Reactie #303 Gepost op: 19 maart 2015, 14:04:27
Het is gewoon een keuze. De pieper gaat, waarop de bemanning zich direct naar het voertuig begeeft (als ze daar niet al in zitten). Vervolgens krijgt men al vrij snel aanvullende informatie. Praktisch gezien maakt het natuurlijk helemaal niet uit of het nu A1 of A2 is (op de pieper). Het enige wat ik me kan bedenken, is de situatie waarin men reeds in de auto zit en bij het zien van "A1" direct de optische&geluidssignalen inschakelt. Stel dat de rit toch komt te vervallen dan is er onnodig een gevaarlijke verkeerssituatie ontstaan, hetgeen een OGS rit immers altijd is. Dat laatste is lastig uit te leggen in een rechtbank als je tijdens zo'n korte rit betrokken raakt bij een dodelijk ongeval.
Dat is natuurlijk bij alle diensten die gebruik maken van OGS het geval. Uitleggen van wat er gebeurd is is een normale procedure of het lastig is weet men pas achteraf. DIA opdragen onder A1 is een keuze waarvoor ik de verantwoording onmiddellijk bij de meldkamer terug zou leggen. Het uitvoeren van een eventuele DIA onder A1 staat ter discussie omdat de exacte reden voor een A1 urgentie dan namelijk nog niet duidelijk is.
Gelogd
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod