P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 265465 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Martin63

• Forum gebruiker
Reactie #570 Gepost op: 23 maart 2013, 13:41:27
daarnaast werd er in het scanner tijdperk wel eens gealameerd als er weer iemand zelfmoord had gepleegd.
dan was de boodschap, rustig naar de kazerne komen, en meer ook niet.
In de kazerne kreeg men dan wel te horen waar men heen moest.
privacygevoelig.

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #571 Gepost op: 23 maart 2013, 14:36:49
Zie ook  iet echt het nut van een nieuw alarmeringssysteem.  Adres weglaten in meldtekst was al meer als voldoende. Maar een oplossing voor de pers moet er dan zeker komen!
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #572 Gepost op: 23 maart 2013, 14:58:06
Mijn mening inderdaad. Maar het lijkt me juist dat de SP-vragenstellers, politici en de pers eerst eens goed weten waar ze het over hebben. Anders voer je een onzuivere diskussie. Daar kunnen alleen verkeerde 'oplossingen' uit voortkomen.

Laten wij dan de discussie ook echt zuiver houden.
Ik houd me buiten de technische discussie, maar ik kan me wel vinden in de dingen die Hunter aangeeft over het opvangen en publiceren van meldingen op internet. En ook met mijn beperkte technische kennis, besef ik dat er, in de beantwoording van de kamervragen veel onduidelijkheid, onwetendheid en onjuistheid zit. Ook wil ik niet beweren dat het een urgent probleem is.

Maar de dingen die je aangeeft als "geen probleem", zijn, in mijn ogen, niet helemaal correct

Van P2000 maken ook andere hulpdiensten gebruik. Daarbij wordt geen info verstrekt over de melders, maar worden slechts de adressen gegeven waar de hulpdiensten heen moeten.

Advies : kijk eens een tijdje naar je eigen regio op (bijvoorbeeld) http://monitor.livep2000.nl dan zie je dat er geen privacygevoelige zaken meer voorbijkomen.

Eerder heb ik al voorbeelden gegeven waaruit blijkt dat dit zeker niet altijd zo is. Of het de melder is, is niet relevant. Het gaat om het verbinden van informatie met een adres. (kom ik verderop op terug) Ik herhaal ze nog maar eens:

Zo maar een voorbeeld uit 2011, dit is de tekst van de P2000 melding:
Politie schiet verdachte huiselijk geweld neer. Bourgondiestraat Zevenbergen

Maar vergeet ook niet dat je niet in hokjes kan denken, leg P2000 meldingen van Politie en Ambulance naast elkaar en je krijgt dit:

Politie Zaanstreek Waterland:
p2kflex
09:33:52 20-03-13-ALPHA-Prio 1 Steekpartij DAMMERSVEN ASSENDELFT
0133501Politie Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland (PersInfo)

Ambulance:
p2kflex
09:28:52 20-03-13GROUP-1A1 13187 ASSENDELFT Dammersven 9
0120187Ambu 13-187 (Ambulance Amsterdam)
p2kflex
09:39:51 20-03-13GROUP-1A1 13191 ASSENDELFT Dammersven 9
0120191Ambu 13-191 (Ambulance Amsterdam)
p2kflex
09:38:58 20-03-13GROUP-1A1 13340 ASSENDELFT Dammersven 9
0120340Rapid Responder 13-340 (Ambulance Amsterdam)

Het gaat er nu even niet om wie het goed doet of niet, maar vanuit de overheid moet je wel naar het hele plaatje kijken...

Daarnaast kan je alle reanimatie alarmeringen ook als voorbeeld gebruiken. Zeker in regio's waar Politie, Ambulance en brandweer daarbij allemaal worden gealarmeerd.

Een serieuze meldkamer zal ook daarin geen persoonsgegevens (namen) opnemen.
Het is een misvatting om te denken dat persoonsgegevens synoniem zijn met namen. Of dat als er geen namen te zien zijn er dus geen sprake is van persoonsgegevens.
De wettelijke definitie is
persoonsgegeven: elk gegeven betreffende een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon

Een identificeerbaar persoon, wil niet zeggen dat je de naam moet weten. Het kan bijvoorbeeld ook iemand zijn die je van gezicht kent. Ook betekend het niet dat iemand identificeerbaar moet zijn voor alle Nederlanders. In het algemeen betekend het "identificeerbaar buiten familie en gezinsleven".

Om terug te komen op het adres:
Een adres is per definitie een direct persoonsgegeven, als dit te herleiden is naar een identificeerbaar persoon.
Dat zal in de meeste gevallen zo zijn, omdat iedereen wel eens ergens zijn adres op heeft gegeven. Denk bijvoorbeeld aan een sportclub waar je lid van bent, maar ook je werkgever, internet provider, etc.. Dat betekend dat je kan stellen dat een adres dus altijd een persoonsgegeven is. Of er meerdere personen op een adres wonen, maakt niet uit. Het gegeven hoeft namelijk niet altijd correct te zijn. (In het bovenstaande voorbeeld kan zelfs ik het herleiden tot een naam. Hoe, dat ga ik hier niet uitleggen.)

Het is ook een misvatting om te denken dat Privacy alleen geregeld wordt in de Wet bescherming Persoons Gegevens. Privacy is een grondrecht in het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (Artikel 8 ), en in de Nederlandse Grondwet (Artikel 10).

Deel 1 van Artikel 8 EVRM zegt:
Citaat
1. Een ieder heeft het recht op respect voor zijn privé leven, zijn familie- en gezinsleven, zijn woning en zijn correspondentie.

Dit is het artikel dat de basis vormt voor veel gerechtelijke uitspraken waarbij privacy in het geding is. Al die gerechtelijke uitspraken samen vormen de jurisprudentie die uiteindelijke het wettelijk gegeven van privacy bepaald. Dat gaat dus verder dan alleen de persoonsgegevens.
(Opmerking: het betekend dus niet dat in al die rechtszaken vast is gesteld dat privacy is geschonden, of dat privacy altijd het zwaarst wegend belang is.)

Ik ga hier niet verder uitdiepen wat en wanneer er wel/niet sprake is van privacy. Dat wordt ook bepaald door de context.
Maar ik laat het aan een ieder over om bovenstaand voorbeeld te gebruiken, en te bedenken of jij je privacy aangetast zou vinden als je op dat adres woont.
Daarbij in gedachte houdend, dat het dus niet uitmaakt of je de melder bent (en het bij de buren is) of slachtoffer.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

griev034

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #573 Gepost op: 24 maart 2013, 23:55:36
Kan iemand iets serieus vertellen over P2000 in 2014. Verschillende verhalen doen de ronde.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #574 Gepost op: 25 maart 2013, 00:14:00
Kan iemand iets serieus vertellen over P2000 in 2014. Verschillende verhalen doen de ronde.
even teruglezen...:

Wat meer info:

BZK heeft op 17-11-2009 kenbaar gemaakt dat Tetraned stopt met de ondersteuning van het P2000-netwerk.
Eind 2012 is een aanbesteding gestart die de volgende punten omvat :
  • Onderhoud van 1 juli 2014 tot 1 januari 2017. Hiermee wordt de dienstverlening van het onderhoud uitbesteed om daarmee de beschikbaarheid van het netwerk gedurende deze periode te garanderen. In deze fase zijn geen nieuwe functionaliteiten voorzien, het betreft hier uitsluitend de voortzetting van het huidige systeem.
  • Vernieuwing hard- en software. Hiermee wordt de vervanging gerealiseerd voor 1 januari 2017, waardoor het netwerk vanuit technisch oogpunt tot 1 januari 2025 kan blijven functioneren.
  • Onderhoud van 1 januari 2017 tot 1 januari 2025. Hiermee wordt de dienstverlening van het onderhoud uitbesteed om daarmee de beschikbaarheid van het netwerk gedurende deze periode te garanderen.
Nieuwe functionaliteiten zoals encryptie en ontvangstbevestiging kunnen in de huidige aanbesteding pas in de fase na 1 januari 2017 gerealiseerd worden. Het is op dit moment dan ook onduidelijk wat de toezegging van minister Opstelten voor gevolgen hebben voor de aanbesteding. Op 11 april zal overleg plaatsvinden tussen Brandweer Nederland (PRIM/NMKD/Vakgroep C2000) en de met de aanbesteding belaste projectleider van het ministerie.
Samen sterk in de hulpverlening!

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #575 Gepost op: 25 maart 2013, 08:16:19

Wat Live citeert zijn de harde feiten, zo staat het er nu (op papier) voor. Opstelten probeert dit in de war te gooien waardoor eigenlijk *niemand* weet wat nu exact de bedoeling is. Meer of minder kan ik er niet van maken en anderen waarschijnlijk ook niet.

G.Mans

• Forum gebruiker
Reactie #576 Gepost op: 25 maart 2013, 20:31:04
Juist! Dit is een politieke truc die veelvuldig wordt toegepast! Zoals ik al eerder zei, er verandert echt niets.

Asterix 900

• Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
Reactie #577 Gepost op: 27 maart 2013, 19:05:40
Vraag mij trouwens af of Nederland na invoering van deze censurering het enige land is waar de hulpdiensten niet langer te volgen zijn. Of dat er meer landen zijn waar de overheid de mogelijkheid om hulpdiensten te volgen aan banden heeft gelegd.

Ik denk net dat Nederland één van de weinige landen is waar er zoveel kan en mag op dat vlak.

In België is er in 2011 een omzendbrief verschenen die één en ander bepaalt inzake de alarmering, teneinde de privacy van de oproeper te beschermen. Het komt erop neer dat de aard van de interventie wél mag worden vermeld in tekstberichten (is immers géén persoonsgegeven) maar niet de straat en/of het huisnummer (kan immers redelijkerwijs wél gemakkelijk tot het identificeren van een persoonsgegeven leiden) tenzij het echt-echt noodzakelijk is om een interventie mogelijk te maken. Wanneer de alarmering echter dient om vrijwillige brandweermannen op te roepen, kunnen zij in de kazerne nog voor vertrek kennis nemen van de adresgegevens en mag het dus niet. Een OvD die daarentegen rechtstreeks van thuis uit naar de interventie vertrekt, mag dit adres dan wel ontvangen. In praktijk trekken echter veel balorige korpsen zich weinig aan van die omzendbrief en alarmeert men rustig met alles erop en eraan, tot aan de vermelding of iemand bij een zelfmoord nog aan de galg hangt of niet, toe.

Daarnaast worden alarmmonitors op internet meteen offline gehaald en wordt er vervolgd.

Per regio wordt er afgesproken wie de pers informeert (brandweer- of politievoorlichter) en dit gebeurt officieel doorgaans enige tijd na de alarmering, tenzij men zelf lucht krijgt van een incident en zelf informatie opvraagt bij de overheid. Men heeft eraan gedacht om mensen met een perskaart sneller en méér info te bezorgen doch het Grondwettelijk Hof heeft eerder al geoordeeld dat een verschil tussen iemand mét en iemand zonder perskaart discriminerend is en er dient te worden gekeken naar de aard van de arbeid en niet het statuut van ene of gene "reporter". In dat opzicht zou iedereen die rechstreeks of onrechtstreeks meewerkt aan nieuwsverspreiding die info moeten kunnen krijgen.

Rutger038

• Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
Reactie #578 Gepost op: 21 mei 2013, 16:53:49
p2kflex
10:27:39 21-05-13GROUP-1A1 Breda primair J22C Bleekstraat 11 breda
0923993MKA Veiligheidsregio Gelderland Zuid (Traumaheli Lifeliner 3 / MMT 903)
p2kflex
10:33:54 21-05-13GROUP-1geannuleerd patient is overleden

Ik was vanmorgen een beetje te kijken van deze manier van cancelen. Deze informatie vind ik niet erg.. zinvol om via P2000 te verzenden naar de pagers van de medewerkers van het MMT. Beter is via C2000 of.. alleen 'gewoon' cancelen zoals anders.

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #579 Gepost op: 21 mei 2013, 16:57:51
p2kflex
10:27:39 21-05-13GROUP-1A1 Breda primair J22C Bleekstraat 11 breda
p2kflex
10:33:54 21-05-13GROUP-1geannuleerd patient is overleden

Ik was vanmorgen een beetje te kijken van deze manier van cancelen. Deze informatie vind ik niet erg.. zinvol om via P2000 te verzenden naar de pagers van de medewerkers van het MMT. Beter is via C2000 of.. alleen 'gewoon' cancelen zoals anders.
Nee; gebeurt vaker. Alleen de term "overleden" wordt niet veel gebruikt, meestal gesuccumbeerd (of hoe je dat ook schrijft) of iets gelijks.