P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 265664 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #750 Gepost op: 25 mei 2013, 14:47:30
Zouden de media dat durven te melden? Ze peuteren dan rechtstreeks aan hun eigen bron van "inkomsten". ^-^
Nee, dan houden de 'controlerende' persdiensten ineens de kaken op elkaar ;)...

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #751 Gepost op: 25 mei 2013, 15:25:29
De landelijke media hebben deze week ook het voornemen van een bedrijf om geanonimiseerde pinpas gegevens te verkopen de wereld in geholpen. Het gaat om gegevens die niet op individuele burgers is te herleiden, de gegevens worden geaggregeerd op postcodegebied.

Naar mijn bescheiden mening raakte ons landje aardig in rep en roer. Ik zou wel eens willen weten wat de mensen in ons land vinden als de media met dezelfde grote koppen iedereen duidelijk maakt dat je hele adres op internet staat zodra je een hartsstilstand krijgt.

Dat is verscheidene malen in de media geweest in de afgelopen jaren.
Dat leidde uiteindelijk tot kamervragen in 2012,  waarbij de minister aangaf dat dit inderdaad ongewenst is en er een oplossing gezocht gaat worden. Dat was weer de aanleiding om dit topic te openen..

Als je wil kan ik later de betreffende media berichten quoten...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #752 Gepost op: 25 mei 2013, 15:47:16
Maar wat is er nou zo erg aan dat bij mij de ambu/brw/pol voor de deur staat en het op internet te zien is? Mijn buren hebben ogen op de meest ondenkbare plekken dus iedereen komt het toch wel te weten. Ga ik dood staat het in de eerstvolgende editie van het Lokale Suffertje. Zit ik klem in de auto, dan zit ik klem in de auto en bestaat de kans dat de (fotograferende) pers erop af komt. Nou, pech dan.

Op dit vlak weet men alles van elkaar. Met of zonder p2000.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #753 Gepost op: 25 mei 2013, 15:52:32
Maar wat is er nou zo erg aan dat bij mij de ambu/brw/pol voor de deur staat en het op internet te zien is? Mijn buren hebben ogen op de meest ondenkbare plekken dus iedereen komt het toch wel te weten. Ga ik dood staat het in de eerstvolgende editie van het Lokale Suffertje. Zit ik klem in de auto, dan zit ik klem in de auto en bestaat de kans dat de (fotograferende) pers erop af komt. Nou, pech dan.

Heb je zelf wel eens een melding voorbij zien komen die betrekking heeft op je eigen persoonlijke omgeving? Dat is niet bepaald prettig kan ik je vertellen....

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #754 Gepost op: 25 mei 2013, 15:57:45
Heb je zelf wel eens een melding voorbij zien komen die betrekking heeft op je eigen persoonlijke omgeving? Dat is niet bepaald prettig kan ik je vertellen....
Sterker nog, ik ben zelf meerdere malen het middelpunt geweest. Wat gebroken, een keer de helft van mijn bloed verloren.... En dat op een klein dorp. Men praat er nog over. Nou en?

zwelgje

• Senior gebruiker
Reactie #755 Gepost op: 25 mei 2013, 16:32:29

Met alle respect, maar nu draai je de boel om. Ik hoef niet te bewijzen "wat er zo erg is", ik heb er gewoon recht op dat mijn adres in een melding niet voor iedereen te zien is.

Iedereen heeft namelijk recht op privacy. Dat recht beschermt je persoonlijke levenssfeer, en vrijwaart het van inmening door anderen. Dit is een ethisch uitgangspunt, wat in Europa is vertaald naar artikel 8 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens:

Citaat
Artikel 8 – Recht op eerbiediging van privé familie- en gezinsleven

1. Een ieder heeft het recht op respect voor zijn privé leven, zijn familie- en gezinsleven, zijn woning en zijn correspondentie.

2. Geen inmenging van enig openbaar gezag is toegestaan in de uitoefening van dit recht, dan voor zover bij wet is voorzien en in een democratische samenleving noodzakelijk is in het belang van de nationale veiligheid, de openbare veiligheid of het economisch welzijn van het land, het voorkomen van wanordelijkheden en strafbare feiten, de bescherming van de gezondheid of de goede zeden of voor de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen

Een woning wordt dus normaal gezien als een privé omgeving. Dat betekend ook dat gebeurtenissen die zich afspelen binnen die woning (of op het afgescheiden privé terrein), per definitie privé zijn. Zelfs als die gebeurtenis iets is waar een hulpdienst bij betrokken is. (Ik laat wettelijke uitzonderingen voor opsporing en handhaving er even buiten.)

Het gaat er dus niet om "of het erg is", maar gewoon om een burgerrecht dat gewaarborgd dient te worden.
Prima dat jij dit recht niet uitoefent, maar dat wil niet zeggen dat anderen zich hiervoor moeten verantwoorden om dat recht wel te claimen....

Dat buurtbewoners en passanten hier wel iets van kunnen zien, is onvermijdelijk omdat je dit bijna niet kan voorkomen zonder hun rechten aan te tasten.
Daarnaast is er extra wetgeving over internet, omdat de impact van privé gegevens vele malen groter is. Het is zichtbaar voor iedereen op Internet, blijft maanden, zo niet jaren zichtbaar, etc..

oma

• Senior gebruiker
Reactie #756 Gepost op: 25 mei 2013, 16:48:15
Met alle respect, maar nu draai je de boel om. Ik hoef niet te bewijzen "wat er zo erg is", ik heb er gewoon recht op dat mijn adres in een melding niet voor iedereen te zien is.

Momenteel is het zo dat je adres voor iedereen tot in de lengte van dagen te zien zal blijven op internet, inclusief een prachtige foto van je huis (of je voormalige woning indien de bewoner is gaan hemelen). Tot voor kort had ik ook geen idee hoe ernstig dit probleem is, een forumlid stuurde mij een PM met een link. Deze link zal ik delen, in de hoop dat veel meer mensen de omvang van het probleem beseffen.

http://www.oozo.nl/hulpdiensten/nijmegen/categorie/reanimatie

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #757 Gepost op: 25 mei 2013, 17:02:21
Momenteel is het zo dat je adres voor iedereen tot in de lengte van dagen te zien zal blijven op internet, inclusief een prachtige foto van je huis (of je voormalige woning indien de bewoner is gaan hemelen). Tot voor kort had ik ook geen idee hoe ernstig dit probleem is, een forumlid stuurde mij een PM met een link. Deze link zal ik delen, in de hoop dat veel meer mensen de omvang van het probleem beseffen.

Ik werd er al niet blij van en nu nog minder :'(

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #758 Gepost op: 25 mei 2013, 17:13:28
Ik werd er al niet blij van en nu nog minder :'(

RemRoof
En liet 024 maar 1 voorbeeld zien, maar zo kan je in lengte van jaren te zien dat je huis uitgebrand is. ::)

zwelgje

• Senior gebruiker
Reactie #759 Gepost op: 25 mei 2013, 17:42:17

Het is ook een veel groter probleem dan veel mensen zich op dit forum beseffen, of media zich beseft hebben.
Er zijn veel meer mogelijkheden op Internet om dit soort gegevens op te zoeken, en als je P2000 meldingen, nieuwswebsites en fotosites naast elkaar legt heb je soms al bijna een persoonlijk dossier. En als je wat geavanceerdere zoekmachines dan Google gebruikt gaat de privacy inbreuk nog veel verder.

Helaas vond het CBP dit in het verleden niet zo urgent, en als enkele burger sta je dan niet zo sterk, is mijn ervaring.