P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 265671 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Wouter

• Senior gebruiker
Reactie #440 Gepost op: 15 februari 2012, 19:21:35
Ook dit is weer een grote misvatting. Ten eerste is het nog steeds niet 100% zeker dat P2000 daadwerkelijk verdwijnt, anderzijds wordt P2000 niet "afgeschermd", als er een alternatief komt voor P2000 dan is de kans simpelweg erg groot dat deze niet mee te lezen zal zijn. Dat is gewoon inherent aan de huidige stand der techniek en niet omdat men zo graag wil dat er niet meer 'meegelezen' kan worden.

Maar zoals ik al zei, er is nog steeds geen definitief besluit en er is een kans (hoe groot weet ik niet) dat P2000 gehandhaafd blijft. In welke vorm weet ik niet, aangezien 2014 het jaar zou zijn dat Motorola het FLEX protocol niet meer zou ondersteunen (en de levering van onderdelen dus in gevaar zou kunnen komen), maar voorlopig wordt hier nog steeds veel geroepen zonder dat er bekend is wat er daadwerkelijk gaat gebeuren...

Daarom spreek ik ook niet over P2000 maar een nieuw paging netwerk. Ik ga er namelijk wel vanuit dat ze tevreden zijn over het pageren.
Je hebt wel gelijk over de onzekerheid wat er gebeurd na 2014. Al krijg ik wel de indruk van het lezen van persberichten van het NVJ dat het toch einde van het huidige netwerk word. Afwachten dus!

Neemt nog steeds niet weg dat ik het oprecht jammer zou vinden als P2000 of het nieuwe paging netwerk totaal onleesbaar word voor hobbyisten.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #441 Gepost op: 15 februari 2012, 19:41:47
Al krijg ik wel de indruk van het lezen van persberichten van het NVJ dat het toch einde van het huidige netwerk word. Afwachten dus!

Sinds wanneer hebben die verstand van pagingnetwerken? ::)

Neemt nog steeds niet weg dat ik het oprecht jammer zou vinden als P2000 of het nieuwe paging netwerk totaal onleesbaar word voor hobbyisten.

Nogmaals, P2000 wordt niet versleuteld... Om de simpele reden dat het FLEX protocol, wat iniedergeval tot 2014 gebruikt gaat worden, dit niet ondersteunt.

Wouter

• Senior gebruiker
Reactie #442 Gepost op: 15 februari 2012, 20:45:50
Nogmaals, P2000 wordt niet versleuteld... Om de simpele reden dat het FLEX protocol, wat iniedergeval tot 2014 gebruikt gaat worden, dit niet ondersteunt.

Nogmaals, ik zou het jammer vinden als het wel gebeurt. P2000 in FLEX, POCSAG of whatever protocol.

Delta00

• Forum gebruiker
Reactie #443 Gepost op: 15 februari 2012, 20:52:56

Maar alle reacties hierboven gaan dan ook over wat er na 2014 gaat gebeuren.

Delta00

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #444 Gepost op: 15 februari 2012, 20:57:48
Correct, maar er wordt gesproken over het versleutelen van P2000 (waarbij ik denk aan het netwerk in z'n huidige vorm), en dat is dus niet mogelijk. Daarna ligt het aan welk systeem er eventueel voor in de plaats komt...

Maar ik denk dan dat we vooral moeten kijken naar ontwikkelingen binnen de TETRA standaard, ik zie de overheid nog niet even een heel nieuw netwerk erbij bouwen.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #445 Gepost op: 15 februari 2012, 21:01:36
Ja maar het probleem is dat we straks niet meer snel weten wat er allemaal gebeurt, omdat de informatievoorziening niet goed op orde is en waarschijnlijk ook niet in de toekomst vlotjes gaat lopen.

Bijvoorbeeld er is brand, dan kunnen journalisten nu nog op P2000 kijken en meteen naar het incident toegaan. In de toekomst zijn ze volledig afhankelijk van wat de overheid doorgeeft, en als de brand al uit is, is het niet meer interessant om er nog heen te gaan.

Dat is een ander soort discussie in mijn ogen. Wat is de beste manier om pers van informatie te voorzien zodat vrije nieuwsgaring niet in het geding komt?
Natuurlijk vind ik als burger dat ook belangrijk en dat zou ook goed geregeld moeten worden. Maar dat staat los van het wel of niet openbaar zijn van een alarmerings-systeem.
Denk alleen maar aan de politie, die gebruikt nu toch ook P2000 niet voor hun al hun alarmeringen? En toch weet de pers van incidenten en doet daar verslag van. :)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Delta00

• Forum gebruiker
Reactie #446 Gepost op: 15 februari 2012, 21:08:41
Maar ik denk dan dat we vooral moeten kijken naar ontwikkelingen binnen de TETRA standaard, ik zie de overheid nog niet even een heel nieuw netwerk erbij bouwen.

De Tetra standaard, vertel wat zouden de mogelijkheden daarin kunnen betekenen ?

Delta00

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #447 Gepost op: 15 februari 2012, 21:24:05

De Tetra standaard, vertel wat zouden de mogelijkheden daarin kunnen betekenen ?

Delta00

(Voor het geval dat het nog niet duidelijk is: C2000 is een TETRA systeem)

Binnen de TETRA standaard zijn de laatste jaren ontwikkelingen op het gebied van data toepassingen, zo is er inmiddels ook een breedband versie van het systeem TEDS(Tetra Enhanced Data Services). Ik heb ergens gelezen dat men bezig is voor een zogenaamde 'call out' functie binnen het systeem. Wat je dan dus krijgt is dat je met je pager staat aangemeld op C2000 (incl alle encryptie) en dat er ook terugkoppel functionaliteiten bij zitten (automatische ontvangsbevestiging, GPS positie, beschikbaarheid doorstatussen.. etc). Je kan dit ongeveer vergelijken met de manier waarop nu statusmeldingen en SDS berichten worden verwerkt.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #448 Gepost op: 15 februari 2012, 21:44:48
Even nog wat aanvullingen:

Er zijn inmiddels al TETRA pagers op de markt en er wordt druk doorontwikkeld. Het grootste tegenargument voor het gebruik van TETRA hiervoor is het bereik van C2000, laten ze daar nou ookal wat voor verzonnen hebben: Sommige pagers werken zowel via TETRA als een GPRS netwerk, GPRS is minder stabiel maar biedt in 'normale' situaties wel meer dekking.  

Een lijstje mogelijkheden van een bepaald product:
Ontvangen van TETRA SDS berichten en GPRS berichten
Verzenden van lokatie (d.m.v. GPS ontvanger)
Verzenden van voorgedefinieerde tekstberichten
Automatische acknowledgement
Handmatige acknowledgement
Man down feature
RFID tag (voor bijvoorbeeld deur toegang)

Uit een artikel van motorola:
Citaat
Greater utilisation of personnel with Call Out

Motorola’s Call Out solution is similar to a pager, but has the advantage of running on a priority TETRA data channel. It allows customers to send a message and relay a response back. Customers can organise their resources on the TETRA network without having to rely on a separately run analogue paging network.

The Call Out system enables dispatchers to quickly and efficiently organise resources in an emergency situation, as they can immediately identify who is where and send a message to personnel in the right area. In turn, those personnel have to respond by either accepting or declining. That way the dispatcher knows who is available and can swiftly assemble a group to progress to an incident.

EHBjOOST

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #449 Gepost op: 15 februari 2012, 22:19:41
Omdat dat een fundamenteel grondrecht is, zeker als het gaat over het doen en laten van de Overheid, waarbij natuurlijk uitzonderingen zijn voor privacy, nationale veiligheid etc.
Maar die discussie staat los van het wel of niet kunnen "meelezen" van alameringen van hulpdiensten, en hoe de pers dan geinformeerd gaat worden.

Persoonlijk kijk ik graag mee op internet m.b.t. P2000 meldingen uit nieuwsgierigheid (doe er verder niks mee), maar principieel ben ik van mening dat dit soort alarmeringen niet openbaar hoeven te zijn.
Mocht er een ander systeem komen waarmee dit niet meer mogelijk is, dan is dat jammer voor mij, maar wel de juiste stap. :)

Als je het dan toch over recht hebt,

Het publiceren van informatie of op andere wijze bekend maken van informatie die je via radio hebt ontvangen is bij wet niet toegestaan. Je mag in nederland al meer dan in het buitenland. Hier is het bezit van een scanner legaal, er zijn zat landen, waar je een vergunning moet hebben om een scanner te bezitten en dan nog is het alleen toegestaan om radioamateurs te luisteren.

Je mag wel alles wat uitgezonden wordt, decoderen, ontcijferen, maar het publiceren is dus verboden. Het bekend maken van een sleutel die gebruikt wordt voor encryptie is ook niet toegestaan.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken