Vuurwapenbeleid van de Britse politie

Auteur Topic: Vuurwapenbeleid van de Britse politie  (gelezen 12229 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 21 januari 2014, 00:32:55
Totdat je als agent in onderstaande situatie komt.
Dan is een vuurwapen wel handig.
30 UK Police vs man armed with machete in the street.
GiggzSc

Ook zal Nederland goed moeten controleren aan de grens, want nu kan een wapen makkelijk de grens over en is er kans dat mensen hier eerder over wapen beschikken dan in Engeland.


harold1981

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
Reactie #11 Gepost op: 21 januari 2014, 00:55:28
Ik woon in Engeland en ken politiemensen. De armed response units zijn in de steden altijd op straat en snel inzetbaar. Ze worden preventief meegestuurd naar hoogrisico incidenten, maar ze zijn lang niet altijd herkenbaar. Soms zijn het onherkenbare auto´s die voorzien zijn van OGS. Wat ik zelf heb gemerkt is dat incidenten op straat zelden worden afgehandeld door 1 politie-eenheid. Bijna altijd zie je ergens meerdere politieauto´s staan bij toch relatief kleine incidenten. In het weekend, als iedereen dronken is (en Engeland wint het volgens mij van alle andere landen als het gaat om algemeen aanvaarde collectieve alcoholisme) staan er in het centrum overal politie-eenheden paraat. Gebeurd er dan wat, dan komen er in een mum van tijd 6, 7, 8 of weet ik hoeveel eenheden ter plaatse. 1x zag ik hoe iemand met een mes op straat werd ontwapend door vier man politie. Dat ging zonder getrokken pistolen, erg professioneel en zeer effectief. Het imago van de bobby is een sprookje. De Engelse agenten zijn erg goed getraind.
Ambulanceverpleegkundige


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #12 Gepost op: 21 januari 2014, 01:20:09
Ik zou het in Nederland een onwenselijke situatie vinden. Los van dat het veel meer capaciteit kost, vind ik gewoon dat de burger moet kunnen rekenen op een daadkrachtige politiemacht die kan optreden en doorpakken als dat moet. Daarnaast zou ik het in de noodhulp niet prettig vinden als mijn uiterste wapen hoogstens wat prikkende ogen geeft...

Dus, good for them dat het in GB schijnbaar werkt. Maar dat is voor mij geen argument om in NL de wapens ook maar aan de wilgen te hangen.


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #13 Gepost op: 21 januari 2014, 01:59:59
Citaat van: Frank. link=msg=1238430 date=1390263609
Ik zou het in Nederland een onwenselijke situatie vinden. Los van dat het veel meer capaciteit kost, vind ik gewoon dat de burger moet kunnen rekenen op een daadkrachtige politiemacht die kan optreden en doorpakken als dat moet. Daarnaast zou ik het in de noodhulp niet prettig vinden als mijn uiterste wapen hoogstens wat prikkende ogen geeft...

Dus, good for them dat het in GB schijnbaar werkt. Maar dat is voor mij geen argument om in NL de wapens ook maar aan de wilgen te hangen.

Mee eens!!

Zie totaal de meerwaarde niet van politieagenten zonder vuurwapens. Al is het maar voor je eigen veiligheid.


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #14 Gepost op: 21 januari 2014, 06:01:56
Dat is een gevoelskwestie misschien? Ik ken de Britse politie als zeer professioneel, onderzoekskills liggen hoog (recherchetechnieken etc). De IBT vaardigheden zijn niet beter of slechter dan in NL. Ik denk dat je de cijfers vwb geweldsdelicten, vuurwapendelicten etc naast elkaar moet leggen om een beeld te kunnen krijgen of het vuurwapenbeleid in de UK werkt of niet. Aan de andere kant is het een eiland en daardoor moeilijker om wapens het land in te smokkelen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #15 Gepost op: 21 januari 2014, 06:50:36
Deze discussie heb ik ook al op andere plekken langs zien komen volgens mij.  998765
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #16 Gepost op: 21 januari 2014, 07:22:23
Citaat van: DKAG link=msg=1238433 date=1390280516
Dat is een gevoelskwestie misschien? Ik ken de Britse politie als zeer professioneel, onderzoekskills liggen hoog (recherchetechnieken etc). De IBT vaardigheden zijn niet beter of slechter dan in NL. Ik denk dat je de cijfers vwb geweldsdelicten, vuurwapendelicten etc naast elkaar moet leggen om een beeld te kunnen krijgen of het vuurwapenbeleid in de UK werkt of niet. Aan de andere kant is het een eiland en daardoor moeilijker om wapens het land in te smokkelen.

Een mes is ook een wapen. Maar je hebt ook wel een punt met betrekking tot gevoelskwestie. Wij weten in principe niet beter dan dat het gros van de politie vuurwapen dragend is.


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #17 Gepost op: 21 januari 2014, 07:22:46
Citaat van: Red link=msg=1238435 date=1390283436
Deze discussie heb ik ook al op andere plekken langs zien komen volgens mij.  998765

Blijft een mooie discussie  ;)


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #18 Gepost op: 21 januari 2014, 11:50:39
Citaat van: AureliusM link=msg=1238438 date=1390285343
Maar je hebt ook wel een punt met betrekking tot gevoelskwestie. Wij weten in principe niet beter dan dat het gros van de politie vuurwapen dragend is.

Netzo goed als men in de UK niet beter weet dan dat het gros van de politie niet vuurwapens dragend is. :)

De geschiedenis en ontwikkeling van de Politie in Nederland ("Frans" Model) en Engeland (Peelian Principles) is gewoon fundamenteel anders. Er lijken mij aan beide principes voor- en nadelen in de praktijk, maar dat kunnen politiemensen beter beoordelen dan ik.
Realiteit lijkt mij ook dat je niet zo maar even van "Policing method" veranderd, en het dus niet veel zin heeft om te discussiëren over het ontwapenen van de Nederlandse Politie.
Tenzij er sprake is van structureel misbruik of onkunde bij vuurwapen gebruik, maar dat is volgens mij niet het geval...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten