P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 265382 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Reactie #800 Gepost op: 27 mei 2013, 17:58:27
Citaat van: Rutger Pruis link=msg=1166830 date=1369648285
Sorry, maar dat is echt totale idioterie.

Journalisten kunnen niet met privacy omgaan?

Citaat van: zwelgje link=msg=1166880 date=1369659336
Zelfs het Nederlandse uitgangspunt dat de overheid zich daar actief voor inzet.

Vandaar de vele WOB-verzoeken door journalisten en de wil om de WOB in te perken. Vervolgens informatievoorziening van journalisten inperken met P2000 volledig af te schermen. Ik mis de inzet toch echt.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #801 Gepost op: 27 mei 2013, 17:58:50
Citaat van: Rutger Pruis link=msg=1166977 date=1369670252
Die kaart krijg je als je die kaart aanvraagt en aan de voorwaarden voldoet.

Nou, als dat toch eens zo was.  :|
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #802 Gepost op: 27 mei 2013, 18:33:37
Citaat van: JJ75 link=msg=1166875 date=1369657843
Ik zou het jammer vinden dat P2000 niet meer inzichtelijk is (rode deel). Als burger wordt je afhankelijk van overheid en pers voor deze informatie. Als bij mij de straat blauw hangt van de rook wil ik toch snel weten wat er brand (de schilder, asbestschuur of iets onschuldigs). Dat is voor mij interessant maar voor RTVOost nog niet meteen.

Ehm, voor de gewone burger was dit voor de komst van P2000 ook niet op internet te lezen hoor  ::)
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1166954 date=1369668709
@ Rutger, bedankt voor de info. Ik zie daarin echter absoluut geen garantie dat knoeiers en aanverwanten worden weggehouden van ramplocaties.

Die garantie is er ook niet, wat anderen er ook van denken of zeggen. Ik heb eerder al een voorbeeld genoemd en zo ken ik er wel meer. Het is een systeem van toetsing en dan kan het kwartje simpelweg twee kanten op vallen. Elke vorm van toetsing kan falen, dus nee, er is totaal geen enkele garantie.

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #803 Gepost op: 27 mei 2013, 20:27:32
Nee en voor internet bestond dit forum ook niet. En vroeger ontving ik op mijn buizenradio gewoon de politie meldingen. En vroeger hoorde ik meteen als de magirus vertrok vanaf de kazerne. En vroeger had ik meer haar op mijn hoofd dan nu. Het enige wat ik van vroeger echt mis is het haar.....

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #804 Gepost op: 27 mei 2013, 20:43:10
Citaat van: JJ75 link=msg=1167049 date=1369679252
Nee en voor internet bestond dit forum ook niet. En vroeger ontving ik op mijn buizenradio gewoon de politie meldingen.

Onzinvergelijkingen. Je zegt nu dat je internet er graag op na wilt slaan als er brand in de buurt is. Voorheen kon dat ook niet. Als je dan een melding had gemist dan had je hem ook echt gemist, je kon dan hooguit halverwege de communicatie binnenvallen. Vroeger konden we ook makkelijk zonder internet en/of mobiele telefoon en dus ook zonder het meelezen van P2000. En dat zeg ik dan, met mijn avatar... Jawel, een beetje gezond relativeren kan geen kwaad hoor, de wereld stopt niet met draaien zodra we P2000 niet meer mee kunnen lezen.

Wat ik sowieso erg kwalijk vind, voor sommige mensen is het volgen van de hulpdiensten een hobby. Doordat alles nu op internet staat is het gemeengoed. Niemand hoeft er meer enige moeite voor te doen. Als het spul nooit open en bloot op internet had gestaan dan hadden we deze discussie nooit gehad en was de hobby gewoon een hobby gebleven. Voor een hobby moet je moeite doen, door de huidige laagdrempeligheid kun je het bijna geen hobby meer noemen... Voor sommigen misschien een vreemde hobby, maar ik kan sowieso niet zo goed tegen het veroordelen van andermans hobby. Of je nu postzegels of smurfen verzamelt, vliegtuigen of treinen spot, of wellicht straatstenen telt, zolang je anderen er maar niet mee lastig valt. Het op meldingen af gaan (wat wel als vervelend ervaren kan worden) is een hele andere discussie.

JJ75

• Senior gebruiker
Reactie #805 Gepost op: 27 mei 2013, 21:10:18
Het gaat me er om dat er een middel om mezelf te kunnen informeren wat er aan de hand is verdwijnt. Het alternatief wat de overheid mij als burger bied bevalt me niet. Vroeger hadden we ook geen kreukelzone in auto's en om iets nieuws wat werkt weer te beeindigen is net zoals autogordels gaan verbieden.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #806 Gepost op: 27 mei 2013, 21:12:24
Citaat van: JJ75 link=msg=1167066 date=1369681818
Het gaat me er om dat er een middel om mezelf te kunnen informeren wat er aan de hand is verdwijnt. Het alternatief wat de overheid mij als burger bied bevalt me niet. Vroeger hadden we ook geen kreukelzone in auto's en om iets nieuws wat werkt weer te beeindigen is net zoals autogordels gaan verbieden.

Ja, maar dat "nieuwe" is niet in het leven geroepen voor derden. Daar zijn door diezelfde derden dan ook geen rechten aan te ontlenen. Dit in tegenstelling tot autogordels en kreukelzone die nota bene bedoeld zijn voor de veiligheid van de gebruikers, niet voor mensen die langs de weg staan (of na een ongeluk foto's komen maken...)

G.Mans

• Forum gebruiker
Reactie #807 Gepost op: 27 mei 2013, 23:24:09
Citaat van: Hunter link=msg=1167052 date=1369680190
Onzinvergelijkingen. Je zegt nu dat je internet er graag op na wilt slaan als er brand in de buurt is. Voorheen kon dat ook niet. Als je dan een melding had gemist dan had je hem ook echt gemist, je kon dan hooguit halverwege de communicatie binnenvallen. Vroeger konden we ook makkelijk zonder internet en/of mobiele telefoon en dus ook zonder het meelezen van P2000. En dat zeg ik dan, met mijn avatar... Jawel, een beetje gezond relativeren kan geen kwaad hoor, de wereld stopt niet met draaien zodra we P2000 niet meer mee kunnen lezen.

Wat ik sowieso erg kwalijk vind, voor sommige mensen is het volgen van de hulpdiensten een hobby. Doordat alles nu op internet staat is het gemeengoed. Niemand hoeft er meer enige moeite voor te doen. Als het spul nooit open en bloot op internet had gestaan dan hadden we deze discussie nooit gehad en was de hobby gewoon een hobby gebleven. Voor een hobby moet je moeite doen, door de huidige laagdrempeligheid kun je het bijna geen hobby meer noemen... Voor sommigen misschien een vreemde hobby, maar ik kan sowieso niet zo goed tegen het veroordelen van andermans hobby. Of je nu postzegels of smurfen verzamelt, vliegtuigen of treinen spot, of wellicht straatstenen telt, zolang je anderen er maar niet mee lastig valt. Het op meldingen af gaan (wat wel als vervelend ervaren kan worden) is een hele andere discussie.

Het smurfen en postzegels verzamelen is toch ook makkelijker geworden door internet? Hi hi :) ik vind het maar een lastige discussie.

Stefan Verkerk

• Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #808 Gepost op: 28 mei 2013, 14:38:11
Citaat van: zwelgje link=msg=1166880 date=1369659336
Het burger recht op informatie wil niet per definitie zeggen dat dit altijd van de pers moet komen. Als de overheid dit direct aan burgers communiceert, dan is ook aan die voorwaarde voldaan. (Wat niet wil zeggen dat de media geen rol spelen, zij kunnen helpen met die communicatie, en hebben een controlerende rol).
Het probleem met de overheid is dat de snelheid waarmee het ambtelijke apparaat informatie naar buiten spuwt dermate traag is bij grote incidenten, dat de feiten die dan genoemd worden allang weer achterhaald zullen zijn door de werkelijkheid. Misschien dat het in de grote steden wel werkt, waar de communicatie afdeling een beter geoliede organisatie is omdat men nou eenmaal vaker te maken heeft met incidenten. Maar als er voor het eerst in jaren een ernstig incident voordoet in een boeren gat, dan zie ik de afdeling communicatie van de desbetreffende boeren gemeente nog niet binnen een half uur met accurate informatie komen (laat staan dat men in het weekend en buiten werktijden überhaupt iemand beschikbaar heeft?). En waarom moet dat dan binnen een half uur? Omdat men (het publiek, de consument) dat verwacht van de media, of in dit geval de overheid. Bovendien creëer je een extra barričre als je de overheid enkel zou laten communiceren over incidenten in plaats van P2000 open te laten, want niet alleen moet men eindeloos afstemmen welke informatie wel naar buiten wordt gebracht en welke niet, terwijl de media enkel de locatie en het soort incident hoeven te weten en de rest zelf wel op locatie willen bekijken.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon

JJ75

• Senior gebruiker
Reactie #809 Gepost op: 28 mei 2013, 15:11:38
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1167289 date=1369744691
Het probleem met de overheid is dat de snelheid waarmee het ambtelijke apparaat informatie naar buiten spuwt dermate traag is bij grote incidenten, dat de feiten die dan genoemd worden allang weer achterhaald zullen zijn door de werkelijkheid. Misschien dat het in de grote steden wel werkt, waar de communicatie afdeling een beter geoliede organisatie is omdat men nou eenmaal vaker te maken heeft met incidenten. Maar als er voor het eerst in jaren een ernstig incident voordoet in een boeren gat, dan zie ik de afdeling communicatie van de desbetreffende boeren gemeente nog niet binnen een half uur met accurate informatie komen (laat staan dat men in het weekend en buiten werktijden überhaupt iemand beschikbaar heeft?). En waarom moet dat dan binnen een half uur? Omdat men (het publiek, de consument) dat verwacht van de media, of in dit geval de overheid. Bovendien creëer je een extra barričre als je de overheid enkel zou laten communiceren over incidenten in plaats van P2000 open te laten, want niet alleen moet men eindeloos afstemmen welke informatie wel naar buiten wordt gebracht en welke niet, terwijl de media enkel de locatie en het soort incident hoeven te weten en de rest zelf wel op locatie willen bekijken.

Ben ik als burger heel blij mee pas na een half uur geďnformeerd te worden, NOT. Je zit dan al een half uur iets ongezonds in te ademen. Heeft het bij Moerdijk niet 2 uur geduurd voordat de bevolking werd gewaarschuwd?