Directe Inzet Ambulance (DIA)

Auteur Topic: Directe Inzet Ambulance (DIA)  (gelezen 124793 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #90 Gepost op: 22 februari 2013, 11:41:25
Dat is helemaal niet ter sprake! Het gaat erom dat de ambu reeds halverwege het uitvraagproces wordt gestuurd, of denk je nu echt dat elke meldkamer zonder blikken of blozen een ambu stuurt als iemand belt met een hulpvraag? Het is wel wat anders dan een taxi of pizza bestellen, dus die vergelijking raakt kant noch wal.

Lekker onderbouwde mening weer. Voor dat je uitroeptekens gaat gebruiken en mij gaat zeggen dat het allemaal weer geen kant of wal raakt, mag je wel eens onderbouwen waarom het niet normaal is dat er een ambulance wordt gestuurd als er om een ambulance wordt gevraagd omdat er iemand in elkaar is gezakt of een ongeval heeft gehad indien duidelijk is dat het slachtoffer blijft liggen.

Leg me eens uit waarom het te rechtvaardigen is dat het meer dan 3 minuten duren moet? Leg me eens uit wat het nadeel is als de ambulance er wel snel is en blijkt dat het allemaal wel mee valt vs. de ambulance die te laat komt om nog iets nuttigs te kunnen doen.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #91 Gepost op: 22 februari 2013, 11:45:45
Welkom op het hulpverleningsforum. Het forum voor en door hulpverleners. Je maakt centralisten nu volstrekt belachelijk, alleen maar omdat ergens een naampje aan wordt gehangen. Omdat er nu een term zoals "DIA" is gelanceerd waren het voorheen prutsers? Dit is de manier waarop forumleden andere leden tegen de haren in strijken. Ze hoeft ze echt niet 024/7 te knuffelen, maar bij jou is respect soms ver te zoeken, ongeacht in welke mate er sprake is van sarcasme.

Dank je wel, ik was al welkom geheten. Een forum door en voor hulpverleners zegt niet dat we elkaar hoeven te knuffelen. Ik zie niet in waarom ik beleid moet gaan verdedigen van managers of bestuurders waardoor een proces van spoedmeldingen aannemen langer gaat duren dan 3 minuten. Ik heb er totaal geen respect voor.

Als de brandweer wel binnen 1 minuut kan achterhalen wat er aan de hand is en waar er iets aan de hand is moet de ambulancedienst het ook kunnen. Ik neem aan dat de politie ook in staat is om binnen een minuut wel te achterhalen waar een winkel wordt overvallen en de politiewagens al waarschuwt.

seh/ic broeder

• (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #92 Gepost op: 22 februari 2013, 11:50:33
Een brand en/of rookontwikkeling zal niet moeilijk te onderscheiden zijn, een medisch spoedgeval is vaak moeilijker te omschrijven en al helemaal omdat het ook vaak de nodige stress met zich mee brengt als het om bekenden/geliefden gaat (wat natuurlijk vaak gebeurd)

persoonlijk voorbeeld: mijn zoon van 2,5 die liep vol tegen de deurpost en raakte na zo`n 5 minuten buiten westen. Mijn vrouw was compleet in paniek en belde 06-11. Dus dat geeft wel aan hoe moeilijk het geweest zal zijn als ze alleen thuis was geweest en 112 had moeten bellen

Ik denk persoonlijk als je voor elke melding die lijkt op een reele spoedsituatie, een ambulance gaat sturen. Dat je dan behoorlijk wat ambulances erbij moet zien te vinden

Een taak van de centralist is ook inschatten welke prioriteit en welke discipline naar een melding gestuurd moet worden

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #93 Gepost op: 22 februari 2013, 11:53:49

Als de brandweer wel binnen 1 minuut kan achterhalen wat er aan de hand is en waar er iets aan de hand is moet de ambulancedienst het ook kunnen. Ik neem aan dat de politie ook in staat is om binnen een minuut wel te achterhalen waar een winkel wordt overvallen en de politiewagens al waarschuwt.
Alleen hoeven wij als brandweer minder complexe zaken te weten als een ambulancebemanning. Wij hoeven enkel te weten waar het is, wat er is en of er eventuele slachtoffers zijn. De rest van het plaatje vormen wij zelf wel terplaatse. Is er meer informatie krijgen wij dit al aanrijdend door.
Ik kan me zo voorstellen dat een ambubemanning meer zaken wil weten. ::)

oma

• Senior gebruiker
Reactie #94 Gepost op: 22 februari 2013, 11:56:14
Een brand en/of rookontwikkeling zal niet moeilijk te onderscheiden zijn, een medisch spoedgeval is vaak moeilijker te omschrijven en al helemaal omdat het ook vaak de nodige stress met zich mee brengt als het om bekenden/geliefden gaat (wat natuurlijk vaak gebeurd)

persoonlijk voorbeeld: mijn zoon van 2,5 die liep vol tegen de deurpost en raakte na zo`n 5 minuten buiten westen. Mijn vrouw was compleet in paniek en belde 06-11. Dus dat geeft wel aan hoe moeilijk het geweest zal zijn als ze alleen thuis was geweest en 112 had moeten bellen

Ik denk persoonlijk als je voor elke melding die lijkt op een reele spoedsituatie, een ambulance gaat sturen. Dat je dan behoorlijk wat ambulances erbij moet zien te vinden

Een taak van de centralist is ook inschatten welke prioriteit en welke discipline naar een melding gestuurd moet worden

Voor een kind dat bewusteloos op de grond ligt hoef je geen ambulance te sturen? Gewoon een paar minuten de melder aan de praat houden en afwachten of het kind van 2.5 jaar vanzelf weer bijkomt is het devies?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #95 Gepost op: 22 februari 2013, 11:57:40
Alleen hoeven wij als brandweer minder complexe zaken te weten als een ambulancebemanning. Wij hoeven enkel te weten waar het is, wat er is en of er eventuele slachtoffers zijn. De rest van het plaatje vormen wij zelf wel terplaatse. Is er meer informatie krijgen wij dit al aanrijdend door.
Ik kan me zo voorstellen dat een ambubemanning meer zaken wil weten. ::)

Ik had belangstellend gevraagd wat de ambulancebemanning dan precies wil weten, tensie, bloedgaswaarde? Roept U maar.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #96 Gepost op: 22 februari 2013, 12:00:09
Ik had belangstellend gevraagd wat de ambulancebemanning dan precies wil weten, tensie, bloedgaswaarde? Roept U maar.
Geen idee wat zij allemaal willen weten, ik zit nooit in die ambulance tijdens een melding. Ik mag achterin in die grote rode auto stappen, en wil weten wat voor ons van belang is.

Voor een kind dat bewusteloos op de grond ligt hoef je geen ambulance te sturen? Gewoon een paar minuten de melder aan de praat houden en afwachten of het kind van 2.5 jaar vanzelf weer bijkomt is het devies?
Gaan we 112 nu gebruiken als de een of andere praatpaal? En een melder aan de praat houden of een kind wel of niet bewusteloos blijft? Zullen we de kreet "112 daar red je levens mee" ook meteen maar schrappen?

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #97 Gepost op: 22 februari 2013, 12:18:46
Waar het gewoon op neer komt is dat een meldkamer de lastige keuze heeft tussen een ambulance op pad sturen met A1 of A2 en evt géén ambulance op pad sturen maar bv een huisarts of rapid responder.
Er zullen weinig centralisten zijn die bij twijfel geen ambulance met spoed onderweg zullen sturen.

Tot nu toe (Voor DIA) werd zo gehandeld dat niet automatisch op elke 112 melding direct een ambulance ging rijden. Dit vanuit kostenoogpunt, maar zéker ook beschikbaarheid. Daarnaast wil een meldkamer niet onnodig een ambulance met A1 op pad sturen aangezien de risico's van spoed rijden groot zijn. Zie daarvoor specifieke topics. Het risico op een ernstig ongeval in geval van het zich bewegen als voorrangsvoertuig is nl 8x groter dan wanneer het voertuig zich "normaal" door het verkeer begeeft.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #98 Gepost op: 22 februari 2013, 12:36:59
Waar het gewoon op neer komt is dat een meldkamer de lastige keuze heeft tussen een ambulance op pad sturen met A1 of A2 en evt géén ambulance op pad sturen maar bv een huisarts of rapid responder.
Er zullen weinig centralisten zijn die bij twijfel geen ambulance met spoed onderweg zullen sturen.

Tot nu toe (Voor DIA) werd zo gehandeld dat niet automatisch op elke 112 melding direct een ambulance ging rijden. Dit vanuit kostenoogpunt, maar zéker ook beschikbaarheid. Daarnaast wil een meldkamer niet onnodig een ambulance met A1 op pad sturen aangezien de risico's van spoed rijden groot zijn. Zie daarvoor specifieke topics. Het risico op een ernstig ongeval in geval van het zich bewegen als voorrangsvoertuig is nl 8x groter dan wanneer het voertuig zich "normaal" door het verkeer begeeft.

Waar het gewoon op neer komt is dat er een Medisch Manager Ambulancezorg zit die zichzelf heel interessant vindt. Dit is niet zijn eerste meldkamerproject, zie de website en de artikelen van zijn hand. Hij heeft diverse keren geschreven over de innovatie en genialiteit op de meldkamer. Hij heeft al meerdere systemen ingevoerd waarbij elke keer hele goede resultaten zijn behaald. In 2013 is hij weer terug met het oude stokpaardje, hij haalt wederom 3 minuten tijdswinst bij een geniaal proces wat in 2011 genialer is geworden en in 2012 nog genialer.

Het optimaliseren van de meldkamer heeft iets vertraging opgelopen omdat hij een onderzoek was begonnen over de attitude van MMT-artsen.

Wat mij het meeste opvalt is dat ze spreken over onderzoek, terwijl het vooral gaat om werk van eigen hand wat ontstaan is door via Google links en rechts wat te kopieren en bij elkaar te plakken.

Je zou bijna denken dat de beste man medisch inhoudelijk zich liever niet met de daadwerkelijk zorg wil bemoeien, omdat ik denk dat een beetje verpleegkundige hem de oren wel wast.

Mij wordt hier kwalijk genomen door moderators dat ik centralisten afschilder als prutsers, de realiteit is dat deze MMA de schijn wekt dat er een stel debielen werkt die niet in staat zijn om op voorhand een ambulance te sturen, zoals in de benoemde andere regio's waar men wel regelmatig binnen een minuut de eerste ambulance op de weg heeft.

KNRM Katwijk aan Zee

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #99 Gepost op: 22 februari 2013, 12:48:07
Beste OR 24; Heb je zelf ervaring als MKA centralist?