Brandweermotoren

Auteur Topic: Brandweermotoren  (gelezen 122425 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #200 Gepost op: 23 februari 2012, 18:13:20
daar had ik het ook niet over. Enkel om aan te geven dat een motorpak niet geschikt zal zijn voor brandbestrijding. ;)

Voor buitenbrand bestrijding zie ik het probleem niet, brandweerjassen waren in de 60er jaren van de vorige eeuw vaak ook gewoon van leer gemaakt
En voor binnenbrandbestrijding is een SIM 1 (Snelle Interventie Motor) in mijn optiek niet het juiste middel.


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #201 Gepost op: 23 februari 2012, 18:39:07
Ik geef toe dat een leren pak niet heel onwaarschijnlijk lijkt voor bescherming bij een buitenbrandje.
Maar de arbeidsinspectie zal bij een (bijna) ongeval enkel en alleen kijken of kleding en uitrusting wel aan alle wetgeving en normen voldoet. Dus in dit geval zowel de nen469 voor beschermende kleding voor de brandweer, als de norm voor motorkleding (nen norm weet ik uit mijn hoofd zo niet).

Terugkijken naar vroeger en wat er toen allemaal ook kon en mocht is niet redelijk. Vroeger had de brandweer ook geen adembescherming en blusten we nog met emmertjes water. Dat wil je ook niet terug.
Nog maar te zwijgen over het aantal en de ernst van de persoonlijke ongevallen in die tijd.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #202 Gepost op: 23 februari 2012, 18:54:52
Aangezien er ook drijvende brandweerpakken zijn gemaakt (t.b.v. brandblussingen vanaf KNRM schepen door brandweerpersoneel) zal een motorpak / brandweerpak ook mogelijk moeten zijn  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #203 Gepost op: 23 februari 2012, 19:09:35
Dat denk ik ook zeker wel!!
Maar de vraag van mij uit is meer of ze al bestaan en of Haaglanden ze dan ook gebruikt.

En ik ben (net als anderen) ook wel benieuwd naar hoe het opgelost wordt als de motor aanrijdt voor een OMS en er dan toch een brandje binnen is. Mag hij dan wel of niet naar binnen om het proberen te blussen? Zo ja, hoe zit het dan met adembescherming en procedures? Mag hij dat alleen doen?
En als hij niet naar binnen mag, blijft hij dan heel gezellig 8 minuten buiten op straat wachten? Dan is de effectiviteit wel erg beperkt en geeft dat ook een heel vreemd signaal af aan de burgers


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #204 Gepost op: 23 februari 2012, 19:10:44
Hoe zit het met de verantwoording in relatie tot de normtijd?

Stel, er komt een oms melding, motor is na 6 minuten ter plaatse, schaalt op.

TS is na nog eens 8 minuten ter plaatse.

Daadwerkelijke inzet vangt dan aan na 14 minuten?

Is een dergelijk scenario dan aanvaardbaar?
Wat ik van één van de officieren heb begrepen, is dat de motor nooit alleen uitrukt, maar altijd samen met een TS wordt gealarmeerd. En met name in de binnenstad en op moeilijk bereikbare plaatsen (bv tijdens evenementen) zal worden ingezet.
greetz,  Enrique


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #205 Gepost op: 23 februari 2012, 19:23:45
Huh? Echt? Dan zie ik nog minder de voordelen van de motor.
Als je nou kon besparen op het aantal TS-en of het aantal keren dat een vrijwillige bezetting voor niks op moet komen te beperken, etc dan zag ik meer voordelen. In plaats daarvan heb je 24 uur iemand op een motor zitten. Maal roosterfactor 5....dan zit je bijna op 10 FTE ofzo?

Als er altijd een TS mee gaat denk ik dat het weinig zin heeft. Je pakt weinig tijdwinst gok ik. Motorrijder moet pak aantrekken, helm opzetten, handschoenen aantrekken, laarzen aan.....en dan kan hij pas gaan rijden. Een TS is dan sneller onderweg, omdat de bezetting zich voor een groot deel onderweg omkleedt.
Als je mazzel hebt haalt ie die tijd wel weer in doordat ie makkelijker door het verkeer komt, maar uiteindelijk zal het niet heel veel schelen.


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #206 Gepost op: 23 februari 2012, 19:28:15
De motor komt binnenkort inderdaad in dienst, is al enkele malen mee geoefend op een oefencentrum. Ik weet niet de inzetprocedures voor de motor al helemaal klaar zijn; dus op welke meldingen hij gaat rijden etc. Heb wel begrepen dat de motor naast een normaal voertuig gaat rijden maar kan dus betekenen dat een TS bv. afbesteld wordt door de motor. De personen die de motor gaan besturen zijn overigens allemaal bevelvoerder.

Overigens zal de motor niet 24/7 in dienst staan dus dat aantal van FTE's klopt niet. Weet dat Haaglanden en ook andere regio's met bezuinigingen bezig zijn. Als je kijkt naar het toekomstscenario in Haaglanden dan gaan er kazernes sluiten, worden er samengevoegd etc.

Foto staat op: http://img259.imageshack.us/img259/4633/img6007n.jpg
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #207 Gepost op: 23 februari 2012, 19:30:45
Het is misschien een beetje offtopic, maar in het verleden zijn er ook al brandweermotoren geweest.


Collectie: J.W. Pots

Bovenstaand voertuig is een Phanomobile. Deze motor was van 1929 tot 1942 in dienst bij het brandweerkorps van Wommels (Fryslân).


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #208 Gepost op: 23 februari 2012, 20:13:22
Huh? Echt? Dan zie ik nog minder de voordelen van de motor.
Als je nou kon besparen op het aantal TS-en of het aantal keren dat een vrijwillige bezetting voor niks op moet komen te beperken, etc dan zag ik meer voordelen. In plaats daarvan heb je 24 uur iemand op een motor zitten. Maal roosterfactor 5....dan zit je bijna op 10 FTE ofzo?

Als er altijd een TS mee gaat denk ik dat het weinig zin heeft. Je pakt weinig tijdwinst gok ik. Motorrijder moet pak aantrekken, helm opzetten, handschoenen aantrekken, laarzen aan.....en dan kan hij pas gaan rijden. Een TS is dan sneller onderweg, omdat de bezetting zich voor een groot deel onderweg omkleedt.
Als je mazzel hebt haalt ie die tijd wel weer in doordat ie makkelijker door het verkeer komt, maar uiteindelijk zal het niet heel veel schelen.
Kan me ook zo voorstellen dat de brandweermotor gewoon voortdurend "surveilleert", om omkleedtijd etc. te besparen.
greetz,  Enrique


mauster

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 59
Reactie #209 Gepost op: 23 februari 2012, 22:27:27
Topic kan beter worden genoemd Het Brandweermotorpak ::)

Misschien is dat wiel al uitgevonden in andere landen???  98uiye