Kwalificaties : spaar ze alle 85472...
Verder is EMS gewoon een bedrijf dat zich in de markt moet profileren, daar horen figuurtjes en tabellen bij... Ze werken in ieder geval wel met medisch geschoold personeel wanneer nodig.
Die figuurtjes en website zijn ook niet voor jullie bedoeld
Dat is inderdaad vooral profilering in de markt en bij evenementen- en concertorganisatoren doen keurmerken het altijd goed
Ik ken EMS vrij aardig en denk dat ze vooral iets heel slims hebben gedaan: ze zijn commercieel in een enorm gat gesprongen in de Nederlandse hulpverlening.
In een niet zo ver verleden had je bij ieder concert of evenement een groepje EHBO-vrijwilligers dat pleisters plakte, flauwgevallen fans een glaasje water gaf en een ambulance belde als het echt moeilijk werd. En heel soms stond er een ambulance van de GGD het hele weekend standby op het terrein, voor het geval dat.
Maar ja, evenementen werden groter, meer alcohol en drugs, veel meer bezoekers op veel grotere terreinen. Dus organisatoren, maar ook gemeenten die de vergunning verstrekten, wilden meer en betere eerste hulp aan bezoekers. Die preventief meedachten over de luchtvochtigheid en temperatuur in een tent, die EH bij Drugs konden toepassen, die stabiele slachtoffers konden vervoeren over uitgestrekte, rommelige festivalterreinen. En die de ambulancedienst konden ontlasten..... Want ja, daar werd bezuinigd en het ging echt niet meer lukken om het hele weekend een ambulance standby op het terrein te houden. En zelfs het steeds maar ophalen van ieder slachtoffer dat iets meer had dan een schaafwondje werd toch ook wel lastig.
Zo ontstonden er commerciele bedrijfjes, die met een mix van EHBO'ers, vpk's en artsen tegen een leuk prijsje het hele weekend aanwezig konden zijn. Met een professionele uitstraling, met advies aan een organisator over de veiligheid en die goed kunnen inschatten of en hoe snel een ambulance nodig is. Organisator voelt zich gedekt, en gemeente en GHOR zijn blij omdat ze weten dat dit soort clubs serieus werken en ze dus minder er zelf bovenop hoeven te zitten. En dat kun je niet leuk vinden, of zelfs corrupt. Maar ik weet dat bijna iedereen die hier iets mee van doen heeft, het helemaal prima vindt zo. Een evenement legt zo geen onevenredige druk op de reguliere hulpverlening, omdat een commercieel bedrijf die pieken opvangt en dat naar ieders tevredenheid doet. Plus dat het nu niet van onze belastingcenten gaat, maar de festivalbezoeker er gewoon zelf voor betaalt in de prijs van het kaartje.
En daar kun je van alles van vinden, maar dit is wel hoe het werkt. Op dit moment. In Nederland. Sterker nog: ik weet dat er ziekenhuizen zijn waar ze SEH-artsen in opleiding adviseren om een paar keer voor zo'n club te gaan werken, om wat 'veld-ervaring' op te doen. Om eens te zien waar de keten begint. Wat dat slachtoffer heeft doorstaan voor het bij jou op die mooie witte tafel ligt...
Want heel eerlijk gezegd bevestigt 024 precies mijn beeld van de medische wereld, en dan vooral artsen: een gesloten clubje ego's, die over het algemeen heel goed zijn in hun werk, maar nog beter zouden zijn als ze wat meer oog hadden voor de wereld om hen heen.