Vroeger ging het zo, toen werden de hulpdiensten gealameerd via het analoge net, en kon iedereen meeluisteren via de scanner.
Wij hadden er ook 2 van staan.
Daar werd ook nooit problemen over gemaakt, zelfs niet door de politie.
Wie komen er het eerst bij een ongeval of brand ter plaatse? de omwonenden, vervolgens de passanten en als laatste diegene die toevallig p2000 of zoals vroeger een scanner aanhadden.
destijds werd er op kleine schaal door iedereen ook gebruik gemaakt van de 27mhx zenders/ontvangers.
Als er dan iets aan de hand was, werd het direct via dat medium de ether ingestuurd.
We hebben het wel meegemaakt dat de politie op zoek was naar een dader en het publiek op de scanner werd gevraagt mee uit te kijken, en achteraf erd iedereen bedankt voor het helpen omdat de dader door toedoen van de luisteraars werd opgepakt.
in latere tijd werd critische informatie voor de politie door gegeven via de mobiele telefonie, gsm, dan werd er gezegt door de meldkamer, ik bel je even.
wij deden als luisteraars niet zo heel veel met de info via de scanners, tenzij er ergens een grote brand was, en dan nog was er de vraag of je er heen ging.
tegenwoordig zit de communicatie achter c2000 en is dus niet meer te verstaan, misschien wel goed als men spreekt over privacy.
Maar wij als burgers hebben door de maatregelen van de overheid bijna geen privacy meer, de overheid wil toch graag weten welke websites we bezoeken en ga zo maar door.
kijkersfiles?
bestaan helemaal niet, goed er is ergens een ongeluk gebeurdt, verstoring van het normale verkeer, en dus trapt iedereen op de rem omdat men niet weet wat men aan treft.
logisch gevolg van al die blauwe en oranje zwaailichten, het betekt gevaar, en dus gaat men daar op reageren.
Maar goed daar gaat het niet over.
Als men het alameringsverkeer voor brandweer en ambulance ook gaat verstoppen, krijg je straks weer het feit dat men er weer op uit gaat als men ergens een rookpluimpje ziet, en het gevolg is dan dat er heel verkeer afkomt op een brand, terwijl nu dat vaak niet het geval is.
en hoeveel mensen zouden er nu werkelijk gebruik maken van de p2000 berichten op de pc?
ik heb hem niet elke dag voor staan, laat staan dat ik de hele dag mijn pc aan heb.
Goed er zullen er nog een paar zijn die gebruik maken van een pager, maar hoeveel zijn er dat?
het gevolg is dat straks iedereen elkaar gaat informeren via de sociale media en dus komt weer het adres van de melder in beeld, omdat het via de sociale media de lucht in wordt geslingerd.
Leve twitter!
Misschien is het een idee om bij brand onzichtbare rookwolken te gebruiken, ziet ook niemand die en ga je er als omwonende of passant er niet op af.