Directe Inzet Ambulance (DIA)

Auteur Topic: Directe Inzet Ambulance (DIA)  (gelezen 124815 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #340 Gepost op: 30 april 2015, 16:41:18
Is een 3 ploegendienst (3x 8 uur) niet een stukje beter voor jullie?  ???
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #341 Gepost op: 2 mei 2015, 21:23:33
Citaat van: pompbediende link=msg=1347061 date=1430404878
Is een 3 ploegendienst (3x 8 uur) niet een stukje beter voor jullie?  ???


LOL probeer dat er  bij de brandweer zelf maar eens voor elkaar te krijgen!  ;) ;) :P
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #342 Gepost op: 2 mei 2015, 22:17:18
Maar zit jullie werkweek er dan op na 2*24 uur werken in de week?


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #343 Gepost op: 4 mei 2015, 17:16:21
Citaat van: Vider link=msg=1347051 date=1430402227
Hoe ziet jullie dienst er dan uit? 16 uur werken is dat niet in strijd met enkele wetgevingen?

de 24 uursdiensten bij de ambu zien er als volgt uit:
je dienst begint om 08.00 uur en gaat door tot de volgende morgen 08.00 uur. Je bent in actieve dienst van 08.00 uur tot 23.00 uur, daarna begint de Aanwezigheidsdienst (awd). Deze start om 23.00 uur en gaat tot 08.00 uur. Echter de 24 uursdienst wordt gezien als 17.7 uur werk en betaald, en de rest is op oproepbasis, wanneer de pieper gaat , beginne de overuren te tellen. Dus van 08.00 uur to 23.00 uur ben ik actief in dienst, is dus ook werktijd, heb er dan al 16 uur werk opzitten, ook al ben ik niet ingezet, het is wel 16 uur werk. Dit schijnt ATW technisch te mogen, ik zit niet goed in deze materie. Hebben we geen rit 's nachts dan ik mijn vergoeding 1.7 uur, en de rest van de nacht lig ik op de post dus in eigen tijd, terwijl ik wel op mijn werk ben en oproepbaar ben O0

Mijn grootste probleem met de Dia inzetten is voor mij niet tussen 08.00 uur en 23.00 uur, maar wel in de uren daarna. Vooral is deze ritten ook nog wel eens geannuleerd worden, en zelf al meegemaakt ( en collages ook) 2 of meerder geannuleerde ritten in de nacht. Aangezien we al 16 uur paraat zijn vind ik dat in de AWD geen Dia kan worden uitgegeven.

Als ik kijk naar de huidige Cao onderhandelingen zijn de werkgevers erg met onze gezondheid bezig, wij moeten tenslotte goed bewust worden van onze eigen gezondheid. Daarvoor beiden de werkgevers ons een ' verplichte' PAM test aan zodat wij ons bewust worden van onze gezondheid. Daarnaast vinden de werkgevers ook dat wij dit werk niet tot onze 67e kunnen volhouden, dus moeten we gaan kijken naar een 2e loopbaan, voor als we het werk niet meer kunnen doen.

De Dia is in het leven geroepen voor snellere opstarttijden tijdens een melding. Dat er snellere tijden worden gerealiseerd snap ik wel.  Onze werkgevers vinden dit prachtig, zij kunnen naar de zorgverzekeraars cijfers overleggen dat we sneller opstarten. Maar wordt er nu ook nog naar onze gezondheid gekeken? Ik denk van niet, want er zijn nog steeds geannuleerde ritten 's nachts als je in de AWD ligt. Dan is onze gezondheid niet meer in tel, maar zijn de snellere tijden veel belangrijker. En wij moeten maar verplicht een test doen om ons bewust te maken van onze gezondheid en we moeten maar kijken naar een 2e loopbaan, dit strookt niet met het geheel denk ik.

De werkgevers geven nu aan dat we dit werk niet kunnen volhouden tot onze 67e. Een paar jaar geleden hebben de werkgevers ons gevraagd om een OPT/OUD regeling te tekenen. Deze regeling houd in dat wij vrijwillig toestemmen in langere werkweken tot max 60 uur per week. Dit houd in dat wanneer je jong bent en bij de ambu begint j helemaal het schoppens mag werken, echter wordt je ouder en wil het allemaal niet meer zo makkelijk, je wordt bedankt voor de bewezen diensten. Zo gaan we nu om met onze mensen van de ambulance.

Dat de Dia inzet werkt in gebieden waar veel verkeersdrukte is, de bezetting van de posten in de regio's minimaal is begrijp ik helemaal. Voor de collega's die s nachts nog in de AWD liggen is het een ramp.

Ik hoop dat je nu iets meer inzicht hebt gekregen hoe het nu zit.
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #344 Gepost op: 4 mei 2015, 17:44:07
Citaat van: ambukampen link=msg=1348002 date=1430752581
De werkgevers geven nu aan dat we dit werk niet kunnen volhouden tot onze 67e. Een paar jaar geleden hebben de werkgevers ons gevraagd om een OPT/OUD regeling te tekenen. Deze regeling houd in dat wij vrijwillig toestemmen in langere werkweken tot max 60 uur per week. Dit houd in dat wanneer je jong bent en bij de ambu begint j helemaal het schoppens mag werken, echter wordt je ouder en wil het allemaal niet meer zo makkelijk, je wordt bedankt voor de bewezen diensten. Zo gaan we nu om met onze mensen van de ambulance.

Dus je hebt de keuze gehad dit wel of niet te tekenen en daar is elke medewerker zelf bij geweest dus als men gaat klagen dan is het voor wie getekend heeft eigen schuld had je niet moeten tekenen ben ik geneigd te zeggen.
Wat was het alternatief als je niet zou tekenen ? De werkgever kan niet zo maar éénzijdig het contract ontbinden.

Citaat van: ambukampen link=msg=1348002 date=1430752581
Dat de Dia inzet werkt in gebieden waar veel verkeersdrukte is, de bezetting van de posten in de regio's minimaal is begrijp ik helemaal.
Voor de collega's die s nachts nog in de AWD liggen is het een ramp.

Dan wordt het dus hoog tijd dat de bonden of wie dan ook in actie komen om of de AWD af te schaffen en te zorgen dat jullie gewoon 8 uurs diensten gaan werken of dat men de DIA in de gebieden waar men met AWD werkt gaat afschaffen.
Een andere optie is om over te stappen naar het brandweersysteem want die worden wat ik weet gewoon 24 uur betaald als men 24 uur op de kazerne is.
Ik ben van mening dat jullie tot die tijd toch minimaal die 8 uur AWD een redelijke (slaap)vergoeding moeten krijgen want jullie worden blijkbaar gedwongen om op de post te blijven slapen. En anders maar eens een proefproces uitlokken of zo en kijken wat de rechter er over zegt omdat het bij de brandweer volgens mij wel goed geregeld is.

Wat ik weet van de ATW is dat als je overdag werkt je max 12 uur aan eengesloten mag werken met uiteraard de bijbehorende pauzes. Uit mijn hoofd gezegd mag die 12 uur niet standaard ingepland worden maar ben benieuwd wat voor uitzondering jullie hebben op de ATW.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #345 Gepost op: 6 mei 2015, 07:34:23
Citaat van: enrico1972 link=msg=1348005 date=1430754247
Dus je hebt de keuze gehad dit wel of niet te tekenen en daar is elke medewerker zelf bij geweest dus als men gaat klagen dan is het voor wie getekend heeft eigen schuld had je niet moeten tekenen ben ik geneigd te zeggen.
Wat was het alternatief als je niet zou tekenen ? De werkgever kan niet zo maar éénzijdig het contract ontbinden.

Ik ben nog nooit bij het sluiten van een CAO aanwezig geweest hoor :-X
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #346 Gepost op: 6 mei 2015, 19:43:44
Citaat van: enrico1972 link=msg=1348005 date=1430754247

Dan wordt het dus hoog tijd dat de bonden of wie dan ook in actie komen om of de AWD af te schaffen en te zorgen dat jullie gewoon 8 uurs diensten gaan werken of dat men de DIA in de gebieden waar men met AWD werkt gaat afschaffen.
Een andere optie is om over te stappen naar het brandweersysteem want die worden wat ik weet gewoon 24 uur betaald als men 24 uur op de kazerne is.
Ik ben van mening dat jullie tot die tijd toch minimaal die 8 uur AWD een redelijke (slaap)vergoeding moeten krijgen want jullie worden blijkbaar gedwongen om op de post te blijven slapen. En anders maar eens een proefproces uitlokken of zo en kijken wat de rechter er over zegt omdat het bij de brandweer volgens mij wel goed geregeld is.


Jij moet direct bij de brandweer gaan werken, en dit er door rammen. Ook voor een brandweerman/vrouw geld een 24 uursdienst, waarvan 8 uur als werkuren staan aangemerkt, en de rest als zijnde wachturen.
Dan 48uur dienst af, en weer de volgende 24uur. Dus hetzelfde verhaal als bij de ambulancedienst. ::)


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #347 Gepost op: 6 mei 2015, 20:41:37
Op zich nog niet zo'n slecht rooster. Ik zou er direct voor tekenen. Maar het probleem was niet dat ze er 's nacht eruit moeten maar onnodig wakker gepiept worden voor een rit wat daarna geannuleerd wordt. Ik snap dat als je niet zo'n makkelijke slaper bent dit wel heel erg vervelend kan wezen.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #348 Gepost op: 7 mei 2015, 00:40:29
Dan klopt er naar wat ik lees toch iets niet beste ambukampen en Peter71.

Wat zegt de site van onze Rijksoverheid.nl namelijk. Ik pak er uit wat volgens mij heel erg duidelijk is.

Berekenen arbeidstijd aanwezigheidsdienst
Alle tijd van gepland, ingeroosterd werk en de tijd waarin u op uw werkplek bent in afwachting van een oproep is arbeid.
Ook als u kunt slapen in een (aparte) rustruimte.
Dus ook tijd dat u niets anders doet en alleen maar op de werkplek aanwezig bent, telt mee voor het berekenen van de arbeidstijd.

Regels aanwezigheidsdienst
Alle uren binnen een aanwezigheidsdienst tellen als arbeidstijd.


BRON: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-voor-bereikbaar-zijn-op-de-werkplek-aanwezigheidsdienst.html

Als ik dan kijk wat de definitie van arbeidstijd is kom ik op onderstaande uit.

Wat is de definitie van arbeidstijd volgens de arbeidstijdenwet

In de Arbeidstijdenwet is de volgende definitie opgenomen van de arbeidstijd:

”De tijd dat de werknemer onder gezag van de werkgever arbeid verricht″.

Dit houdt in grote lijnen in dat alle werkzaamheden die de werknemer verricht in opdracht van de werkgever valt onder de arbeidstijd. Het volgen van een cursus is gelijk aan arbeidstijd, indien de werkgever dat verplicht.

De Arbeidstijdenwet vereist het registreren van de gewerkte uren oftewel de arbeidstijd, zodat de regels inzake maximale arbeidstijd kunnen worden gehandhaafd. Daarom is het belangrijk de definitie van arbeidstijd goed te kennen.

Arbeidstijd is zeker niet in alle gevallen gelijk aan uren die betaald worden door de werkgever, want dat zijn arbeidsvoorwaardelijke regels (CAO).

BRON: http://www.arbeidstijdenwet.nl/faqs/vraag-7-wat-is-de-definitie-van-arbeidstijd-volgens-de-arbeidstijdenwet/

Dus als ik het zo bekijk zouden jullie zo wel in de ambulancedienst als bij de brandweer gewoon elke minuut die jullie er zijn in de 24-uurs dienst volledig betaald moeten worden, want het wordt en corrigeer me als ik het verkeerd lees gewoon als arbeidstijd gezien.
Aan de andere kant wordt er weer gezegd dat arbeidstijd niet in alle gevallen betaalde uren zijn. Dus wordt het weer wazig.

Verricht je arbeid dan hoort daar loon tegenover te staan en niet zoals ik van ambukampen lees maar 1,7 uur aanwezigheidsvergoeding en de rest van de tijd is eigen tijd.
Dit is dan nog slechter als de overheid zelf verkondigd op de site en zou dus niet mogen. Die 1,7 uur is wel een hele slechte fooi.
Ik dacht het te snappen maar het zal wel aan mij liggen. Krijg steeds meer het gevoel dat jullie gen**it worden en dan ook nog de DIA er bij maakt het dus nog slechter.
Dat mensen hier in trappen is best jammer en zorgelijk want jullie zijn nu gewoon een speelbal. Dan kan je beter gewoon 8 uurs diensten hebben volgens mij.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #349 Gepost op: 7 mei 2015, 11:57:51
Arbeidstijd is niet hetzelfde als betaalde tijd Enrico.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein