Bestaat de mogelijkheid niet om het publiceren van P2000 berichten bij wet te verbieden?
Of was dit niet altijd al het geval maar wordt het gedoogd? (Of haal ik nu heel erg dingen door elkaar?)
Dat zie ik nl. eerder gebeuren en lijkt me beter dan het P2K netwerk versleutelen of adressen weghalen..
In principe mogen P2000 berichten niet onderschept en gepubliceerd worden. Maar doordat er nooit is gehandhaafd, en het ook gebruikt wordt om de pers te informeren, is het nu juridisch heel lastig om dit alsnog te gaan doen. Vergeet ook niet dat er grenzen zijn aan wat je realistisch kan handhaven op Internet.
Verkoop p2000 ontvangers aan banden leggen, net zoals de Galaxy Pager ook niet te verkrijgen is voor particulieren en de p2000 websites verbieden. En je bent voor 80% klaar gok ik zo.
Vervolgens zorgen dat de capcodes 'geheim' blijven/verstrekt worden aan diegene die dat echt nodig hebben (lees: HV'ers en (officiële) pers).
Hiermee zou je echt al een bult aan mensen de 'toegang' ontzien!
Dit soort praktische oplossingen aan de "ontvangende kant" zijn niet afdoende.
Er was/is altijd al discussie over het wel of niet vallen onder persoonsgegevens, en het aantasten van privacy, van dit soort gegevens.
Als we dat even buiten beschouwing laten, en Opstelten doet dat, en als uitgangspunt nemen dat privacy wordt aangetast. Dan ben je als verwerker van dit soort gegevens verplicht om die afdoende te beschermen. Het verbieden van allerlei ontvangst apparatuur of websites is niet voldoende. Je zult dan echt ook zelf beschermende maatregelen voor de data en communicatie zelf moeten nemen. Encryptie is daar een voorbeeld van, los van het technische verhaal of dit kan/wenselijk is.
Eigenlijk is de huidige manier van het gebruik van P2000 gewoon ingehaald door de ontwikkelingen op het gebied van privacy bescherming. Technisch heb ik er geen verstand van. Maar ik denk dat toen "P2000" werd ingevoerd, bescherming van privacy niet echt hoog op het eisenlijstje stond. Niet uit onwil, maar omdat er toen weinig aandacht voor was.