P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 265469 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #530 Gepost op: 20 maart 2013, 17:12:12
Als je ervoor kan zorgen dat de P2000 meldingen enkel ontvangen kunnen worden via pagers, en dus niet meer op de diverse P2000-sites, dan blijven de ontvangers met een pager over, te weten; de hulpdiensten, pers en overige (professionele) hobbyisten.
De (professionele) hobbyisten hebben wat mij betreft evenveel recht op die informatie als ieder ander. Het is wat mij betreft alles, of niets. In het kader van de privacy van het slachtoffer het liefste niets.

Over officiële pers kan je nog discussiëren.

Roare

• Senior gebruiker
Reactie #531 Gepost op: 20 maart 2013, 18:41:21
Zo maar een voorbeeld uit 2011, dit is de tekst van de P2000 melding:
Politie schiet verdachte huiselijk geweld neer. Bourgondiestraat Zevenbergen

Maar vergeet ook niet dat je niet in hokjes kan denken, leg P2000 meldingen van Politie en Ambulance naast elkaar en je krijgt dit:

Politie Zaanstreek Waterland:
p2kflex
09:33:52 20-03-13-ALPHA-Prio 1 Steekpartij DAMMERSVEN ASSENDELFT
0133501Politie Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland (PersInfo)

Ambulance:
p2kflex
09:28:52 20-03-13GROUP-1A1 13187 ASSENDELFT Dammersven 9
0120187Ambu 13-187 (Ambulance Amsterdam)
p2kflex
09:39:51 20-03-13GROUP-1A1 13191 ASSENDELFT Dammersven 9
0120191Ambu 13-191 (Ambulance Amsterdam)
p2kflex
09:38:58 20-03-13GROUP-1A1 13340 ASSENDELFT Dammersven 9
0120340Rapid Responder 13-340 (Ambulance Amsterdam)

Het gaat er nu even niet om wie het goed doet of niet, maar vanuit de overheid moet je wel naar het hele plaatje kijken...

Maar ook zonder P2000 kan je er achter komen waar een steekpartij is. En een steekpartij is wel nieuwswaardig uiteraard. Maar het meeste huiselijke geweld is niet te achterhalen.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #532 Gepost op: 20 maart 2013, 19:17:59
Maar ook zonder P2000 kan je er achter komen waar een steekpartij is.

Bijvoorbeeld?

G.Mans

• Forum gebruiker
Reactie #533 Gepost op: 20 maart 2013, 20:48:36
Ik zojuist eens met een ambtenaar van een ministerie gesproken. De antwoorden van Opstelten zijn lekker vaag en zoals anderen al aangeven lijkt het erop dat hij geen verstand van zaken heeft.

Ik denk dat er helemaal niets gaat veranderen aan de huidige situatie. De meldingen zullen dus gewoon zichtbaar blijven op internet.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #534 Gepost op: 20 maart 2013, 21:06:21
Ik denk dat er helemaal niets gaat veranderen aan de huidige situatie.
De meldingen zullen dus gewoon zichtbaar blijven op internet.

Je zegt nu twee dingen die los van elkaar staan. De kans is groot dat er technisch gezien niets verandert, maar als men verstandig is dan pakt men de P2000-monitoren wel aan.

Brambd

• Senior gebruiker
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #535 Gepost op: 20 maart 2013, 23:05:07
Ik brabant zuidoost zijn ze al begonnen het adres weg te laten :D

p2kflex
23:04:30 20-03-13GROUP-1PRIO 1 : Dienstverlening BES : 1341 OVD
1106060BRW Brabant-Zuidoost (Best) (Blusploeg A)
1106098BRW Brabant-Zuidoost (Best) (Lichtkrant)
1104761BRW Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (OvD Noord)

Roare

• Senior gebruiker
Reactie #536 Gepost op: 21 maart 2013, 00:53:57
Bijvoorbeeld?

Media berichten, geruchten, twitter etc......................... tik het woord steekpartij op twitter in. Als je zoekt kan je veel vinden.

Roare

• Senior gebruiker
Reactie #537 Gepost op: 21 maart 2013, 00:57:05
Je zegt nu twee dingen die los van elkaar staan. De kans is groot dat er technisch gezien niets verandert, maar als men verstandig is dan pakt men de P2000-monitoren wel aan.

Volgens mij zitten daar juridisch veel haken en ogen aan en willen we eigenlijk allemaal niet gewoon weten waar de brandweer naar toe moet. Het zou toch jammer zijn als we dat straks niet meer weten. Zoveel kwaad kan het nou ook weer niet. Als het over privacy gaat kan de overheid beter zijn eigen computersystem beter beveiligen, potentieel veel grotere risico's namelijk.

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #538 Gepost op: 21 maart 2013, 01:27:17
Media berichten, geruchten, twitter etc......................... tik het woord steekpartij op twitter in. Als je zoekt kan je veel vinden.
Dat is leuk als het tijdens koopavond in de drukste straat van het land voorvalt... meeste steek/schietpartijen ga je écht niet terugvinden op twitter, én dat je op tijd bent foto's en videoshots te maken.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #539 Gepost op: 21 maart 2013, 08:18:05

Daar was ik al bang voor, maar social media kun je niet vergelijken met en is zeker geen vervanging voor een alarmeringsnetwerk voor de hulpdiensten. Bij P2000 word je "op je wenken bediend", bij social media moet je zelf op zoek gaan en een controle doen op waarheidsgehalte. Als 1 gek iets van een steekpartij de digitale wereld inbrult, is dat dan meteen de waarheid? Bovendien moet je dan dag en nacht de social media afstruinen en lang niet elk incident hoeft daarop te verschijnen, zoals Haageneesch al verwoordt.

Volgens mij zitten daar juridisch veel haken en ogen aan en willen we eigenlijk allemaal niet gewoon weten waar de brandweer naar toe moet. Het zou toch jammer zijn als we dat straks niet meer weten. Zoveel kwaad kan het nou ook weer niet. Als het over privacy gaat kan de overheid beter zijn eigen computersystem beter beveiligen, potentieel veel grotere risico's namelijk.

Daar gaat het helemaal niet om. Enerzijds is het een stukje privacy en anderzijds zijn het andermans berichten. Wij gaan toch ook niet in jouw emails zitten spitten? Nu is het nog openbaar, in die zin dat het over een netwerk gaat wat zonder bijzondere inspanning is mee te lezen. Sterker nog, het staat op internet. Als men dat ooit besluit af te schermen dan is er niets wat je kunt claimen. Dat het altijd zo is geweest en dat het gewoon "leuk" is, zijn natuurlijk geen steekhoudende argumenten. Misschien vind ik het wel leuk om mensen neer te steken, niet alles wat leuk is is toegestaan en kun je rechten aan ontlenen (eerder behaalde resultaten...)