P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 267753 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #280 Gepost op: 26 mei 2011, 06:57:11
Via mobiele telefonie is er een voorrangs mogelijkheid. Dat gaat boven alle andere sms-jes of telefoontjes en is alleen beschikbaar voor de overheid.
Vraag me niet waar ik dat vandaan heb, ik heb dat ooit eens gelezen. (en waarom niet via een eigen netwerk?)

Mooi voorbeeld. Een kruising staat helemaal vast, maar rechts heeft voorrang. Leuk dat rechts voorrang heeft, maar als de weg vast staat dan heb je er weinig voordeel bij. Daarom zegt die prioriteit minder dan je denkt.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #281 Gepost op: 26 mei 2011, 07:00:19
Mooi voorbeeld. Een kruising staat helemaal vast, maar rechts heeft voorrang. Leuk dat rechts voorrang heeft, maar als de weg vast staat dan heb je er weinig voordeel bij. Daarom zegt die prioriteit minder dan je denkt.

Je hoeft er niet door.... je gaat er overheen.  :P ;D
Alles is op te lossen denk ik en zeker over een jaar of 3. Zoals ik al zei, de techniek staat nooit stil.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #282 Gepost op: 2 september 2011, 07:50:26
Gegevens 112-beller vaak online gezet
AMSTERDAM - Alarmmeldingen van burgers bij brandweer- en ambulancediensten komen terecht op internet. Elke dag worden duizenden adressen van mensen die naar het alarmnummer 112 bellen openbaar, blijkt uit een inventarisatie van de Volkskrant.
Volgens de krant is op de minuut nauwkeurig te achterhalen bij wie en wanneer de hulpdiensten zijn langsgeweest.
Dat kan doordat P2000, het alarmmeldingsysteem van de brandweer en ambulancediensten, makkelijk is uit te lezen. Via piepers komende meldingen bij 112 in gecodeerde vorm binnen.
Iedereen met een pieper of antenne op het dak kan de alarmsignalen en adresgegevens opvangen en ontcijferen.
Elke minuut komen er op internet nieuwe 112-meldingen bij. Op 112meldingen.nl waren donderdag ongeveer drieduizend alarmmeldingen terug te vinden. Bij ruim een derde werd de postcode, straatnaam en het huisnummer van de melder genoemd.

Mes
Soms is ook gevoelige informatie over incidenten te lezen. Zo stond er in het centrum van Amsterdam iemand met een mes te zwaaien en was reanimatie nodig bij een bewoner in Beek-Ubbergen. Het plaatsen van privégegevens op internet mag alleen na persoonlijke toestemming van de betreffende persoon, zo heeft het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) bepaald. Of websitebeheerders die informatie over 112-bellers online zetten een overtreding begaan, wil het CBP niet zeggen.
Het ministerie van Veiligheid en Justitie vindt het onwenselijk dat adresgegevens bij alarmmeldingen op internet staan, laat een woordvoerder aan de krant weten. "Meldkamers moeten de precieze adressen niet vrijgeven, maar bijvoorbeeld zeggen dat iets plaatsvindt 'ter hoogte van'."
http://www.nu.nl/binnenland/2604989/gegevens-112-beller-vaak-online-gezet.html

zie ook http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/2883780/2011/09/02/Gegevens-van-bellers-naar-112-gewoon-op-internet.dhtml

Scaniafan

• Senior gebruiker
  • HV geďnteresseerde
Reactie #283 Gepost op: 2 september 2011, 07:51:15
Ergens ben ik wel blij dat er in ieder geval naar gekeken wordt.
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)

Bernt

• Senior gebruiker
Reactie #284 Gepost op: 2 september 2011, 08:05:03
Lol mag straks het persinfo gebeuren ook niet meer? Daar kwam natuurlijk die melding van persoon met steekwapen

JelZo

• Senior gebruiker
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #285 Gepost op: 2 september 2011, 08:28:03
Het bericht is wel erg achterhaald. P2000 is er inmiddels al een flink aantal jaren en de online monitors zijn ook al minimaal vijf jaar populair.

Bovendien wordt er niet naar zijn voorganger gekeken, 'vroeger' ging er nog veel meer informatie door de lucht (tot SOFI nummers aan toe!). Wat dat betreft is P2000 juist een verbetering op de privacy geweest.

riesbruins

• Forum gebruiker
Reactie #286 Gepost op: 2 september 2011, 08:28:15
Gegevens 112-beller vaak online gezet
AMSTERDAM - Alarmmeldingen van burgers bij brandweer- en ambulancediensten komen terecht op internet. Elke dag worden duizenden adressen van mensen die naar het alarmnummer 112 bellen openbaar, blijkt uit een inventarisatie van de Volkskrant.
Volgens de krant is op de minuut nauwkeurig te achterhalen bij wie en wanneer de hulpdiensten zijn langsgeweest.
Dat kan doordat P2000, het alarmmeldingsysteem van de brandweer en ambulancediensten, makkelijk is uit te lezen. Via piepers komende meldingen bij 112 in gecodeerde vorm binnen.
Iedereen met een pieper of antenne op het dak kan de alarmsignalen en adresgegevens opvangen en ontcijferen.
Elke minuut komen er op internet nieuwe 112-meldingen bij. Op 112meldingen.nl waren donderdag ongeveer drieduizend alarmmeldingen terug te vinden. Bij ruim een derde werd de postcode, straatnaam en het huisnummer van de melder genoemd.

Mes
Soms is ook gevoelige informatie over incidenten te lezen. Zo stond er in het centrum van Amsterdam iemand met een mes te zwaaien en was reanimatie nodig bij een bewoner in Beek-Ubbergen. Het plaatsen van privégegevens op internet mag alleen na persoonlijke toestemming van de betreffende persoon, zo heeft het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) bepaald. Of websitebeheerders die informatie over 112-bellers online zetten een overtreding begaan, wil het CBP niet zeggen.
Het ministerie van Veiligheid en Justitie vindt het onwenselijk dat adresgegevens bij alarmmeldingen op internet staan, laat een woordvoerder aan de krant weten. "Meldkamers moeten de precieze adressen niet vrijgeven, maar bijvoorbeeld zeggen dat iets plaatsvindt 'ter hoogte van'."
http://www.nu.nl/binnenland/2604989/gegevens-112-beller-vaak-online-gezet.html

zie ook http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/2883780/2011/09/02/Gegevens-van-bellers-naar-112-gewoon-op-internet.dhtml

Volgens mij worden niet de gegevens van de melder verstuurd maar de locatie gegevens van het incident
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel

JelZo

• Senior gebruiker
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #287 Gepost op: 2 september 2011, 08:35:36
Volgens mij worden niet de gegevens van de melder verstuurd maar de locatie gegevens van het incident

Indien er met een vast nummer naar de meldkamer wordt gebeld worden er meestal wel de gegevens van de melder gebruikt. Die worden namelijk automatisch 'ingeschoten' in het GMS. Bovendien is in de meeste gevallen de bewoner des huizes de melder. Maargoed, laten we het op 'een combinatie van' houden.

riesbruins

• Forum gebruiker
Reactie #288 Gepost op: 2 september 2011, 08:43:50
Indien er met een vast nummer naar de meldkamer wordt gebeld worden er meestal wel de gegevens van de melder gebruikt. Die worden namelijk automatisch 'ingeschoten' in het GMS. Bovendien is in de meeste gevallen de bewoner van het huis de melder. Maargoed, laten we het op 'een combinatie van' houden.
Dat de melder gegevens in GMS gebruikt worden dat klopt. Ook klopt het dat deze automatisch in GMS gezet worden. Maar die worden niet gebruikt in de Pagerteksten. Het is niet eens mogelijk een pagertekst automatisch door GMS te genereren die de meldergegevens bevat. De centralist zal dus met de hand de melder gegevens neer moeten zetten. Dat zal niet snel gebeuren want dan kunnen er twee adressen in de pagertekst komen te staan. Wel is het mogelijk dat het adres als object bekend is in GMS dan kunnen er wat meer gegevens mee gestuurd worden. Nog steeds zijn dit de incident locatie gegevens en niet de melder gegevens
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel

Bert_0341

• Forum gebruiker
Reactie #289 Gepost op: 2 september 2011, 10:05:08
98uiye 98uiye  
Citaat
  98uiye 98uiye

Jammer deze rare uitspraak van het ministerie die persvoorlichter daar weet echt hoe het zit en wat het nut is van een juiste locatie :'( :'( :'( zal alle voorbeelden hier maar niet noemen die zijn wel bekend......