Geen vrijstelling wegenbelasting voor voertuigen evenementen hulpverlening

Auteur Topic: Geen vrijstelling wegenbelasting voor voertuigen evenementen hulpverlening  (gelezen 27394 keer)

0 gebruikers (en 39 gasten bekijken dit topic.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 15 februari 2013, 16:07:05
Ik ZEG dat je je op een hellend vlak bevind wanneer je daar als vereniging speciaal een voertuig voor aanschaft. de centralepost of commandepost als eventueel bijkomend argument houd geen stand want op het monet dat ik ga vervoeren is mijn centrale post verdwenen.
WAAROM begeef je je op een hellend vlak? Welke -inhoudelijke- argumenten heb je daarvoor? Dat het niet de taak is van de EHBO'er heb je al aangegeven. Wat maakt het een hellend vlak?

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #11 Gepost op: 15 februari 2013, 16:33:19
Je hebt geen vervoerstaak.
Het vervoer met een particulier voertuig is een stukje service die IK persoonlijk (heb) verleen(d) de KLF stond er nagenoeg naast en is lekker ruim.(en is ook MRB vrij)
Wanneer je als vereniging mede voor het vervoer van een SO een voertuig aanschaft ga je er i.m.o. bijvoorbaat vanuit dat het voertuig ook voor dat vervoer wordt ingezet waarmee je:

- Een taak gaat vervullen die in basis niet voor jou bedoeld is als vereniging
- De stap om te vervoeren bij zwaarder letsel m.i. steeds dichterbij komt je zoek dus bewust de grens op.
- De scheiding die de profs (blijkens andere topics) graag behouden steeds minder gaat worden
- Je gaat op het moment dat je besluit met je commando / centralepost te vervoeren je basis van je inzet uitkleden waardoor je wellicht niet meer voldoet aan de evenementen vergunning.

Buiten dit alles blijft het feit dat er onder de huidige regelgeving prima zonder MRB een voertuig valt aan te schaffen, welke meer rechten heeft een EHBO-vereniging bijvoorbeeld tov de ANWB wegenwacht die ook gewoon MRB moet betalen...Dat is uiteindelijk nog steeds de essentie van dit topic, vrijstelling MRB voor de EHBO vereniging met een eigen voertuig.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 15 februari 2013, 16:54:15
Je hebt geen vervoerstaak.
Dat is afhankelijk van de afspraken die je als vereniging maakt met de organisator en de ketenpartners (ambulance, GHOR). De taakomschrijving van een EHBO-vereniging op een evenement is namelijk niet vastgelegd bij wet of regelgeving. Het is afhankelijk van de lokale afspraken en eisen in de vergunning.

Wanneer je als vereniging mede voor het vervoer van een SO een voertuig aanschaft ga je er i.m.o. bijvoorbaat vanuit dat het voertuig ook voor dat vervoer wordt ingezet waarmee je:

- Een taak gaat vervullen die in basis niet voor jou bedoeld is als vereniging
- De stap om te vervoeren bij zwaarder letsel m.i. steeds dichterbij komt je zoek dus bewust de grens op.
- De scheiding die de profs (blijkens andere topics) graag behouden steeds minder gaat worden
- Je gaat op het moment dat je besluit met je commando / centralepost te vervoeren je basis van je inzet uitkleden waardoor je wellicht niet meer voldoet aan de evenementen vergunning.
Nu komen we ergens.

Ik begrijp wat je met hellend vlak bedoelt en dat is absoluut een punt van aandacht. Het is overigens iets waar je goede afspraken over kunt maken met je vrijwilligers, met de ketenpartners en de verzekering. Of die scheiding met de profs minder gaat worden is afhankelijk van waar je de grens legt. Slachtoffers waar je anders ook geen ambulance voor zou bellen, maar die wel naar het ziekenhuis moeten kan je prima vervoeren. Of je dat nu met een taxi, een personenauto of met het EHBO-busje doet maakt in die zin niet uit. Punt is wel dat je moet kijken of het vervoeren van een slachtoffer tijdens een evenement onder begeleiding van een EHBO'er door de verzekering is gedekt. Even een slachtoffer wegbrengen omdat de ambulance geen tijd heeft dat is andere koek en kan je over discussiëren.

Als je busje is ingezet als vaste post, dan gebruik je hem niet voor vervoer, want daarvoor heb je hem niet ingezet.

Lang niet alle mobiele EHBO-busjes zijn door verenigingen aangekocht voor vervoer. Vaak gaat het vooral om een makkelijk te vervoeren post te hebben. Binnen het Rode Kruis zijn er overigens heel wat voertuigen die voor vervoer gebruikt kunnen worden. Denk aan zittend-, liggend- en rolstoelvervoer. Als je goede afspraken maakt over wie en wat je wel of niet vervoert is er niet per definitie een bezwaar tegen vervoeren.

De discussie over wegenbelasting vind ik overigens niet zo interessant (al is dat het topic). Ik snap de argumenten van de Nationale Bond wel, maar zo zijn er nog heel wat andere organisaties te verzinnen. En of je als vereniging nou in een oltimer moet gaan rijden omdat je dan geen wegenbelasting betaalt?  ::)

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #13 Gepost op: 15 februari 2013, 17:17:49
Het RK is een org. die ik ook zelf heb benoemd, zij beschikken vanuit hun taken pakket ook over voertuigen die voor  vervoer van een SO geschikt zijn, ik mag aannemen dat de chauffeurs daar ook wat verder voor zijn opgeleid. Dat RK valt ook onder de diensten die mogen beschikken over Blauw wat al aangeeft dat ook de overheid iets anders tegen deze groep HV-ers aankijkt.

Als je als EHBOvereniging een vervoerstaak zou hebben tijdens een evenement zou ik eerder kijken of het RK mij daarin kan bijstaan, lijkt mij een logischer vervolg stap dan zelf een voertuig aanschaffen.
Het bepalen of er EHV op een evenement aanwezig moet zijn met een vervoerstaak ligt bij de verstrekker van de vergunning. Krijg ik als organisator een dergelijke verplichting dan zal ik opzoek moeten naar een partner die dat voor me kan verzorgen.

Een EHBO vereniging heeft volgens mij nog steeds geen vervoerstaak in haar basis terwijl het RK die taken wel in haar basis heeft. (en geen vrijstelling MRB zover ik weet)

Ik zie niet in waarom je, als je dan toch wilt, als EHBO vereniging niet zou kunnen volstaan met een voertuig welke onder het huidige oldtimerregime MRB vrij is. Natuurlijk is dat een voertuig welke al een mooie geschiedenis achter zich heeft maar daarom hoeft het nog niet het wrak van de weg te zijn. Kijk bijvoorbeeld eens naar hoeveel hv voertuigen er nu afgestoten worden bij de oosterburen, laag in de km standen, goed onderhouden en indien bij het korps aangeschaft (dus niet in de handel) met zelf importeren voor een meer dan redelijke prijs, met als klap op de vuurpijl een voertuig wat veelal is voorzien van een dubbele schuifdeur dus ook nog eens praktischer.

Maar dat tikt een gek die zelf een oldtimer heeft met twee schuifdeuren en misschien bevooroordeeld is.

Blijft over dat ik het nut c.q. de noodzaak van een voertuig nog steeds niet zie. Een caravan bied veel meer mogelijkheden dan een busje wanner het gaat om een centrale post (zelfs een bed is een normaal iets in een sleurhut) het enige voordeel wat ik zie in een voertuig is dat je geen stalling hoeft te zoeken maar ja....dan moet je of aan de oldtimer of aan de MRB en zet je de bus bij de buren voor de deur die gaan dat vast leuk vinden, en dus komt ook voor een voertuig de stalling om de hoek kijken.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

trudie kramer

• materiaalbeheer EHBO
  • Junior gebruiker
  • **
  • EHBO Hoonhorst-Dalfsen
    • ehbo hoonhorst-dalfsen
Reactie #14 Gepost op: 15 februari 2013, 17:26:43
Ik ben mede met de voorzitter van de Nationale Bond voor EHBO deze aktie richting Den Haag begonnen. ik wil graag het één en ander duidelijk maken. Het mobiele gedeelte van de voertuigen binnen de EHBO moet je vooral zien als vervoersmiddel voor de benodigde materialen naar de verschillende evenementen. Daarnaast is het een behandelplaats, waar we ongestoord onze handelingen kunnen verrichten, zonder opdringerige omstanders.  Wij vervoeren zelf GEEN slachtoffers naar een huisarts of ziekenhuis. Dat laten wij altijd doen door de aanvragende organisatie en natuurlijk in ergere gevallen door de door ons gebelde/gealarmeerde ambulance.  Wij zijn de eerste schakel in een serie van schakels en weten hierin onze plaats! De mobiele voertuigen in het bezit van EHBO-verenigingen hebben niet de pretentie een ambulance te zijn. Zoals waar EHBO voor staat, wij verlenen de EERSTE HULP.
Trudie Kramer EHBO-vereniging Hoonhorst-Dalfsen 06-46623945

Marnix

• Senior gebruiker
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #15 Gepost op: 15 februari 2013, 17:29:39
Het is inderdaad wel zuur te zien dat bijvoorbeeld bij  een grote oefening alleen de auto's van EHBO en Rode Kruis belasting moeten betalen in tegenstelling tot de reeksen dienstauto's van de andere diensten.
CN NRK

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 15 februari 2013, 17:30:57
Het caravan argument vind ik niet zo sterk, je gebruikt dat omdat een caravan niet voor vervoer te gebruiken is.

Een oldtimer is leuk, maar als hulpverleningsvoertuig heb ik er niet zoveel mee.maar goed, die keuze is aan de organisatie zelf en weer een ander verhaal.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 15 februari 2013, 17:32:23
Ik ben mede met de voorzitter van de Nationale Bond voor EHBO deze aktie richting Den Haag begonnen. ik wil graag het één en ander duidelijk maken. Het mobiele gedeelte van de voertuigen binnen de EHBO moet je vooral zien als vervoersmiddel voor de benodigde materialen naar de verschillende evenementen. Daarnaast is het een behandelplaats, waar we ongestoord onze handelingen kunnen verrichten, zonder opdringerige omstanders.  Wij vervoeren zelf GEEN slachtoffers naar een huisarts of ziekenhuis. Dat laten wij altijd doen door de aanvragende organisatie en natuurlijk in ergere gevallen door de door ons gebelde/gealarmeerde ambulance.  Wij zijn de eerste schakel in een serie van schakels en weten hierin onze plaats! De mobiele voertuigen in het bezit van EHBO-verenigingen hebben niet de pretentie een ambulance te zijn. Zoals waar EHBO voor staat, wij verlenen de EERSTE HULP.
Kijk, dat lijkt me nou een prima aanvulling en nuancering op het nieuwsbericht! :)

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #18 Gepost op: 15 februari 2013, 17:56:55
Ik zou graag een reactie van Trudie zien waarom er in het persbericht dan toch duidelijk wordt gesproken over het vervoer van een SO. Als mede voorzitter is zij m.i. zeker op de hoogte van de inhoud van een dergelijk persbericht.

Wellicht overheen gelezen, snap ik ook nog maar, het lokt wel de verhalen uit dat de EHBO-er cowboy gedrag vertoont.

@Lunatum
Nee het argument is niet omdat je er niet mee kunt vervoeren, ik denk oprecht dat een sleurhut meer mogelijkheden bied dan een bestelbus waar je een tafel en bakje in timmerd.
Immers zijn sleurhutten voorzien van een 220V installatie met een goede aansluiting, een keukentje, veelal een koelkast en een kacheltje. Ik zie er dus echt meer mogelijkheden in. Ik zou er als EHBO-er meer blij mee zijn dan met een hobbymatig in getimmerde bus. (al kunnen die er ook prachtig uitzien natuurlijk)

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #19 Gepost op: 15 februari 2013, 22:08:19
KLF, heb je wel eens een SLO met brancard een caravan in/uit geholpen? Lijkt mij namelijk tamelijk onmogelijk, en daarom een caravan als ehbo-post onwenselijk.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis