P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 265384 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jacksriver

• Forum gebruiker
Reactie #330 Gepost op: 24 oktober 2011, 19:42:36
Ach,dat kan er ook nog wel weer bij om alles zo potdicht mogelijk af te sluiten!
Komt allemaal véél beter uit om dingen lekker in de doofpot te kunnen stoppen!
Er zijn landen waar alle communicatie gewoon over internet wordt gegooid,men heeft aan de overkant van de grote plas kennelijk weinig te verbergen  ;)
Maar aan de andere kant,in mijn woonplaats had je ooit,pakweg 50 bezitters van een kristallen of een nog duurdere :o  computerscanner!
De meesten gingen de deur niet uit en die enkeling hield zich bezig met het fanatiek na lopen van de hulpdiensten.......
Tegenwoordig staan er soms meer fotografen dan hulpverleners!
Om maar niet te spreken van die vele inwoners  die na de eerste beste sirene te hebben gehoord,direkt op de iphone,laptop of iets van dien aard kijken,direkt de jas aantrekken en lekker met hun autootje in de weg gaan rijden!
Tsja,het loopt zo af en toe werkelijk de spuigaten uit,toch?

laksappie

• Manschap A
  • Forum gebruiker
  • brandweervollenhove.nl
Reactie #331 Gepost op: 24 oktober 2011, 20:16:43
Ach,dat kan er ook nog wel weer bij om alles zo potdicht mogelijk af te sluiten!
Komt allemaal véél beter uit om dingen lekker in de doofpot te kunnen stoppen!
Er zijn landen waar alle communicatie gewoon over internet wordt gegooid,men heeft aan de overkant van de grote plas kennelijk weinig te verbergen  ;)
Maar aan de andere kant,in mijn woonplaats had je ooit,pakweg 50 bezitters van een kristallen of een nog duurdere :o  computerscanner!
De meesten gingen de deur niet uit en die enkeling hield zich bezig met het fanatiek na lopen van de hulpdiensten.......
Tegenwoordig staan er soms meer fotografen dan hulpverleners!
Om maar niet te spreken van die vele inwoners  die na de eerste beste sirene te hebben gehoord,direkt op de iphone,laptop of iets van dien aard kijken,direkt de jas aantrekken en lekker met hun autootje in de weg gaan rijden!
Tsja,het loopt zo af en toe werkelijk de spuigaten uit,toch?

Daar ben ik het mee eens, maar aan de andere kant kun je ook rust krijgen als er direct een soort van veklaring op internet komt zodat mensen niet meer zo nieuwsgierig hoeven te zijn.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #332 Gepost op: 24 oktober 2011, 20:25:13
Bepaalde figuren slaan er in door, en gaan zelfs vragen stellen waarom bepaalde zaken net even anders zijn gelopen. Gisteren kreeg ik nog een vraag van iemand waarom1 TS van ons met prio1 weer de kazerne uitreed zonder dat daarvoor geallarmeerd was. En dat was dus voor een klus (reanimatie), en de bemanning was nog op de post. Alleen de melding kwam via de porto van de OVD die nog even een bakkie deed bij ons na een andere klus. Krijg je dus meteen dat soort vragen. En dan kom je toch in de voorbeelden die Tower-ladder al schetste. :-X

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #333 Gepost op: 24 oktober 2011, 22:25:12
Citaat
Yahoo, privacy is belangrijker dan snel geholpen worden, we gaan hier echt mee vooruit
Het afschermen van P2000 meldingen heeft geen gevolg voor snelheid van optreden hulpdiensten. In Duitsland is het altijd al verboden geweest naar berichten verkeer van hulpdiensten te luisteren. En ik hoor geen geluiden dat men daar langer op de hulpdienst moet wachten.
Citaat
Het wordt toch verboden op internet en niet via de pager/pieper te ontvangen
Nee tuurlijk joh, jij mag gewoon je pager houden en alle meldingen op een forum zetten. Het gehele berichten verkeer en alarmeringen gaat gewoon achter een beveiligde code.
Kijk maar vast uit naar een andere hobby, misschien postzegels gaan verzamelen, of vrijwilligers werk in een buurthuis o.i.d.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

lpp-nieuws

• Forum gebruiker
Reactie #334 Gepost op: 24 oktober 2011, 22:35:51
Het wordt toch verboden op internet en niet via de pager/pieper te ontvangen

Heb je een bron ?

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #335 Gepost op: 24 oktober 2011, 23:23:34
Toch opvallend dat de beroepsgroep die aan de ene kant de deur platloopt bij amateurfilmers en fotografen voor gratis video-opnamen en foto's die bij instructie en opleiding gebruik kunnen worden (je moest eens weten hoeveel brandweerfunctionarissen uit heel Nederland ons voor dit doel niet gevraagd hebben om de video brand Westvlietweg) en die juist dit soort fora bezoeken om maar geen nieuws en beelden te missen van ongevallen en branden etc., aan de andere kant nogal haatdragend zijn richting diezelfde filmers en fotografen.

Je moest eens weten hoeven brandweermensen, ambulancemedewerkers en politiemensen mailtjes sturen of ze alsjeblieft die en die foto mogen voor het persoonlijke archief.

Je moest eens weten hoe vaak het gebeurt dat politiefunctionarissen vragen om foto's van een ongeval omdat zij zelf achteraf niet alles zelf voldoende in kaart hadden gebracht. Rechercheurs die fotografen benaderen om de beelden die gemaakt zijn tijdens een incident, o.a. van het publiek. Idem Opsporing Verzocht etc.

Dan krijg ik op z'n zachtst gezegd nogal jeuk als er anderzijds wordt gedaan of amateurfilmers en fotografen zonder uitzondering melaatsen zijn die niets anders dan ellende brengen en veroorzaken en die maar een andere hobby moeten gaan zoeken omdat ze 'straks lekker geen P2000 meldingen meer kunnen ontvangen'.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #336 Gepost op: 25 oktober 2011, 03:17:43
Ik kan Arie zijn reactie wel begrijpen en ik denk dat het ook terechte punten zijn die hij opnoemt, in ieder geval heb ik
er geen reden voor om er aan te twijfelen.

Verder vergeet men dat er meer dan genoeg burgers zijn waar men wel degelijk wat aan heeft.
Als ik in een straat een melding zie binnenkomen van Brand in woning of gebouw of reanimatie en ik kan er met de fiets
binnen 5 minuten zijn en merk dat ik levensreddend kan handelen zonder gevaar te lopen want dat staat voorop dan
zal ik er alles aan doen om dat ook te doen.
Is er beginnende brand en zie ik mensen binnen dan gaat hoe dan ook die deur eruit zodat men een vluchtweg krijgt.
En is er een mogelijkheid om met wat dan ook een poging te wagen om te blussen dan gebeurd dat ook zo lang de
eigenveiligheid van mij en anderen maar gewaarborgd is want dat staat op nummer 1.
En later zien we de consequenties wel voor de actie.

En ik ben er zeker van dat er met mij vele zijn die zich wel degelijk willen inzetten voor een ander omdat zij dat tijdens de
opvoeding hebben meegekregen of op een andere manier verantwoordelijkheidsbesef hebben.

Wat is het gevolg als dit doorgaat:
Verlies aan goedwillende burgers die willen helpen aan een veiligere samenleving.
Net zo goed en helaas heb ik daar geen cijfers over is dat de politie sinds men op C2000 zit veel minder tips krijgt van het volk
wat altijd fanatiek meezocht naar verdachte zaken. Zag je een autokraker lopen even bellen en hij werd opgepakt.
Was er een winkel overvallen keek men mee in de buurt en bellen als je hem/haar zag.
Was er een VPO en je zag het voertuig rijden even bellen was genoeg enz...........

Wat ze beter kunnen doen in mijn ogen:
Op elke meldkamer 1 aparte gespreksgroep maken voor bijvoorbeeld Winkelbeveiligers / Mobiel Surveillanten / Horecaportiers /
Verkeersregelaars / Taxichauffeurs / Boa's / OV bedrijven / Bepaalde media misschien en misschien vergeet ik nog wel wat
dan dat graag aanvullen.
Deze geef je allemaal een eigen porto met roepnummer waardoor je weet wie er contact wil.

De aparte gespreksgroep koppel je aan het reguliere kanaal van de regio waardoor deze diensten gelijk kunnen meeluisteren
maar alleen kunnen antwoorden op hun eigen gespreksgroep zodat alleen de centralist het hoort en als hij het nodig vind
koppelt hij je vast aan het algemene kanaal voor dat moment.
Hierdoor heb je zo extra paar ogen en oren en extra cappaciteit op straat er bij en verhoog je de pakkans waardoor
verdachten c.q. daders de dans niet meer kunnen ontglippen.

Maar ik krijg op deze manier steeds vaker het gevoel van je mag wel belasting betalen waarvan bepaalde diensten hun
werkzaamheden uitvoeren maar je mag niets meer weten en we maken iedereen lekker monddood.
Als dat zo is en gaat worden dan zal ik ook niets meer doen wat ik normaal wel zou doen en mag de Staat de Nederlanden
het op zijn dooie gemakkie uitzoeken en zakken ze maar door de stront heen met zijn allen en ben ik er klaar mee.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #337 Gepost op: 25 oktober 2011, 07:48:17
Laat ik het zo zeggen: eens per X tijd steekt dit bericht de kop op. Ook op dit forum is het in het verleden al meermalen langsgekomen.

De kans dat het nu opeens wel daadwerkelijk aangepakt gaat worden is m.i. klein. Ik classificeer het meer als "paginavulling voor kranten in komkommertijd".

Peen
Redacteur van

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #338 Gepost op: 25 oktober 2011, 11:50:21
Of er wel of niet iets gedaan gaat worden zal vooral afhangen van de opstelling van het CBP.
Als die zich er actief mee gaat (of moet) bemoeien, wat tot nu toe niet gebeurd is, EN tot de conclusie komt dat hier sprake is van privacy schending, dan zal er uiteindelijke geen keuze zijn en moet er op een manier gealarmeerd worden die voldoet aan privacy regelgeving.
Dat kan overigens, in mijn ogen, op verschillende manieren. Complete versleuteling van P2000 data is daar voor niet perse noodzakelijk...

(Maar het CBP kan ook concluderen dat privacy schending ondergeschikt is aan het algemeen belang. Dan zal men verder niet optreden.)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Roare

• Senior gebruiker
Reactie #339 Gepost op: 25 oktober 2011, 13:00:39
Ik snap helemaal niet waar dat CBP zich druk over maakt. Ik kan zo 100 andere dingen opnoemen waar de privacy veel meer gevaar loopt, slecht beveiligde overheidswebsites of slecht beveiligde medische gegevens bijvoorbeeld. Dat in die straat op nummer zoveel een ambulance gestuurd wordt kan zoveel betekenen. Iemand kan dat soort informatie ook op twitter zetten als hij of zij een ambulance voor de deur ziet staan.

Ik zie helemaal niet in wat voor concrete schade mensen hebben opgelopen door het feit dat er te lezen is dat er een ambulance is gestuurd naar een bepaald adres. En bij brandweermeldingen speelt privacy al bijna helemaal geen rol.

Daarbij komt dat P2000 al een paar jaar bestaat en het uitstekend functioneert en het burgers echt niet zal uitmaken of het wel of niet mee te lezen is door derden. Ik denk dat er maar 1 ding echt telt en dat is dat burgers zo snel en zo goed mogelijk geholpen worden. En dat anderen dat kunnen meelezen is niet relevant.

Het zou ook zonde van het geld zijn om nu vele miljoenen euro's te gaan uitgeven om het systeem te coderen. Vooral in tijden dat er bezuinigd moet worden, lijkt me dat andere prioriteiten belangrijker zijn.