P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 265474 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

soetevent

• BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #520 Gepost op: 20 maart 2013, 11:02:39
Ja, mee eens. Maar daarom zeg ik ook de richting er bij geven. Zodat je bijvoorbeeld al weet welke kant je op moet bij de eerste 2 kruispunten. Dan heb je die tijd om contact te zoeken. Dat lijkt me wel te doen.
En dat weet een centralist?

Koekerdt

• Forum gebruiker
Reactie #521 Gepost op: 20 maart 2013, 11:08:42
En dat weet een centralist?

Zoals ik al zei moet dan het systeem van de meldkamer en de manier van werken daar op aangepast worden. Bijvoorbeeld door alleen de wijk te noemen.

Een tweede optie is het primaire gebied van de kazerne in sectoren te verdelen, afhankelijk van die aanrijdroutes. En als ze buiten hun primaire gebied moeten gaan, dat ze een melding krijgen voor assistentie in het gebied van kazerne X.

Maar dat lijkt mij makkelijker en goedkoper dan alle P2000 systemen in heel Nederland vervangen.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid

HJ94

• Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
Reactie #522 Gepost op: 20 maart 2013, 13:01:31
Klein uitstapje.

Tsja, dat in P2000 de adresgegevens staan oké, dat leest niet iedereen. Maar dat zelfs de kranten dat ook al in hun berichten plaatsen...

Brandweer rukt uit voor droogkokend pannetje (update)

HAVELTE - De brandweer is vanavond uitgerukt voor een woningbrand aan de Korhoenweg 3 in Havelte. Een bewoner moest worden behandeld vanwege lichte brandwonden en het inademen van rook.

p2kflex
19:00:55 19-03-13GROUP-1P 1 Woningbrand KORHOENWEG 3 HAVELTE 039133
0501800BRW Drenthe (Havelte) (Blusploeg)
0502743BRW Drenthe (Havelte) (TS 9133)
0502284BRW Veiligheidsregio Drenthe (Voorlichter)
0501204BRW Veiligheidsregio Drenthe (OvD Zuid-West)
0502670BRW Veiligheidsregio Drenthe (OvD Zuid-West) (DA-OD 8993)

DeMassel

• Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #523 Gepost op: 20 maart 2013, 13:14:07
Imo de adresgegevens dan uit de melding halen en dan een aanvullend systeem op kazerne en auto voor verdere gegevens waaronder locatie zodat er direct gereden kan worden tijdens contact zoeken met meldkamer.
Overigens hanteert regio Twente ook voor ambu en politie alleen teksten in de zin van melden AC/Meldkamer

Ik gebruik voor mijn werk als regelaar best vaak een p2000-app als ik in de buurt ben van een brw-kazerne om evt beter rekening met hen te kunnen houden (je weet immers dat er blauw aan kan komen of evt auto's vreemder rijgedrag vertonen om bij de kazerne te komen (vrijwilligers))
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #524 Gepost op: 20 maart 2013, 13:22:06
Bestaat de mogelijkheid niet om het publiceren van P2000 berichten bij wet te verbieden?
Of was dit niet altijd al het geval maar wordt het gedoogd? (Of haal ik nu heel erg dingen door elkaar?)

Dat zie ik nl. eerder gebeuren en lijkt me beter dan het P2K netwerk versleutelen of adressen weghalen..

In principe mogen P2000 berichten niet onderschept en gepubliceerd worden. Maar doordat er nooit is gehandhaafd, en het ook gebruikt wordt om de pers te informeren, is het nu juridisch heel lastig om dit alsnog te gaan doen. Vergeet ook niet dat er grenzen zijn aan wat je realistisch kan handhaven op Internet.

Verkoop p2000 ontvangers aan banden leggen, net zoals de Galaxy Pager ook niet te verkrijgen is voor particulieren en de p2000 websites verbieden. En je bent voor 80% klaar gok ik zo.

Vervolgens zorgen dat de capcodes 'geheim' blijven/verstrekt worden aan diegene die dat echt nodig hebben (lees: HV'ers en (officiële) pers).

Hiermee zou je echt al een bult aan mensen de 'toegang' ontzien!

Dit soort praktische oplossingen aan de "ontvangende kant" zijn niet afdoende.

Er was/is altijd al discussie over het wel of niet vallen onder persoonsgegevens, en het aantasten van privacy, van dit soort gegevens.
Als we dat even buiten beschouwing laten, en Opstelten doet dat, en als uitgangspunt nemen dat privacy wordt aangetast. Dan ben je als verwerker van dit soort gegevens verplicht om die afdoende te beschermen. Het verbieden van allerlei ontvangst apparatuur of websites is niet voldoende. Je zult dan echt ook zelf beschermende maatregelen voor de data en communicatie zelf moeten nemen. Encryptie is daar een voorbeeld van, los van het technische verhaal of dit kan/wenselijk is.

Eigenlijk is de huidige manier van het gebruik van P2000 gewoon ingehaald door de ontwikkelingen op het gebied van privacy bescherming. Technisch heb ik er geen verstand van. Maar ik denk dat toen "P2000" werd ingevoerd, bescherming van privacy niet echt hoog op het eisenlijstje stond. Niet uit onwil, maar omdat er toen weinig aandacht voor was.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Roare

• Senior gebruiker
Reactie #525 Gepost op: 20 maart 2013, 13:55:05
Het is jammer dat het verdwijnt en dat verhaal over huiselijk geweld klopt niet eens. Je kan geen politiemeldingen over huiselijk geweld op P2000 vinden.

Henkie

• Forum gebruiker
Reactie #526 Gepost op: 20 maart 2013, 14:27:05
Ja, mee eens. Maar daarom zeg ik ook de richting er bij geven. Zodat je bijvoorbeeld al weet welke kant je op moet bij de eerste 2 kruispunten. Dan heb je die tijd om contact te zoeken. Dat lijkt me wel te doen.

En misschien is het dan een optie om het adres in de MDT (die volgens mij wel in ieder voertuig zit inmiddels) te schieten? Dan kun je hem in de melding achterwege laten

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #527 Gepost op: 20 maart 2013, 14:27:44
Lees dan eerst even de quote die een paar reacties terug staat voordat je zo'n reactie plaatst ;).
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #528 Gepost op: 20 maart 2013, 14:48:46
Het is jammer dat het verdwijnt en dat verhaal over huiselijk geweld klopt niet eens. Je kan geen politiemeldingen over huiselijk geweld op P2000 vinden.

Zo maar een voorbeeld uit 2011, dit is de tekst van de P2000 melding:
Politie schiet verdachte huiselijk geweld neer. Bourgondiestraat Zevenbergen

Maar vergeet ook niet dat je niet in hokjes kan denken, leg P2000 meldingen van Politie en Ambulance naast elkaar en je krijgt dit:

Politie Zaanstreek Waterland:
p2kflex
09:33:52 20-03-13-ALPHA-Prio 1 Steekpartij DAMMERSVEN ASSENDELFT
0133501Politie Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland (PersInfo)

Ambulance:
p2kflex
09:28:52 20-03-13GROUP-1A1 13187 ASSENDELFT Dammersven 9
0120187Ambu 13-187 (Ambulance Amsterdam)
p2kflex
09:39:51 20-03-13GROUP-1A1 13191 ASSENDELFT Dammersven 9
0120191Ambu 13-191 (Ambulance Amsterdam)
p2kflex
09:38:58 20-03-13GROUP-1A1 13340 ASSENDELFT Dammersven 9
0120340Rapid Responder 13-340 (Ambulance Amsterdam)

Het gaat er nu even niet om wie het goed doet of niet, maar vanuit de overheid moet je wel naar het hele plaatje kijken...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #529 Gepost op: 20 maart 2013, 15:21:48
In principe mogen P2000 berichten niet onderschept en gepubliceerd worden.
Maar doordat er nooit is gehandhaafd, en het ook gebruikt wordt om de pers te informeren, is het nu juridisch heel lastig om dit alsnog te gaan doen. Vergeet ook niet dat er grenzen zijn aan wat je realistisch kan handhaven op Internet.

Klopt niet helemaal. Net als met de oude scanner mag je de berichten gewoon ontvangen, maar dan wel voor "eigen gebruik". Dat je er dan op af gaat en foto's maakt, is feitelijk ook toegestaan. De meldingen herpubliceren zoals de P2000-sites doen, is volgens de letter van de wet niet toegestaan. Zo heeft KPN ook een landelijk semafoonnetwerk (al sinds de jaren 80) en als je dat online zet dan weten ze je meteen te vinden. Als de berichten van de hulpdiensten online staan dan is dat blijkbaar geen probleem, dus wie het snapt mag het zeggen...