Maar wat is er nou zo erg aan dat bij mij de ambu/brw/pol voor de deur staat en het op internet te zien is? Mijn buren hebben ogen op de meest ondenkbare plekken dus iedereen komt het toch wel te weten. Ga ik dood staat het in de eerstvolgende editie van het Lokale Suffertje. Zit ik klem in de auto, dan zit ik klem in de auto en bestaat de kans dat de (fotograferende) pers erop af komt. Nou, pech dan.
Op dit vlak weet men alles van elkaar. Met of zonder p2000.
Met alle respect, maar nu draai je de boel om. Ik hoef niet te bewijzen "wat er zo erg is", ik heb er gewoon recht op dat mijn adres in een melding niet voor iedereen te zien is.
Iedereen heeft namelijk
recht op privacy. Dat recht beschermt je persoonlijke levenssfeer, en vrijwaart het van inmening door anderen. Dit is een ethisch uitgangspunt, wat in Europa is vertaald naar artikel 8 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens:
Artikel 8 – Recht op eerbiediging van privé familie- en gezinsleven
1. Een ieder heeft het recht op respect voor zijn privé leven, zijn familie- en gezinsleven, zijn woning en zijn correspondentie.
2. Geen inmenging van enig openbaar gezag is toegestaan in de uitoefening van dit recht, dan voor zover bij wet is voorzien en in een democratische samenleving noodzakelijk is in het belang van de nationale veiligheid, de openbare veiligheid of het economisch welzijn van het land, het voorkomen van wanordelijkheden en strafbare feiten, de bescherming van de gezondheid of de goede zeden of voor de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen
Een woning wordt dus normaal gezien als een privé omgeving. Dat betekend ook dat gebeurtenissen die zich afspelen binnen die woning (of op het afgescheiden privé terrein), per definitie privé zijn. Zelfs als die gebeurtenis iets is waar een hulpdienst bij betrokken is. (Ik laat wettelijke uitzonderingen voor opsporing en handhaving er even buiten.)
Het gaat er dus niet om "of het erg is", maar gewoon om een burgerrecht dat gewaarborgd dient te worden.
Prima dat jij dit recht niet uitoefent, maar dat wil niet zeggen dat anderen zich hiervoor moeten verantwoorden om dat recht wel te claimen....
Dat buurtbewoners en passanten hier wel iets van kunnen zien, is onvermijdelijk omdat je dit bijna niet kan voorkomen zonder hun rechten aan te tasten.
Daarnaast is er extra wetgeving over internet, omdat de impact van privé gegevens vele malen groter is. Het is zichtbaar voor iedereen op Internet, blijft maanden, zo niet jaren zichtbaar, etc..