Als P2000 gebruiker aan de 'andere kant van de lijn' ben ik er niet tegen dat de berichtgeving niet meer te volgen zou zijn. Het feit dat er nu meegekijken kan worden, levert simpelweg de nodige beperkingen op in het gebruik van paging. Geen persoonsgegevens, telefoonnummers, gevoelige informatie of oproep van bijzondere eenheden, omdat de 'tegenpartij' ook mee kan kijken. Er kan dus geen optimaal gebruik worden gemaakt van dit middel, voor waar het daadwerkelijk voor bedoeld is.
Aan de andere kant, als voormalig scannerluisteraar, weet ik dat het heel interessant is om de hulpdiensten te kunnen volgen. Dat heeft voor mij destijds in ieder geval hele interesse gewekt voor dit vakgebied
Voor de media is het natuurlijk nog een ander verhaal. Ik vind overigens niet dat afscherming van de P2000 berichten in strijd is met de vrije nieuwsgaring (wat overigens
geen grondrecht is, zoals eerder beweerd). De media worden niet actief tegengewerkt, maar er vervalt een zelfverworven recht op het kunnen meelezen van interne communicatie. Straks wordt er nog geclaimd dat men 'live' moet kunnen horen wat ik met m'n collega bespreek
(beetje gechargeerd natuurlijk, maar om even het andere perspectief aan te geven). P2000 is nooit bedoeld als publicatiesysteem, dat is het verworden. E.e.a. neemt niet weg dat de media mijns inziens zelf moeten kunnen inschatten op welke meldingen zij afgaan, om hun professie op een goede manier uit te kunnen voeren. Ontneem je de media de mogelijkheid om 'live' de interne communicatie te volgen (wat op zich goed is), dan zul je als overheid dus ook een mogelijkheid moeten creëren waarmee de media 'live' te weten kunnen komen wat er speelt.
Technisch gezien is dat volgens mij goed te realiseren met een afgeleide van GMS. Informatie daaruit kun je gemakkelijk ontsluiten via een website of een App, die je dan alleen toegankelijk maakt voor geaccrediteerde media. Aard van de melding, locatie en opschaling is dan volgens mij al voldoende. Natuurlijk blijft er altijd een categorie meldingen (bijv. gijzelingen) en informatie (bijv. persoonsgegevens) die niet gedeeld kan worden, maar op deze manier kun je de vrije nieuwsgaring prima faciliteren zonder dat jan en allemaal meekijkt. En er ligt natuurlijk ook een grote verantwoordelijkheid voor de media zelf, om professioneel en verantwoord met de verstrekte informatie om te gaan.