Mijn mening inderdaad. Maar het lijkt me juist dat de SP-vragenstellers, politici en de pers eerst eens goed weten waar ze het over hebben. Anders voer je een onzuivere diskussie. Daar kunnen alleen verkeerde 'oplossingen' uit voortkomen.
Laten wij dan de discussie ook echt zuiver houden.
Ik houd me buiten de technische discussie, maar ik kan me wel vinden in de dingen die Hunter aangeeft over het opvangen en publiceren van meldingen op internet. En ook met mijn beperkte technische kennis, besef ik dat er, in de beantwoording van de kamervragen veel onduidelijkheid, onwetendheid en onjuistheid zit. Ook wil ik niet beweren dat het een urgent probleem is.
Maar de dingen die je aangeeft als "geen probleem", zijn, in mijn ogen, niet helemaal correct
Van P2000 maken ook andere hulpdiensten gebruik. Daarbij wordt geen info verstrekt over de melders, maar worden slechts de adressen gegeven waar de hulpdiensten heen moeten.
Advies : kijk eens een tijdje naar je eigen regio op (bijvoorbeeld) http://monitor.livep2000.nl dan zie je dat er geen privacygevoelige zaken meer voorbijkomen.
Eerder heb ik al voorbeelden gegeven waaruit blijkt dat dit zeker niet altijd zo is. Of het de melder is, is niet relevant. Het gaat om het verbinden van informatie met een adres. (kom ik verderop op terug) Ik herhaal ze nog maar eens:
Zo maar een voorbeeld uit 2011, dit is de tekst van de P2000 melding:
Politie schiet verdachte huiselijk geweld neer. Bourgondiestraat Zevenbergen
Maar vergeet ook niet dat je niet in hokjes kan denken, leg P2000 meldingen van Politie en Ambulance naast elkaar en je krijgt dit:
Politie Zaanstreek Waterland:
p2kflex
09:33:52 20-03-13 | -ALPHA- | Prio 1 Steekpartij DAMMERSVEN ASSENDELFT |
0133501 | Politie Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland (PersInfo) |
Ambulance:
p2kflex
09:28:52 20-03-13 | GROUP-1 | A1 13187 ASSENDELFT Dammersven 9 |
0120187 | Ambu 13-187 (Ambulance Amsterdam) |
p2kflex
09:39:51 20-03-13 | GROUP-1 | A1 13191 ASSENDELFT Dammersven 9 |
0120191 | Ambu 13-191 (Ambulance Amsterdam) |
p2kflex
09:38:58 20-03-13 | GROUP-1 | A1 13340 ASSENDELFT Dammersven 9 |
0120340 | Rapid Responder 13-340 (Ambulance Amsterdam) |
Het gaat er nu even niet om wie het goed doet of niet, maar vanuit de overheid moet je wel naar het hele plaatje kijken...
Daarnaast kan je alle reanimatie alarmeringen ook als voorbeeld gebruiken. Zeker in regio's waar Politie, Ambulance en brandweer daarbij allemaal worden gealarmeerd.
Een serieuze meldkamer zal ook daarin geen persoonsgegevens (namen) opnemen.
Het is een misvatting om te denken dat persoonsgegevens synoniem zijn met namen. Of dat als er geen namen te zien zijn er dus geen sprake is van persoonsgegevens.
De wettelijke definitie is
persoonsgegeven: elk gegeven betreffende een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon
Een identificeerbaar persoon, wil niet zeggen dat je de naam moet weten. Het kan bijvoorbeeld ook iemand zijn die je van gezicht kent. Ook betekend het niet dat iemand identificeerbaar moet zijn voor alle Nederlanders. In het algemeen betekend het "identificeerbaar buiten familie en gezinsleven".
Om terug te komen op het adres:
Een adres is per definitie een direct persoonsgegeven, als dit te herleiden is naar een identificeerbaar persoon.
Dat zal in de meeste gevallen zo zijn, omdat iedereen wel eens ergens zijn adres op heeft gegeven. Denk bijvoorbeeld aan een sportclub waar je lid van bent, maar ook je werkgever, internet provider, etc.. Dat betekend dat je kan stellen dat een adres dus altijd een persoonsgegeven is. Of er meerdere personen op een adres wonen, maakt niet uit. Het gegeven hoeft namelijk niet altijd correct te zijn. (In het bovenstaande voorbeeld kan zelfs ik het herleiden tot een naam. Hoe, dat ga ik hier niet uitleggen.)
Het is ook een misvatting om te denken dat Privacy alleen geregeld wordt in de Wet bescherming Persoons Gegevens. Privacy is een grondrecht in het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (Artikel 8 ), en in de Nederlandse Grondwet (Artikel 10).
Deel 1 van Artikel 8 EVRM zegt:
1. Een ieder heeft het recht op respect voor zijn privé leven, zijn familie- en gezinsleven, zijn woning en zijn correspondentie.
Dit is het artikel dat de basis vormt voor veel gerechtelijke uitspraken waarbij privacy in het geding is. Al die gerechtelijke uitspraken samen vormen de jurisprudentie die uiteindelijke het wettelijk gegeven van privacy bepaald. Dat gaat dus verder dan alleen de persoonsgegevens.
(Opmerking: het betekend dus niet dat in al die rechtszaken vast is gesteld dat privacy is geschonden, of dat privacy altijd het zwaarst wegend belang is.)
Ik ga hier niet verder uitdiepen wat en wanneer er wel/niet sprake is van privacy. Dat wordt ook bepaald door de context.
Maar ik laat het aan een ieder over om bovenstaand voorbeeld te gebruiken, en te bedenken of jij je privacy aangetast zou vinden als je op dat adres woont.
Daarbij in gedachte houdend, dat het dus niet uitmaakt of je de melder bent (en het bij de buren is) of slachtoffer.