Overdracht van EHBO aan ambulanceverpleegkundige

Auteur Topic: Overdracht van EHBO aan ambulanceverpleegkundige  (gelezen 49455 keer)

0 gebruikers (en 22 gasten bekijken dit topic.

Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #140 Gepost op: 10 maart 2013, 23:18:39
Op zich snap ik Remcov zijn beweegredenen, maar hoe vaak kom je op een evenement niet iemand tegen die een insectenbeet heeft gehad, waarbij je even vraagt of hij/zij allergisch is. Hoe vaak komt iemand niet ziek, zwak en misselijk op de post en blijkt hij/zij al uren niets meer gegeten te hebben en alleen alcohol te hebben geconsumeerd. Of blijkt hij/zij toch diabeet te zijn of hartklachten te hebben. Dit soort informatie kan zeer waardevol zijn bij het inschatten van de ernst van de situatie en de noodzaak om direct prof. hulp in te schakelen of het even 5 minuutjes aan te kijken of het zo beter gaat. Zo kun je ook beter advies geven ter voorkoming van een volgend incident wanneer er geen ambulance wordt ingeschakeld en je het SO weer heen laat gaan (met advies).

A(M)PLE kan zeer waardevol zijn in je onderscheid tussen zzm en acute zorg behoeftig, en op een evenement neemt zowel de organisatie als de MKA je het niet in dank af als je voor al die gevalletjes een auto bestelt, al moet dit natuurlijk nooit een reden zijn om geen hulp in te schakelen!

Overigens, bij twijfel altijd contact opnemen met de MKA, zeker als er een niet pluis gevoel bestaat!!!
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


gsdegoede

  • Aspirant politie, 1905 lichting, eenheid Limburg.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
Reactie #141 Gepost op: 10 maart 2013, 23:31:42
Ik neem aan dat je als inhoudelijk moderator in het kader van discussie je niet alleen beperkt door je tot mij te richten. Het lijkt mij dat iedereen die van alles roept over mijn arrogantie of badinerende reacties net zo goed een plicht heeft om argumenten aan te dragen waarom ze door verpleegkundigen of artsen gezien moeten worden als deskundige.

Men legt een examen af op basis van het Oranje Kruis boekje. Alle genoemde handelingen komen er niet in voor. Zelfs het ECG in de initiele vraag behoort niet tot de lesstof net als zaken zoals ABCDE protocol, AMPLE, MIST of het bepalen van relevantie van ingenomen medicatie.

Als men hier gewoon kan zeggen dat ik het Oranje Kruis boek slecht gelezen heb neem ik al mijn woorden terug en schroom niet om excuses aan te bieden.

Ik zou dan toch aan je wille vragen wat jouw ervaringen zijn met geïntoxiceerde slachtoffers. Waar wij als "simpele" EHBO'ers op een dancefeest soms wel 100-150 intoxicaties krijgen kunnen wij daar redelijk over meepraten.
Als zijne vrijwiig ehbo'er ondersteunen wij ook regelmatig ambulance personeel van onze eigen organisatie. Ook kan een ervaren EHBO'er meer dan jij denk volgens mij.
Feit blijft een ambu pleeg is een professioneel hulpverlener waar een EHBO'er niet of te nimmer aan kan tippen, maar alsjeblieft zeg wat ben jij verschrikkelijk arrogant.

Oh en nog iets, niemand, ook ik niet heeft gebeld met "de pleeg zijn baas". Maar een beetje respect moet geen kwaad kunnen hoor.

Dit bericht is misschien een beetje laat maar ik zit niet gekluisterd achter de pc ;)


gsdegoede

  • Aspirant politie, 1905 lichting, eenheid Limburg.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
Reactie #142 Gepost op: 10 maart 2013, 23:42:46
Heeft iemand nog wel een wat van gsdegoede de topic starter gehoord?

Haha, ik zit niet zovaak achter de pc gekluisterd, ook had ik zo'n grote discussie niet verwacht.
Maar mijn vraag is beantwoord, derest was volgens mij een start van een nieuwe topic ;)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #143 Gepost op: 10 maart 2013, 23:47:37

Feit blijft een ambu pleeg is een professioneel hulpverlener waar een EHBO'er niet of te nimmer aan kan tippen, maar alsjeblieft zeg wat ben jij verschrikkelijk arrogant.


Liever arrogant dan een hobbyist met ECG monitor en een pleisterplakdiploma.


gsdegoede

  • Aspirant politie, 1905 lichting, eenheid Limburg.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
Reactie #144 Gepost op: 10 maart 2013, 23:50:32
Liever arrogant dan een hobbyist met ECG monitor en een pleisterplakdiploma

Klopt een hobbyist die weet hoe hij er mee moet omgaan. En waarom weet die hobbyist dat? Om zo de overdracht naar de professionele hulpverleners nog beter te maken en zo de zorg voor het slachtoffer hopelijk beter te kunnen maken.


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Reactie #145 Gepost op: 10 maart 2013, 23:51:39
Op zich snap ik Remcov zijn beweegredenen, maar hoe vaak kom je op een evenement niet iemand tegen die een insectenbeet heeft gehad, waarbij je even vraagt of hij/zij allergisch is. Hoe vaak komt iemand niet ziek, zwak en misselijk op de post en blijkt hij/zij al uren niets meer gegeten te hebben en alleen alcohol te hebben geconsumeerd. Of blijkt hij/zij toch diabeet te zijn of hartklachten te hebben. Dit soort informatie kan zeer waardevol zijn bij het inschatten van de ernst van de situatie en de noodzaak om direct prof. hulp in te schakelen of het even 5 minuutjes aan te kijken of het zo beter gaat. Zo kun je ook beter advies geven ter voorkoming van een volgend incident wanneer er geen ambulance wordt ingeschakeld en je het SO weer heen laat gaan (met advies).

A(M)PLE kan zeer waardevol zijn in je onderscheid tussen zzm en acute zorg behoeftig, en op een evenement neemt zowel de organisatie als de MKA je het niet in dank af als je voor al die gevalletjes een auto bestelt, al moet dit natuurlijk nooit een reden zijn om geen hulp in te schakelen!

Overigens, bij twijfel altijd contact opnemen met de MKA, zeker als er een niet pluis gevoel bestaat!!!

Klopt, bij een steek vraag ik ook naar de relevante allergie en iemand die een 'beetje' flauw is vraag ik ook of ze wel wat gegeten hebben.

Maar iemand met een gekneusde enkel ga ik geen AMPLE uitvragen als ik als EHBOer sta. In de SIGMA tent krijgt in principe iedereen een gewondenkaart en daar hoort de AMPLE bij.

Mijn uitgangspunt is vooral dat ik niet meer uitvraag dan dat voor mij relevant is. Ook als ik bij een slachtoffer een ambulance vraag heb ik er niets aan om te weten dat iemand allergisch is voor medicatie X.

Als iemand er niet zo lekker aan toe is heb ik eerder de neiging om het beeldzo compleet mogelijk te maken bovenstaande is wel mijn uitgangspunt.

Remco
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #146 Gepost op: 10 maart 2013, 23:54:00
Beste forumleden,

De afgelopen uren zijn we als team bestookt met meldingen over dit topic waarbij meerdere personen worden beschuldigd van denigrerend gedrag richting anderen, derhalve ben ik genoodzaakt om nog maar eens een vriendelijke doch dringende oproep te plaatsen:

Het zou een ieder sieren als de discussie op een inhoudelijk niveau zou blijven en niet zou gaan over ego's, arrogantie, of andere persoonlijke teksten. De discussie op zich is namelijk ontzettend interessant. Helaas constateren we keer op keer dat er persoonlijke beschuldigingen en aanvallen verschijnen. Het lijkt me dat we als professionele discussie deelnemers (ongeacht de achtergrond vanwaaruit iemand reageert) ten minste respect voor elkaars standpunt kunnen innemen. Generaliseren en het onterecht wegzetten van beroepsgroepen, of dat nou artsen of ehbo'ers zijn lijkt mij volstrekt onnodig en onwenselijk. Naast het feit dat het onwenselijk is, is het denigrerend en tegen de forumregels. Ik wil een ieder nogmaals verzoeken om het topic te houden op de inhoud. Persoonlijke discussies of denigrerende opmerkingen welke niet "ontopic" zijn worden vanaf nu verwijderd, ook als de rest van de bijdrage wel inhoudelijk is.

Alvast bedankt voor uw professionele opstelling in het vervolg van het topic.

Red
Beheerder
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #147 Gepost op: 10 maart 2013, 23:54:28
Klopt een hobbyist die weet hoe hij er mee moet omgaan. En waarom weet die hobbyist dat? Om zo de overdracht naar de professionele hulpverleners nog beter te maken en zo de zorg voor het slachtoffer hopelijk beter te kunnen maken.
Waarna de ambupleeg alle metingen gewoon weer opnieuw doet, net zoals wanneer je geen monitor had gehad. Als je al een overdracht kan en mag doen, vertel dan gewoon hoe je het slachtoffer aantrof en hoe het verder met ze is gegaan. Monitormetingen passen niet in een EHBO overdracht.
Arts  www.alphalog.nl


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #148 Gepost op: 11 maart 2013, 05:26:48

Ik zou dan toch aan je wille vragen wat jouw ervaringen zijn met geïntoxiceerde slachtoffers. Waar wij als "simpele" EHBO'ers op een dancefeest soms wel 100-150 intoxicaties krijgen kunnen wij daar redelijk over meepraten......



Haha, ik zit niet zovaak achter de pc gekluisterd, ook had ik zo'n grote discussie niet verwacht.
Maar mijn vraag is beantwoord, derest was volgens mij een start van een nieuwe topic ;)


GS,

Jouw topic heeft een interessante discussie teweeg gebracht en jouw vraag is beantwoord. Dat is mooi. Echter, jouw posting heeft er ook toe geleidt dat er wat vragen zijn ontstaan die zijn gericht aan jouw. Zo heb je aangegeven dat jij en de ambulancechauffeur dit meisje hebben aangesloten op een monitor. Diverse keren is jouw verzocht dit te verduidelijken. Hierop ben je tot dusver niet op ingegaan en ik zou je dus nogmaals vragen hier inhoudelijk op te reageren, voordat je met nieuwe vragen de aandacht gaat afleiden van vragen die wij hier hebben voor jou.

Expert.


gsdegoede

  • Aspirant politie, 1905 lichting, eenheid Limburg.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
Reactie #149 Gepost op: 11 maart 2013, 06:56:50
Om dan te verduidelijken.

Op dat evenement bestond onze EHBO Post uit en tent en uit een ambulance van ons bedrijf, dit was ons vervoersmiddel voor die dag.

Tijdens de genoemde casus verslechterde het meisje snel, waarop mijn collega besloot haar te monitoren.

Hierdoor kon hij op tijd zien dat er nu direct een ambulance bij moest komen.
Zo gezegd zo gedaan.

Ambu was snel ter plaatse. Overdracht vond op dat moment niet plaats, de redenen zijn divers maar bekend nu door dit topic.

Ik zelf heb dus persoonlijk niet besloten de monitor aan te sluiten. Ik heb wel geholpen omdat ik ondergeschikt was aan mijn collega.
Niemand is hier kwaad aan gedaan, er zijn geen voorbehouden of risicovolle handelingen verricht.
Ik starte dit topic niet om gal te spuwen over ambu plegen maar om een simpele vraag beantwoord te willen hebben.