Overdracht van EHBO aan ambulanceverpleegkundige

Auteur Topic: Overdracht van EHBO aan ambulanceverpleegkundige  (gelezen 49503 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

gsdegoede

  • Aspirant politie, 1905 lichting, eenheid Limburg.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
Reactie #200 Gepost op: 11 maart 2013, 21:10:45
Het geld wat die bezoekers hebben om zich in coma te zuipen en om zich vol te vreten met XTC is voldoende om de hele medische staf van een academisch ziekenhuis in te huren. Dus op zich kan het kaartje wel iets duurder gemaakt worden zodat de organisator de medische hulpverlening ter plekke kan financieren.

Als dat zou kunnen.. Helaas blijft het een 'centekniepers' cultuur dus ben bang dat het er voorlopig niet aan zit te komen..
Dus eerst maar roeien met de riemen die je hebt/krijgt van een organisatie. En dat ze goed mogelijk.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #201 Gepost op: 11 maart 2013, 21:16:09
Als dat zou kunnen.. Helaas blijft het een 'centekniepers' cultuur dus ben bang dat het er voorlopig niet aan zit te komen..
Dus eerst maar roeien met de riemen die je hebt/krijgt van een organisatie. En dat ze goed mogelijk.

Hoezo, is de drank en XTC gratis daar dan? Het is een selectieve "centenknijpers cultuur". Wat mij betreft mogen alle patienten die hierdoor in het ziekenhuis terecht komen zelf de rekening betalen of de ouders als het om minderjarigen gaat.

Soms moet je de dingen niet mooier maken dat ze zijn. Dat er medische hulpverlening aanwezig moet zijn tijdens dergelijke feesten is grotendeels vanwege het overmatige drank- en drugsgebruik.

De casus die jij beschrijft is iets waar ik me mateloos aan erger. Ik heb mijn hele leven gevochten voor met name babies en kinderen met aangeboren hartafwijkingen. Ontzettend veel van deze kinderen wilden dolgraag leven maar hun hart liet het niet meer toe. Het stoort me verschrikkelijk dat ouders en de maatschappij het normaal vinden dat een gezond meisje op een dancefeest ligt met een extreme bradiecardie.

De houding van maar roeien met de riemen die we hebben en het er niet anders is vind ik een slappe mentaliteit. We hoeven ons er niet bij neer te leggen en het allemaal normaal te vinden.


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #202 Gepost op: 11 maart 2013, 21:31:44
Tevens is het uniform van het RK Rood-Grijs

 ;D Geeft nog maar eens aan hoe slecht er op verschilletjes wordt gelet! Ik dacht wit...

Eigenlijk mag je op een groot evenement wel wat meer verwachten. Volgens mij zijn kaartjes nu al duur zat, vooral omdat er doorgaans ergens iemand goed aan verdient. En als het een non-profit evenement is, zullen er wel vrijwillige EHBO-ers staan. Als je dan toch betaald, mag je wel iets meer verwachten. Een heel ambu team hoeft misschien niet altijd, maar een EHBO+, die wat uitgebreider getraind en geschoold is, zou best mogen. Maar ik denkt dat 024 wel gelijk heeft dat het ook een politiek/maatschappelijk besluit moet zijn. Stel eisen aan wat er minimaal moet zijn bij een bepaald aantal bezoekers. En stel eisen aan bedrijven die dit leveren. Ik heb zelf tweemaal voor een evenementen hulpverlenings bedrijf gewerkt (was zo naief te denken dat dit een goed idee was) en ben erg geschrokken van zowel de interne als externe organisatie (uitrusting, voorbereiding, salarisadministratie, etc). Welke het was doet er niet toe. En voordat iedereen roept dat niet voor elk bedrijf geldt: klopt! Maar er zijn geen duidelijke eisen aan deze bedrijven gesteld en ook niet aan organisatoren van evenementen.

Grappig trouwens: eentje waar ik regelmatig goede berichten over hoor is stichting MOS. En dat zijn nou net allemaal vrijwilligers!


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #203 Gepost op: 11 maart 2013, 21:36:39
Als dat zou kunnen.. Helaas blijft het een 'centekniepers' cultuur dus ben bang dat het er voorlopig niet aan zit te komen..
Dus eerst maar roeien met de riemen die je hebt/krijgt van een organisatie. En dat ze goed mogelijk.
Die 'centeknijpers' cultuur is voor een deel door de EHBO clubs zelf veroorzaakt door koste wat kost evenementen binnen te willen slepen door flink onder de marktprijs te gaan zitten.


gsdegoede

  • Aspirant politie, 1905 lichting, eenheid Limburg.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
Reactie #204 Gepost op: 11 maart 2013, 21:44:50
Als dat zou kunnen.. Helaas blijft het een 'centekniepers' cultuur dus ben bang dat het er voorlopig niet aan zit te komen..
Dus eerst maar roeien met de riemen die je hebt/krijgt van een organisatie. En dat ze goed mogelijk.

Ik bedoelde met centekniepers de organisatie.
De personen die de drugs gebruiken zouden idd gewoon de volledige rekening zelf moeten betalen


Die 'centeknijpers' cultuur is voor een deel door de EHBO clubs zelf veroorzaakt door koste wat kost evenementen binnen te willen slepen door flink onder de marktprijs te gaan zitten.

Zoals 024 al verwoorde ben ik een "arbeidsknecht" en dus bemoei ik mij daar niet mee.
Ehbo is mijn hobby en het is alleen maar mooi dat ik daarvoor betaald krijg.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #205 Gepost op: 11 maart 2013, 22:41:03
Interessant is overigens wel dat de TNCC afwijkt van de ATLS in de ABCDE benadering. Het onderdeel F bijvoorbeeld wordt in de ATLS aangeleerd tijdens de ABCDE, ofwel, bij het onderzoek van de B wordt (in de ziekenhuissetting) ook de saturatie aangesloten, in de C de bloeddruk en 3-lead ECG.
Het TNCC boek gaat er van uit dat er geen dokter in de zaal is  ;)
en bij de ATLS zijn er wel zusters (broeders) die gelukkig dan in de trauma setting het wel doen in de B en C, Lunatum 8)

Het staat ook er wel in beschreven hoor(in het TNCC boek), bij meerdere verpleegkundigen. Alleen de opzet van de scholing is m.i.dat je gestructureerd alleen het ABC verhaal volgt, gelukkig dat we het in de praktijk met elkaar wel op de juiste manier doen. ;)


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #206 Gepost op: 11 maart 2013, 23:40:10
Er was toch iets met een driehoek? :))

nee, dat is bij brand ;)

zuurstof-brandstof-temperatuur
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #207 Gepost op: 12 maart 2013, 00:00:51
nee, dat is bij brand ;)

zuurstof-brandstof-temperatuur
acidose - hypothermie - coagulopathie


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #208 Gepost op: 12 maart 2013, 08:38:01
Maar vaak worden particulier (stukken goedkoper) ambulance teams ingehuurd, met chauffeur, met pleeg. Dit gebeurd dan meestal vanuit de zelfde organisatie als de EHBO, of ter ondersteuning van de lokale EHBO club.
Dan heeft de GHOR dat inderdaad bepaald.
De ambu pleeg is dan gewoon in dienst als zijne ambu pleeg. Alleen mag er niet vervoerd worden buiten het evenementen terrein, dat is alleen toegestaan aan de RAV.

Maar daar gaat het juist vaak mis. Ik heb diverse "ambulanceteams" op evenementen gezien compleet met ambulance, die volgens de eis van de GHOR ALS zorg moesten kunnen bieden en dan waren het slechts EHBO + ers die nog nooit van LPA hebben gehoord en slechts een paracetamol uitreikten bij een fractuur. En dat is echt geen uitzondering.

En dat is nou precies wat ik bedoel. Er moet helemaal geen EHBO+ zijn omdat dit onduidelijkheid kweekt.
EHBO+ ers kunnen wel extra zijn opgeleid maar zij hebben meestal niet de ervaring en achtergrondkennis die nodig is voor het werk wat ze doen en de keuzes die ze maken.
Het enige wat ik als EHBO+ zie is bv een verpleegkundige of arts die werkzaam is als EHBO-er en gewoon met zijn nuchtere verstand handelt. Zonder te grijpen naar middelen die hij daar in die functie helemaal niet zou moeten hebben.  

Hoe dit verder geregeld is binnen de GHOR hoeveel ambulances er paraat staan (van de RAV) voor een bepaald evenement weet ik ook niet, maar ben bang dat dit de bezetting er onder kan gaan lijden als echt voor iedereen een ambu komt.
Vergeet niet dat er nog een meldkamer ambulancezorg tussen zit die filtert. Op het moment dat de GHOR denkt dat een evenement teveel een belasting gaat worden voor de reguliere paraatheid zal de GHOR als eis stellen dat er een ALS team op het terrein komt te staan. En dan wel een ALS team zoals SEH of Ambulance e niet een stelletje hobbyisten die zich daarvoor uitgeven maar het zeker niet zijn.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #209 Gepost op: 12 maart 2013, 08:40:30
Tja, een ambulance kan inderdaad een ander beeld schetsen dan het werkelijke niveau van de hulpverleners, weer iets achteraf wat misschien niet handig is geweest.

Compliment trouwens voor de topicstarter dat hij open staat voor de denkwijzes van anderen, en kritisch kijkt naar het eigen handelen!
Er is hier niemand die het beter weet, maar wel mensen met ervaring in dit wereldje en dat levert een leuke discussie op!
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.