P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 265394 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #370 Gepost op: 26 oktober 2011, 15:32:30
Als je bewust een bewering laat staan dat een andersdenkende de belangen van ramptoeristen verdedigt dan kan ik daar geen ander woord voor verzinnen.

Men probeert hier continu de hele groep 'geïnteresseerden' en hulpverleningsfotografen in een bepaalde hoek te duwen. Zeg je daar wat van dan ben je ineens bezig met een persoonlijke aanval of het is niet zo bedoeld en gaat alleen over de pubertjes met mobieltjes etc. en/of niet over 'professionele sites'.

Wees dan in godsnaam duidelijk over wie we het hebben. Gaat het over teveel pubertjes met mobieltjes bij een incident of gaat het überhaupt over hulpverleningsfotografie in de meest brede zin van het woord?
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

112fotograaf

• Forum gebruiker
Reactie #371 Gepost op: 26 oktober 2011, 16:02:38
Gegevens 112-beller vaak online gezet

De laatste zin daardoor lijkt het wel alsof ze er niks van wisten. Maar wat ik mij dan afvraag, als je P2000 gaat afschermen heeft het politie persbericht dan nog wel nut? Ik ken veel beginnende fotografen die nog geen geld hebben voor een pieper, deze kijken via het internet.

Wat ik ook wel een beetje vind is dat het tegenwoordig allemaal veel sneller gaat. Je kan wel P2000 gaan afschermen maar dan staat er vast wel iemand op om te kijken hoe het te omzeilen/ te hacken is. Ze kunnen beter eerst C2000 helemaal 100% stabiel gaan maken voordat men aan P2000 gaat sleutelen.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #372 Gepost op: 26 oktober 2011, 16:10:20
Als je bewust een bewering laat staan dat een andersdenkende de belangen van ramptoeristen verdedigt dan kan ik daar geen ander woord voor verzinnen.
Zo zie jij dat, ik zie dat anders.  :)

Men probeert hier continu de hele groep 'geïnteresseerden' en hulpverleningsfotografen in een bepaalde hoek te duwen. Zeg je daar wat van dan ben je ineens bezig met een persoonlijke aanval of het is niet zo bedoeld en gaat alleen over de pubertjes met mobieltjes etc. en/of niet over 'professionele sites'.

Wees dan in godsnaam duidelijk over wie we het hebben. Gaat het over teveel pubertjes met mobieltjes bij een incident of gaat het überhaupt over hulpverleningsfotografie in de meest brede zin van het woord?
Ik heb niets gezegd over wat ik vind van mensen (in welke rol dan ook) die staan te kijken of staan te fotograferen bij een ongeval. Dat is in Nederland niet bij wet verboden.

P2000 is primair en alleen bedoeld voor alarmering van hulpdiensten. Dat de pers en semi-professionele fotografen daar gebruik van kunnen maken van nieuwsgaring, dat is mooi meegenomen. Het doel van P2000 is echter om snelle professionele zorg te kunnen leveren aan mensen die het nodig hebben. Die mensen hebben recht op privacy, ofwel, dat hun adresgegevens en misschien zelfs wel de aandoening of het probleem niet tot in den dagen op het internet blijft staan.

Als ik hier de discussie lees dan vraag ik me af: wat weegt zwaarder: de privacy van het slachtoffer of de mogelijkheid van hulpverleningsfotografen en geïnteresseerden om snel ter plaatste te kunnen gaan om nieuws te verzamelen en foto's te maken?

Als er dan vervolgens wordt bijgehaald (Roare) dat afschermen van P2000 misschien wel tot meer 'ramptoerisme' gaat leiden, mensen nieuwsgieriger worden en dat het forum minder interessant wordt, sorry, maar dan vraag ik me af of privacy nog wel wat waard is...

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #373 Gepost op: 26 oktober 2011, 16:17:52
Als er dan vervolgens wordt bijgehaald (Roare) dat afschermen van P2000 misschien wel tot meer 'ramptoerisme' gaat leiden, mensen nieuwsgieriger worden en dat het forum minder interessant wordt, sorry, maar dan vraag ik me af of privacy nog wel wat waard is...

Laat ik het zo zeggen: denk dat het - heel oneerbiedig gezegd - geen hond ïnteresseert of meneer Janssen op Dorpsstraat nr. 156 een niersteenaanval of een hartinfarct heeft. Verreweg de meeste 112-sites doen ook niets met dat soort meldingen op huisnummer.

Anders wordt het t.a.v. incidenten in de openbare ruimte dan wel branden in woningen e.d. Die hebben nieuwswaarde. Als je besluit dat P2000 door niemand meer te volgen is, scherm je daarmee niet alleen de 'normale' patiënten af waarvan de aandoening geen enkele nieuwswaarde heeft, maar ontneem je journalisten ook de mogelijkheid om ter plaatse te gaan bij incidenten op straat c.q. de grotere zaken.

Uiteraard is P2000 niet gemaakt om journalisten te bevredigen. Maar het zou een zeer grote stap terug in de tijd zijn als je persmensen geen enkele mogelijkheid meer zou bieden om te bepalen waar zij wel of niet op af gaan. Of het moet zo zijn dat het systeem van persalarmen verder geperfectioneerd wordt. Het is in elk geval nu toch teveel onderhevig aan willekeur en/of verre van perfect.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #374 Gepost op: 26 oktober 2011, 16:19:58
Mits dat dat dan goed gaat werken. Want zoals persalarm in Haaglanden werkt .... is eigenlijk kort te omschrijven als "het werkt niet".

Er zijn een paar meldkamer supervisors die op zich van goede wil zijn. Maar hebben we er echt wat aan ? Nee.

Peen
Het voordeel bij jullie is dat de hulpverleners in Haaglanden wel werten met wie ze van doen hebben. Regio15 is inmiddels een begrip geworden bij jullie, wat mij betreft een mooi voorbeeld van hoe het zou moeten. O0
Dat het persalarm nog niet goed werkt, tja een kwestie van afstemming??

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #375 Gepost op: 26 oktober 2011, 16:31:12
Anders wordt het t.a.v. incidenten in de openbare ruimte dan wel branden in woningen e.d. Die hebben nieuwswaarde. Als je besluit dat P2000 door niemand meer te volgen is, scherm je daarmee niet alleen de 'normale' patiënten af waarvan de aandoening geen enkele nieuwswaarde heeft, maar ontneem je journalisten ook de mogelijkheid om ter plaatse te gaan bij incidenten op straat c.q. de grotere zaken.

Uiteraard is P2000 niet gemaakt om journalisten te bevredigen. Maar het zou een zeer grote stap terug in de tijd zijn als je persmensen geen enkele mogelijkheid meer zou bieden om te bepalen waar zij wel of niet op af gaan. Of het moet zo zijn dat het systeem van persalarmen verder geperfectioneerd wordt. Het is in elk geval nu toch teveel onderhevig aan willekeur en/of verre van perfect.
Daar heb ik wel begrip voor, ik kan me goed voorstellen dat het je werk als journalist bemoeilijkt. De vraag die de commissie zal moeten beantwoorden is dan ook: wat weegt in dit geval zwaarder: de privacy van de slachtoffers/patienten/benadeelden of het nut van P2000 voor nieuwsgaring.

Laat ik het zo zeggen: denk dat het - heel oneerbiedig gezegd - geen hond ïnteresseert of meneer Janssen op Dorpsstraat nr. 156 een niersteenaanval of een hartinfarct heeft. Verreweg de meeste 112-sites doen ook niets met dat soort meldingen op huisnummer.
Een hypothetisch voorbeeld: stel dat een huisarts iedere ochtend buiten zijn praktijk en op zijn website een lijstje ophangt met de adressen waar hij visite gaat rijden (eventueel met daarbij de reden van de visite), wat zou men daar dan van vinden? Er zullen geen hordes fotografen voor de deur staan (ten zij het een BN'er is ;)...). Maar iedereen kan dan wel weten dat iemand ziek is en soms zelfs welke ziekte of klachten er zijn. Veel mensen zullen daar niet blij mee zijn.

Maar goed, uiteindelijk is het aan het CBP om hier een uitspraak over te doen.

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #376 Gepost op: 26 oktober 2011, 16:38:07
En ik zie werkelijk echt geen privacyproblemen. Ik heb nog steeds geen concrete voorbeelden gehoord waarbij iemand ernstige schade heeft opgelopen door een P2000 melding. Ik hoor graag een voorbeeld waarbij dit wel het geval is.

Helaas moet ik je teleur stellen Er zijn wel degelijk voorbeelden. Mensen alwaar brand is geweest worden gebeld door vertegenwoordigers van verzekeringen etc. Nou wil ik bepaalde mensen hier niet op ideeen brengen maar er zijn helaas wel degelijk meerdere voorbeelden waarvan je de nekharen omhoog gaan staan!
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
Reactie #377 Gepost op: 26 oktober 2011, 16:40:18
Ik ken veel beginnende fotografen die nog geen geld hebben voor een pieper, deze kijken via het internet.
Voor 89,95 heb je al een pager. Als je dat niet kan betalen voor je nieuw op te starten bedrijf kun je beter helemaal niet beginnen :-)

Roare

• Senior gebruiker
Reactie #378 Gepost op: 26 oktober 2011, 16:50:26
Helaas moet ik je teleur stellen Er zijn wel degelijk voorbeelden. Mensen alwaar brand is geweest worden gebeld door vertegenwoordigers van verzekeringen etc. Nou wil ik bepaalde mensen hier niet op ideeen brengen maar er zijn helaas wel degelijk meerdere voorbeelden waarvan je de nekharen omhoog gaan staan!

Dit is een rare redenering, omdat dat dat zou betekenen dat we branden moeten gaan verzwijgen, omdat anders de verzekering belt. Branden hebben nieuwswaarde, zeker voor het lokale nieuws. En ook zonder P2000 kan de verzekering dit echt wel achterhalen. Kortom onzin.

Dit zou dan ook moeten beteken dat er ook geen foto's van het betreffende brandende huis in de krant mogen worden geplaatst, omdat op die manier ook het huisnummer te achterhalen is.

En waarom heb ik het NOS-Journaal of andere nieuwsrubrieken nog nooit een item over P2000 gezien als het zo'n groot probleem is en alleen heel af en toe in de marge van een krant een berichtje. Misschien omdat het blijkbaar nauwelijks een issue is dat het mee te lezen is door derden.

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
Reactie #379 Gepost op: 26 oktober 2011, 16:53:32

Arie

Persmensen gewoon toegang geven tot het pagernetwerk. Moet wel eerlijk zeggen dat ik mij afvraag of dit dan ook echt gebeurd kijkende naar C2000.
Maar zelf ben ik van mening dat de pers een onzettend belangrijke rol speelt binnen de maatschappij en niet zo maar even vergeten mag worden.