Goud/Zilver folie dekens.

Auteur Topic: Goud/Zilver folie dekens.  (gelezen 51196 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #30 Gepost op: 12 april 2005, 15:52:42
Ik ken ze, ze zijn heerlijk warm. 8) Maar ze vervangen de zilveren dekens niet hoor. Het bericht van Maarten (EHBOer) (10 april 23.50 uur) geeft dat weer. De gewone deken is bij ons zo'n gele.

Christian


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #31 Gepost op: 12 april 2005, 18:45:20
Nee ze vervangen de muffe paarden dekens, maar waar halen jullie ze vandaan? Wat is de isolatie waarde en wat is de prijs. Al vast bedankt
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #32 Gepost op: 12 april 2005, 22:03:17
Nee ze vervangen de muffe paarden dekens, maar waar halen jullie ze vandaan? Wat is de isolatie waarde en wat is de prijs. Al vast bedankt
Bij bedrijven met een uitgebreid BHV/EH assortiment.


sigmash

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 12 april 2005, 22:33:45
Die gele dekens, zijn zoals alle spullen uit de GNK, geleverd door Vandeputte Medical.

artnr. 15233: emergency deken geel 220 x 150 cm.


sigmash

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 12 april 2005, 22:51:36
Hartelijk bedankt voor je antwoord.
Ik zou ook heel graag willen weten wat je doet als je niet al die dingen bij je hebt en dat je bijv alleen 2 wollen dekens en 1 isolatie deken hebt. Wat gaat er dan eerst omheen? En waarom.

Groetjes van Mariska

Het antwoord van EHBO-er is volledig en volgens het boekje, letterlijk in dit geval want die tekst kom mij ook erg bekend voor.

Maar als je slechts 2 wollendekens en 1 reddingsdeken beschikbaar hebt. Zou ik ervoor kiezen. Eerst een wollendeken diagonaal op de brancaard te leggen, dan de reddingsdeken ook diagonaal en de 2e wollendeken recht tot ter hoogte van de oksels. Als je het slachtoffer dan gaan ikpakken doe je het lichaam los van de armen in de bovenste wollen deken en sla je dan het pakket van reddingsdeken en wollen deken eromheen. Je hebt dan dus wol-folie-wol.

de binnenste wollendeken scheid dan koude ledenmaten van de romp. De redding deken beschermt tegen water en wind en reflecteerd warmtestraling terug naar het lichaam. De buitenste wollendeken, beschermt zorgt voor een dikke stilstaande luchtlaag en beschermt de kwetsbare reddingsdeken tegen scheuren tijdens transport.

Waait of regent het nu heel hard, zou je er ook voor kunnen kiezen om de folie buiten te doen, omdat de isolatie waarde van de wolledeken afneemt als deze nat is en bij windschill.

Dit is wat ik zou doen, en geen voorschrift. Heb laatst een video instructie gezien over onderkoeling, was een uitgave van de KNBR. Daarin deed men in de 1e scene, een redding op zee, eerst wol om het slachtoffer en dan folie. Hierbij werd ook verteld dat het zo moest. En in de 2e scene wordt een slachtoffer uit een sloot gered, de ambulance komt ter plaatse en zij wikkelen het slachtoffer eerst in de folie en doen er dan de gewone deken om heen... dus ook die video bracht geen duidelijkheid.


skibedie

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 13 april 2005, 00:28:36
Het zou best eens kunnen dat wij dezelfde video hebben gezien en nav die film is ook deze vraag. Daar hadden mijn vriendin en ik wat onduidelijkheid over. Nog steeds eigenlijk, want de ene zegt dit en de ander weer net andersom... Verwarrend hoor.
Dat er in ieder geval iets om een so heen moet mag duidelijk zijn.
Groetjes van Mariska


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #36 Gepost op: 13 april 2005, 10:49:23
Heb hem gevonden bedankt ;D
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #37 Gepost op: 15 april 2005, 18:28:09
Offtopic even een nieuwtje vanuit de GNK: Er komen nieuwe thermosets die bestaan uit dekens en poncho's tegen onderkoeling. Meer is er nog niet bekend, dat komt nog wel tzt.

Christian


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #38 Gepost op: 17 april 2005, 14:18:43
Nu de discussie toch gaat over de handelbaarheid van de foliedekens, soms kun je vrij goedkoop aan thermo-bags komen zoals die in de scheepvaart worden gebruikt. 't blijft prijzig maar ze zijn ideaal met harde wind en in afgelegen gebieden.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #39 Gepost op: 18 april 2005, 23:12:02
Of het in andere GNK-combinaties komt weet ik niet.

Ik hoorde dat het voor 'de eilanden' was, maar ja, dat is een ruim begrip in Nederland... 8) ;D

Christian