Directe Inzet Ambulance (DIA)

Auteur Topic: Directe Inzet Ambulance (DIA)  (gelezen 124861 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bernt

• Senior gebruiker
Reactie #230 Gepost op: 14 november 2013, 20:03:15
Brabant-Noord en Midden en West Brabant zijn ook over op DIA

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #231 Gepost op: 14 november 2013, 23:21:46
Citaat van: Bernt link=msg=1220074 date=1384455795
Brabant-Noord en Midden en West Brabant zijn ook over op DIA
Maar dan zonder ronkend PR verhaal????
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Bernt

• Senior gebruiker

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #233 Gepost op: 15 november 2013, 09:00:44
Citaat
Deze post gaat over een nieuw fenomeen binnen de ambulancezorg: bel 1-1-2 en de ambulance gaat onmiddellijk rijden! Men noemt het DIA: Direct Inzetbare Ambulance.

Ik ben altijd wat verbaasd en verrast door het schaamteloos en quasi wetenschappelijk strooien met percentages en getallen door sujetten die een nieuw, achter het bureau bedacht, model willen promoten om de ambulancezorg zogenaamd effectiever te maken.

Volgens mij zijn die berekeningen vooral gebaseerd op: 'De wens is de vader van de gedachte', dus vooral AANNAMES! Je kunt het ook manipulatie noemen, 'what's in a name'. Bij al die cijfertjes wordt nooit aangegeven hoe die, wetenschappelijk onderbouwd, berekend zijn. Zo staat in onderstaande krantenartikel dat slechts 5% (vijf procent!) van de DIA ritten wordt geannuleerd???

Nu de praktijk: afgelopen nacht had ik dertien (13) keer een 1-1-2 melding. Zevenmaal (7) keer stuurde ik een ambulance. Zes (6) keer kwam ik, uiteraard met behulp van het triagesysteem NTS, tot een verwijzing naar de HAP (huisartsenpost) en werd geen ambulance ingezet. Dat is dus in bijna 50% (vijftig procent!) van de 1-1-2 meldingen! Slechts in één casus leidde een verwijzing naar de huisarts, uren later, alsnog naar een B-vervoer voor de ambulance.

Sterker nog: er was een moment dat ik bij het inzetten van ambulances volgens het DIA principe GEEN ambulance binnen 10 minuten bij een reanimatie ter plaatse kon hebben! Ten gevolge van het DIA-principe zouden ze op dat moment aanrijdend zijn naar een 'loze' melding.

Kortom, de strekking van de kop van het artikel zou moeten zijn: "Sneller ter plaatse op de ene plek, daardoor, helaas voor patiënt/slachtoffer, later ter plaatse op de andere plek". Dit nog even los van extra belasting van de meldkamer en de ambulanceteams en extra belasting van de verkeersveiligheid met name rondom de uitrukplaatsen.

Het verhaal van een collega-centralist, gepost op zijn FB pagina. Ik heb het gedeeld...
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #234 Gepost op: 15 november 2013, 10:43:39
Citaat
extra belasting van de verkeersveiligheid met name rondom de uitrukplaatsen.

Bij DIA wordt toch bij aanvang op A2 gereden en komt de verkeersveiligheid niet in het gedrang.

Defender

• Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
Reactie #235 Gepost op: 15 november 2013, 10:58:51
Tja het is een kwestie van tijd tot heel Nederland over gaat op Directe inzet. Als je een tekort hebt aan voertuigen proberen bestuurders het op deze manier maar op te lossen…  Als ik een melding krijg en ik hoor gelijk dat er wat aan de hand is dan gaat dat voertuig gelijk rijden. Daar heb je geen DI(A) voor nodig. Om onder het mom van wat cijfertjes alles maar gelijk de straat op te sturen. Ik weet dan nog een mooie bezuiniging. Laat de melder meteen postcode en huisnummer intoetsen dan heb je de centralist ook niet meer nodig.

Pleegkundige

• Senior gebruiker
  • Ambuvpk i.o
Reactie #236 Gepost op: 15 november 2013, 20:02:06
Citaat van: Defender link=msg=1220176 date=1384509531
Laat de melder meteen postcode en huisnummer intoetsen dan heb je de centralist ook niet meer nodig.
Ik was laatst te gast bij de MKA van de MON in Apeldoorn. Deze vertelde mij dat er, indien er gebeld werd vanaf een vaste telefoonlijn, direct ook alle adresgegevens al in beeld kwamen. Helaas in de korte tijd dat ik op de meldkamer keek, kwam er geen melding vanaf een vaste lijn binnen, dus heb het niet kunnen zien.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #237 Gepost op: 15 november 2013, 20:20:49
Ik kan je bevestigen dat dit inderdaad het geval is.
Ik heb het zelf wel werkend gezien.

Defender

• Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
Reactie #238 Gepost op: 15 november 2013, 20:31:12
Citaat van: Pleegkundige link=msg=1220319 date=1384542126
Ik was laatst te gast bij de MKA van de MON in Apeldoorn. Deze vertelde mij dat er, indien er gebeld werd vanaf een vaste telefoonlijn, direct ook alle adresgegevens al in beeld kwamen. Helaas in de korte tijd dat ik op de meldkamer keek, kwam er geen melding vanaf een vaste lijn binnen, dus heb het niet kunnen zien.

Klopt die komen idd mee (als het werkt tenminste). ;)

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #239 Gepost op: 18 november 2013, 22:48:20
Ambulances ZHZ gaan eerder rijden
Ambulances ZHZ gaan eerder rijden
rtvrijnmond
Gepubliceerd op 18 nov 2013
Citaat
De ambulances in Zuid-Holland Zuid rukken vanaf 18 november sneller uit. Al tijdens het telefoongesprek met 112 gaan ze rijden. Zo wordt één tot anderhalve minuut tijdwinst geboekt.
Samen sterk in de hulpverlening!