Hier worden allerlei argumenten gegeven door de (amateur)pers en 112 sites waarom P2000 openbaar zou moeten blijven. Meteen wordt persvrijheid en vrijheid van nieuwsgaring in de ring gegooid. Beide zijn wat mij betreft een groot goed, maar niet ten koste van alles. Daarnaast is de daadwerkelijke nieuwswaardig van het gros van de meldingen niet zo groot. Wat gele, witte of rode busjes en een traumaheli in de straat zijn natuurlijk spannend, maar de berichtgeving op de diverse (kleine) media is wat mij betreft vooral bedoeld om de nieuwsgierigheid van omwonenden (digitaal ramptoerisme?) te bevredigen. Niet omdat het nu zo'n groot nieuws is. P2000 heeft in die zin weinig meerwaarde en is er ook niet voor bedoeld.
Bij kleine incidentjes (paard in sloot, brandweer reinigt wegdek, aanrijdinkje blikschade, fietser gevallen en licht gewond etc. etc.) dan wel ambulance-/MMT-inzet bij een puur gezondheidsprobleem (niet zijnde ongeval/misdrijf) lijkt een beroep op vrijheid van nieuwsgaring inderdaad overdreven.
Maar: ongevallen, branden etc. etc. zijn gewoon nieuwsfeiten. Met name als die impact hebben op de mensen en hun woon- en/of werkomgeving c.q. zij geconfronteerd zijn met (de gevolgen van) het incident, hebben zij er recht op om te weten hoe of wat. Dat heeft in mijn ogen niets met onderbuik en ongezonde nieuwsgierigheid e.d. te maken.
De overheid ziet kennelijk ook dat er een belang bestaat, vandaar het systeem van de persinfo/persalarms. Om wat voor reden dan ook voldoet die niet. Als P2000 dan vervolgens wordt afgesloten voor 'derden', waarom zou je dan geen voorziening in het leven roepen voor die groepen die een aanmerkelijk (financieel) belang hebben bij het tijdig op de hoogte zijn van incidenten? Waarom zou het hebben van een PPK daarvoor geen goede graadmeter zijn? Werkzaam zijn voor Telegraaf/AD/Volkrant/NOS/regionale omroep etc. etc. is niet voldoende. Want tussen 'irritante pubertjes met een gsm' en professionele cameralieden van de NOS, tussen de schrijvers voor het plaatselijke Sufferdje en de hoofdredacteur van het NRC etc. zit nog een heel grijs gebied.