P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy

Auteur Topic: P2000 alarmeringsnetwerk nu en in de toekomst / meldingen op internet en privacy  (gelezen 265337 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #930 Gepost op: 11 augustus 2014, 16:28:47
Citaat van: zwelgje link=msg=1288776 date=1407765365
Los van het wel of niet publicitair voordeel willen halen, het is natuurlijk wel de Minister van veiligheid geweest die een tijd geleden al geroepen heeft dat dit in de nabije toekomst afgeschermd gaat worden. Om vervolgens dit niet door te zetten. Dan is het aan de Tweede Kamer om dit af te dwingen, als men dit belangrijk vindt.
Jawel; maar ik ga ervan uit dat de minister de TK heeft laten weten dat het 'afschermen' (zeg: voorkomen dat het leesbaar verzonden wordt) technisch niet haalbaar is. Dus dan is dat einde oefening en blijft alleen 'handhaven van herpublicatie' nog over.

En wat SniperEye zegt: men is er vaak goed in om dan maar weer andere regels te verzinnen om 'een gat te dichten' terwijl er vaak zat mogelijkheden in de bestaande wet- en regelgeving zitten. Alleen die kent men blijkbaar niet, maar in ieder geval handhaven ze die niet.

Sterker nog: het zou niet de eerste keer zijn dat er weer iets 'dubbel' in een regel of wet wordt gevat, maar dat beide versies niet gehandhaafd worden - de oude en de nieuwe niet.

Peen
Redacteur van

Defender

• Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
Reactie #931 Gepost op: 11 augustus 2014, 16:31:58
Tja een heel groot gedeelte van de wereld werkt met een vergelijkend systeem. Echter in Nederland kan alles gewoon gepubliceerd worden op internet. En het is gewoon ook een "hype" denk ik. Bijna iedereen die ik ken weet wel een beetje waar hij of zei alarmeringen kan vinden. Daarbij wordt heel veel rechtstreeks op Twitter gezet of staat hij op een nieuwssite in een balkje.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #932 Gepost op: 11 augustus 2014, 18:08:15
Citaat van: peen van dienst link=msg=1288791 date=1407767327
Jawel; maar ik ga ervan uit dat de minister de TK heeft laten weten dat het 'afschermen' (zeg: voorkomen dat het leesbaar verzonden wordt) technisch niet haalbaar is. Dus dan is dat einde oefening en blijft alleen 'handhaven van herpublicatie' nog over.

Dat heeft de Minister niet laten weten. Zijn antwoord was dat P2000 zeer binnenkort vervangen zou gaan worden, en dit meegenomen zou worden in het nieuwe systeem.
Ondertussen weten we dat dit nog lang niet zo ver is, maar heeft de Minister verder niks meer gezegd over andere mogelijkheden die hij kan aanwenden om mogelijke privacy problemen te voorkomen....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

Asterix 900

• Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
Reactie #933 Gepost op: 12 augustus 2014, 23:13:54
Jawel; maar ik ga ervan uit dat de minister de TK heeft laten weten dat het 'afschermen' (zeg: voorkomen dat het leesbaar verzonden wordt) technisch niet haalbaar is.

En waarom zou zoiets technisch niet haalbaar zijn?

Dus dan is dat einde oefening en blijft alleen 'handhaven van herpublicatie' nog over.

Het lijkt mij eerder een oefening in efficiëntie. Waarom zou het meer haalbaar of opportuun zijn om al die sites en Twitter-gebruikers te gaan viseren terwijl je als overheid zelf de sleutel in handen hebt om het probleem aan de bron op te lossen?

Roare

• Senior gebruiker
Reactie #934 Gepost op: 15 augustus 2014, 02:10:14
Citaat van: NikonDirk link=msg=1288595 date=1407742733
PvdA: Privacyschending door hulpdiensten moet stoppen

De PvdA eist dat hulpdiensten zo snel mogelijk oproepen af gaan schermen. Nu is het nog zo dat op internet precies te vinden is naar welk adres bijvoorbeeld een ambulance is gestuurd en soms ook waarom.

Bron: http://nieuws.thepostonline.nl/2014/08/11/de-pvda-eist-dat-hulpdiensten-zo-snel-mogelijk-oproepen-af-gaan-schermen-nu-is-het-nog-zo-dat-op-internet-precies-te-vinden-is-naar-welk-adres-bijvoorbeeld-een-ambulance-is-gestuurd-en-soms-ook-waaro/

Wat is nu de kans van slagen dat het daadwerkelijk afgeschermd wordt? En is er verdeeldheid binnen de politiek en hulpdiensten of dit echt noodzakelijk is?

Dion

• Senior gebruiker
Reactie #935 Gepost op: 15 augustus 2014, 09:33:40
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1289067 date=1407878034
En waarom zou zoiets technisch niet haalbaar zijn?
Omdat het huidige P2000 protocol geen versleuteling ondersteund.
Citaat van: Roare link=msg=1289555 date=1408061414
Wat is nu de kans van slagen dat het daadwerkelijk afgeschermd wordt? En is er verdeeldheid binnen de politiek en hulpdiensten of dit echt noodzakelijk is?
Niet zo groot dus.

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #936 Gepost op: 15 augustus 2014, 10:10:42
Nu heeft openheid P2000 ook voordelen. Je hebt sneller info bij rampen. Voordat het officiële pad begint/kan beginnen te alarmeren ben je toch al snel 30 tot 45 minuten verder.

Asterix 900

• Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
Reactie #937 Gepost op: 15 augustus 2014, 11:31:03
Citaat van: Dion link=msg=1289562 date=1408088020
Omdat het huidige P2000 protocol geen versleuteling ondersteund.Niet zo groot dus.

Hoeft toch niet? Je stuurt alle relevante info in een SDS via C2000 naar de porto- of mobilofoon. De alarmering via P2000 beperk je tot zuiver een alarmering waarbij geen (adres-)gegevens worden verzonden.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #938 Gepost op: 22 september 2014, 12:48:30
Citaat van: NikonDirk link=msg=1288595 date=1407742733
PvdA: Privacyschending door hulpdiensten moet stoppen

De PvdA eist dat hulpdiensten zo snel mogelijk oproepen af gaan schermen. Nu is het nog zo dat op internet precies te vinden is naar welk adres bijvoorbeeld een ambulance is gestuurd en soms ook waarom.

Bron: http://nieuws.thepostonline.nl/2014/08/11/de-pvda-eist-dat-hulpdiensten-zo-snel-mogelijk-oproepen-af-gaan-schermen-nu-is-het-nog-zo-dat-op-internet-precies-te-vinden-is-naar-welk-adres-bijvoorbeeld-een-ambulance-is-gestuurd-en-soms-ook-waaro/

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA  DEN HAAG

19 september 2014
Antwoorden Kamervragen over schendingen van de privacy bij het bellen van het alarmnummer

Bij deze zend ik u, mede namens de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de beantwoording van de vragen d.d. 11 augustus 2014 van de leden Bouwmeester en Wolbert (beiden PvdA) over schendingen van de privacy bij het bellen van het alarmnummer (kenmerk 2014Z13955).

De Minister van Veiligheid en Justitie,
I.W. Opstelten

Vragen van de leden Bouwmeester en Wolbert (beiden PvdA) aan de ministers van Veiligheid en Justitie en van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over schendingen van de privacy bij het bellen van het alarmnummer (ingezonden 11 augustus 2014).

Vraag 1
Herinnert u zich de vragen en de bezwaren van de PvdA fractie, over het feit dat op internet per (huis-) adres zichtbaar is of ambulance, politie of brandweer aanwezig is of is geweest? 1)

Antwoord 1
Ja.

Vraag 2
Deelt u de mening dat de privacy geschonden wordt wanneer per adres nagegaan kan worden of hier een hulpdienst is geweest?

Vraag 4
Waarom bent u al meer dan een jaar aan het onderzoeken hoe deze schending van de privacy kan worden voorkomen, terwijl de oplossing in sommige regio's al wordt toegepast? Wanneer komt u met de resultaten van dit onderzoek?

Vraag 5
Kunt u er voor zorgen dat in alle veiligheidsregio's de adressen worden afgeschermd zodat de privacy van de betrokken personen op die manier wordt geborgd? Zo ja, op welke termijn kunt u hiervoor zorgen?

Antwoorden 2, 4 en 5
Ik vind het vanuit privacy-oogpunt onwenselijk dat informatie uit pagingberichten van de hulpdiensten langdurig zichtbaar is op internetsites. Ik streef er dan ook naar om dit in de toekomst te voorkomen.
In Noord-Nederland is ervaring opgedaan met een andere werkwijze, waarbij in de meeste oproepen geen locatie-informatie meer wordt verstrekt aan de ambulances. Deze werkwijze spreekt mij aan, daarom heb ik - met mijn ambtgenoot van VWS voor wat betreft de ambulancezorg – de hulpdiensten verzocht om ons te informeren over de landelijke toepasbaarheid hiervan.
Het is echter mogelijk dat de operationele noodzaak om locatie-informatie te gebruiken in pagingberichten blijft bestaan. Daarom wordt in het kader van een aanbesteding van een nieuw pagingsysteem ook onderzocht of versleuteling van pagingberichten financieel en praktisch uitvoerbaar is.
Later dit jaar zal ik uw Kamer over het bovenstaande nader informeren.

Vraag 3
Waarom is in sommige veiligheidsregio’s het adres afgeschermd en in andere regio’s niet?

Antwoord 3
Meldkamers zijn op dit moment nog regionaal georganiseerd waardoor er diversiteit bestaat tussen inrichting en de werkwijze van de verschillende meldkamers. Deze diversiteit - en de nadelen die daarmee gepaard gaan – is één van de redenen om te komen tot een landelijke meldkamerorganisatie. Over de voortgang hiervan heb ik u per brief van 2 juli 2014 geïnformeerd.

1) Tweede Kamer, vergaderjaar 2013–2014, 29 247 nr. 189 pag. 20

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Reactie #939 Gepost op: 24 september 2014, 16:06:19
Ik word zo ziek van domme vragen. Niet de veiligheidsregio's schieten tekort, de beheerders van de P2000 sites schieten tekort. Nederland is kampioen in handhaven van snelheid langs de weg, maar P2000 sites handhaven die de privacywet overtreden lukt na tig jaar nog steeds niet. Blijkens onderstaande vragen snapt de PvdA het ook nog steeds niet.