Hiero in Nijmegen hebben ze... verkeerslichten met diezelfde LED-techniek. Werkt prima, altijd goed te zien, alleen licht 's nachts de hele buurt rood/oranje/groen op... Naja, kleinigheid
als er omgevingslicht (lantaarnpalen) aanwezig is mag een ''verkeerslamp'' niet gedimd worden, is er echter geen omgevings licht, dienen de lampen overdag op 70 % te branden, snachts op 30% en bij mist 100%, alleen niet alle wegbeheerders volgen deze regel (hoewel bij rijkswaterstaat juridisch vast gesteld)
bij scheepvaart seinen (dezelfde stoplicht lamp) is dit een absoluute noodzaak, een automobilist die op een verkeerslicht afrijdt is er als hij op groen staat zo voorbij, een boot die naar een brug toevaart doet er wel enige tijd over, als de lamp te vel brand wordt de stuurman van die boot verblind en kan dan juist ongelukken veroorzaken.
het gaat zelfs zover dat als je een aanrijding veroorzaakt en je kan aantonen dat je verblind bent door het verkeerslicht, is de wegbeheerder aansprakelijk, het gaat nog verder als je bij een snelheidsovertreding in het gezicht geflitst wordt (dit mag tegenwoordig weer), en je veroorzaakt een ongeval, en je kan aantonen dat je verblind ben, is de politie aansprakelijk.
er is al een zaak geweest waar de politie aansprakelijk gesteld is en ook veroordeeld tot betalen van de schade.
de zeer platte led-balken die door jullie omschreven worden is het nieuwe model van Whelen (Honac), deze wordt vanuit america geleverd met heldere kappen, voor de nederlandse diensten zijn op verzoek blauwe kappen(en ook rood en oranje) gemaakt, en ja de herkenning is veel duidelijker met blauw, maar als men speciaal helder wil is dit natuurlijk ook te doen.
houdt natuurlijk niet in dat alles nu vervangen moet worden, zoals de topic begon.