Geen vrijstelling wegenbelasting voor voertuigen evenementen hulpverlening

Auteur Topic: Geen vrijstelling wegenbelasting voor voertuigen evenementen hulpverlening  (gelezen 27382 keer)

0 gebruikers (en 27 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #70 Gepost op: 17 februari 2013, 17:08:28

Een busje hoeft niet als transportvoertuig te dienen, dat is jouw associatie. Ik ken genoeg EHBO verenigingen met prima busjes die ingericht zijn als verplaatsbare Eerste Hulp Post.


Hier ben ik het niet mee eens. De hele discussie is begonnen met een bericht afkomstig van de website van de Nationale EHBO waarin duidelijk staat dat het kan gaan om vervoer van slachtoffers. http://www.ehbonationalebond.nl/nieuws/150-geen-vrijstelling-wegenbelasting.html

Citaat
De voertuigen worden nooit privé gebruikt, maar uitsluitend als vervoermiddel voor slachtoffers, als centrale hulp- of commandopost e.d.

Het vervoer van slachtoffers wordt zelfs als eerste genoemd, het dienen als een eerste hulppost of schuilplaats tegen regen valt al in de categorie "en dergelijke". Ondanks dat een bestuurslid hier stellig roept dat het niet gaat om slachtoffervervoer is het artikel op de officiele website niet aangepast.

Het is niet de associatie van forumlid KLF, het is feitelijke informatie afkomstig van de bron.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #71 Gepost op: 17 februari 2013, 20:05:35
Je vindt een oud busje waarover je geen wegenbelasting betaald prima, maar zodra het een nieuwere bus is heb je allerlei bezwaren. Krom toch?

Heb ik ergens aangegeven bezwaren te zien in een nieuw busje ??? volgens mij niet.
De stelling is en blijft dat men vrijstelling wenst van wegenbelasting onder het mom dat men medischvoertuig is !! Men wil goedkoop, althans goedkoper dan de commerciele, Evenementen EHBO aanbieden... daarom wil men ook graag een mobiele post als vereniging allemaal prima, als men daar de kosten voor kan betalen moet men dat helemaal zelf weten... echter, kennelijk is men niet in staat om de kosten van een eigen mobielepost te voldoen en probeerd men via allerhande noodgrepen de kosten te beperken. Nu dat niet gelukt is komt men met een persbericht naarbuiten waarin men er in zekere vorm schande van spreekt dat men MRB moet betalen terwijl anderen, zoals het RK, EMS en anderen, zoals de ANWB en de voetbalvereniging ook gewoon hun MRB moeten voldoen.

Dan kun je aan het eind van de rit in mijn optiek kiezen uit vier opties:
- Je koopt een jonger voertuig en accepteerd de nadelen daarvan in de vorm van MRB en berekent die kosten door (wat in principe heel normaal is)
- Je koopt een jonger voertuig en verhoogd de contributie om de kosten te betalen
- Je koopt een ouder voertuig welke gezien de leeftijd vrijgesteld is van de MRB
- Je koopt geen enkel voertuig en roeit met de riemen die je hebt.

Het laatste wat je zou doen is huilen in de media dat je ooooo zo goed bent, de concurentie met de bedrijfsmatige hulpverleners aangaat maar, dat je met gebruik van verkeerde argumenten, lees vervoer van een SO wat letterlijk geciteerd is, proberen wil om je kostprijs te drukken.
En dan is het hellende vlak waarop je je begeeft, blijkens het persbericht, nog niet eens een discussiepunt
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #72 Gepost op: 17 februari 2013, 21:48:50
Het vervoer van slachtoffers wordt zelfs als eerste genoemd, het dienen als een eerste hulppost of schuilplaats tegen regen valt al in de categorie "en dergelijke".

In het merendeel kan het SO naar de hulppost lopen, als ze niet kunnen lopen, moet je afvragen wat het risico is, voordat je het SO gaat vervoeren.
het SO mag, als dat verantwoord is, op eigen risico vervoerd worden in auto of iets dergelijks.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #73 Gepost op: 18 februari 2013, 10:46:27
In het merendeel kan het SO naar de hulppost lopen, als ze niet kunnen lopen, moet je afvragen wat het risico is, voordat je het SO gaat vervoeren.

Inderdaad, als een slachtoffer niet meer in staat is zelf te lopen is het vervoer een taak geworden voor de reguliere ambulancedienst.

Ik ben mede met de voorzitter van de Nationale Bond voor EHBO deze aktie richting Den Haag begonnen. ik wil graag het één en ander duidelijk maken. Het mobiele gedeelte van de voertuigen binnen de EHBO moet je vooral zien als vervoersmiddel voor de benodigde materialen naar de verschillende evenementen. Daarnaast is het een behandelplaats, waar we ongestoord onze handelingen kunnen verrichten, zonder opdringerige omstanders.  Wij vervoeren zelf GEEN slachtoffers naar een huisarts of ziekenhuis. Dat laten wij altijd doen door de aanvragende organisatie en natuurlijk in ergere gevallen door de door ons gebelde/gealarmeerde ambulance. Wij zijn de eerste schakel in een serie van schakels en weten hierin onze plaats! De mobiele voertuigen in het bezit van EHBO-verenigingen hebben niet de pretentie een ambulance te zijn. Zoals waar EHBO voor staat, wij verlenen de EERSTE HULP.

De initiatiefnemer van het bedel-offensief in Den Haag verwijt mij in deze discussie dat ik een karikatuur maak van EHBO waarbij ik geen enkel vergelijk mag maken met de ballenwagen van de plaatselijke voetbalclub.

In mijn ogen zet het bestuur van de EHBO bond zichzelf compleet voor schut. In het officiele bericht spreekt met wel over de vervoerstaak, vermoedelijk om beleidsmakers te overtuigen van de belangrijke "medische" taak, terwijl men op een forum duidelijk maakt dat men geen slachtoffers vervoert maar de ambulance belt.

Het valt mij ook op dat er geschreven wordt dat de voertuigen geen pretenties hebben ambulance te zijn, ik vraag me werkelijk af hoe het zit met de pretenties van de bestuursleden en sommige leden? Menen deze mensen serieus dat ze enige status hebben wat te vergelijken valt met Sigma (Rode Kruis) of overheidsdiensten c.q. RAV's?

Als het voertuig niet gebruikt wordt voor slachtoffervervoer maar uitsluitend voor vervoer van mensen en materieel is de vergelijking met de voetbalclub geheel terecht. Bij voetbalclubs is het gebruikelijk dat de leden (of ouders van leden) zelf de voetballers + materialen (sporttassen, ballen, etc) vervoeren,  terwijl al deze mensen ook een ander mens in nood kunnen tegenkomen en de ambulance waarschuwen.  Het voertuig van de EHBO club vervoert ook leden + materialen en zodra er iemand dusdanig gewond is belt men gewoon de ambulance.

Mijn vragen:

1) "Moet er belastingvrijstelling komen omdat de EHBO club de ambulancedienst belt?"
2) "Moet deze regeling ook gaan gelden voor alle voetbalverenigingen indien EHBO verenigingen een belastingontheffing krijgen? Zo nee, waarom niet?"
3) "Wat is er precies zo "medisch" aan het verlenen van eerste hulp waardoor zelfs de voertuigen van de EHBO vereniging als "medisch voertuig" worden bestempeld?"


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #74 Gepost op: 18 februari 2013, 11:17:14
Een busje hoeft niet als transportvoertuig te dienen, dat is jouw associatie. Ik ken genoeg EHBO verenigingen met prima busjes die ingericht zijn als verplaatsbare Eerste Hulp Post.

Ik begrijp niet goed waar je heen wil met je redenatie. Beloning van vrijwilligers door ze goed uit te rusten met de juiste materialen en een goede post? Dat lijkt me normaal, geen beloning of iets dergelijks. Concurrentievervalsing? Dat is het pas als je met de duurste spullen onder de prijs gaat werken. Met een busje ben je echt niet meteen een grotere concurrent.


IN de allereerste posting van RADAR, het persbericht... wordt door de opsteller aangehaald dat het om vervoer van SO's gaat. Het verveoren van een SO wordt terug getrokken doch, op de officiele website niet gecorrigeerd en blijft i.m.o. dus gewoon bestaan.
Nu Trudie het vervoeren van een SO terug trekt komt zij zelf met de typering dat het hebben van het busje onder andere is voor transport van materialen (een transportbusje dus) en dat het een vorm van beloning is naar de vrijwilligers (niet door mij in- of naar voren gebracht).
Het transport van materialen is kennelijk een noodzaak vanwege de grote van de evenementen waar men post:
- vervoer kleding
- EHBO tassen
- eventuele behandeltafel
- communicatie middelen

Ik ben van mening dat wanneer je op dergelijke grote evenementen wilt posten, en daar middelen voor aanschaft dat je dat doet uit het oogpunt van je inzet en niet als beloning voor je vrijwilligers, dat zou m.i. een verkeerde argumentatie zijn van je investering.

Mijn beloning is een lage contributie, een bedankje van de organisator en in veel gevallen een bere gezellig(e) dag(deel)

Nu weet ik niet hoe groot de groep is waarmee gepost wordt maar wij posten ook en regelmatig met een behoorlijk aantal mensen, onze vereniging heeft geen eigen busje, noch voor vervoer noch als mobielepost noch al behandelruimte.
Toch lukt het ons, raar maar waar, om onze spullen op het evenement te krijgen waar we posten en indien nodig c.q. handig dan wordt een voertuig van een van de leden ingezet als centrale (mee)rijdende post.
Op andere grotere evenemten waar een post handig kan zijn wordt op aangeven van de vereniging door de organisator een plek ingericht / gereserveerd waar we gebruik van kunnen maken, slechts eenmaal heb ik een evenement meegemaakt waar een centrale / commandopost aanwezig was. Hier werd gepost met twee EHBO ver. en het RK een prima samenwerking waarbij het RK de centrale / commandopost verzorgde.

Ik krijg een beeld van een EBO vereniging die een te grote broek aan heeft getrokken, en nu met verkeerde, misschien zelfs hele foute, argumenten opzoek is naar een riem.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #75 Gepost op: 18 februari 2013, 12:09:06
Ik heb even de globale kosten van een busje op een rijtje gezet.

De gemiddelde bus zit rond de 1,5 ton gewicht en rijd op diesel
kosten MRB per jaar: 1264 euro
Ford transit bj 2003 250000 km 2500 euro
Verzekering wa: 420 euro per jaar
APK incl. roetmeting 45 euro

Het jaar van aanschaf kost dit voertuig dus 4229 euro excl brandstof en onderhoud
daarna jaarlijks 1729 euro per jaar ex brandstof en onderhoud

Ik denk dat dit een behoorlijke aanslag is op je budget als vereniging zeker als je bedenkt dat je daarvoor slechts een voertuig bezit en er nog geen meter mee hebt gereden. In mijn ogen kun je van een dergelijke kostenpost niet meer spreken van een "beloning" voor de vrijwilligers.

Wat ik me wel kan voorstellen is dat je ergens opzoek gaat naar een bezuiniging en dan is de kostenpost MRB natuurlijk een beste klapper als je die kwijt raakt maar die bezuiniging is afgewezen door de belastingdienst op grond van terechte redenen.

Blijft over je kosten, zoals gebruikelijk te doen, door berekenen aan je opdrachtgever. bij 20 evenementen per jaar heb je dus al minimaal 90 euro aan vaste kosten die je moet doorberekenen daarkomt je onderhoud en brandstof nog bij.
Ik weet bijna zeker dat er geen opdrachtgever is, zeker niet de sportverenigingen die Trudie aanhaalt waar men heel veel post, die deze extra kosten gaat betalen, die gaan opzoek bij een buur EHBO vereniging.

Nu gaan we als bestuur naar de leden om de contributie per lid per jaar bij 100 leden met 25 euro te verhogen (immers onderhoud en brandstof moeten ook betaald worden) Een mooie beloning voor de leden dat het hebben van een busje de contributie bijna zal verdubbelen als dank voor je inzet. En dus gaat een dergelijk verhaal waarschijnijk tenkoste van het aantal leden.

Zie hier de bevestiging van het te grote broeken verhaal.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #76 Gepost op: 18 februari 2013, 12:42:33
Ik heb even de globale kosten van een busje op een rijtje gezet.

.....

Zie hier de bevestiging van het te grote broeken verhaal.

Met dien verstande dat men niet de belastingdienst vraagt om een beloning voor de vrijwilliger, met verlangt dat alle Nederlanders gaan meebetalen aan dit dure geschenk voor EHBO verenigingen. Je rekenvoorbeeld gaat over 1 vereniging, terwijl Nederland vermoedelijk honderden EHBO clubs heeft. Ik heb veel waardering voor de inzet van vrijwilligers in de ruimste zin van het woord, alleen niet de behoefte om mee te betalen aan "bedankjes" voor deze vrijwilligheid. Als het mij geld moet kosten heb ik liever dat deze vrijwilligers maar lekker thuis op de stoel blijven zitten.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #77 Gepost op: 18 februari 2013, 14:08:02
Met dien verstande dat men niet de belastingdienst vraagt om een beloning voor de vrijwilliger, met verlangt dat alle Nederlanders gaan meebetalen aan dit dure geschenk voor EHBO verenigingen. Je rekenvoorbeeld gaat over 1 vereniging, terwijl Nederland vermoedelijk honderden EHBO clubs heeft. Ik heb veel waardering voor de inzet van vrijwilligers in de ruimste zin van het woord, alleen niet de behoefte om mee te betalen aan "bedankjes" voor deze vrijwilligheid. Als het mij geld moet kosten heb ik liever dat deze vrijwilligers maar lekker thuis op de stoel blijven zitten.

Relatieverend zijn natuurlijk lang niet alle EHBO verenigingen in bezit van een bus, waarschijnlijk omdat de kosten niet zijn op te brengen.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #78 Gepost op: 18 februari 2013, 14:19:53
Relatieverend zijn natuurlijk lang niet alle EHBO verenigingen in bezit van een bus, waarschijnlijk omdat de kosten niet zijn op te brengen.

Is het niet voorspelbaar als een handjevol EHBO verenigingen wel deze ontheffing krijgt dat andere EHBO verenigingen de kans schoon zien om toch een voertuig aan te schaffen en er zelfs verenigingen of particulieren het de moeite waard kunnen gaan vinden om een vereniging op te richten om op die manier de belastingplicht te ontduiken voor het gehele wagenpark.

Het oprichten van een vereniging is niet zo lastig of een kostbare aangelegenheid, het staat iedere burger vrij om een vereniging op te richten waarbij de doelstelling het verlenen van eerste hulp is. Er is namelijk geen enkele verplichting dat je erkenning nodig hebt van de overheid of de nationale EHBO bond om een dergelijke vereniging te beginnen.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #79 Gepost op: 18 februari 2013, 14:23:43
Ik denk idd dat dat een logische vervolg stap is maar dat vervolg is denk ik niet helemaal relevant voor de discussie of de afwegingen die de belastingdienst heeft gemmakt
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend