Wij starten 18/2 als 1e in NL met Directe Inzet Ambulance na bellen #112 en adres bekend wordt ambu ingezet. #DIA 1/3
2/3 #DIA levert naar verwachting 2 minuten tijdswinst op als iedere seconde telt waardoor we aantal burgers wat we bereiken
3/3 binnen 6 minuten verdubbelen. 92% #112 meldingen krijgt ambu. Goede ambulancezorg redt mensenlevens, daar spannen wij ons voor in! #DIA
Na Directe Inzet Ambulance triage en bepaling toestandsbeeld. Uit historische cijfers blijkt dat 8% uiteindelijk geen ambu nodig heeft 1/3
2/3 van wel ingezette ambu is 80% A1. #DIA leidt niet tot meer inzet maar wel sneller rijtijdenprofiel en snellere acute zorg.
3/3 Cijfers HM worden bevestigd in Rotterdam en Brabant. VWS wil van AZN landelijk beeld. Bij bevestiging zal #DIA landelijk gevolg hebben
Dit was het 1e twitterbericht waar alles mee begonnen is. Er zijn inmiddels meerdere regio's die de cijfers bevestigen. Grote kans dus dat het landelijk gevolg gaat hebben....
Ik vraag me af of ik alleen sta in mijn irritatie/bezorgdheid tav de huidige tendence van PROQA en DIA.
Allereerst is PROQA ingevoerd ter bescherming van de
centralist en niet ter bescherming van ambulance personeel of de patiënt.
Voor ons is het alleen maar onveiliger geworden. De patient is er ook niet beter mee af.
Ik bemerk eenvoudigweg meer A1 ritten, meer hvtp's. Meer ritten betekent een slechtere dekking. De huidige bezetting is eenvoudigweg niet gericht op het one call-> one car principe.
Er zijn reeds incidenten waarbij er geen capaciteit was om op tijd naar een reanimatie te gaan. jammer....
Ik lees 92% krijgt na de 112 melding een ambulance. Jezus christus van Nazareth. Een voorbeeld.
Melding: A1
Man 48 jr oud,bekend met een hnp. Vanochtend opeens erg veel last van de rug
PROQA melding: moeite met spreken tussen ademhalingen door=-> A1
Dus man heeft gewoon last van de rug, had HA al gebeld welke langs zou komen. Vond de beste man te lang duren en belt vervolgens 112. Krijgt een Ambu.
Ik bel weer met de HA
HA was niet te bereiken,want ze was visite aan het rijden... Gaat opeens de deurbel. Drie keer raden.
Meneer pannekoek slokt een Ambu op ( of... krijgt van PROQA een spoed ambu) met zn klachten. Die ambu kan niet meer ingezet kan worden.
Vervolgens komen wij te laat bij een echte melding en drie keer raden wie de bak met stront krijgt.
92% krijgt een ambulance (alsof dit inhoud dat er daadwerkelijk in 92% van de meldingen een ambulance nodig is....),
VOLGENS PROQA JA, dus 8% niet. Tel daar alle HVTP's bij en die percentages kloppen totaal niet meer, en weg is de gehele onderbouwing.
Het systeem heeft zeker voordelen maar primair op meldkamer niveau.
De patient is er niet bij gebaat. De opmerking:'' maar de patient krijgt een ambulance dat is toch goed en veilig'' getuigt van weinig realisme.
Het systeem zoals het momenteel gehanteerd wordt is per defenitie onveiliger voor de ambulance bemanning. Ik doel daarmee op het verhoogde risico op ongevallen bij A1 ritten
Ik hoor daar weinig over. We beginnen iedere oefen casuïstiek altijd met 'is het veilig' maar nu is dat niet meer interessant.
Persoonlijk word ik doodziek van al die onzinnige meldingen als, er kwam een klodder tandpasta in mn oog, en het brand zo....> wij erheen. Are u fucking kidding me.
Als je al die schijtmeldingen met A1 de deur uitgooit is het einde zoek. Blijkbaar vinden we dat met zn allen niet erg en zelfs wenselijk, want oooo wat is het veilig.
Iedere keer als er een stagiaire mee rijdt hoor ik altijd het volgende: Rijden jullie hier A1 voor?
Als al die andere weggebruikers dat zouden weten......
Ik hoop dat we binnen 2 jr naar een systeem toegaan waar het gewoon duidelijk is: Alle 112 meldingen zijn A1 en je vervoerd alles naar de seh. IERDEREEN HAPPY.
Dit gaat de toekomst worden.
De frustratie druipt er van af en dat is niet toevallig.
Wellicht als los zand geschreven, maar ook zonder begrijpend lezen skills duidelijk, hoop ik.