Doden door niet goed functionerende AED's

Auteur Topic: Doden door niet goed functionerende AED's  (gelezen 17186 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

jeffrey010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 604
Gepost op: 22 februari 2013, 13:19:24
Weet niet of het hier goed staat, maar aangezien blauw, wit en rood ermee te maken hebben toch maar ff hier  ;)

Doden na haperende hartapparaten

DEN HAAG - Door haperende AED's, apparaten die een elektrische schok moeten geven bij een hartstilstand, zijn doden gevallen.

Bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) is daarover een aantal meldingen binnengekomen. De AED's deden het niet op het moment dat dat nodig was. De elektrische schok bleef uit.

Om hoeveel meldingen het gaat, kon een woordvoerster van de inspectie niet zeggen.

''Maar het zijn er voldoende om er aandacht voor te vragen." In een brief aan AED-fabrikanten kaart de inspectie dit probleem aan.

www.nu.nl
--------------------------------------------------------------------------------
Zoals het er staat, lijkt het erop dat het regelmatig gebeurd? iemand ervaring mee?


Met Vriendelijke Groet.....


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1 Gepost op: 22 februari 2013, 13:23:51
Ik dacht dat de AED buiten de Wet Medische Hulpmiddelen valt en door iedereen gebruikt mag worden. IGZ moet toezicht houden op medische apparaten en BIG-geregistreerden.

Het lijkt mij dat Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit hier over gaat toch?


guest14264

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 22 februari 2013, 13:30:36
Ik dacht dat de AED buiten de Wet Medische Hulpmiddelen valt en door iedereen gebruikt mag worden. IGZ moet toezicht houden op medische apparaten en BIG-geregistreerden.

Het lijkt mij dat Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit hier over gaat toch?

Hoe bedoel je door iedereen? Bedoel je daarmee dat er geen strenge controle is op wie wel/niet een certificaat AED heeft?
Zover ik weet mag je alleen een AED bedienen als je ook daar gecertificeerd bent.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #3 Gepost op: 22 februari 2013, 13:31:20
Citaat
Datum:     14 december 2012
Onderwerp:  AED

Geachte heer/mevrouw,

Hierbij vraag ik uw aandacht voor het volgende. De Inspectie voor de Gezondheidszorg, hierna te noemen de inspectie, heeft in de afgelopen maanden diverse incidentmeldingen ontvangen van fabrikanten van automatische externe defibrillatoren (AED’s).

Deze meldingen betreffen het uitblijven van de vereiste “shock” met soms dodelijke afloop voor de betreffende patiënt.  Op basis van een analyse van de meldingen merkt de inspectie op, dat meestal niet duidelijk is of er expliciet sprake is van een toepassingsfout dan wel een productfout.

Echter, de inspectie maakt uit deze meldingen op dat er onduidelijkheid bestaat over de wijze van  het gebruik van de  AED,  het al dan niet opvolgen van het
gestelde in de desbetreffende Nederlandstalige gebruiksaanwijzing en de mate en wijze van het door de fabrikant voorgeschreven preventief onderhoud van
dergelijke  AED’s.

In dit verband wijs ik u op de verplichting in het Besluit medische hulpmiddelen met betrekking tot post market surveillance van de door u in de handel gebrachte
medische hulpmiddelen, in casu de desbetreffende  AED’s op de Nederlandse markt.

De inspectie verzoekt u derhalve, dat u de Nederlandse gebruikers van uw AED’s middels een zogenaamde “field safety notice (FSN)” uiterlijk 15 januari 2013
nader informeert over de door de inspectie genoemde aspecten inzake de training in het gebruik c.q. het onderhoud van AED’s en het opvolgen van het gestelde in
de desbetreffende gebruiksaanwijzingen. De inspectie verzoekt u om een afschrift van de verzonden FSN met een verzendlijst ter kennisname  toe te sturen naar
het adres zoals genoemd in het briefhoofd.

Tot slot verzoekt de inspectie u om een opgave van het aantal door u in Nederland vanaf 2010 op de Nederlandse markt gezette AED’s.

Met vriendelijke groet,

drs. ing. Paul J.M. van Zeijst
Programma  Directeur


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #4 Gepost op: 22 februari 2013, 13:32:29
Ik dacht dat de AED buiten de Wet Medische Hulpmiddelen valt en door iedereen gebruikt mag worden. IGZ moet toezicht houden op medische apparaten en BIG-geregistreerden.

Het lijkt mij dat Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit hier over gaat toch?

Daarbij is het nogal een uitspraak dat er doden door gevallen zijn... Dat is namelijk helemaal niet zeker. Volgens mij is er in een ander topic heel lang gediscussieerd en geconcludeerd dat iemand die reanimatiebehoeftig is per definitie dood is.  Niet in dit artikel dus.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #5 Gepost op: 22 februari 2013, 13:32:43
Hoe bedoel je door iedereen? Bedoel je daarmee dat er geen strenge controle is op wie wel/niet een certificaat AED heeft?
Zover ik weet mag je alleen een AED bedienen als je ook daar gecertificeerd bent.

Nee iedereen mag een AED bedienen, ook een burger die nog nooit gehoord heeft van een AED. Op de sticker van de AED staat ook hoe je het moet aansluiten.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #6 Gepost op: 22 februari 2013, 13:34:09
...
Zover ik weet mag je alleen een AED bedienen als je ook daar gecertificeerd bent.

Waar staat dat? Volgens mij is het een apparaat dat speciaal is gemaakt voor ongetrainde leken. Een stukje opleiding is dan wel handig maar niet noodzakelijk

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #7 Gepost op: 22 februari 2013, 13:34:30
Ik heb een AED aangesloten en hij gaf geen schok DUS hij deed het niet goed...  98uiye

En ik maar denken dat als ik een AED aansloot dat die dan altijd even een schok gaf zodat het slachtoffer en ik daarna onze weg weer konden vervolgen.... Lijkt me een mooi item voor Kassa. Daar storen ze zich ook niet aan enige nuance.

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #8 Gepost op: 22 februari 2013, 13:35:22
Daarbij is het nogal een uitspraak dat er doden door gevallen zijn... Dat is namelijk helemaal niet zeker. Volgens mij is er in een ander topic heel lang gediscussieerd en geconcludeerd dat iemand die reanimatiebehoeftig is per definitie dood is.  Niet in dit artikel dus.

Ik ben ook druk aan het lezen en vind het nogal een uitspraak van IGZ om te zeggen dat er doden gevallen zijn.

Mij lijkt het dat er sprake is van een dode door AED als het gaat om een gezond iemand met een goed kloppend hart dat door een falende AED onterecht een schok heeft gekregen waardoor het hart gestopt is en niet meer terug gekomen is in een goed ritme.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #9 Gepost op: 22 februari 2013, 13:36:48
Volgens mij kan je een AED gewoon aanschaffen als burger en gebruiken. En hoe wil je als overheid het gebruik van een aed controleren? Door bij een reanimatie melding een inspecteur meesturen?

Vind het belangrijker dat de AED's betrouwbaar zijn. Dat blijkt dus niet zo te zijn. Vorige week nog mijn jaarlijkse herhalingscursus gehad. Daar werd verteld dat de AED zeer betrouwbaar is en altijd een schok geeft als het moet
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.