Hoe ziet jullie dienst er dan uit? 16 uur werken is dat niet in strijd met enkele wetgevingen?
de 24 uursdiensten bij de ambu zien er als volgt uit:
je dienst begint om 08.00 uur en gaat door tot de volgende morgen 08.00 uur. Je bent in actieve dienst van 08.00 uur tot 23.00 uur, daarna begint de Aanwezigheidsdienst (awd). Deze start om 23.00 uur en gaat tot 08.00 uur. Echter de 24 uursdienst wordt gezien als 17.7 uur werk en betaald, en de rest is op oproepbasis, wanneer de pieper gaat , beginne de overuren te tellen. Dus van 08.00 uur to 23.00 uur ben ik actief in dienst, is dus ook werktijd, heb er dan al 16 uur werk opzitten, ook al ben ik niet ingezet, het is wel 16 uur werk. Dit schijnt ATW technisch te mogen, ik zit niet goed in deze materie. Hebben we geen rit 's nachts dan ik mijn vergoeding 1.7 uur, en de rest van de nacht lig ik op de post dus in eigen tijd, terwijl ik wel op mijn werk ben en oproepbaar ben
Mijn grootste probleem met de Dia inzetten is voor mij niet tussen 08.00 uur en 23.00 uur, maar wel in de uren daarna. Vooral is deze ritten ook nog wel eens geannuleerd worden, en zelf al meegemaakt ( en collages ook) 2 of meerder geannuleerde ritten in de nacht. Aangezien we al 16 uur paraat zijn vind ik dat in de AWD geen Dia kan worden uitgegeven.
Als ik kijk naar de huidige Cao onderhandelingen zijn de werkgevers erg met onze gezondheid bezig, wij moeten tenslotte goed bewust worden van onze eigen gezondheid. Daarvoor beiden de werkgevers ons een ' verplichte' PAM test aan zodat wij ons bewust worden van onze gezondheid. Daarnaast vinden de werkgevers ook dat wij dit werk niet tot onze 67e kunnen volhouden, dus moeten we gaan kijken naar een 2e loopbaan, voor als we het werk niet meer kunnen doen.
De Dia is in het leven geroepen voor snellere opstarttijden tijdens een melding. Dat er snellere tijden worden gerealiseerd snap ik wel. Onze werkgevers vinden dit prachtig, zij kunnen naar de zorgverzekeraars cijfers overleggen dat we sneller opstarten. Maar wordt er nu ook nog naar onze gezondheid gekeken? Ik denk van niet, want er zijn nog steeds geannuleerde ritten 's nachts als je in de AWD ligt. Dan is onze gezondheid niet meer in tel, maar zijn de snellere tijden veel belangrijker. En wij moeten maar verplicht een test doen om ons bewust te maken van onze gezondheid en we moeten maar kijken naar een 2e loopbaan, dit strookt niet met het geheel denk ik.
De werkgevers geven nu aan dat we dit werk niet kunnen volhouden tot onze 67e. Een paar jaar geleden hebben de werkgevers ons gevraagd om een OPT/OUD regeling te tekenen. Deze regeling houd in dat wij vrijwillig toestemmen in langere werkweken tot max 60 uur per week. Dit houd in dat wanneer je jong bent en bij de ambu begint j helemaal het schoppens mag werken, echter wordt je ouder en wil het allemaal niet meer zo makkelijk, je wordt bedankt voor de bewezen diensten. Zo gaan we nu om met onze mensen van de ambulance.
Dat de Dia inzet werkt in gebieden waar veel verkeersdrukte is, de bezetting van de posten in de regio's minimaal is begrijp ik helemaal. Voor de collega's die s nachts nog in de AWD liggen is het een ramp.
Ik hoop dat je nu iets meer inzicht hebt gekregen hoe het nu zit.