Oefeningen natuurbrandbestrijding

Auteur Topic: Oefeningen natuurbrandbestrijding  (gelezen 71041 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #30 Gepost op: 25 december 2015, 12:23:42
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1394073 date=1451006946
In Utrecht gebruiken ze deze bakken sinds een paar jaar toch pas? Op de Veluwe al voor langere tijd. In elk geval is de benaming 'Bak van Tak' een vermelding naar de 'uitvinder' ervan. Welke werkzaam is op de Veluwe.  :)

Ik weet overigens niet of Utrecht de bak gebruikt op dezelfde manier als de Veluwe. Hier wordt het gebruikt als vooruitgeschoven vulpunt. Utrecht heeft geen water tankwagens (Buiten de haakarmbakken) dus hebben niet de mogelijkheid om de bak bij te vullen zo dicht mogelijk in het veld.

Grove den grootste vijand brandweer
23 mei 2011

Een belangrijk aspect bij de oefening was de waterinname: hoe komen de lege blusvoertuigen zo snel mogelijk weer aan water. Hiervoor werd de mobiele watertank van de brandweer ingezet: ook wel de 'Bak van Tak' genoemd, naar de ontwerper ervan. Die container stond bij een brandkraan langs de Elburgerweg.

De capaciteit van die brandkranen is niet al te groot, waardoor het vullen van een blusvoertuig teveel tijd zou vergen. De mobiele watertank, waarin het water vanuit de brandkraan doorlopend wordt aangevuld, zorgt ervoor dat een blusvoertuig na vier minuten weer verder kan. Handig als bij een echte natuurbrand tientallen voertuigen van bluswater worden voorzien
http://www.destentor.nl/regio/grove-den-grootste-vijand-brandweer-1.3193677

Na vier minuten weer verder kan betekent ca 2-3 m3 per vier minuten, als er niet anders wordt bijgevuld dan moet die brandkraan
De capaciteit van die brandkranen is niet al te groot toch wel minstens 30 m3/uur leveren.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #31 Gepost op: 25 december 2015, 16:09:39
Citaat van: Thor link=msg=1394108 date=1451042622
Grove den grootste vijand brandweer
23 mei 2011

Een belangrijk aspect bij de oefening was de waterinname: hoe komen de lege blusvoertuigen zo snel mogelijk weer aan water. Hiervoor werd de mobiele watertank van de brandweer ingezet: ook wel de 'Bak van Tak' genoemd, naar de ontwerper ervan. Die container stond bij een brandkraan langs de Elburgerweg.

De capaciteit van die brandkranen is niet al te groot, waardoor het vullen van een blusvoertuig teveel tijd zou vergen. De mobiele watertank, waarin het water vanuit de brandkraan doorlopend wordt aangevuld, zorgt ervoor dat een blusvoertuig na vier minuten weer verder kan. Handig als bij een echte natuurbrand tientallen voertuigen van bluswater worden voorzien
http://www.destentor.nl/regio/grove-den-grootste-vijand-brandweer-1.3193677

Na vier minuten weer verder kan betekent ca 2-3 m3 per vier minuten, als er niet anders wordt bijgevuld dan moet die brandkraan
De capaciteit van die brandkranen is niet al te groot toch wel minstens 30 m3/uur leveren.


Inmiddels is dit enigsinds achterhaalt. De 2 Veluwse regio's hebben nu totaal 5 grote tankwagens en een 8 tal Watertankhaakarmbakken. Daarmee worden de bakken steeds vaker niet meer naast de brandkraan ingezet, maar zo dicht mogelijk hij de vuurhaard. De tankwagens pendelen dan vervolgens water tussen de brandkraan en de Bak van Tak.

In de bossen zijn brandkranen soms erg ver weg. Dit scheelt per voertuig dus soms een rit van zomaar 4 kilometer (Heen en terug). Reken dat in tijd uit welke er nog bij komt als extra winst. Zeker bij grotere inzetten scheelt dat heel veel voertuigen.

Daarnaast hebben de vulpunten altijd beschikking over een TS en een MSA/BPA om water te pompen uit meren, bronputten, of wanneer ze wel strategisch goed liggen, brandkranen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #32 Gepost op: 25 december 2015, 18:19:36
Het enige wat ik van deze bak in MWB weet is dat ie bij de brand in Chaam aan het einde van het GWT is  gezet van waaruit tankwagens en waterhaakarmbakken zijn gevuld die in het bos, sorry, natuurterrein, de TS-en bijgevuld hebben. Er zitten meerdere armaturen op, de bak kan dus ook gevuld worden door de ondergrondse brandkraan (als je daarop kunt wachten want  die leveren niet zoveel), TS naast een geboorde put of door andersoortige tankwagens zoals bv mesttransportwagens (zowel de aanhangers van landbouwers als die hele grote waarmee mest getransporteerd word, deze moeten wel aantoonbaar schoongemaakt zijn).


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #33 Gepost op: 25 december 2015, 18:49:13
Citaat van: PBees link=msg=1394155 date=1451063976
door de ondergrondse brandkraan (als je daarop kunt wachten want  die leveren niet zoveel)

Dat is het grote voordeel van de Bak. Je hoeft de stroom water vanuit de OBK niet te onderbreken. Hij kan constant door blijven stromen, ook wanneer er geen TS is om te vullen. Vaak zal de ondergrondse brandkraan dus gewoon voldoende zijn.

Er is altijd een Maar. Tijdens de brand op de Hoge Veluwe vorig jaar bleek de Bak van Tak aan de zuidkant zelf niet eens genoeg capaciteit te hebben. Ondanks dat hij vol zat stonden de TS'sen in de rij om gevuld te worden. Uiteindelijk werd er een Tweede Bak neergezet. De eerste werd gevuld door de tankwagens, en de tweede rechtstreeks vanaf een Grootschalig watertransport van zo'n 4 kilometer lang. Met 2 Bakken op Zuid was er behoorlijk capaciteit in die hoek. Op diverse andere plekken stonden uiteraard ook andere bakken. Totaal een stuk of 5.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #34 Gepost op: 25 december 2015, 19:07:08
Dat in de rij staan ondanks dat de bak vol is en blijft zou je kunnen ondervangen door vanaf de bak een slang(met met een msa of eigen pomp) met een verdeelstuk dan kun je op afstand drie wagens aankoppelen en vullen, dan staat men elkaar niet in de weg.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #35 Gepost op: 25 december 2015, 19:18:15
Citaat van: Thor link=msg=1394159 date=1451066828
Dat in de rij staan ondanks dat de bak vol is en blijft zou je kunnen ondervangen door vanaf de bak een slang(met met een msa of eigen pomp) met een verdeelstuk dan kun je op afstand drie wagens aankoppelen en vullen, dan staat men elkaar niet in de weg.

Is dat niet gewoon het verdelen van het water over 3 voertuigen? Dus dan duurt het vullen per voertuig ook 3 keer zo lang lijkt mij?

Overigens wordt het water er hier met een zuigslang uitgezogen naar de ondersteunende TS en daarna in een soort Mini aanjaagverband doorgegeven aan de TS'sen volgens mij.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #36 Gepost op: 26 december 2015, 09:48:27
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1394161 date=1451067495
Is dat niet gewoon het verdelen van het water over 3 voertuigen? Dus dan duurt het vullen per voertuig ook 3 keer zo lang lijkt mij?

Overigens wordt het water er hier met een zuigslang uitgezogen naar de ondersteunende TS en daarna in een soort Mini aanjaagverband doorgegeven aan de TS'sen volgens mij.

Luke je kunt de drie voertuigen bij gekoppelde slangen of gelijktijdig vullen of per stuk, zaak van het open draaien van kranen op  het verdeelstuk, ik bedoel dat er geen tijd verloren hoeft te gaan met het koppelen en parkeren dicht bij die tank.


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #37 Gepost op: 26 december 2015, 23:35:16
Citaat van: Thor link=msg=1394227 date=1451119707
Luke je kunt de drie voertuigen bij gekoppelde slangen of gelijktijdig vullen of per stuk, zaak van het open draaien van kranen op  het verdeelstuk, ik bedoel dat er geen tijd verloren hoeft te gaan met het koppelen en parkeren dicht bij die tank.

Drie wagens  tegelijk, dan duurt het niet lang of die bak alweer leeg is, niet na 1 vulronde natuurlijk maar twee keer drie wagens vullen en je de volgende drie zullen even moeten wachten.

Maar alleen al een wat langere slang  vanaf de bak geeft wel meer ruimte. Geen idee of dat nu al gedaan wordt, ik ben niet aan de bak toebedeeld.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #38 Gepost op: 27 december 2015, 05:21:04
Citaat van: PBees link=msg=1394354 date=1451169316
Drie wagens  tegelijk, dan duurt het niet lang of die bak alweer leeg is, niet na 1 vulronde natuurlijk maar twee keer drie wagens vullen en je de volgende drie zullen even moeten wachten.

Maar alleen al een wat langere slang  vanaf de bak geeft wel meer ruimte. Geen idee of dat nu al gedaan wordt, ik ben niet aan de bak toebedeeld.

Dat was op de Hoge Veluwe toen ook de reden om op 1 vulpunt 2 containers te plaatsen. Er ontstonden wachtrijen. De containers op de Veluwe hebben 20 en 22 Kuub inhoud. Daarmee kunnen 2 grote Voertuigen gevuld worden of 4/5 normale voertuigen.

Langere slangen gebruiken is uiteraard niet een probleem. Ik weet niet of dat vaak gebeurd maar behoort zeker tot de opties.

De Waterinname containers zijn ideaal om de vultijd te verkorten en het zorgt voor veel minder benodigde voertuigen voor dezelfde inzet. Echter, om de containers vol te houden is een behoorlijke logistieke coordinatie nodig. Eigenlijk is de container vol houden alleen niet zo moeilijk wanneer de container direct aan open water staat. In alle andere gevallen is het verstandig om de inzet van de container goed te beoefenen en uit te plannen. Inzet van Tankwagens, brandkranen of grootschalig watertransport zijn goeie opties.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Dierentuinen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 677
  • FIA Safety officer
Reactie #39 Gepost op: 10 maart 2016, 13:56:14
p2kflex
09:06:16 10-03-16GROUP-2P 1 Heidebrand : : Oldebroekseheide : Oldebroek 282141 282142 282191 282161
0805470BRW Noord- en Oost-Gelderland (?)
0805443BRW Noord- en Oost-Gelderland (ASK 't Harde) (Bevelvoerder)
0805445BRW Noord- en Oost-Gelderland (ASK 't Harde) (Kazernecode)
0805447BRW Noord- en Oost-Gelderland (ASK 't Harde) (Blusploeg 2)
0805465BRW Noord- en Oost-Gelderland (ASK 't Harde) (Herbezetting)
0806210BRW Noord- en Oost-Gelderland (Boswachters)
0805071BRW Noord- en Oost-Gelderland (Oldebroek) (Infocode klein Incident)
p2kflex
09:27:05 10-03-16-ALPHA-oefening! Heidebrand : Kroller Muller Museum : Houtkampweg : 9 6731AV Otterlo
0805815BRW Noord- en Oost-Gelderland (OvD EVA Persoonlijk)
p2kflex
09:27:33 10-03-16-ALPHA-oefening! Heidebrand : Kroller Muller Museum : Houtkampweg : 9 6731AV Otterlo
0805932BRW Noord- en Oost-Gelderland (HOvD West Persoonlijk)
p2kflex
09:41:52 10-03-16-ALPHA-oefening! Heidebrand : : Wildbaanweg : Otterlo (b4) ovd 200
0805875BRW Noord- en Oost-Gelderland (OvD Achterhoek Oost Persoonlijk)
p2kflex
09:42:33 10-03-16-ALPHA-Oefening! Heidebrand : : Wildbaanweg : Otterlo (b4) OVD 500
0805854BRW Noord- en Oost-Gelderland (OvD Achterhoek West Persoonlijk)
p2kflex
11:15:22 10-03-16GROUP-2P 1 Heidebrand : : Oldebroekseheide : Oldebroek 282141 282142 282191 282161
0805470BRW Noord- en Oost-Gelderland (?)
0805443BRW Noord- en Oost-Gelderland (ASK 't Harde) (Bevelvoerder)
0805445BRW Noord- en Oost-Gelderland (ASK 't Harde) (Kazernecode)
0805447BRW Noord- en Oost-Gelderland (ASK 't Harde) (Blusploeg 2)
0805465BRW Noord- en Oost-Gelderland (ASK 't Harde) (Herbezetting)
0806210BRW Noord- en Oost-Gelderland (Boswachters)
0805071BRW Noord- en Oost-Gelderland (Oldebroek) (Infocode klein Incident)
p2kflex
11:38:33 10-03-16-ALPHA-Oefening! Heidebrand B4: : Harderwijkerweg : 1 6731ST Otterlo
0805875BRW Noord- en Oost-Gelderland (OvD Achterhoek Oost Persoonlijk)
p2kflex
11:39:07 10-03-16-ALPHA-Oefening! Heidebrand B4: : Harderwijkerweg : 1 6731ST Otterlo
0805932BRW Noord- en Oost-Gelderland (HOvD West Persoonlijk)
p2kflex
11:45:48 10-03-16GROUP-2P 1 Heidebrand : : Oldebroekseheide : Oldebroek 282141 282142 282191 282161
0805470BRW Noord- en Oost-Gelderland (?)
0805443BRW Noord- en Oost-Gelderland (ASK 't Harde) (Bevelvoerder)
0805445BRW Noord- en Oost-Gelderland (ASK 't Harde) (Kazernecode)
0805447BRW Noord- en Oost-Gelderland (ASK 't Harde) (Blusploeg 2)
0805465BRW Noord- en Oost-Gelderland (ASK 't Harde) (Herbezetting)
0806210BRW Noord- en Oost-Gelderland (Boswachters)
0805071BRW Noord- en Oost-Gelderland (Oldebroek) (Infocode klein Incident)
p2kflex
11:51:05 10-03-16-ALPHA-Oefening! Heidebrand B4: : Harderwijkerweg : 1 6731ST Otterlo PC 200
0805854BRW Noord- en Oost-Gelderland (OvD Achterhoek West Persoonlijk)
p2kflex
11:51:48 10-03-16-ALPHA-Oefening! Heidebrand B4: : Harderwijkerweg : 1 6731ST Otterlo PC 500
0805815BRW Noord- en Oost-Gelderland (OvD EVA Persoonlijk)
p2kflex
12:24:07 10-03-16GROUP-1P 1 Heidebrand : : Oldebroekseheide : Oldebroek 282141 282142 282191 282161
0805470BRW Noord- en Oost-Gelderland (?)
0805443BRW Noord- en Oost-Gelderland (ASK 't Harde) (Bevelvoerder)
0805445BRW Noord- en Oost-Gelderland (ASK 't Harde) (Kazernecode)
0805447BRW Noord- en Oost-Gelderland (ASK 't Harde) (Blusploeg 2)
0805465BRW Noord- en Oost-Gelderland (ASK 't Harde) (Herbezetting)
0806210BRW Noord- en Oost-Gelderland (Boswachters)
0805071BRW Noord- en Oost-Gelderland (Oldebroek) (Infocode klein Incident)
p2kflex
12:32:27 10-03-16GROUP-1P 1 Heidebrand : : Oldebroekseheide : Oldebroek 282143 282144 (BR: zeer groot)
ZGB0805470BRW Noord- en Oost-Gelderland (?)
ZGB0805443BRW Noord- en Oost-Gelderland (ASK 't Harde) (Bevelvoerder)
ZGB0805445BRW Noord- en Oost-Gelderland (ASK 't Harde) (Kazernecode)
ZGB0805446BRW Noord- en Oost-Gelderland (ASK 't Harde) (Blusploeg 1)
ZGB0805465BRW Noord- en Oost-Gelderland (ASK 't Harde) (Herbezetting)
ZGB0806210BRW Noord- en Oost-Gelderland (Boswachters)
ZGB0805071BRW Noord- en Oost-Gelderland (Oldebroek) (Infocode klein Incident)
ZGB0805072BRW Noord- en Oost-Gelderland (Oldebroek) (Infocode middel Incident)
ZGB0805073BRW Noord- en Oost-Gelderland (Oldebroek) (Infocode groot Incident)
ZGB0805074BRW Noord- en Oost-Gelderland (Oldebroek) (Infocode zeer groot Incident)
p2kflex
13:33:59 10-03-16GROUP-1P 1 Heidebrand : : Oldebroekseheide : Oldebroek 282141 282142 282191 282161
0805470BRW Noord- en Oost-Gelderland (?)
0805443BRW Noord- en Oost-Gelderland (ASK 't Harde) (Bevelvoerder)
0805445BRW Noord- en Oost-Gelderland (ASK 't Harde) (Kazernecode)
0805447BRW Noord- en Oost-Gelderland (ASK 't Harde) (Blusploeg 2)
0805465BRW Noord- en Oost-Gelderland (ASK 't Harde) (Herbezetting)
0806210BRW Noord- en Oost-Gelderland (Boswachters)
0805071BRW Noord- en Oost-Gelderland (Oldebroek) (Infocode klein Incident)


Een oefening die niet goed geblust is?