel of niet) zijn.

(SIGMA wordt op sommige evenementen ingezet, al is het twijfelachtig of evenementenhulp onder inzetcriteria SIGMA valt. Traumaheli op de achtergrond?  :-X).


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #165 Gepost op: 11 februari 2013, 16:20:31
Dus in een noodsituatie laten we het slachtoffer maar liggen, want ik mag hem van de arbowet niet in mijn eentje verslepen?


Er zijn genoeg andere mogelijkheden om te kijken of iemand fysiek en mentaal in staat is om aan zijn taak te kunnen voldoen. Goed, de Rautek mag je dan volgens jou niet oefenen van de ARBO. Maar je houdt meer dan genoeg opties over. Reanimatie, stabiele zijligging, buikrug ligging, rondje rondom het sportveld rennen ;).

Testen van geschiktheid kan best, je moet het niet ingewikkelder maken dan nodig. Organisaties mogen best wat strenger zijn ten aanzien van de vrijwillige hulpverleners die zij inzetten. Op het gebied van lichamelijk en geestelijke conditie. Om over het kennen van grenzen nog maar niet te spreken.

Die rautek is natuurlijk wel waar het om begonnen is he... ^-^ wat niet weg neemt dat het SO zoals eerder gezegd mee gaat (als ik hem tegenkom) al is het desnoods aan zijn haren. Nood breekt wet.
Alle andere zaken worden tijdens de lessen geoefend en bij de herhaling (raar  ???) herhaald met uitzondering van het rondje sportveld.
Helaas komen daarbij niet alle lichamelijke gebreken aan het ligt terwijl er ook lichamelijke gebreken zijn die aantoonbaar gebelemmering zijn.
Met uitzondering van het sportveld zijn we dus eigenlijk terug bij de eindtermen....
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #166 Gepost op: 11 februari 2013, 16:21:58
Van een evenementen EHV-er wordt in elk geval meer kennis verwacht dan van een gemiddelde EHBO-er dat snap ik ook maar, bij verschillende evenementen eisen we al in de vergunning dat er een (huis)arts aanwezig is in een dergelijke geval denk ik dat je de defenitie EERSTE hulp al gepasseerd bent, er is dan in mijn ogen al een aanvang gemaakt met het aanwezig willen hebben van prof. Hulpverlening. De aanwezige (huis)arts zal ook weer meer kennis van de EHBO-ers verwachten.

Mag je in een dergelijk geval nog spreken over EHBO-ers terwijl er eigenlijk verwacht wordt dat het halve SEH verpleegkundigen zijn.

(Als je op dergelijke wijze je evenementen hulpverlening wilt/moet gaan inrichten wat is dan de volgende stap, de sigma aanwezig op je evenement een trauma heli achter de schermen.)

Ik snap de relevantie van bovenstaande niet helemaal meer in de geest van de oorspronkelijke discussie.
Het gaat niet over EHBO-plus of artsen op een evenement, het gaat er om dat eerste hulpverleners fysiek in staat moeten zijn om te tillen, te reanimeren en te doen waarvoor ze ingezet en ingehuurd zijn. Lijkt mij vrij simpel.
Arts  www.alphalog.nl


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #167 Gepost op: 11 februari 2013, 16:23:29
Met uitzondering van het sportveld zijn we dus eigenlijk terug bij de eindtermen....
Nee hoor. Vergelijk het maar met het halen van je rijbewijs.

Heel wat mensen met een beperking (in de breedste zin van het woord) kunnen een rijbewijs halen. Maar het feit dat ze een rijbewijs hebben zegt niets over of ze vervolgens in staat zijn om lange afstanden te rijden. Dat test je namelijk niet bij het rij-examen, het staat ook niet in de eindtermen van het rijbewijs. Is het zinvol om het te testen? Nee, wat maakt het mij nou uit of zo iemand alleen wat boodschappen haalt of naar Zuid Spanje kan rijden?


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #168 Gepost op: 11 februari 2013, 16:24:08
Het gaat niet over EHBO-plus of artsen op een evenement, het gaat er om dat eerste hulpverleners fysiek in staat moeten zijn om te tillen, te reanimeren en te doen waarvoor ze ingezet en ingehuurd zijn. Lijkt mij vrij simpel.
Precies.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #169 Gepost op: 11 februari 2013, 16:30:48
Citaat
Citaat: Delta (Vandaag om 16:21:58)
Het gaat niet over EHBO-plus of artsen op een evenement, het gaat er om dat eerste hulpverleners fysiek in staat moeten zijn om te tillen, te reanimeren en te doen waarvoor ze ingezet en ingehuurd zijn. Lijkt mij vrij simpel.

Precies.

Als die aan de eindtermen van zijn opleider voldoet wel en dan zijn aanvullende eisen en keuringen of testen dus onnodig en is dit hele topic dus eigenlijk gelul in de ruimte
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend