P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 265444 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Heftrucker

• Forum gebruiker
  • Geinteresseerde in P2000
Reactie #650 Gepost op: 24 mei 2013, 00:07:13
Wie zegt dat die "pottenkijkers" geen toevallige voorbijgangers zijn i.p.v. P2000 lezers?
Ik ken zat voorvallen waar de "pottenkijkers" eerst het voorval voorbij rijden om vervolgens verderop te parkeren en terug lopen.
Is dat dan meteen de schuld van P2000 sites?
Of dat het publiek toch wel afgaat op de nodige toeters die men hoort...
Is dat soms ook de schuld van P2000 sites?
Wat je ook doet met P2000, afschermen of niet, dat publiek komt toch wel!

Ik kijk hier soms wel eens bij Incidenten.
Worden complete Googlemap kaartjes in de topics gezet.
Over schending van Privacy gesproken......

Ik vind het prima hoor, ik volg P2000 puur omdat ik het mooi vindt om te zien hoe snel soms de opschaling gaat bij grotere calamiteiten.
Ik heb respect voor de hulpverleners die onderweg zijn naar een incident, vaak gaan zij naar zaken toe waar een ander liever bij weg rent.
Ik ben lid van dit forum omdat ik graag wil weten waarom de hulpverlening bepaalde beslissingen maakt.
Ik lees veel en bemoei me weinig met de inhoud.

Maar om P2000 sites nu te beschuldigen dat zij (mede)verantwoordelijk zijn van de "pottenkijkers" gaat mij iets te ver.
Ik zou daar eerder de hoeveelheid(!!) toeters die op een calamiteit toesnellen daar verantwoordelijk voor achten.
En daar zie ik geen probleem in!

Rutger038

• Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
Reactie #651 Gepost op: 24 mei 2013, 00:10:13
In Nederland hebben een aantal scholen voor journalistiek de media gehaald omdat er sprake was van diplomafraude. Dat zegt dus dat je een groot aantal kneuzen rond hebt lopen met een diploma op zak die helemaal niets kunnen.

Ze komen niet veel verder dan naar een brand gaan en controleren of de brandweer het "protocol afzetlintjes" op de juiste wijze implementeert. Daarna schrijft een nieuwsmedium een baggerstukje met een kop als "Brandweer Grubbenvorst neemt het niet zo nauw met de veiligheid". De overige media kopieren het en voeren het primaire nieuwsmedium op als bron.

Uhhh.. oke? Dat zal ik jou vakgebied ook gebeuren denk ik?

Heel soms zie ik dat soort artikelen, maar dan is er echt, maar dan ook echt iets mis gegaan.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #652 Gepost op: 24 mei 2013, 00:13:27

Ik zou daar eerder de hoeveelheid(!!) toeters die op een calamiteit toesnellen daar verantwoordelijk voor achten.

Tuurlijk, het ligt ook allemaal aan de hulpverleners dat iedereen een dagje uit beleeft aan een brand of een ongeval. Dom dat we daar nog niet zelf aan hebben gedacht. ::)

Ik denk dat we terug moeten naar de basis, waarom is P2000 in het leven geroepen? Ik meen toch om hulpdiensten snel te kunnen alarmeren, niet om iemand een leuke zondag te laten beleven aan een brand of iets dergelijks.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #653 Gepost op: 24 mei 2013, 00:15:30
Uhhh.. oke? Dat zal ik jou vakgebied ook gebeuren denk ik?

Nee

Heftrucker

• Forum gebruiker
  • Geinteresseerde in P2000
Reactie #654 Gepost op: 24 mei 2013, 00:15:44
Precies! (jammer alleen dat je het volgende regeltje niet mee quote)....
Tuurlijk, het ligt ook allemaal aan de hulpverleners dat iedereen een dagje uit beleeft aan een brand of een ongeval. Dom dat we daar nog niet zelf aan hebben gedacht. ::)

Ik denk dat we terug moeten naar de basis, waarom is P2000 in het leven geroepen? Ik meen toch om hulpdiensten snel te kunnen alarmeren, niet om iemand een leuke zondag te laten beleven aan een brand of iets dergelijks.

En daar zie ik geen probleem in!

guest8310

• Gast
Reactie #655 Gepost op: 24 mei 2013, 00:42:13
Tuurlijk, je gaat het "ramptoerisme" nooit uitroeien. Zodra de eerste rookwolken boven de daken/bomen uitstijgen of de eerste colonne Ambu's/Politie allemaal dezelfde weg indraaien komen de mensen vanzelf op de brand of het ongeval af. Dat wordt versterkt door moderne middelen als Twitter en WhattsApp/Ping. Als dat je enige motivatie is om P2000 af te schermen, kun je het wel laten.

Tuurlijk, ook vroeger had je de scannerluisteraars. Echter, dan moest je als geïnteresseerde eerst zelf de moeite nemen zo'n ding aan te schaffen en af te stellen. Dit zelfde zou in principe gelden voor een "P2000" dat alleen met pagers kan worden ontvangen. Men kan de meldingen alleen ontvangen op het moment dat je daar eerst in "geïnvesteerd" hebt. Het grote nadeel aan de huidige situatie is de verspreiding via internet. Zonder enige moeite, met het intypen van 2 karakters ("P" en "2") vult Google vanzelf aan en heb je een keur aan websites die de volledige meldingen (soms naar eigen inzicht aangevuld met uitleg over de meldingen, voertuignummers en afkortingen) aan de hele wereld beschikbaar stellen. Op Twitter levert elke zoekterm met een plaatsnaam je een keur op aan alarmmeldingen die automatisch zijn omgezet naar Tweets. Iedereen, maar dan ook iedereen wordt "doodgegooid" met die meldingen, of je er nou actief naar op zoek was of niet, je kan er tegenwoordig niet meer omheen. En dat is wezenlijk anders dan vroegâh.

Is dat dan een probleem? Ik vind van wel. Waar het vroeger slechts een paar echte geïnteresseerde bereikte, die het op dat moment hoorde, meeluisterde en eventueel misschien zelfs even ter plaatse gingen, maar de volgende dag grotendeels alles al weer vergeten waren (uitgezonderd de "spannende" incidenten die toch al de kranten halen), wordt nu alles vastgelegd en vereeuwigd op internet. Geïnteresseerd of niet, zoeken op een straat+huisnummer levert je de complete alarmeringsgeschiedenis voor dat adres op. En daar heb je wel een essentieel probleem dat je kunt oplossen: de privacy van alarmeerders kun je beter beschermen door al die publicaties van de meldingen op internet te verbieden en dat te handhaven.  Het gaat niemand wat aan dat de bewoners van de Fantasiestraat 123 te Droomstad een ambulance nodig hebben. De buurman het blok verderop niet, het 14-jarige jochie met z'n eerste fototoestel niet en "de pers" ook niet. Die laatste groep kan roepen over "controlerende functie" wat ze willen, ze hebben er niets te zoeken. Een ieder die dat wel beweert mag van mij direct worden aangevinkt met "[X] Ongeschikt".

Er spelen een hoop zaken, er moeten nog flink wat knelpunten worden aangepakt, maar een (gehandhaafd!) verbod op het publiceren van alles dat via P2000 wordt verzonden zou wat mij betreft een goede stap in de juiste richting zijn.

Wouter

• Senior gebruiker
Reactie #656 Gepost op: 24 mei 2013, 01:33:29
Tuurlijk, je gaat het "ramptoerisme" nooit uitroeien. Zodra de eerste rookwolken boven de daken/bomen uitstijgen of de eerste colonne Ambu's/Politie allemaal dezelfde weg indraaien komen de mensen vanzelf op de brand of het ongeval af. Dat wordt versterkt door moderne middelen als Twitter en WhattsApp/Ping. Als dat je enige motivatie is om P2000 af te schermen, kun je het wel laten.

Tuurlijk, ook vroeger had je de scannerluisteraars. Echter, dan moest je als geïnteresseerde eerst zelf de moeite nemen zo'n ding aan te schaffen en af te stellen. Dit zelfde zou in principe gelden voor een "P2000" dat alleen met pagers kan worden ontvangen. Men kan de meldingen alleen ontvangen op het moment dat je daar eerst in "geïnvesteerd" hebt. Het grote nadeel aan de huidige situatie is de verspreiding via internet. Zonder enige moeite, met het intypen van 2 karakters ("P" en "2") vult Google vanzelf aan en heb je een keur aan websites die de volledige meldingen (soms naar eigen inzicht aangevuld met uitleg over de meldingen, voertuignummers en afkortingen) aan de hele wereld beschikbaar stellen. Op Twitter levert elke zoekterm met een plaatsnaam je een keur op aan alarmmeldingen die automatisch zijn omgezet naar Tweets. Iedereen, maar dan ook iedereen wordt "doodgegooid" met die meldingen, of je er nou actief naar op zoek was of niet, je kan er tegenwoordig niet meer omheen. En dat is wezenlijk anders dan vroegâh.

Is dat dan een probleem? Ik vind van wel. Waar het vroeger slechts een paar echte geïnteresseerde bereikte, die het op dat moment hoorde, meeluisterde en eventueel misschien zelfs even ter plaatse gingen, maar de volgende dag grotendeels alles al weer vergeten waren (uitgezonderd de "spannende" incidenten die toch al de kranten halen), wordt nu alles vastgelegd en vereeuwigd op internet. Geïnteresseerd of niet, zoeken op een straat+huisnummer levert je de complete alarmeringsgeschiedenis voor dat adres op. En daar heb je wel een essentieel probleem dat je kunt oplossen: de privacy van alarmeerders kun je beter beschermen door al die publicaties van de meldingen op internet te verbieden en dat te handhaven.  Het gaat niemand wat aan dat de bewoners van de Fantasiestraat 123 te Droomstad een ambulance nodig hebben. De buurman het blok verderop niet, het 14-jarige jochie met z'n eerste fototoestel niet en "de pers" ook niet. Die laatste groep kan roepen over "controlerende functie" wat ze willen, ze hebben er niets te zoeken. Een ieder die dat wel beweert mag van mij direct worden aangevinkt met "[X] Ongeschikt".

Er spelen een hoop zaken, er moeten nog flink wat knelpunten worden aangepakt, maar een (gehandhaafd!) verbod op het publiceren van alles dat via P2000 wordt verzonden zou wat mij betreft een goede stap in de juiste richting zijn.

Amen. Je weet precies te verwoorden wat ik denk.  O0

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #657 Gepost op: 24 mei 2013, 07:30:56
In Nederland hebben een aantal scholen voor journalistiek de media gehaald omdat er sprake was van diplomafraude. Dat zegt dus dat je een groot aantal kneuzen rond hebt lopen met een diploma op zak die helemaal niets kunnen.

Ze komen niet veel verder dan naar een brand gaan en controleren of de brandweer het "protocol afzetlintjes" op de juiste wijze implementeert. Daarna schrijft een nieuwsmedium een baggerstukje met een kop als "Brandweer Grubbenvorst neemt het niet zo nauw met de veiligheid". De overige media kopieren het en voeren het primaire nieuwsmedium op als bron.

Voorts is de psychiatrische hulpverlening in Nederland ondermaats, daardoor lopen er veel mensen rond die helemaal niets zijn maar in de stellige overtuiging verkeren dat zij een echte journalist zijn.

Bovenstaand epistel heeft er alles van weg dat Nederland een 2e Noord-Korea zou zijn, als het aan jou zou liggen...

oma

• Senior gebruiker
Reactie #658 Gepost op: 24 mei 2013, 10:40:19
Bovenstaand epistel heeft er alles van weg dat Nederland een 2e Noord-Korea zou zijn, als het aan jou zou liggen...

Wees niet ongerust, ik heb niets met onderdrukking of inperking van mensenrechten. Ik geloof in vrijheid.

Waar ik mij wel fel tegen verzet is afkaveling van onderwijs, onzinning gebruik van belastinggeld en falend beleid.

De diplomafraude, met name bij meerdere opleidingen journalistiek, is niet in Noord Korea gebeurd maar gewoon in Nederland.

Terug naar het onderwerp van deze discussie; Als journalistiek niet je hoofdkomen is moet je ook niet beweren dat je journalist bent zoals een groot deel van de forumleden doet. Je bent dan gewoon een burger die vreselijk baalt dat ze hun hobby kwijt raken. Als deze mensen hier met stelligheid gaan beweren dat het hun persvrijheid aantast of dat ze worden gehinderd bij hun controlerende taak grenst dat aan stoornissen die keurig beschreven staan in de DSM-IV.

Op dit forum krijg je de indruk dat er een groot aantal journalisten aanwezig is. Echter beperken deze mensen zich uitsluitend tot een P-2000 melding en een foto posten van een brand of ongeval. Op dit forum worden elders regelmatig met onderwerpen besproken die de zorg of hulpverlening raken, waarbij evident is dat er sprake is van falend toezicht, slechte of onuitvoerbare regelgeving. Het is mij nog nooit opgevallen dat de "journalisten" deze complexe problematiek signaleren, oppakken, een journalistiek onderzoek instellen en publiceren. Ergo, als de controlerende taak zich beperkt tot het kijken hoe de brandweer een scooter uit de sloot haalt zegt het iets over de kwaliteit en niveau van de "(pseudo)- journalistiek" in Nederland.

p.s. Hulde voor het bovenstaande bericht van forumlid Rhonus.

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #659 Gepost op: 24 mei 2013, 11:32:15
Het is denk ik al vaak genoeg naar boven gekomen in dit topic, maar het is en blijft een combinatie van een falende overheid en een ontwikkeling in de techniek (social media, internet).

Als de overheid vanaf het begin gehandhaafd had op de wetgeving dan waren er nu al veel minder 'problemen' geweest. Dan kunnen de hulpverleners in dit topic nog zo hard roepen dat het allemaal de schuld van de pers is en van de hobbyfotograafjes, maar in beginsel is de overheid (en dus ook de meldkamer) zelf verantwoordelijk voor haar eigen netwerk en berichtenverkeer. Sommige veiligheidsregio's zijn zich zeer bewust van deze situatie en alarmeren ambulances niet via P2000. Andere regio's wel en dat is hun keuze. Dan moet je in beginsel niet de schuld gaan leggen bij de 'onfatsoenlijke' pers.

Gaat het dichtgooien van P2000 het probleem met de ramptoeristen oplossen? Nee, absoluut niet. Zoals eerder aangegeven, het grootste gedeelte van de 'pottenkijkers' zijn de buurtbewoners, toevallige passanten etc. Dat handjevol fotografen dat bij een middelgroot incident staan, zijn voor de hulpdiensten vaak een peanut en oninteressant qua aantal. Het is belangrijker om de onwetende, vervelende en gestreste buurtbewoners en passanten buiten het incident te houden.

Wat mij verder op valt is dat er toch erg vaak sprake is van een soort van allergische reactie bij sommigen als het om de pers gaat. Slechte ervaringen in het verleden? Toch vreemd dat er maar weinig hulpverleners zijn hier in de regio bijvoorbeeld die slechte ervaringen hebben met de media. Of is dat het verschil tussen de grote stad (Randstad) en de provincie?

@ 024: Het is logisch dat journalisten de complexe medische en technische discussies op dit forum niet volgen. Immers, kennis moet je opdoen en dat kost in veel gevallen veel geld. Bij ernstige misstanden werkt het bij de journalistiek vaak anders. In veel gevallen zal er sprake zijn van een klokkenluider, dan dat de journalisten zelf in moeilijk vakgebied iets ontdekken. Dat je daarmee gelijk probeert de lokale media onderuit te halen is naar mijn idee gewoon wild om je heen slaan in de hoop punten te scoren. Het verschil tussen een misstand in medische wereld en het vastleggen van een zoveelste ongeval op een gevaarlijk kruispunt zijn twee aparte dingen en naar mijn mening ook totaal niet met elkaar te vergelijken. We praten hier ook daadwerkelijk over twee verschillende niveau's van journalistiek, maar beide kunnen ze levens redden, direct of indirect.

Citaat
Als journalistiek niet je hoofdinkomen is moet je ook niet beweren dat je journalist bent zoals een groot deel van de forumleden doet.
Je hoofdinkomen verdienen als journalist is in deze tijden van grote bezuinigingen haast onmogelijk. Landelijk is er nog wel een potje te breken, regionaal wordt er nu ook flink bezuinigd en lokaal is er bijna helemaal geen cent meer te makken. Moet je de bevolking dan maar niet meer informeren over incidenten, omdat je op vrijwillige basis 'journalistiek' bedrijft en dat schijnbaar niet kan? Is een brandweerman die vrijwillig zijn werk doet opeens zijn titel ook niet meer waardig, omdat hij geen beroeps kan worden vanwege geldgebrek?

De (falende) overheid en de hulpdiensten moeten eerst maar eens kijken hoe ze het probleem zelf kunnen oplossen.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon