Ik ben ook geen jurist, maar heb me als burger wel een beetje verdiept in wet en regelgeving rond persoons gegevens. Laten we het er gewoon op houden dat we met zijn allen proberen om duidelijkheid te krijgen.
Laat ik mijn eerdere opmerking iets nuanceren: het publiceren van P2000 meldingen is niet per se een overtreding van de wet bescherming persoons gegevens, maar kan dat in mijn ogen wel zijn.
Volgens mij:
Eerste voorbeeld geeft een locatie en een probleem/taakstelling; Het zegt niets over het een persoon of melder; Beide is mogelijk
Natuurlijk begrijp ik dat dit een probleem of taakstelling is vanuit een hulpverlener gezien. Maar vanuit "privacy" oogpunt (eigenlijk: vanuit het oogpunt van bescherming van persoonsgegevens) kan een taakstelling ook iets zeggen over de gezondheidstoestand EN is dit in dit voorbeeld te herleiden tot herkenbare personen.
Dat laatste is vooral van belang, en daarmee wordt niet bedoeld dat het voor iedereen herkenbaar moet zijn. Al is het maar voor een klein groepje herkenbaar (bijvoorbeeld leden van de plaatselijke voetbal club) dan is dat al genoeg.
De ene taakstelling is natuurlijk vager dan de ander, maar sommige zijn vrij duidelijk en zijn zeker genoeg om conclusies te trekken over de gezondheids toestand van een herkenbaar persoon als er een adres aangekoppeld is in de melding.
Natuurlijk is er ook het technische aspect en of je P2000 meldingen überhaupt mag publiceren, maar daar ben ik niet zo in thuis. Decoderen is inderdaad niet zonder meer toegestaan....
Volgens mij mag het publiceren op het internet wel; immers informatie van ons allemaal (Betaald uit belastinggeld)
Een strafblad is ook informatie betaald uit belastinggeld maar mag ook gewoon niet openbaar gepubliceerd worden zonder toestemming van de persoon waar het over gaat. Het gaat erom dat bepaalde gegevens gewoon "jouw" eigendom zijn en derden daar niet zo maar mee mogen doen wat ze willen. Publicatie van persoons gegevens zoals vastgelegd in de Wet bescherming Persoonsgegevens is niet zo maar toegestaan zonder toestemming van de persoon. Gezondheidstoestand behoort tot die gegevens.
(Voor de duidelijkheid, ik heb het niet over het gebruik van P2000 door hulpverleners, maar over het publiceren daarvan op internet.)
Vanuit privacy oogpunt kan je dus een situatie krijgen dat je op internet wel een P2000 brandmelding voor een adres mag zetten, maar niet een P2000 melding voor een ambu voor iemand met ademhalings problemen op dat zelfde adres en moment.
Maar zo als ik al aangaf: het CBP heeft zich hier (nog ) niet over uitgelaten, dus ik geef puur mijn mening/inschatting aan. Bovendien zal het per website verschillen: is er een archief? is er een manier voor mensen om te vragen dingen te verwijderen?, hoelang duurt dat? etc