P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 265248 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #70 Gepost op: 26 juli 2008, 00:17:34
Laatst een automatische melding bij een school hier in de buurt. Je moet eens zien hoe snel en hoeveel kinderen binnen een tweetal minuten aanwezig waren. En die liepen echt niet met een pieper maar waren gewoon buiten aan het spelen. De enige die je er mee benadeelt zijn de persfotografen. Als je daarmee goede afspraken maakt kan het erg goed gaan hoor :)

Niet geformaliseerd maar we werken wel degelijk goed samen  :)


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #71 Gepost op: 26 juli 2008, 10:13:27
Laatst een automatische melding bij een school hier in de buurt. Je moet eens zien hoe snel en hoeveel kinderen binnen een tweetal minuten aanwezig waren. En die liepen echt niet met een pieper maar waren gewoon buiten aan het spelen. De enige die je er mee benadeelt zijn de persfotografen. Als je daarmee goede afspraken maakt kan het erg goed gaan hoor :)

Gelukkig hebben we in mijn regio (en die van Glenn2) niet echt veel last van dit soort figuren. 9 van de 10 fotografen die er zijn weten gewoon hoe het hoort en houden zich aan de regels, zolang dat goed gaat is er m.i. niet zo veel aan de hand, en dat merk je hier ook weer terug bij de hulpdiensten zelf.

Het korter maken van P2000 meldingen schiet je denk ik ook niet zoveel mee op. De personen die je er alleen maar mee hebt is de pers, en zeg dat dat bij een "grote" melding max. 10 "man" is......nou wat heb je er dan mee gewonnen? Wel 10 "koppen" minder?... De rest van het publiek (veelal omwonden/passanten, maar óók brandweermannen in vrije tijd (soms een heleboel)) blijven toch wel komen, die lopen echt niet met een piepertje rond...

Ik ben nog steeds van mening dat goede onderlinge afspraken en je houden aan de regels (elke fotograaf weet heus wel hoe het wel en niet moet) al een hele hoop scheelt.  :)

Grt. Jeroen


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #72 Gepost op: 26 juli 2008, 10:32:02
Hier in Apeldoorn valt het ook erg mee met de overlast. Daarbij komt nog dat het hier een regel is dat als je brand hebt binnen je eigen verzorgingsgebied (dus niet voor bijstand aan een ander korps) je met eigen vervoer naar het brandadres mag komen als je de tas gemist hebt. Dit om de vrijwilligers gemotiveerd te houden. Wordt dan wel heel lastig voor die mensen om te zien waar ze heen moeten.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #73 Gepost op: 26 juli 2008, 11:31:57
Hier in Apeldoorn valt het ook erg mee met de overlast. Daarbij komt nog dat het hier een regel is dat als je brand hebt binnen je eigen verzorgingsgebied (dus niet voor bijstand aan een ander korps) je met eigen vervoer naar het brandadres mag komen als je de tas gemist hebt. Dit om de vrijwilligers gemotiveerd te houden. Wordt dan wel heel lastig voor die mensen om te zien waar ze heen moeten.

Ik dacht dat dat juist een van de punten was waar brandweer Nederland vanaf wilde ivm onoverzichtelijkheid wie er nu wel en niet aanwezig zijn?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #74 Gepost op: 26 juli 2008, 11:43:11
Ik dacht dat dat juist een van de punten was waar brandweer Nederland vanaf wilde ivm onoverzichtelijkheid wie er nu wel en niet aanwezig zijn?

Harderwijk...  :-X :-X


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #75 Gepost op: 26 juli 2008, 11:53:14
Hier in Apeldoorn valt het ook erg mee met de overlast. Daarbij komt nog dat het hier een regel is dat als je brand hebt binnen je eigen verzorgingsgebied (dus niet voor bijstand aan een ander korps) je met eigen vervoer naar het brandadres mag komen als je de tas gemist hebt. Dit om de vrijwilligers gemotiveerd te houden. Wordt dan wel heel lastig voor die mensen om te zien waar ze heen moeten.

Dat lijkt me juist gevaarlijk. Ik denk dat de meeste vrijwilligers aardig doorrijden op weg naar het brandadres met eigen vervoer.
Hoe gaat dat eigelijk verder in z'n werk? Moet je dan ter plaatse inmelden bij de bevelvoerder?


Jos v L

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #76 Gepost op: 26 juli 2008, 12:22:52
Volgens mij valt het allemaal wel mee, of er nu publiek staat of mensen die foto's maken. Beiden staan op geruime afstand dus last is iets anders.......volgens mij gaat het er meer om dat er mensen zijn die op de gevoelige plaat vast gelegd worden en dit niet aan staat.



Dat valt dus tegen.

Bij de ambu waren het net de standaard A1 ritten alwaar diverse fotgraafjes bij aanwezig waren. Reanimatie etc. Daarbij is, als je geluk hebt is hooguit 1 politie eenheid aanwezig. Deze filmpjes kwamen op youtube en de foto's werden massaal verzonden naar vrienden en kennissen. Beetje trofee dus.

En bij de grotere inzetten?
Ik wil de mannen en de vrouwen van de politie niet afvallen, maar iedere Jan doedel met een zelfgemaakt pasje wordt bijna doorgelaten omdat ''het wel zal kloppen''
Op de een of andere manier krijgen ze het niet uniform rond om te weten wat een PPK is.

En het verhaal van de vrijwilligers die nakomen is hier niet toegestaan. 6 man op de TS en verder niks. Als de BEV assistentie nodig heeft wordt er gewoon opgeschaald volgens procedure. Daarnaast is het voor de jeugdleden niet toegestaan om ramptoerist te spelen bij een incident.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Reactie #77 Gepost op: 26 juli 2008, 12:44:54
P2000 kan misschien ook op een of andere manier van pas komen door vrijwilligers met een EHBO diploma te alarmeren die vlakbij een incident wonen en dus sneller ter plaatse kunnen zijn dan een ambulance.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #78 Gepost op: 26 juli 2008, 12:56:48
Dat valt dus tegen.

Bij de ambu waren het net de standaard A1 ritten alwaar diverse fotgraafjes bij aanwezig waren. Reanimatie etc. Daarbij is, als je geluk hebt is hooguit 1 politie eenheid aanwezig. Deze filmpjes kwamen op youtube en de foto's werden massaal verzonden naar vrienden en kennissen. Beetje trofee dus.


Uit ervaring in deze en een buurregio is gebleken dat dit meestal "fotograafjes" zijn die nog niet echt weten waar ze mee bezig zijn, en dus in hun ogen op dat moment niks verkeerd doen. Het helpt erg goed (zeker bij de wat jongere fotograafjes) om ze hier gewoon op aan te spreken, is toch niks mis mee? (meestal hoor je van verschillende hulpverleners dat ze zich aan dit soort figuren ergeren maar spreken ze de personen er nooit op aan...)

Uit een buurregio hier weet ik dat er ook een "fotograafJE" was die alle ambumeldingen af fietste die voorbij kwamen op P2000 en daar ook foto's ging staan maken. Hij is hier 1x goed op aangesproken door iemand van de Ambulance, en nu zie je hem nooit meer... (lijkt mij een goed voorbeeld)

Grt. Jeroen


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #79 Gepost op: 26 juli 2008, 14:15:08
Dat lijkt me juist gevaarlijk. Ik denk dat de meeste vrijwilligers aardig doorrijden op weg naar het brandadres met eigen vervoer.
Hoe gaat dat eigelijk verder in z'n werk? Moet je dan ter plaatse inmelden bij de bevelvoerder?

Het is de bedoeling dat die personen bij de tas blijven. Mochten ze ingezet worden dan komt de bevelvoerder ze wel halen.