Men maakt zich druk over nieuws sites die niet meer op tijd informatie kunen krijgen, en dus hun sites niet actueel kunnen houden. Ik heb er geen enkele probleem mee dat deze sites informatie krijgen(op welke manier dan ook) om het publiek te informeren. Ook ik maak gebruik van goed gefilmde incidenten waar we wat van kunnen leren (of heel veel zoals aan de Westvlietweg
) Zoals al heel vaak verteld, mijn collega's en ik zijn de excessen van pagers-racers etc. zat. Men heeft een link op de mobile telefoon van een P2000 stream of koopt een pager en bij elke meldingen komen ze uit alle hoeken en gaten.
Twee recente voorbeelden: Prio2 melding voor assistentie aan de ambulance. Een ernstig zieke patiente mag voor het weekend naar huis. Wij hebben daar een hoogwerker voor nodig en nog voordat die er is (en alles zonder toeters en bellen) verschijnen de eerste pagers-racers al met hun camera's. Dit tot grote woede van de buren en andere betrokkene. Ander voorbeeld, bij een uitvaart kan de overledende niet met respect naar beneden worden gebracht. De brandweer biedt uitkomst en met de hoogwerker brengen we de kist netjes naar de straat. Helaas ook hier weer fotografen, die het nu aan de stok krijgen (zelfs fysiek) met de familieleden.
Wat is de nieuwswaarde, waarom maak je hier foto's van, denkt men nu echt dat deze mensen de foto gaan opvragen, wat hier vaak als excuus wordt aangevoerd. Of maken we een foto om de techniek van de hoogwerker vast te leggen, of gewoon uit sensatie zucht.
Dus professionele sites ok, maar regel dan goed de persinfo, en al het andere gewoon afschermen.