P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 265412 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

guest8310

  • Gast
Reactie #720 Gepost op: 24 mei 2013, 18:30:25
Klopt, nog niet bij na gedacht. Alleen bij een medische inzet vind ik het niet gepast dat deze gegevens op internet verschijnen. Daarnaast hebben medische inzetten geen enkele reden om aandacht te krijgen van de 'pers'.
Jouw "collega" denkt daar anders heel verschillend over. Die vindt het volkomen legitiem en logisch dat een regionaal dagblad op hun site een "artikel" weidt aan een traumaheli die land in een bepaalde straat of een wordt gealarmeerd naar een sporthal. Hij is van mening dat het goed is dat zei dit voor ons publiceren zodat we weten dat die traumaheli daar op dat grasveld staat voor een medische inzet. Mensen zouden geholpen zijn met deze informatie als ze op zoek zouden zijn naar informatie rondom hun waarneming dat die heli en busjes (wit/geel) daar staan.
Alsof er een andere reden is voor een traumaheli op een grasveld. Misschien kwamen ze wel bij familie op de koffie? De voorbeelden dropen af van P2000 journalistiek, bieden geen toegevoegde waarde en zijn geschreven zonder gehinderd te zijn door enige kennis.

Het getuigd voor mij van een tekort aan zelf-kritisch vermogen van "die pers" en ik vind het een probleem in combinatie met de bijbehorende meldingen die openbaar op internet je overspoelen. Iets met een balk, splinter en een oog.


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #721 Gepost op: 24 mei 2013, 18:37:37
Jouw "collega" denkt daar anders heel verschillend over. Die vindt het volkomen legitiem en logisch dat een regionaal dagblad op hun site een "artikel" weidt aan een traumaheli die land in een bepaalde straat of een wordt gealarmeerd naar een sporthal. Hij is van mening dat het goed is dat zei dit voor ons publiceren zodat we weten dat die traumaheli daar op dat grasveld staat voor een medische inzet. Mensen zouden geholpen zijn met deze informatie als ze op zoek zouden zijn naar informatie rondom hun waarneming dat die heli en busjes (wit/geel) daar staan.
Alsof er een andere reden is voor een traumaheli op een grasveld. Misschien kwamen ze wel bij familie op de koffie? De voorbeelden dropen af van P2000 journalistiek, bieden geen toegevoegde waarde en zijn geschreven zonder gehinderd te zijn door enige kennis.

Het getuigd voor mij van een tekort aan zelf-kritisch vermogen van "die pers" en ik vind het een probleem in combinatie met de bijbehorende meldingen die openbaar op internet je overspoelen. Iets met een balk, splinter en een oog.

Ik zou wel ter plaatse gegaan bij een melding voor het MMT (ook al staat er gezondheid in de P2000 melding). Puur omdat de P2000 niet altijd betrouwbaar is en het wel degelijk kan gaan om een bedrijfsongeval oid.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #722 Gepost op: 24 mei 2013, 18:40:21
Het noemen van een adres in een alarmering is geen schending van de privacy, anders zou het strafbaar zijn en zou het telefoonboek niet bestaan. Volgens mij willen wij Roomser zijn dan de paus.

Dat weet ik nog zo niet!

Een term als "privacy" bestaat juridisch niet maar als je de Nederlandse wetgeving er bijhaalt, zie ik toch enkele ernstige problemen:

Citaat van: Wet van 6 juli 2000, houdende regels inzake de bescherming van persoonsgegevens (Wet bescherming persoonsgegevens)
Artikel 11

1.Persoonsgegevens worden slechts verwerkt voor zover zij, gelet op de doeleinden waarvoor zij worden verzameld of vervolgens worden verwerkt, toereikend, ter zake dienend en niet bovenmatig zijn.

Het is dus maar de vraag of het niet bovenmatig is om alle gegevens zo maar te verwerken via een P2000-netwerk (dat zo lek als een zeef is) als je tegelijk ook beschikt over andere communicatiemiddelen zoals C2000 (SDS-berichten en spraak) waarbij zeker dat laatste er voor zorgt dat de communicatie mét die gegevens incluis niet ten eeuwigen dage wordt bewaard.

Ik zie ook veel problemen in artikel 13:

Citaat van: Wet van 6 juli 2000, houdende regels inzake de bescherming van persoonsgegevens (Wet bescherming persoonsgegevens)
Artikel 13

De verantwoordelijke legt passende technische en organisatorische maatregelen ten uitvoer om persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking. Deze maatregelen garanderen, rekening houdend met de stand van de techniek en de kosten van de tenuitvoerlegging, een passend beveiligingsniveau gelet op de risico's die de verwerking en de aard van te beschermen gegevens met zich meebrengen. De maatregelen zijn er mede op gericht onnodige verzameling en verdere verwerking van persoonsgegevens te voorkomen.

Als je P2000 tegen dit licht houdt, is het gewoon een onvoldoende over de hele lijn. Het beveiligingsniveau is totaal afwezig en het verzenden van alarmberichten zonder specifieke gegevens gaat die boel natuurlijk ook niet opeens duurder maken.


guest8310

  • Gast
Reactie #723 Gepost op: 24 mei 2013, 18:42:12
Ik zou wel ter plaatse gegaan bij een melding voor het MMT (ook al staat er gezondheid in de P2000 melding). Puur omdat de P2000 niet altijd betrouwbaar is en het wel degelijk kan gaan om een bedrijfsongeval oid.
Kun jij mij naar aanleiding van bovenstaande citaat en deze quote:
[...]Daarnaast hebben medische inzetten geen enkele reden om aandacht te krijgen van de 'pers'.
[...]
uitleggen wat er niet-medisch is aan een inzet van een Mobiel Medisch Team?


guest8310

  • Gast
Reactie #724 Gepost op: 24 mei 2013, 18:49:44
[...]
Als je P2000 tegen dit licht houdt, is het gewoon een onvoldoende over de hele lijn. Het beveiligingsniveau is totaal afwezig en het verzenden van alarmberichten zonder specifieke gegevens gaat die boel natuurlijk ook niet opeens duurder maken.
Vooropgesteld:
- Ik ben ook van mening dat adresgegevens in een alarmering privacygevoelige informatie is;
- Ik ben het (zoals eerder gezegd) volledig met je eens dat de overheid daarin tekort is geschoten in het "beveiligen" van deze informatie;

Maar dan: Het verzenden van die berichten zonder die adresgegevens is natuurlijk inderdaad niet duurder. Echter levert dit wel weer "problemen" op in de alarmering van de eenheden (voornamelijk sterk het geval bij vrijwillige brandweer). Om deze problemen vervolgens weer op te lossen, moet er wél geïnvesteerd worden in systemen om het "gat" weer op te vangen. En dat terwijl je al een prima, betrouwbaar systeem ervoor hebt. Alleen zijn we te laks geweest om dit meteen goed te beschermen...


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #725 Gepost op: 24 mei 2013, 18:57:37
Het verzenden van die berichten zonder die adresgegevens is natuurlijk inderdaad niet duurder. Echter levert dit wel weer "problemen" op in de alarmering van de eenheden (voornamelijk sterk het geval bij vrijwillige brandweer). Om deze problemen vervolgens weer op te lossen, moet er wél geïnvesteerd worden in systemen om het "gat" weer op te vangen.

Dit denk ik nou niet. Er zijn heel wat praktische oplossingen die aan dit probleem een mouw kunnen passen:

- de adresgegevens worden pas in de kazerne medegedeeld (eventueel via lichtkranten die niet draadloos worden aangestuurd en die zijn verbonden met de ICT van de radiokamer)
- de adresgegevens worden via C2000 verstuurd naar de MDT in het voertuig of de display van de boordradio
- het aanmelden van de wagens gebeurt via spraak (desnoods in een aparte gespreksgroep) waarbij ook de gegevens worden medegedeeld


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #726 Gepost op: 24 mei 2013, 19:01:46
Kun jij mij naar aanleiding van bovenstaande citaat en deze quote:uitleggen wat er niet-medisch is aan een inzet van een Mobiel Medisch Team?

Sorry, maar moet ik dat dat gaan uitzeggen..  :(


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #727 Gepost op: 24 mei 2013, 19:04:02
Dit denk ik nou niet. Er zijn heel wat praktische oplossingen die aan dit probleem een mouw kunnen passen:

- de adresgegevens worden pas in de kazerne medegedeeld (eventueel via lichtkranten die niet draadloos worden aangestuurd en die zijn verbonden met de ICT van de radiokamer)
- de adresgegevens worden via C2000 verstuurd naar de MDT in het voertuig of de display van de boordradio
- het aanmelden van de wagens gebeurt via spraak (desnoods in een aparte gespreksgroep) waarbij ook de gegevens worden medegedeeld

Het gaat er vooral om dat de opgeroepen mensen weten waar ze straks heen moeten. Er zijn ook situaties waarin mensen met pieperdienst direct naar een incidentlocatie of steunpunt in de buurt rijden, dan moeten ze wel weten waar ze moeten zijn...


guest8310

  • Gast
Reactie #728 Gepost op: 24 mei 2013, 19:16:33
Dit denk ik nou niet. Er zijn heel wat praktische oplossingen die aan dit probleem een mouw kunnen passen:

- de adresgegevens worden pas in de kazerne medegedeeld (eventueel via lichtkranten die niet draadloos worden aangestuurd en die zijn verbonden met de ICT van de radiokamer)
Radio-kamer is geen bekende term voor mij, maar wij hebben niet een rechtstreeks lijntje met de meldkamer die een lichtkrant niet-draadloos zou kunnen aansturen. Hiervoor moet dus nieuwe infrastructuur worden aangelegd.

- de adresgegevens worden via C2000 verstuurd naar de MDT in het voertuig of de display van de boordradio
Wij hebben voertuigen die niet allemaal zijn uitgerust met een MDT of andere mogelijkheden voor de meldkamer om via een verbinding gegevens in een systeem te plaatsen. Er zou dus geïnvesteerd moeten worden in het uitrusten van alle voertuigen met een MDT.
Daarnaast is de dekking van het netwerk dat de MDT's vult met informatie niet zodanig dat het "inschieten" van deze informatie met dezelfde zekerheid gebeurd als P2000 alarmeringen. Regelmatig treffen wij een leeg MDT aan in onze TS.

- het aanmelden van de wagens gebeurt via spraak (desnoods in een aparte gespreksgroep) waarbij ook de gegevens worden medegedeeld
Bij grotere/meerdere incidenten kan dat inmelden soms lang duren. Voorbeeld: Onze HV was laatst als eerste BW-eenheid ter plaatse en kon bij het eerste contact met de centralist direct melden "ter plaatse". MDT beschikt dat voertuig niet over en de enige reden van het ter plaatse kunnen komen van dat voertuig was dus de informatie uit de P2000 melding.


guest8310

  • Gast
Reactie #729 Gepost op: 24 mei 2013, 19:18:03
Sorry, maar moet ik dat dat gaan uitzeggen..  :(
Ja, dat vraag ik toch?

Jij geeft aan dat pers geen interesse zou hebben in medische meldingen, maar je geeft wel aan dat je naar inzetten van een MMT gaat.
Dan vraag ik mij af wat er niet-medisch is aan een MMT-inzet. Anders zou jij er als pers toch helemaal geen interesse in moeten hebben conform je eigen citaat....