Dat begrijp ik maar hoe gaat de centralist dan weten dat de melding werd ontvangen én gelezen en dat de correcte hulpverleners onderweg zijn? Er moet toch feedback worden gegeven door de ontvanger? Bij gebrek aan pagers die dit kunnen (behoudens blijkbaar enkele proefprojecten), zal dit toch nog altijd radiofonisch of desnoods per mobieltje gebeuren? Kortom, er moet toch ergens spraakcontact zijn en op dat ogenblik kan er toch perfect bijkomende info worden gecommuniceerd?
De bevestiging van het verzenden van de melding (en dus in theorie het ontvangen door de eenheden) gebeurd middels de monitorcode, de centralist kan op een lichtkrant zien dat dáár de melding is ontvangen, DUS ook bij de vrijwilligers, mits ze zich binnen Nederland bevinden en de pagers aan staan.
De eerste échte bevestiging is middels de statusmelding "uitruk" en de daaropvolgende aanvraag tot spraakcontact die de eenheid geeft op het moment dat zij compleet zijn en dus daadwerkelijk vertrekken. Dan zouden ze in principe dus, mits voorzien van adres, gelijk ook al richting het incident kunnen rijden. Laten we er van uit gaan dat dat gemiddeld dus zo'n 3-4 minuten duurt tussen moment van het versturen van het alarm en de daadwerkelijke uitruk en dus bevestiging van de eenheid. (Ambu's en beroepskorpsen in NL daargelaten, die zijn uiteraard sneller en eventueel wel voorzien van porto "op de man" die dus direct info kunnen uitvragen.)
Kunnen jullie op de boordradio of zelfs portofoon geen SDS'en ontvangen?
Jawel, er kunnen inderdaad berichten worden verzonden tussen meldkamer en randapparaten (Mobilofoons/Portofoons) Dit is in NL echter geen gebruikelijke werkwijze om daarmee adres- en incidentgegevens uit te wisselen. Zou een optie kunnen zijn, waarbij men wel zal moeten worden aangeleerd om die berichten te kunnen lezen. Die vaardigheid is er op dit moment bij veel korpsen niet.
In die gevallen kan je dan toch spraakcontact maken met de meldkamer? De verschillende communicatiemodi dienen elkaar zo goed mogelijk aan te vullen, het mag geen OF-OF verhaal zijn. Toch?
Uiteraard, dat kan via spraakcontact. Maar dan heb je dus wel het risico op vertraging, zoals ook in mijn voorbeeld geschetst. Men kan pas contact maken zodra zij bij het voertuig zijn, vrijwilligers hebben geen C2000 mee naar huis. Doordat er nu locatiegegevens worden meegestuurd met de alarmering, kan men dus al de juiste kant oprijden. Ook zonder dat er reeds contact is met de centralist die wellicht ook nog bezig is met andere incidenten/eenheden.
Ik moet zeggen dat ik sterk verbaasd ben dit te moeten lezen. Wat is er gebeurd met de statusmeldingen? Melding met info als SDS op mobilofoon, statusmelding voor vertrek en voor aankomst ter plaatse en één voertuig van de colonne die nog eens via de spraak inmeldt en bevestiging van het alarm krijgt zodat iedereen het heeft gehoord. Lijkt mij kwestie van rond de tafel gaan zitten en een procedure opstellen?
Zoals gezegd, SDS wordt niet functioneel gebruikt. De statusmeldingen komen automatisch door en worden door de systemen verwerkt. De centralist kan dus zien dat met "uitgerukt" of "Ter plaatse" is. Daar hoeft hij/zij verder niets meer mee te doen. In colonne rijden is niet altijd sprake van, de voertuigen kunnen makkelijk vanuit verschillende korpsen/plaatsen/kazerne's vertrekken. Dat betekend dus ook dat dat niet altijd gelijktijdig is.
Zoals in mijn voorbeeld, kreeg de HV bemanning pas spraakcontact met de meldkamer toen zij reeds nagenoeg ter plaatse waren. De centralist was tot dat moment bezig met contact met de aanrijdende TS, die vanaf een andere kazerne uitrukte en iets eerder was met de aanvraag tot spraakcontact. Men kreeg dus wel bepaalde informatie over het incident mee vanuit het gesprek tussen MK en de TS, wist dus wel wat ze ongeveer te wachten stond, maar het echte contact was nagenoeg gelijktijdig met het daadwerkelijk ter plaatse komen bij het incident. Nu konden zij meeluisteren, bij een tweede incident kan een centralist wellicht ook niet direct reageren, en kan ook niet meegeluisterd worden met andere eenheden. Doordat de locatie in het alarmbericht op de pager staat, kan de eenheid direct de juiste kant oprijden terwijl het contact met de meldkamer wordt gelegd. Hier zit dus directe tijdwinst in.
Aldus het lesje Nederlands gebruik C2000/P2000 voor onze Belgische collega's