P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 265241 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

fast-one

  • ambulance-chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 149
Reactie #90 Gepost op: 27 juli 2008, 17:50:02
ben zelf werkzaam bij de ambulance in Zuid Limburg,

de rede waarvoor verkorte pagerberichten binnen de RAV Zuid Limburg:

binnen onze bedrijfwebsite Ambuweb is sinds kort de ritdatamodule "dashboard" geactiveerd
dit is eigenlijk een exacte rituitdraai van de door jezelf gereden ritten (je collega ziet dus dezelfde ritten)
hierin kun je onder andere zien hoe lang de telefonische aanname van de rit geduurd heeft. in dit systeem kun je ook zien hoe lang het duurt voordat je na een melding vertrekt naar de ritopdracht. bij een A1 behoort dit binnen de minuut te zijn, bij een A2 binnen twee minuten. voor de B-ritten zijn op dit moment nog geen tijdslimieten afgesproken. doe ik bij een A1 langer dan 1 minuut erover om te vertrekken dan moet ik in mijn "Dashboard" een rede opgeven waardoor deze vertraging kwam.


in de praktijk bleek het echter bijna onmogelijk om bij een A1 binnen een minuut te vertrekken en zelfs bij veel A2 ritten had je volgens het systeem nog meer dan 2 minuten nodig. er bleek ergens een vertraging te zitten tussen het aanmaken van de rit in de meldkamer en het alarmeren van een ploeg. het bleek dat op het moment dat de centralist een nieuwe rit aanmaakt een tijd genoteerd word vervolgens werd na het invoeren van de rit het (uitgebreidde) pager bericht gemaakt en dat werd verstuurd waardoor er al veel tijd verloren ging en waarbij wij dus onmogelijk op tijd konden vertrekken, de tjid van het aanmaken van de rit bleef ook onze meldtijd.

nu alarmeert men vanuit het ritinvoerscherm op de meldkamer, echter vanuit dit systeem kan alleen een beknopt bericht worden verstuurd zoals deze nu te lezen zijn op de P2000 monitors. door deze verandering zijn onze vertrek tijden die in "dashboard" worden weergegeven een stuk acurater geworden. er zit echter nog steeds een vertraging in het p2000 systeem tussen het moment van alarmeren vanuit de meldkamer en de daadwerkelijke aflevering van het bericht op de pagers.

dit is dus de hoofdrede waarom de verkorte pager berichten hun intrede hebben gedaan binnen de RAV Zuid-Limburg

bijkomend voordeel is dat de privacy van de patienten natuurlijk een stuk beter gewaarborgd wordt omdat de adressen niet meer voor iedereen te zien zijn.

het heeft zeker met de gebeurtenissen op straat een voordeel dat er niet in een keer een groepje mensen om je heen staat om foto's te maken wat de rust mbt tot de hulpverlening ten goede kom.t van de andere kant was het ook weer niet zo dat door de fotografen de hulpverlening werd bemoeilijkt.

dus kortom: de pagerberichten zijn gewijzigd om een nog meer zuivere tijdsmeting te realiseren. dat dit ten koste gaat van vaak mooie en nette reportages voor de diverse media is een feit dat we voor lief moeten nemen. voor de gsm fotografen te weren is het eigenlijk een prima oplossing wat mij betreft.

persoonlijk vind ik dat ook al bestaat er nu een officieel foto en video team vanuit de brandweer Zuid - Limburg we als ambulancepersoneel ten alle tijde moeten waken over de privacy van de patient en de voortgang van de hulpverlening waardoor misschien in de toekomst ook wel eens een verzoek van onze kant via de bevelvoerder brandweer kan komen om even te stoppen met foto's te maken.


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #91 Gepost op: 27 juli 2008, 23:26:10
ben zelf werkzaam bij de ambulance in Zuid Limburg,

persoonlijk vind ik dat ook al bestaat er nu een officieel foto en video team vanuit de brandweer Zuid - Limburg we als ambulancepersoneel ten alle tijde moeten waken over de privacy van de patient en de voortgang van de hulpverlening waardoor misschien in de toekomst ook wel eens een verzoek van onze kant via de bevelvoerder brandweer kan komen om even te stoppen met foto's te maken.

Dit lijkt mij vanzelfsprekend mits het gaat over het zichtbaar in beeld brengen van een slachtoffer? Ik dacht dat de opnames van een foto- en videoteam niet voor publieke doeleinden waren, zoals de publicatie op internet en in de krant?


Jos v L

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #92 Gepost op: 28 juli 2008, 10:17:58
Dit lijkt mij vanzelfsprekend mits het gaat over het zichtbaar in beeld brengen van een slachtoffer? Ik dacht dat de opnames van een foto- en videoteam niet voor publieke doeleinden waren, zoals de publicatie op internet en in de krant?

Alain,

Dat klopt inderdaad. Ze worden wel in beperkte mate op de site's van de brandweer gebruikt, maar dan wel met in achtneming van eerder genoemde.
Ook richting GGD zijn deze afspraken bekend. Door de GGD is zelfs een beleidsstuk geschreven, wat bekend is gemaakt onder het personeel.  Dit stuk is intern bekend onder : Fotografiebeleid GGD Zuid Limburg. Overigens staat in dat stuk dat de  ambulanceverpleegkundige of chauffeur niet kunnen reclameren over het maken van foto's bij een inzet, omdat goed beeldmateriaal van groot belang is voor de verbetering van de hulpverlening.

Ps,

Fast-one: Mocht je om een of andere manier het stuk niet vinden, dan stuur me even een PM
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Glenn2

  • Gast
Reactie #93 Gepost op: 28 juli 2008, 10:38:27
Ik snap de houding "geen foto's van het slachtoffer". Zelf film ik door als het slachtoffer er uit gehaald wordt, of op straat ligt. Echter, vaak zie je dan het SO niet maar alleen een paar benen. Mochten ze wel in beeld komen, jammer voor mij, dan is het beeld niet bruikbaar. En zo zullen nog een hoop andere fotografen werken. De personen die het vaker doen weten wat wel en niet kan. Ik zou me eerder zorgen maken om de omstanders die tegenwoordig allemaal een mobieltje met fotocamera's op zak hebben. Zo ben ik al een paar keer auto's met kentekens van het AT op zo'n burgerjournalistiek site tegengekomen. Dat is imo veel zorgelijker, aangezien zij door onwetendheid dit gewoon plaatsen.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #94 Gepost op: 28 juli 2008, 12:27:34
persoonlijk vind ik dat ook al bestaat er nu een officieel foto en video team vanuit de brandweer Zuid - Limburg we als ambulancepersoneel ten alle tijde moeten waken over de privacy van de patient en de voortgang van de hulpverlening waardoor misschien in de toekomst ook wel eens een verzoek van onze kant via de bevelvoerder brandweer kan komen om even te stoppen met foto's te maken.

Dat snap ik niet. Je hebt het over een team wat voor de brandweer werkt en niet
voor de pers. Waarbij ik aanneem dat de privacy ook voor de interne documentatie
geregeld is. Wel kan ik me voorstellen dat je vraagt te stoppen als je merkt dat het
slachtoffer onrustig wordt door de camera.

Een heel ander punt zijn vragen van het slachtoffer achteraf. Ik heb al een paar
keer foto's geleverd aan slachtoffers c.q. familieleden. Vaak wordt er dan ook
gevraagd om slachtoffer-foto's zodat mensen het gebeuren een plaatsje kunnen
geven. Helaas moet ik ze hierin meestal teleur stellen. Maar hierin kan een foto-
en videoteam van de brandweer uiteraard wel een rol spelen.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #95 Gepost op: 28 juli 2008, 14:01:06
Met alles respect Glen maar vind niet dat dit te vergelijken is.

De vergelijking van Glenn is een beetje krom maar waar het in essentie om gaat is
dat van persfotografen wordt verwacht/geeist dat ze rekening houden met een
aantal zaken (vind ik overigens prima) terwijl burgers gewoon hun gang kunnen
gaan. Als er dan wordt opgetreden tegen fotografen dan krijgen persfotografen
nogal eens de verwijten die eigenlijk bij de burgerfotografen thuis horen.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Reactie #96 Gepost op: 28 juli 2008, 15:31:09
ben zelf werkzaam bij de ambulance in Zuid Limburg,

de rede waarvoor verkorte pagerberichten binnen de RAV Zuid Limburg:

binnen onze bedrijfwebsite Ambuweb is sinds kort de ritdatamodule "dashboard" geactiveerd........   ........bevelvoerder brandweer kan komen om even te stoppen met foto's te maken.

Uit de bovenstaande toelichting blijkt duidelijk dat P2000 voor wat betreft de dienstdoende ploeg géén toegevoegde waarde meer heeft, wel blijft natuurlijk de functionaliteit overeind als je een piket-medewerker of overig personnel moet bereiken.

zodra alle regio's zijn overgestapt op een CityGis/CityNavi dan kun je je pieper in de bomen hangen.


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #97 Gepost op: 28 juli 2008, 16:00:45
zodra alle regio's zijn overgestapt op een CityGis/CityNavi dan kun je je pieper in de bomen hangen.


Dat zal wel meevallen, aangezien er nog veel meer redenen zijn om P2000 te houden zoals het nu is. Dat de brandweer en in sommige gevallen RAV's minder info gaan geven, houdt niet in dat de functionaliteit van P2000 minder wordt. Als het zover komt dat men niks meer via P2000 kan doorgeven omdat er teveel op internet wordt gezet, dan zal de overheid vanzlef strenger gaan optreden tegen P2000-pagina's.

gr. Michel


Gast48368

  • Gast
Reactie #98 Gepost op: 28 juli 2008, 16:24:30
En daarmee is het kringetje en de eeuwige discussie weer rond...

Wat is persfotograaf, wat is burgerfotograaf en is er een derde variant de zogeheten hulpverleningsfotograaf?

Ik ben van mening dat er inderdaad meer dan 2 vormen (zie bijv. de regio Limburg Zuid) zijn maar dat is een andere discussie die al meerdere malen hier gevoerd is.

Idd, we gaan hier weer gewoon OT, deze discussie mbt fotografen kan elders gevoerd worden, ik zal het topic even opsplitsen.

Anneke

mod


Bart S

  • Gast
Reactie #99 Gepost op: 28 juli 2008, 17:20:01
Uit de bovenstaande toelichting blijkt duidelijk dat P2000 voor wat betreft de dienstdoende ploeg géén toegevoegde waarde meer heeft, wel blijft natuurlijk de functionaliteit overeind als je een piket-medewerker of overig personnel moet bereiken.

zodra alle regio's zijn overgestapt op een CityGis/CityNavi dan kun je je pieper in de bomen hangen.


Wat is je alternatief dan? Ik ga niet de hele dag naast of in de auto zitten om te kijken of er een rit in het display verschijnt. De pieper is er om me erop te attenderen dat ik naar de auto moet, en daar zie ik dan inderdaad wel verder.